Onko tietoa sellaisesta epoksi hartsista joka ei niin sanotusti sulata finnfoam eristyslevyä.
West system epoxy on kuulemma sellasta mutta on niin kallista. Onko kellään tietoa samankaltaisesta tuotteesta mutta halvemmasta?
Olem tekemässä ilmatyynyalusta vanerista ja fiinfoamista.
Vastauksista kiitollinen.
epoksi hartsi
14
7954
Vastaukset
- HA_
SP-hartsit Kevrasta ovat toinen vaihtoehto West-hartseille. Molemmat vain maksavat sen, mitä epoksihartsit maailmalla maksavat, sen halvemmalla niitä ei saa.
- ooooooo
Gorebros tai korebros taisi olla nimi josta kannattaa kysellä
- knh
Enpä tiedä miten hyvin tuo finnfoam yleensäkään soveltuu ydinaineeksi, mutta tässä muutama paikka josta voit kysyä epokseja.
Kevra Oy Vantaan Ylästössä myy SP-systemsin epoksituotteita. Palvelu on hyvää, ja osaavat varmasti neuvoa mihin ne soveltuvat.
http://www.kevra.fi/
Jos Turku on lähempänä, niin Terpol myy myös SP:n kamaa, myös erittäin asiantunteva paikka.
http://www.terpol.fi
Nils Malmgrenin tuotteita tuo maahan Tremco. Sieltäkin saat hyviä vinkkejä, mutta eivät taida myydä vähittäin.
http://www.tremco.fi/- finnfoamia?
Kun perinteisiä ydinaineita saa ostaa kaupasta. Ettei tule munattua koko projektia moisen kokeilun takia?
- ratkaisee
finnfoamia? kirjoitti:
Kun perinteisiä ydinaineita saa ostaa kaupasta. Ettei tule munattua koko projektia moisen kokeilun takia?
Huomaa että alkuperäisen kysymys liittyi vahvasti epoksin hintaan.
Finnfoam kyllä toimii siinä missä muukin samanlainen vaahtomateriaali; huom. perinteinen pallukka-styrox on eri tavaraa eikä sovellu ydinaineeksi koska pallukat murenevat irti toisistaan , mutta suulakevaahdotetut materiaalit kuten Finnfoam eivät tätä tee.
PS-vaahdot eivät kestä liuottimia, joten eposi on lähes ainoa (kunnollinen vaihtoehto) laminointiin.
Toki PU-vaahdot olisivat parempi vaihtoehto, tai kova PVC kuten Divinycell mutta hintalappukin on suolaisempi.
Kaverilla saattaa vielä olla ajtuksena tehdä tosta vaahtomuovista vähän paksumpia muotoja joiden pintaan laminointi tulee ( vaahto toimii käytännössä muottina), silloin tuolla ydinainelevyn omalla lujuudella ei ole juurikaan väliä, kuten olisi varsinaisen kerroslevyn tapauksessa. Ja varsinkin jos tarkoituksena on laminoinnin jälkeen poistaa vaahto mukavasti pesemällä, niin PS on siihen paras vaihtoehto.
Mutta niinkuin näissä aina, kun kysyjä ei asiaa kerro tarkemmin niin kovin on vaikea kenenkään antaa hyviä neuvoja.
- patosiipivehettä
Oletkos rakentamassa sellasta normaalia ilmatyynyä jossa kumihelmat vaiko jotain kunnon vauhtivehjettä ns. patosiipi- tai maaefektikiitäjää??
Jos teet maaefektilaitetta niin siinä kannattaa noihin lujuuslaskuihin kiinnittää vähän enempi huomiota, ettei hajoa ekassa hypyssä ilmassa.
Katsokaa googlesta " ground effect vehicle" ;-)- aineeksi
Bituliitti levyä ja hintakin kohdallaan.
- mahtaa olla
aineeksi kirjoitti:
Bituliitti levyä ja hintakin kohdallaan.
Mitähän luokkaa mahtaa olla sen bituliittilevyn liukumoduli ja leikkauslujuus?
Kerroslevyn ydinaineelta vaaditaan sitä enemmän omaa lujuutta, mitä tukevammat pintalevyt on; ja veneissä ja niitä vastaavissa vehkeissä pintalevyt on pakko tehdä melko tukeviksi.
Ydinaineen tulee paitsi pitää pinnat etäällä toisistaan, myös estää näitä liukumasta toistensa suhteen - tästä syystä mm. tavallinen pallostyrox ei toimi koska pallerot eivät ole toisissaan kunnolla kiinni vaan lähtevät murenemaan.
Hommaa voi kukin kiinnostunut testata kotonaan liimaamalla esim. epoksilla tai vaikka kontaktiliimalla ohuehkot vanerisiivut eri ydinaineiden päälle .... sitten vaan jalalla survaisten kattoo mitä mikin kestää, ellei sitten fiksummin testaa punnuksilla tai vetokoneella taivutustestillä. Mutta tuon staattisen kestävyyden lisäksi tulee huomioida materiaalien väsymiskestävyys ; ei riitä että kestää yhden kerran taivuttaa, vaan tavaran tulee kestää satoja tuhansia - miljoonia taivutuskertoja murenematta.
Sillä jokainen aallon isku aiheuttaa väsyttävää kuormitusta.
En suosittele kenenkään pelkästään rahan säästön takia asettavan henkeään vaaraan, eikä myöskään itsepäisen "oman pään mukaan"-mentaliteetin takia. Kun jotakin tekee, kannattaa ottaa asioista selkoa, jotta sitten "tietää mitä tekee".
Hyvä kotimaan kielinen opus on : Muovikomposiitit - jossa on kerrottu myös kerroslevyjen tekniikkaa melko syvällisestikin.
Ellei osaa laskea noita kerroslevyjen lujuuslaskuja, niin mitään veneen runkoa vastaavaa ei kannata lähteä omin avuin tekemään ( ellei kopioi tarkasti jo olemassa olevaa toimivaa ratkaisua) ; vaan tyytyy käyttämään noita lähinnä kopin seinissä ja muissa sellaisissa kohteissa jotka eivät särkyessään upota koko laivaa.
Epäilen, mutta en tuomaroi ilman kokemusta. - hyvä
mahtaa olla kirjoitti:
Mitähän luokkaa mahtaa olla sen bituliittilevyn liukumoduli ja leikkauslujuus?
Kerroslevyn ydinaineelta vaaditaan sitä enemmän omaa lujuutta, mitä tukevammat pintalevyt on; ja veneissä ja niitä vastaavissa vehkeissä pintalevyt on pakko tehdä melko tukeviksi.
Ydinaineen tulee paitsi pitää pinnat etäällä toisistaan, myös estää näitä liukumasta toistensa suhteen - tästä syystä mm. tavallinen pallostyrox ei toimi koska pallerot eivät ole toisissaan kunnolla kiinni vaan lähtevät murenemaan.
Hommaa voi kukin kiinnostunut testata kotonaan liimaamalla esim. epoksilla tai vaikka kontaktiliimalla ohuehkot vanerisiivut eri ydinaineiden päälle .... sitten vaan jalalla survaisten kattoo mitä mikin kestää, ellei sitten fiksummin testaa punnuksilla tai vetokoneella taivutustestillä. Mutta tuon staattisen kestävyyden lisäksi tulee huomioida materiaalien väsymiskestävyys ; ei riitä että kestää yhden kerran taivuttaa, vaan tavaran tulee kestää satoja tuhansia - miljoonia taivutuskertoja murenematta.
Sillä jokainen aallon isku aiheuttaa väsyttävää kuormitusta.
En suosittele kenenkään pelkästään rahan säästön takia asettavan henkeään vaaraan, eikä myöskään itsepäisen "oman pään mukaan"-mentaliteetin takia. Kun jotakin tekee, kannattaa ottaa asioista selkoa, jotta sitten "tietää mitä tekee".
Hyvä kotimaan kielinen opus on : Muovikomposiitit - jossa on kerrottu myös kerroslevyjen tekniikkaa melko syvällisestikin.
Ellei osaa laskea noita kerroslevyjen lujuuslaskuja, niin mitään veneen runkoa vastaavaa ei kannata lähteä omin avuin tekemään ( ellei kopioi tarkasti jo olemassa olevaa toimivaa ratkaisua) ; vaan tyytyy käyttämään noita lähinnä kopin seinissä ja muissa sellaisissa kohteissa jotka eivät särkyessään upota koko laivaa.
Epäilen, mutta en tuomaroi ilman kokemusta.Jos puhut liukumoduulista ja leikkausluujuudesta eivät ole balsallakaan kummoiset.
- ole vai
hyvä kirjoitti:
Jos puhut liukumoduulista ja leikkausluujuudesta eivät ole balsallakaan kummoiset.
Jaa eikös balsa olekaan se yksi parhaista mitä noihin suoritusarvoihin tulee!?
Tästä voi vähän vertailla saman firman tuotteita Baltek balsaa ja Airex PVC ydinaineita:
Airex:
http://files.alcancomposites.com:8080/downloads/2_1_en_/c70_data_sheet.pdf
ja
Baltek:
http://files.alcancomposites.com:8080/downloads/2_1_en_/sb_data_sheet.pdf
Enkä vieläkään väitä etteikö joku seinäleijona sopisi kerroslevyyn, kun en tiedä.
- R.N
tarkoituksenasi on käyttää finnfoamia vain muottina voit teipata foamin pakkausteipillä ympäriinsä ja käyttää polyesterihartsia. Teippi suojaa foamin ja muoto säilyy.
Säästät satasia ja lopputulos on aivan yhtä toimiva.
Monet vannovat epoksin paremmuuteen nykyään, mutta mielertäni on turhaa käyttää jotain tiettyä ainetta vain sen takia, että se on "parempi"
Laadullisesti riittävän lopputuloksen saa aikaan usein edullisemminkin, on vain käytettävä järkeä.
Turha tarkkuus on ammattitaidon puutetta!- sen maalatakin
Voi sen finnfoamin maalatakin ; eli pintaan joku vesiohenteinen mattamaali ennen päällelaminointia. Mutta tartunta pintalaminaattiin ei välttämättä ole silloin parhaasta päästä - muottiin kyllä kelpaa, silloin kannattaa pintaa jo siloittaakin sopivalla tasoitteella ( sellasella jonka liuottimet ei syö sitä foamia), pintaan kirkasta maalia ja valmiiksi irrotusvahaa niin sitä ei tarvitse sieltä liuottimella pestä pois.
- no nii
Löysin uuden toimittajan:
www.lindberg-lund.fi
Myy vissin Araldit epoxit ja hartsit.. - hghghdd
http://www.arsalin.fi/kauppa/product_catalog.php?c=3
JETI-500 epoksihartsi 1,5 ltr
EPOKSIHARTSI
Soveltuu liima, laminointi ja valuhartsikäyttöön.
Tuote on lähes väritön.
24.00€
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?516450Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki944608- 584513
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t243428- 2003088
- 412855
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132699törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/202696- 1561611
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3281536