Valtra

Metu P

Elikkäs olis tuollainen Valtra 812CM yhdistelmä harkinnassa. Vuosimalli on 81 ja mittarissa 13800h. Moottoriremppa tehty kuulemma noin 9500h tietämillä. Momentille ei tehty mitään ja kunnossa. Olen käynyt katsomassa päällisin puolin, mitään tarkempaa tutkimusta ei vielä tehty. Hinta tuntuisi olevan kohdallaan.

Kone tule omaan harrastekäyttöön, ojankaivua ja pientä metsätien tekoa ym.

Onko kellään kokemusta koneesta? Mitä kannattaisi katsella tarkemmin?

13

11753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eunou

      Katso nyt edes runkoa onko repeytymiä ja sama virsi kaivuulaitteelle. Kaivuri itsessään lienee syväsen konepajan tekeleitä, hyvät liikeradat ja sopivasti voimaa ja perkeleen painava. Toivottavasti neliveto, sillä omalla takapotku v-612cm koneella ei ilman teloja asiaa tien ulkopuolelle, paitti tänä kesänä. Ja se turbiini ois hyvä olla kunnossa, omassa roimaa vuotoa, katkaisuhoito edessä. Osia saa varsin helposti. Työn iloa!

      • Kari W.

        pois. Kai nämä iäkkäämmät harrastekäytössä välttää. Itsellä samanlainen ei tosin sillä "lennonjohto torni" hytillä varustettu syväsen tekeles -76. Koneeena takatuuppari Valmet 1112 ja ilman teloja olen kyllä tähän asti pärjännyt. Mekaaninen laatikko ja 4-vipuohjaus sen olla pitää!!! Heh


    • Valtra 615 M-4

      Itsellä on valtran 4-veto yhdistelmä vm. -85. On toiminut ihan ok. Tunteja mittarissa 5900. Aiempi omistaja oli tehny konerempan ja muunnin on muistaakseni myös rempattu.

      Tarkistaisin ostaessa:
      - muuntimen kunto
      - puomin kunto
      - vuotaako hydraulisylinterit
      - onko neliveto kunnossa (etupään planeetta)

      Tuon ikäisestä yleensä löytyy jo vikoja ja puomissa on välyksiä, mutta ei sillä hinnalla uuttakaan saa.

      • vähillä

        tunneilla kone ??? Ei taida pitää paikkaansa,jos nuo remontit on jo tehty.


      • mää vaan
        vähillä kirjoitti:

        tunneilla kone ??? Ei taida pitää paikkaansa,jos nuo remontit on jo tehty.

        veikkaisin että todelliset tunnit on 15900..


      • Kari W.
        mää vaan kirjoitti:

        veikkaisin että todelliset tunnit on 15900..

        sihen aikaan maailmasta tuon ajan koneilla yötä päivää töitä niin kuin nykyään että pysyy leivässä? Jospa kone on ollut TVH:n nurkka ajossa tai paikallisella puhelinlaitoksella. Moottori remonti noilla tunneilla kuulostaa hieman oudolta, mutta voihan siihen syynä olla joku muu esim. haveri. Kyllä sen voi koneesta muuten päätellä että onko taivalta takana 5000 vai 15000 tuntia.

        Itsellä käytössä vanha kemiön tiemestaripiirin lusikka haarukka -76. Sen tunti mittari oli seisahtunut 3600 tunnin kohdalla. Tiedä silti kuinka mones mittari käytössä. Nyt paikalla jälleen uusi jossa 150 tuntia. Kone on myyty -88 etennpäin TVH:lta (


      • Valtra 615 M-4
        Kari W. kirjoitti:

        sihen aikaan maailmasta tuon ajan koneilla yötä päivää töitä niin kuin nykyään että pysyy leivässä? Jospa kone on ollut TVH:n nurkka ajossa tai paikallisella puhelinlaitoksella. Moottori remonti noilla tunneilla kuulostaa hieman oudolta, mutta voihan siihen syynä olla joku muu esim. haveri. Kyllä sen voi koneesta muuten päätellä että onko taivalta takana 5000 vai 15000 tuntia.

        Itsellä käytössä vanha kemiön tiemestaripiirin lusikka haarukka -76. Sen tunti mittari oli seisahtunut 3600 tunnin kohdalla. Tiedä silti kuinka mones mittari käytössä. Nyt paikalla jälleen uusi jossa 150 tuntia. Kone on myyty -88 etennpäin TVH:lta (

        Tuntimittarin arvon oikeellisuudesta ei ole takeita. Vanhassa valtrassa tyhjäkäyntikierroksilla menee 2h ennenkuin mittariin on tullut tunti lisää.

        Ostin silloin koneen yksityiseltä ja jos historia pitää kutinsa, niin konetta oli melko nätisti pidetty aiemmin.
        Kone oli aukaistun näköinen eikä vuotanut mistään. Talvella lähtee hyvin käyntiin eikä syö öljyä minkä perusteella remonttipuheet pitäisivät paikkaansa.
        Ostaessa kokeilin hydrauliikan voimaa nostamalla koneen puomilla/kauhalla ilmaan ja tein koekaivamisen. Testasin myös nelivedon ettei siinä ole ongelmia. Ne ei ole halvemmasta päästä jos joutuu korjaamaan.

        Puomissa huomaa koneen iän eli siinä on muutama ratkeama ja vähän välyksiä.
        Se täytyy jossain vaiheessa purkaa ja hitsata ratkeamat.

