Valtra

Metu P

Elikkäs olis tuollainen Valtra 812CM yhdistelmä harkinnassa. Vuosimalli on 81 ja mittarissa 13800h. Moottoriremppa tehty kuulemma noin 9500h tietämillä. Momentille ei tehty mitään ja kunnossa. Olen käynyt katsomassa päällisin puolin, mitään tarkempaa tutkimusta ei vielä tehty. Hinta tuntuisi olevan kohdallaan.

Kone tule omaan harrastekäyttöön, ojankaivua ja pientä metsätien tekoa ym.

Onko kellään kokemusta koneesta? Mitä kannattaisi katsella tarkemmin?

13

12913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eunou

      Katso nyt edes runkoa onko repeytymiä ja sama virsi kaivuulaitteelle. Kaivuri itsessään lienee syväsen konepajan tekeleitä, hyvät liikeradat ja sopivasti voimaa ja perkeleen painava. Toivottavasti neliveto, sillä omalla takapotku v-612cm koneella ei ilman teloja asiaa tien ulkopuolelle, paitti tänä kesänä. Ja se turbiini ois hyvä olla kunnossa, omassa roimaa vuotoa, katkaisuhoito edessä. Osia saa varsin helposti. Työn iloa!

      • Kari W.

        pois. Kai nämä iäkkäämmät harrastekäytössä välttää. Itsellä samanlainen ei tosin sillä "lennonjohto torni" hytillä varustettu syväsen tekeles -76. Koneeena takatuuppari Valmet 1112 ja ilman teloja olen kyllä tähän asti pärjännyt. Mekaaninen laatikko ja 4-vipuohjaus sen olla pitää!!! Heh


    • Valtra 615 M-4

      Itsellä on valtran 4-veto yhdistelmä vm. -85. On toiminut ihan ok. Tunteja mittarissa 5900. Aiempi omistaja oli tehny konerempan ja muunnin on muistaakseni myös rempattu.

      Tarkistaisin ostaessa:
      - muuntimen kunto
      - puomin kunto
      - vuotaako hydraulisylinterit
      - onko neliveto kunnossa (etupään planeetta)

      Tuon ikäisestä yleensä löytyy jo vikoja ja puomissa on välyksiä, mutta ei sillä hinnalla uuttakaan saa.

      • vähillä

        tunneilla kone ??? Ei taida pitää paikkaansa,jos nuo remontit on jo tehty.


      • mää vaan
        vähillä kirjoitti:

        tunneilla kone ??? Ei taida pitää paikkaansa,jos nuo remontit on jo tehty.

        veikkaisin että todelliset tunnit on 15900..


      • Kari W.
        mää vaan kirjoitti:

        veikkaisin että todelliset tunnit on 15900..

        sihen aikaan maailmasta tuon ajan koneilla yötä päivää töitä niin kuin nykyään että pysyy leivässä? Jospa kone on ollut TVH:n nurkka ajossa tai paikallisella puhelinlaitoksella. Moottori remonti noilla tunneilla kuulostaa hieman oudolta, mutta voihan siihen syynä olla joku muu esim. haveri. Kyllä sen voi koneesta muuten päätellä että onko taivalta takana 5000 vai 15000 tuntia.

        Itsellä käytössä vanha kemiön tiemestaripiirin lusikka haarukka -76. Sen tunti mittari oli seisahtunut 3600 tunnin kohdalla. Tiedä silti kuinka mones mittari käytössä. Nyt paikalla jälleen uusi jossa 150 tuntia. Kone on myyty -88 etennpäin TVH:lta (


      • Valtra 615 M-4
        Kari W. kirjoitti:

        sihen aikaan maailmasta tuon ajan koneilla yötä päivää töitä niin kuin nykyään että pysyy leivässä? Jospa kone on ollut TVH:n nurkka ajossa tai paikallisella puhelinlaitoksella. Moottori remonti noilla tunneilla kuulostaa hieman oudolta, mutta voihan siihen syynä olla joku muu esim. haveri. Kyllä sen voi koneesta muuten päätellä että onko taivalta takana 5000 vai 15000 tuntia.

        Itsellä käytössä vanha kemiön tiemestaripiirin lusikka haarukka -76. Sen tunti mittari oli seisahtunut 3600 tunnin kohdalla. Tiedä silti kuinka mones mittari käytössä. Nyt paikalla jälleen uusi jossa 150 tuntia. Kone on myyty -88 etennpäin TVH:lta (

        Tuntimittarin arvon oikeellisuudesta ei ole takeita. Vanhassa valtrassa tyhjäkäyntikierroksilla menee 2h ennenkuin mittariin on tullut tunti lisää.

        Ostin silloin koneen yksityiseltä ja jos historia pitää kutinsa, niin konetta oli melko nätisti pidetty aiemmin.
        Kone oli aukaistun näköinen eikä vuotanut mistään. Talvella lähtee hyvin käyntiin eikä syö öljyä minkä perusteella remonttipuheet pitäisivät paikkaansa.
        Ostaessa kokeilin hydrauliikan voimaa nostamalla koneen puomilla/kauhalla ilmaan ja tein koekaivamisen. Testasin myös nelivedon ettei siinä ole ongelmia. Ne ei ole halvemmasta päästä jos joutuu korjaamaan.

        Puomissa huomaa koneen iän eli siinä on muutama ratkeama ja vähän välyksiä.
        Se täytyy jossain vaiheessa purkaa ja hitsata ratkeamat.

        Silloin kun tein täyshuollon niin tutkailin vanhoja öljyjä (kone, muunnin, perä, planeetta)ja ne oli mielestäni ok eli ei öljyn mukana tullut mitään ylimääräistä
        sälää.

        Vanhan koneen osto on aina enemmän tai vähemmän tuuripeliä. Siinä aina saa rahalla muutaman tuhat kiloa käytettyjä osia.
        Mielestäni käytettyä konetta ostaessa on aina parempi jos siihen on remontteja tehty. Jos ei ole mitään remonttia tehty, niin on aika saletti että kohta joku paikka hajoaa. Se olisi muuten fysiikan lakien vastaista.


      • Metu P
        Valtra 615 M-4 kirjoitti:

        Tuntimittarin arvon oikeellisuudesta ei ole takeita. Vanhassa valtrassa tyhjäkäyntikierroksilla menee 2h ennenkuin mittariin on tullut tunti lisää.

        Ostin silloin koneen yksityiseltä ja jos historia pitää kutinsa, niin konetta oli melko nätisti pidetty aiemmin.
        Kone oli aukaistun näköinen eikä vuotanut mistään. Talvella lähtee hyvin käyntiin eikä syö öljyä minkä perusteella remonttipuheet pitäisivät paikkaansa.
        Ostaessa kokeilin hydrauliikan voimaa nostamalla koneen puomilla/kauhalla ilmaan ja tein koekaivamisen. Testasin myös nelivedon ettei siinä ole ongelmia. Ne ei ole halvemmasta päästä jos joutuu korjaamaan.

        Puomissa huomaa koneen iän eli siinä on muutama ratkeama ja vähän välyksiä.
        Se täytyy jossain vaiheessa purkaa ja hitsata ratkeamat.

        Silloin kun tein täyshuollon niin tutkailin vanhoja öljyjä (kone, muunnin, perä, planeetta)ja ne oli mielestäni ok eli ei öljyn mukana tullut mitään ylimääräistä
        sälää.

        Vanhan koneen osto on aina enemmän tai vähemmän tuuripeliä. Siinä aina saa rahalla muutaman tuhat kiloa käytettyjä osia.
        Mielestäni käytettyä konetta ostaessa on aina parempi jos siihen on remontteja tehty. Jos ei ole mitään remonttia tehty, niin on aika saletti että kohta joku paikka hajoaa. Se olisi muuten fysiikan lakien vastaista.

        Kiitoksia vaan hyvistä kommenteista. Uutta konetta ei tietenkään vanhasta saa se on selvä. Huomenna olisi tarkoitus mennä tutkimaan vähän lisää tuota Valtraa ja tehdä jonkunlainen tarjous.

        Koneremontti tuohon oli tehty ihan kunnon korjaamossa ja dokumentitkin oli jäljellä mitä tehty. Minulle onkin hieman kysymysmerkki juuri tuo muunnin. Olen kuullut sellaista juttua että tuossa 10000h tietämillä viimeistään noihin on muunnin rempattu. Voihan sekin olla yksilöllistä tietty. Jos tuohon muunnin olisi rempattu niin kone olisi jo meikäläisen, muuten se on senverran hyvässä kunnossa minun töihin.

        Miten muuten tuon muuntimen kunnon saisi parhaiten testattua, olisko jotain vinkkiä mitä oireita jos alkaisi olla remppa lähellä. Taitaa olla ajamalla aika mahdoton sanoa.


    • Metu P

      Niinhän siinä kävi että tuli meikäläisestä Valtran omistaja. Pitkään tutkittiin konetta ja lauantaina poislähtiessä jätin tarjouksen sisään. Mahdollinen momenttiremppa siinä tarjousta tehdessä oli mielessä kyllä. Myyjä sanoi jo heti siinä että ei hän sillä hintaa myy. Ajattelin että olkoon sitten, löytyyhän noita koneita.

      Maanantai iltana soitteli perään ja sanoi että "tule hakemaan kone pois". Eilen tuotiin uuteen kotiin, hyvin näyttää viihtyvän :)

    • ponsseman

      Tuntuu uskomattomalta toi muunninremontti noilla tuntimääril.Itel lännen c10-4ex,15000tuntia mittaris eikä mitää ongelmaa muuntimen kans.Tiedän yhden kockumin vuodelt 82 clarcin lootal,58000tuntia mittaris,turbiinin laakeri vaihdettu kaksi kertaa[sisältyy 20000 tunnin huolto-ohjelmaan],siinä remontit mitä vaihdelootaan tulee,ehkä syynä koska on aina ajettu mootoriöljyllä.

      • Anonyymi

        Onko kellään tietoa Valtran 615-4 kaivinkoneen muuntimesta mikä vika voi olla kun taaksepäin kulkee normaalisti mutta eteenpäin vaatii kierroksia paljon minkälainen homma korjata?kiitos tiedosta.terv.vpk


    • aloitt. kaiv.-80

      mulla on juuri tuollanen Valtra 812 CM . Vuosimallia -82 . Hyvin on toiminut maatalouskäytössä 17v. Olen pärjännyt takavedolla varsin hyvin.


      Ojan kaivuussa olen käyttänyt takana pienempiä paripyöriä.........ei rasitu akseli liikaa. Menee ojan päällä ajamalla varsin hyvin .....kun yleensä ojien reunat on paksussa ruohossa.

      Siinä on hyvä muunnin ja moottori , kestää paljon tunteja kun ajaa järjen kanssa vanhaa konetta.

    • Anonyymi

      Valtra 4 veto rakktori kaivuri etu pyörät lyö jumiin ajoittain tietääkö joku syyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      28
      5551
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3603
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      53
      3522
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      26
      3417
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      124
      3006
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      32
      2727
    7. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      22
      2419
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      121
      2392
    9. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      44
      2340
    10. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2205
    Aihe