Ajattelin lähteä ukrainaan muutamaksi viikoksi ja sieltä ehkä pistäytyä myös valko-venäjällä. Kuulin, ettei Ukraina vaadi viisumia eu:n kansalaisilta, mutta miten on käytännössä. Mihin kaikkeen kannattaa varautua. Toivottavasti joku kokenut osaa neuvoa. Vaimohan olen menossa hakemaan, miten on, onnistuuko ihan omin voimin ilman välitys/paritustoimistoja?
Ukraina viisumi
14
10931
Vastaukset
- valkovenajälle
tarvit viisumin, mutta saako sen sieltä rajalta on jo toinen juttu. Ukrainaan ainakin lyhyemmillä matkoilla aikaisemmin (5 päivää) ei tarvinnut viisumia , oisko tuokin jo muuttunut että ei tarvi enään ollenkaan tiedä sitä. Katso Suomen Ukrainan konsulaatin sivuilta sieltä varmaan selviää. Ja katso myös täältä; www.jdu.ru
- Tomppa Vsa
Jos matka kestää alle 90 päivää et tarvitse viisumia Ukrainaan mitä mä olen ymmärtänyt.Mutta hanki viisumi jo etukäteen jos sä meet Valkovenäjälle.Tuttava porukka oli menossa Ukrainaan kesällä ja niillä ei ollut Valkovenäjän viisumit vaikka juna meni Valkovenäjän kautta.Ne heitettiin ulos junasta jo rajalla ja sai leimat passeihin että ne oli pidätetty.Seuraavan kerran tulisi vuoden vankila siellä.Varokaa!
- valkovenäjälle
tarvii viisumin. uksrainaan ei tarvii.Olin itse käymässä ukrainassa viimevuonna olin siel kuukauden enkä tarvinnu viisumia. tarvitsin vain viisumin venäjälle koska menin ukrainaan venäjän kautta.
Kävin kesällä Ukrainassa. Tarkemmin sanoen vietin kaksi viikkoa Odessassa. Matkustin sinne junalla Moskovan ja Kiovan kautta, joten en poikennut Valko-Venäjällä. Matkustettaessa junalla Pietarista Kiovaan, juna kulkee Valko-Venäjän kautta, jolloin Valko-Venäjän viisumi on tarpeen.
Viisumia Ukrainaan EU:n kansalaiset eivät tarvitse, kun matkan kesto on maksimissaan 90 päivää ja sen tarkoitus on matkailu.
Matkavakuutus on hyvä olla olemassa. Minulle sellaista yritettiin kaupata Venäjän ja Ukrainan rajalla Ukrainan puolella, mutta se ei ole pakollinen Ukrainassa ja minulla oli oma suomalainen matkavakuutus mukana.
Loma sujui hyvin ja haluaisin käydä siellä uudestaan. Kaupunki on erittäin kaunis ja siellä on paljon nähtävää. Aikaa vietin rannalla, keskustassa ja kävin tutustumassa kaupungin alla oleviin katakombeihin, joihin partisaanit piiloutuivat toisen maailman sodan aikana.- Novy.most
Jaa, kuulostaa kivalta paikalta. Oliko se sellainen unelmien aurinkorantamainen lomakohde, jossa saa kuitenkin nauttia kaupunkiloman sykkeestä? ;)
Jos on, niin just niinku miulle nakutettu. Olis nimittäin tää tyär loman tarpeessa.
Eikös siellä Odessassa ole ne kuuluisat portaatkin?
Pärjäsikö siellä perusvenäjällä vai pitääkö puhua hoon päälle, jotta jummartavat? Horbatsov hovorit ;)
Ei siulla tai kellään satu olemaan tiedossa nettisivuja jossa voisi tutustua Odessan matkailuun ja muutenkin kaupunkiin?
Nový "virtuaalilomailija olosuhteiden pakosta"most Novy.most kirjoitti:
Jaa, kuulostaa kivalta paikalta. Oliko se sellainen unelmien aurinkorantamainen lomakohde, jossa saa kuitenkin nauttia kaupunkiloman sykkeestä? ;)
Jos on, niin just niinku miulle nakutettu. Olis nimittäin tää tyär loman tarpeessa.
Eikös siellä Odessassa ole ne kuuluisat portaatkin?
Pärjäsikö siellä perusvenäjällä vai pitääkö puhua hoon päälle, jotta jummartavat? Horbatsov hovorit ;)
Ei siulla tai kellään satu olemaan tiedossa nettisivuja jossa voisi tutustua Odessan matkailuun ja muutenkin kaupunkiin?
Nový "virtuaalilomailija olosuhteiden pakosta"mostKiva paikka se onkin! Voi sen noinkin sanoa, eli Odessa on aurinkorantamainen lomakohde, jossa saa nauttia myös kaupunkilomasta.
Rannoista sen verran, että ne ovat aika roskaisia, jos vertaa esimerkiksi Välimeren lomakohteisiin ja päivisin ne voivat olla aika ruuhkaisia.
Kyllä, Odessasta todellankin löytyy ne kuuluisat portaat, joita pitkin pääsee laskeutumaan satamaan. Sieltä satamasta pääsee kohtuu hintaan noin tunnin risteilylle Mustallemerelle.
Odessassa pärjää loistavsti perusvenjällä. Koska kaupungissa asustaa useitten eri kasallisuuksien edustajia, on heidän yleiskielenään venäjä. Ukrainaa kuulin puhuttavan aioastaan rautatieasemalla.
Tässä on muutamia linkkejä:
www.odessa.ua
www.odecca.ru
www.2odessa.com
www.odessaonline.com.ua
Osya- Novy.most
Osya kirjoitti:
Kiva paikka se onkin! Voi sen noinkin sanoa, eli Odessa on aurinkorantamainen lomakohde, jossa saa nauttia myös kaupunkilomasta.
Rannoista sen verran, että ne ovat aika roskaisia, jos vertaa esimerkiksi Välimeren lomakohteisiin ja päivisin ne voivat olla aika ruuhkaisia.
Kyllä, Odessasta todellankin löytyy ne kuuluisat portaat, joita pitkin pääsee laskeutumaan satamaan. Sieltä satamasta pääsee kohtuu hintaan noin tunnin risteilylle Mustallemerelle.
Odessassa pärjää loistavsti perusvenjällä. Koska kaupungissa asustaa useitten eri kasallisuuksien edustajia, on heidän yleiskielenään venäjä. Ukrainaa kuulin puhuttavan aioastaan rautatieasemalla.
Tässä on muutamia linkkejä:
www.odessa.ua
www.odecca.ru
www.2odessa.com
www.odessaonline.com.ua
OsyaMiten sinne pääsee parhaiten? Junallako Moskovasta, vai ylittyykö kipukynnys pitkän matkan takia? Onko helpompi mennä lentokoneella?
Milloin kannattaa mennä, onko aikaisin keväällä kivat kelit? Mitä vinkkejä siulla on sinne lähtijälle?
Olen haaveillut jo pitkään lomasta Jaltalla, Krimillä tai Sotsissa, Odessa vois olla yksi vaihtoehto.
No, menis melkein jo Kanarian saaretkin, kunhan pääsis ottamaan odtihaita! ;)
Nový most Novy.most kirjoitti:
Miten sinne pääsee parhaiten? Junallako Moskovasta, vai ylittyykö kipukynnys pitkän matkan takia? Onko helpompi mennä lentokoneella?
Milloin kannattaa mennä, onko aikaisin keväällä kivat kelit? Mitä vinkkejä siulla on sinne lähtijälle?
Olen haaveillut jo pitkään lomasta Jaltalla, Krimillä tai Sotsissa, Odessa vois olla yksi vaihtoehto.
No, menis melkein jo Kanarian saaretkin, kunhan pääsis ottamaan odtihaita! ;)
Nový mostSinne pääsee junlla ainakin Moskovasta ja Pietarista. Mutta kuten jo mainitsin, jos matkustaa Pietarin kautta junalla tätyy olla viisumi Valko-Venäjälle.
Lisäksi sinne pääse lentämällä ainakin Moskovasta, Wienistä, Budapestistä ja Kiovan kautta, jopa Helsingistä. Junamatka Moskovasta kestää noin vuorokauden, mutta ensin pitäisi päästä jotenkin Moskovaan.
Olin siellä alkukesästä ja silloin ei ollut ainakaan liian kuuma. Muita lomalaisia oli myös aika vähän, vaikka itse olisin heitä kaivannut.- Novy.most
Osya kirjoitti:
Sinne pääsee junlla ainakin Moskovasta ja Pietarista. Mutta kuten jo mainitsin, jos matkustaa Pietarin kautta junalla tätyy olla viisumi Valko-Venäjälle.
Lisäksi sinne pääse lentämällä ainakin Moskovasta, Wienistä, Budapestistä ja Kiovan kautta, jopa Helsingistä. Junamatka Moskovasta kestää noin vuorokauden, mutta ensin pitäisi päästä jotenkin Moskovaan.
Olin siellä alkukesästä ja silloin ei ollut ainakaan liian kuuma. Muita lomalaisia oli myös aika vähän, vaikka itse olisin heitä kaivannut.Lämpimän meren äärelle olisikin mahtavaa päästä lomailemaan, varsinkin jos ei ole liian kuuma.
Kuten Mumij Troll laulaa Malysh-biisissä, "lämmin meri, kuuma aurinko, siniset aallot.." ja mainitsemasi "tyhjä ranta"... ;)
Oliko siellä niin hiljaista alkukesästä, ettei päässy lomatunnelmaan? Eikö Odessassa ollut menopaikkoja, museoita, klubeja, konsertteja, leffoja yms kiinnostavaa tekemistä?
Ehkä siellä alkaa sesonki myöhemmin. Turistit kaipaavat nihkeän nahkean kuumaa hellettä, mutta myö pohjoisen ihmiset saatetaan ahdistua liian kuumasta... ;)
Nový most Novy.most kirjoitti:
Lämpimän meren äärelle olisikin mahtavaa päästä lomailemaan, varsinkin jos ei ole liian kuuma.
Kuten Mumij Troll laulaa Malysh-biisissä, "lämmin meri, kuuma aurinko, siniset aallot.." ja mainitsemasi "tyhjä ranta"... ;)
Oliko siellä niin hiljaista alkukesästä, ettei päässy lomatunnelmaan? Eikö Odessassa ollut menopaikkoja, museoita, klubeja, konsertteja, leffoja yms kiinnostavaa tekemistä?
Ehkä siellä alkaa sesonki myöhemmin. Turistit kaipaavat nihkeän nahkean kuumaa hellettä, mutta myö pohjoisen ihmiset saatetaan ahdistua liian kuumasta... ;)
Nový mostKyllä siellä pääsi lomatunnelmaan, mutta iltaisin oli hiljaisempaa, kun muita lomalaisia ei ollut paikalla. Suosittelen silti!
Sinä saat olla 90 päivää ja autosi 60 päivää ilman kiemuroita. Muista tosiaan, että Riiasta, Vilnasta ja Pietarista suorat junat Ukrainaan Valko-Venäjän kautta ja Valko-Venäjälle viisumia ei saa rajalta.
Rajalla tilastokortti täytettävä, muita pakkomuodollisuuksia ei ole. Ei myöskään Venäjän tyylistä rekisteröintipakkoa tai muita outouksia. Helppo maa matkustaa kaiken kaikkiaan. Itse lähden taas joulukuussa, viimeksi tulin sieltä syyskuussa.- Valko-venäjää
Ukraina on länsimielinen EU-maa, ja viisumia ei tarvitse. Passi kannattaa silti ottaa mukaan, jotta voi todistaa henkilöllisyytensä.
Valko-venäjä puolestaan on kansainvälinen hylkiövaltio, yksi maailman parhaista poliisia/asukas - suhteista. Parempi hakea viisumia etukäteen, ja olla vähintään yhtä varovainen, kuin Venäjällä käydessä.- Kilmarius
Uimaan Mustallemerelle
Asuntoautolla Ukrainaan Krimille ja uimaan Mustallemerelle.
Kun Euroviisukeväänä koitti meille viisumi-vapauskin.
Otimme toukokuun alkupuolella asuntoauton alle ja suuntasimme
nokan kohti Ukrainaa ja Krimin niemimaata.
http://www.gnetagalten.se/images/00028/0/mercedes-benz-adriatik-sp-rv-2005.jpg
Viisumin poistuttua matkan suunnittelu helpottui suuresti.
ja asuntoauton kanssa mitään majoitusvarauksia ei tarvinnut
tehdä, joten perillä aikataulut sai määritellä itse.
Eksoottiselta matkalla oli värikkäitä matkakokemuksia ja
paikallisten ihmisten kanssa kohtaamisia. Reissu oli
mukava kokemus, Ukrainaa voisi suositella muillekin.
Ukraina ei ole suomalaisten perinteinen lomanviettopaikka,
eikä matkatoimistoissa sinne suuntautuvaa matkatarjontaa
juuri ole. Kesä-heinäkuussa Krimin alueella vierailee
kuitenkin pari miljoonaa venäläisturistia, alue on suosittu
lomakohde myös ukrainalaisten keskuudessa.
Äitienpäivänä alkanut reissu oli pituudeltaan kymmenen päivää,
mutta maassa ja matkalla olisi viihtynyt paljon pitempäänkin.
Baltiassa voisi Itämeren rannalla viettää pari viikkoa ja
Krimillä samoin. Silloin Rosella-autolautan aikataulu saneli
kuitenkin osittain kulkuamme.
Veri on vetänyt minua joka kevät etelään 'muuttomatkoille'.
Olen matkustanut lentämällä, junalla, laivalla ja autolla,
mutta tämä asuntoauto oli uusi ja mielenkiintoinen kokemus.
Reittisuunnitelmassa yritin ottaa huomioon, ettei tie
olisi kovin vuoristoista. Ensimmäiset vuoret tulivatkin
vastaan vasta perillä Krimillä, kun noustiin esim. Yaltalla
yhä vaan ylöspäin ja takaisin ei ollut ‘menemistä’, kun tie
vaan kapeni ja kapeni - peilit raapi jo reunamuureja,
onneksi tie lopulta hieman leveni ja alkoi taas laskeutua -
no selvittiinhän tästäkin.
Matka tehtiin mennen tullen Viron, Latvian, Liettuan ja
Puolan kautta. Reissun päällä pärjättiin venäjäntaidoillani,
mutta myös englannilla ja saksalla kohteissa pärjäisi.
Puheisiin paikallisten kanssa reissulla päädyttiin usein,
ainakin kyselemään oikeaa tietä.
Hyvät kartat on oltava mukana, myös kaupunkeihin. Tienviitat
ovat paikoin epäselvät ja kylissä ihmiset viittoivat tietä
kaikki eri suuntiin. Yöllä ajoa pyrimme välttämään,
kun Puolassa ja Ukrainassa oli usein hevospelejäkin teillä.
Uusi Ukrainan kartta ostettiin mennessä vasta paikalliselta
huoltamolta ja kun ymmärsin venäjää, sen tulkinnassa ei
ollut vaikeuksia, vasta kun olin itse ajovuorossa,
kiertelimme eräässä kaupungissa pari tuntia etsien ulospääsyä -
lopulta oli pakko pysähtyä ja pyytää paikallista autoilijaa
piirtämään meille kaupungista ulosajoa selventävä kartta.
Ukrainassa oli lähes joka kylässä poliisit vastassa,
mutta vastaantulevat paikalliset autot vilkuttivat valojaan
varoitellen meitäkin, kuin aikoinaan Suomenkin teillä.
Ilmeisesti autoilijoita ottaa pattiin poliisien usein
pistäessä lahjukset omaan taskuunsa, valtion vaan
nuollessa näppejään.
Alkumatkasta Ukrainan puolella poliisi pysäytti näyttäen
tutkan lukemaa ja sanoi, että sallittu nopeus ylittyi 23 km/h.
Siinä oli kylä ja merkki oli kuulemma ollut jo pari kilometriä
aikaisemmin. Olimme vasta aiemmin pysähtyneet tienvarteen
puoleksi tunniksi, ja kun minä lähdin ajamaan niin heti
500 metrin päässä olivat nuo poliisit. Itse en muistanut
mitään merkkiä olleen. Kohtelias poliisi kyseli kaikenlaista
ja ihmetteli miksi näin kylmään aikaan Krimille menemme.
Hän ei heti pyytänyt rahaa, vaan kysyi moneen kertaan että
"mitäs tehdään". Minun olisi pitänyt älytä pienestä vihjeestä
tarjota vaikkapa rahaa. Kun aikamme jahkailimme, poliisi
lopulta pyysi viskiä tai konjakkia. Kun niitä ei ollut, kelpasi
rahakin ja annoin paikallista rahaa vajaan 10 euron edestä.
Paluumatkalla tullessa Ukrainan ja Puolan rajalla tökki ja
jouduimme odottamaan lähes 15 tuntia jonossa. Meillä oli jo
kiire ja tulimme Ukraina-Puola-rajalle yöllä, ja uskoimme
yöpymisen menevän siinä pätkä kerrallaan ajaessa.
Mutta seuraavaan päivään mennessä olimme edenneet jonossa
vain parisataa metriä, eikä ollut mitään tietoa kuinka kauan
odottelu vielä kestäisi. Jonon molemmin puolin ajoi jatkuvasti
autoja ohitsemme. Lopulta auton omistaja maksoi vaaditun
30 euron jononohituspalkkion siinä pyörivälle miehelle,
joka johdatti meidät heti muitten ohi tulliin.
Mennessä teki mieli palata takaisin jo ennen tullialuetta.
Kun se rajan ilmapiiri vaikutti jotenkin uhkaavalta ja jatkui
tullialueella, ota lappu ja palaa hakemaan puuttuva jne.
Puolasta mennessä meille sanottiin - ohittakaa jonossa muut kun
olette transitiomatkalaisia, no sinne päin se onnistukin,
mutta palatessa olikin toisin - vain maksamalla pääsi jonon ohi.
Suuremmitta vaikeuksitta kuitenkin selvittiin eikä mitään
vaarallisia tai todella uhkaavia tilanteita reissulla
kohdattu lainkaan. Tosin pidimme auton aina yöt vartioiduilla
tai aidatuilla parkkipaikoilla.
- jasminie
Eli lentokoneella pääse kaikin edullisesti 300 euro(meno-paluu). Jos menet Venäjän kautta, tarvitsen läpikulkkuviisumia ja vakovenäjän kautta taas läpikulkuviisumia, eli paljon paperisotaa. hyppää vain lentokoneeseen ja olet 1h40m päästä Kiovassa.Sieltä pääset mihin vain, on paljon pikkubuseja ne vie sinua mihin haluat ja eddullisesti. Tai mene sitten Tallinnaann kautta tai Vienan tai Riikan kautta,liput halvempia vielä. venäjän kautta saat vain lisää kuluuja ja joku voi vielä röystää sinua siellä.Lippuja kesäaikana tuskin saat (tarkoitin junalippija), kun on kesä.Eli tule kallis reissu, mene ihmessä lentokoneella, onhan paljon yhtiöitä lenna Helsingin kautta Kiovaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713125
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201585- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311- 191304
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232