        Silloin kun tein täyshuollon niin tutkailin vanhoja öljyjä (kone, muunnin, perä, planeetta)ja ne oli mielestäni ok eli ei öljyn mukana tullut mitään ylimääräistä
        sälää.

        Vanhan koneen osto on aina enemmän tai vähemmän tuuripeliä. Siinä aina saa rahalla muutaman tuhat kiloa käytettyjä osia.
        Mielestäni käytettyä konetta ostaessa on aina parempi jos siihen on remontteja tehty. Jos ei ole mitään remonttia tehty, niin on aika saletti että kohta joku paikka hajoaa. Se olisi muuten fysiikan lakien vastaista.


      • Metu P
        Valtra 615 M-4 kirjoitti:

        Tuntimittarin arvon oikeellisuudesta ei ole takeita. Vanhassa valtrassa tyhjäkäyntikierroksilla menee 2h ennenkuin mittariin on tullut tunti lisää.

        Ostin silloin koneen yksityiseltä ja jos historia pitää kutinsa, niin konetta oli melko nätisti pidetty aiemmin.
        Kone oli aukaistun näköinen eikä vuotanut mistään. Talvella lähtee hyvin käyntiin eikä syö öljyä minkä perusteella remonttipuheet pitäisivät paikkaansa.
        Ostaessa kokeilin hydrauliikan voimaa nostamalla koneen puomilla/kauhalla ilmaan ja tein koekaivamisen. Testasin myös nelivedon ettei siinä ole ongelmia. Ne ei ole halvemmasta päästä jos joutuu korjaamaan.

        Puomissa huomaa koneen iän eli siinä on muutama ratkeama ja vähän välyksiä.
        Se täytyy jossain vaiheessa purkaa ja hitsata ratkeamat.

        Silloin kun tein täyshuollon niin tutkailin vanhoja öljyjä (kone, muunnin, perä, planeetta)ja ne oli mielestäni ok eli ei öljyn mukana tullut mitään ylimääräistä
        sälää.

        Vanhan koneen osto on aina enemmän tai vähemmän tuuripeliä. Siinä aina saa rahalla muutaman tuhat kiloa käytettyjä osia.
        Mielestäni käytettyä konetta ostaessa on aina parempi jos siihen on remontteja tehty. Jos ei ole mitään remonttia tehty, niin on aika saletti että kohta joku paikka hajoaa. Se olisi muuten fysiikan lakien vastaista.

        Kiitoksia vaan hyvistä kommenteista. Uutta konetta ei tietenkään vanhasta saa se on selvä. Huomenna olisi tarkoitus mennä tutkimaan vähän lisää tuota Valtraa ja tehdä jonkunlainen tarjous.

        Koneremontti tuohon oli tehty ihan kunnon korjaamossa ja dokumentitkin oli jäljellä mitä tehty. Minulle onkin hieman kysymysmerkki juuri tuo muunnin. Olen kuullut sellaista juttua että tuossa 10000h tietämillä viimeistään noihin on muunnin rempattu. Voihan sekin olla yksilöllistä tietty. Jos tuohon muunnin olisi rempattu niin kone olisi jo meikäläisen, muuten se on senverran hyvässä kunnossa minun töihin.

        Miten muuten tuon muuntimen kunnon saisi parhaiten testattua, olisko jotain vinkkiä mitä oireita jos alkaisi olla remppa lähellä. Taitaa olla ajamalla aika mahdoton sanoa.


    • Metu P

      Niinhän siinä kävi että tuli meikäläisestä Valtran omistaja. Pitkään tutkittiin konetta ja lauantaina poislähtiessä jätin tarjouksen sisään. Mahdollinen momenttiremppa siinä tarjousta tehdessä oli mielessä kyllä. Myyjä sanoi jo heti siinä että ei hän sillä hintaa myy. Ajattelin että olkoon sitten, löytyyhän noita koneita.

      Maanantai iltana soitteli perään ja sanoi että "tule hakemaan kone pois". Eilen tuotiin uuteen kotiin, hyvin näyttää viihtyvän :)

    • ponsseman

      Tuntuu uskomattomalta toi muunninremontti noilla tuntimääril.Itel lännen c10-4ex,15000tuntia mittaris eikä mitää ongelmaa muuntimen kans.Tiedän yhden kockumin vuodelt 82 clarcin lootal,58000tuntia mittaris,turbiinin laakeri vaihdettu kaksi kertaa[sisältyy 20000 tunnin huolto-ohjelmaan],siinä remontit mitä vaihdelootaan tulee,ehkä syynä koska on aina ajettu mootoriöljyllä.

      • Anonyymi

        Onko kellään tietoa Valtran 615-4 kaivinkoneen muuntimesta mikä vika voi olla kun taaksepäin kulkee normaalisti mutta eteenpäin vaatii kierroksia paljon minkälainen homma korjata?kiitos tiedosta.terv.vpk


    • aloitt. kaiv.-80

      mulla on juuri tuollanen Valtra 812 CM . Vuosimallia -82 . Hyvin on toiminut maatalouskäytössä 17v. Olen pärjännyt takavedolla varsin hyvin.


      Ojan kaivuussa olen käyttänyt takana pienempiä paripyöriä.........ei rasitu akseli liikaa. Menee ojan päällä ajamalla varsin hyvin .....kun yleensä ojien reunat on paksussa ruohossa.

      Siinä on hyvä muunnin ja moottori , kestää paljon tunteja kun ajaa järjen kanssa vanhaa konetta.

    • Anonyymi

      Valtra 4 veto rakktori kaivuri etu pyörät lyö jumiin ajoittain tietääkö joku syyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe