todistajien paikalla

olo

mikä on loppujen lopuksi asiakirjojen todistajien rooli? Pitääkö olla paikalla allekirjoitushetkellä vai riittääkö sopimusosapuolien allekirjoituksen oikeaksitodistaminen jälkikäteen? Sopijaosapuolet eivät kiistä omien allekirjoitusten aitoutta (ainakaan tällä hetkellä). Tuleeko todistajalle itselleen hankaluuksia, mikäli laittaa nimensä papereihin jälkikäteen?

4

3784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oloneuvos

Todistaja asiakirjassa todistaa yleensä sen, että joku henkilö on itse allekirjoittanut asiakirjan. Todistaja on siis allekirjoituksen alkuperän (sen aitouden) todistaja.

Tällaisen todistajan ei tarvitse olla paikalla, kun henkilö allekirjoittaa asiakirjan. Täysin rittävää on, että allekirjoittanut "tunnustaa" allekirjoittaneensa nimensä asiakirjaan, jolloin todistaja todistaa näin henkilön kertoneen tehneensä.

Ja vielä.

Edes todistajan ei tarvitse itse koskaan nähsä asiakirjaa eikä tietää sen sisältöä. Joku muu voi jopa kirjoittaa todistajan nimen asiakirjaan todistajan antamalla suostumuksella.

• Rouen

Oloneuvos hyvä! Pitääkö työtodistuksen ja opintotodistuksen valokopio oikeaksitodistuttaa 2 henkilöllä?

• yx tavallinen

Oloneuvoksen vastaus pätee "yleensä", mutta ei aina. Testamentin todistajille on asetettu enemmän vaatimuksia kuin yleensä muille:

//Todistaja asiakirjassa todistaa yleensä sen, että joku henkilö on itse allekirjoittanut asiakirjan. Todistaja on siis allekirjoituksen alkuperän (sen aitouden) todistaja.//

- Kyllä, mutta testamentin todistajilla saattaa olla muutakin todistettavaa. Sen tähden testamentissa on hyvä olla ns. todistajanklausuuli, vaikka sen puuttuminen ei teekään testamenttia pätemättömäksi.

//Tällaisen todistajan ei tarvitse olla paikalla, kun henkilö allekirjoittaa asiakirjan. Täysin rittävää on, että allekirjoittanut "tunnustaa" allekirjoittaneensa nimensä asiakirjaan, jolloin todistaja todistaa näin henkilön kertoneen tehneensä.//

Pätee myös testamenttiin. Molempien todistajien tulee kuitenkin olla samanaikaisesti paikalla, kun testaattori "tunnustaa" allekirjoituksensa.

//Edes todistajan ei tarvitse itse koskaan nähsä asiakirjaa eikä tietää sen sisältöä.//

Testamentin todistajan tulee kirjoittaa nimensä testamenttiasiakirjaan, joten hänen tulee nähdä asiakirja. Hänen tulee myös tietää, että asiakirja on testamentti. Testamentin sisältöä hänen ei tarvitse tietää.

//Joku muu voi jopa kirjoittaa todistajan nimen asiakirjaan todistajan antamalla suostumuksella.//

Ei päde testamentin todistajaan.

PK 10 LUKU

"Testamentin tekemisestä ja peruuttamisesta

1 §

Testamentti on tehtävä kirjallisesti kahden todistajan ollessa yhtaikaa läsnä, ja heidän on, sitten kun testamentin tekijä on allekirjoittanut testamentin tai tunnustanut siinä olevan allekirjoituksensa, todistettava testamentti nimikirjoituksillaan. Heidän tulee tietää, että asiakirja on testamentti, mutta testamentin tekijän vallassa on, tahtooko hän ilmoittaa heille sen sisällön."

• yx tavallinen
        Rouen kirjoitti:

Oloneuvos hyvä! Pitääkö työtodistuksen ja opintotodistuksen valokopio oikeaksitodistuttaa 2 henkilöllä?

Jos jäljennöksen tulee olla oikeaksi todistettu, yksi todistaja riittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe