Ulkokissasta sisäkissaksi

ex-reissaaja

Minulla on 4-vuotias maatiaiskissa, joka on ollut vanhemmillani nyt 1,5 vuotta, koska olen itse ollut sen ajan ulkomailla töissä. Nyt olen palannut takaisin jäädäkseni ja haluaisin kovasti rakkaan kisuni takaisin. Vanhempani asuvat maalla ja kyllästyivät hakemaan karkailevaa kissaani ulkoa aina takaisin ja alkoivat päästää sitä ulos:( Kissani on tottunut ulkoilemaan paljon puolentoista vuoden aikana eikä se ole enää n.vuoteen tehnyt tarpeitaan hiekkalaatikolle vaan ulos. Onko jollakin kokemuksia siitä, saako ulkokissaksi tottuneen sopeutumaan takaisin kaupunkilaiselämään?...helpottaisiko tilannetta, jos ottaisin sille kaverin, sillä se on tottunut vanhempieni luona muiden kissojen seuraan?vai onko mielestänne itsekästä ja julmaa ottaa kisu takaisin kaupunkiasuntoon neljän seinän sisälle?

8

7814

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm?

Voi ei, olisivatpa vanhemmat ymmärtäneet ajoissa millaisen karhunpalveluksen sinulle ja kissalle tekevät tehdessään sisäkissasta irtokissan. Kaikkien muiden riskien lisäksi irtonaisena elämään tottunut kissa ei todennäköisesti tule tottumaan enää täysin sisäkissaksi, ei edes valjaissa ulkoilutettavaksi sisäkissaksi.

Älä missään tapauksessa ota toista kissaa ennen kuin on varmaa että tuo ensimmäinen kissa tottuu elämään sisäkissana, toinen kissa ei todellakaan ole ratkaisu ongelmaan.

Ei ole väärin yrittää totuttaa kissa uudestaan sisäkissaksi, päinvastoin se on viisasta ja vastuullista, mutta tietenkin jos kissa ei totu enää oikein sisäkissaksi niin paras ratkaisu voi olla jättää se vanhempien luo irtokissaksi.

• ex-reisaaja

Olin todella vihainen vanhemmille asiasta, kun eivät edes maininneet asiasta ennen kuin palasin ja asialle oli enää myöhäistä tehdä mitään, sillä "vahinko" oli jo tapahtunut. Vanhempani ovat "vanhan kansan ihmisiä", joiden mielestä kissan paikka on ulkona, vaikka lähtiessäni nimenomaan teroitin, että kissani on sisäkissa ja aion ottaa sen takaisin kun palaan. No ehkä aioin ainakin yrittää totuttaa kisuani sisäkissaksi, koska tiedän ainakin, että sille on paikka vanhempieni luona, mikäli se ei kaupunkilaiseksi enää sopeudu. Ulkomaailman vaarat pelottavat ja pelkään että kisulleni tapahtuu ulkokissana ennemmin tai myöhemmin jotain pahaa...maallakin on autoja ja ikäviä ihmisiä ihan tarpeeksi.

• Sae

Kun viet kissan uuteen kotiin, se ymmärtää todennäköisesti nopeasti, että tässä paikassa ei ulkoilla. Aluksi ei ehkä kannata viedä valjaissa ulos, ettei kissa yhdistä ulkoilua heti uuteenkin paikkaan. Järjestä kotiin paljon virikkeitä, kissa ei muista haikailla ulos, kun tekemistä riittää. Kissakaveri kannattaa myös hankkia. Itse tekisin niin, että ottaisin uuden kissan samaan aikaan kuin vanha muuttaa sisäkissaksi. Reviiri ei ole silloin vielä kummankaan ja kissat keskittyvät toisiinsa ulos pyrkimisen sijaan.

Meillä on kolme ex-ulkokissaa ja kaikki ovat sopeutuneet erittäin hyvin sisäelämään. Kaksi kissaa ehti ulkoilla kolmisen vuotta ja yksi 16 vuotta. Edes aluksi kissat eivät pyrkineet ulos, koska ne muuttivat samalla uuteen paikkaan ja aika kului aluksi tutustuessa uusiin juttuihin.

• ex-reissaaja

Kiitos vastauksestasi. Ajattelin yrittää toisen kissan kanssa, mutta ehkä vähän myöhemmin, kun näen miten kisuni tottuu kaupunkiin. Se on totunut muihin kissoihin jo ollessaan kaupungissa, kun kaverin kissa on ollut usein hoidossa, enkä usko että ongelmia yhteiselämään tulee vaikka toisen kissan ottaisin myöhemminkin. Minua huolestuttaa myös hiekkalaatikolle oppiminen, sillä kisuni oli erittäin tarkka hiekkalaatikon siisteydestä ja saattoi puhtaasta hiekasta huolimatta tehdä silloin tällöin asiansa maton alle!...ja nyt kun kisu ei ole käynyt n. vuoteen hiekalla niin pelkään ettei se mene sinne kaupungissakaan.

• Sae
        ex-reissaaja kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Ajattelin yrittää toisen kissan kanssa, mutta ehkä vähän myöhemmin, kun näen miten kisuni tottuu kaupunkiin. Se on totunut muihin kissoihin jo ollessaan kaupungissa, kun kaverin kissa on ollut usein hoidossa, enkä usko että ongelmia yhteiselämään tulee vaikka toisen kissan ottaisin myöhemminkin. Minua huolestuttaa myös hiekkalaatikolle oppiminen, sillä kisuni oli erittäin tarkka hiekkalaatikon siisteydestä ja saattoi puhtaasta hiekasta huolimatta tehdä silloin tällöin asiansa maton alle!...ja nyt kun kisu ei ole käynyt n. vuoteen hiekalla niin pelkään ettei se mene sinne kaupungissakaan.

Kissa varmasti oppii käyttämään vessalaatikkoa, jos sillä on aiemmin sellainen ollut. Meidän vanhuskissakin tajusi heti vessan merkityksen, vaikka oli viimeksi käyttänyt purulla täytettyä vatia pentuaikana. Kissa on siisti eläin ja käy ulkonakin mielellään hiekkakasalla tai vastaavalla asioillaan, sama juttu on sisällä. Kissallehan voisi laittaa "harjoittelulaatikon" jo nyt.

Kannattaa hankkia Feliway-haihdutin ja ottaa se käyttöön jo ennen kissan tuomista kotiin. Se vähentää stressiä ja voi siten helpottaa sopeutumista ja vessan käytön aloittamista. Vessalaatikoita kannattaa laittaa kaksi, jos kerran aiemmin on ollut ongelmia siisteyden kanssa. Moni kissa haluaa tehdä pissan ja kakan eri paikkoihin ja jos vaihtoehtoa ei ole, toinen tulee helposti lattialle. Ota huomioon myös pissavaivojen mahdollisuus (voi liittyä myös lattialle kakkaamiseen!), jos tuntuu että kissa välillä "unohtelee" vessan käyttöä. Stressi laukaisee helposti tulehduksen.

• hempukka35

Itselläni on 4 kissaa jotka sopeutuivat mainiosti sisäkissoiksi vaikka saivat aiemmin olla vapaasti ulkona. Asiaa tietysti helpottaa se, että heillä on seuraa toisistaan ja lelujakin on tullut hankittua aikas paljon. Alku toki oli hankalaa, vanhimmainen osoitti mieltään pissailemalla nurkkiin ja muutenkin kaikki olivat rauhattomia ja mourusivat ovella. Mutta nyt on rauha maassa ja kisut tyytvät vaanimaan tipuja ikkunalaudalla. Kaikki kissani ovat leikattuja, silläkinhän on hieman rauhoittava vaikutus kissoihin.

• ex-reissaja

Juu kisuni on kyllä leikattu, mutta edelleen tosi vilkasta sorttia. Kisu aina ollut kova poika leikkimään hiirillä, osaa jopa noutaa hiirtä:D...päivisin, kun olen töissä, tahtonut vähän tylsistyä ja tehdä tuhojaan ja myös siksi minun olisi varmasti hyvä hankkia kisulle kaveri.

• sama juttu

Meidän poitsu ulkoili ensin vuoden päivät satunnaisesti, sitten vuoden täysin vapaana. Asusteli siis vanhempieni luona. Minä halusin poitsusta sisäkissan, kun tulin takaisin Suomeen. Hyvinhän se tottui. Ekat pari viikkoa tietysti vähän kehnommin:) Puolen vuoden sisällä olon jälkeen aloimme valjastelemaan. Niin, ja kaveri hankittiin heti tietysti kun poitsusta tuli sisäkisu. Eipä juurikaan halunnut edes ulos, kun oli sisälläkin touhuiltavaa. Tällä hetkellä pojilla on iiiiiso aitaus pihalla, jossa saavat reuhoa:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      28
      5702
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      33
      5100
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2924
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2414
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      28
      1730
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1579
    Aihe