Käytätkö jatkuvasti

Likinäköinen

Tere! Hommasin lasit nelisen vuotta sitten 29-vuotiaana kun näköni oli -1, -1.5. Silloin olin silleen että WOW, nythän mä oikeesti näen! Sittemmin into nähdä kaikki terävästi on pienentynyt, ja lasit tuntuvat ärsyttäviltä...käytänkin niitä oikeastaan enää vain tv:tä katsoessa ja ulos lähtiessä jos haluaa nähdä kauemmas kunnolla. Työmatkoilla en sen sijaan jaksa rillejä pitää, talvella varsinkin ovat erittäin ikävät, kylmät ja huurustuvat. Baarireissuillekaan en viitsi laseja laittaa, olen jo parit lasit hukannut.

Kaipa se on kun näin myöhällä iälle lasit hommaa, ei niihin enää totu. Onko tuosta jonkun mielestä haittaa, että niitä ei käytä?!

8

1990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaapuli

      Moro! mulla ikää jo 31v ja lasit vahvuutta -0,75 ja -1. Ja mulle kävi aivan päinvastoin elikkä nykyisin päässä lähes aina vain harrastuksissa pärjään ilman.

    • opiskelijamies

      Mulla on näkö samaa luokkaa, mutta en käytä laseja paljon koskaan. Opiskeluissa luentoja on vähän, niillä tulee pidettyä, jos on aamulla muistanut pakata rillikotelon mukaan. Muuten ei oikeastaan ollenkaan, lähinnä vain kotona TV:tä katsoessa ja silloinkin tulee joskus ratkaistua homma istumalla töllöttimessä kiinni.

      Mulla oli sama juttu,että kun sain lasit, olin niistä aivan innoissasi ja käytin laseja lähes jatkuvasti. Mutta sitä alkuinnostusta kesti vain pari viikkoa; sen jälkeen ei ole tosiaan tullut paljon pidettyä.

    • itsekin likinäköinen

      En pidä laseja koko aikaa, näkö -3,25. En näe mitään ilman laseja, mutta silmät eivät tykkää laseista, ainakaan lähelle katsoessa.

      Aina ei kannata pitää laseja. Miettimisen aihetta tässäkin:

      http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm

      • tuo Akuutin valelikinäkö

        Itsekin kuulun niihin jotka opiskelun, näyttöpäätetyöskentelyn vuoksi on joutunut turvautumaan miinuslaseihin. Sain eka lasini 26 vuotiaana. Ensiksi käytin vain oppitunneilla ja nykyisin käytän päivittäin laseja. Vahvuus on -1 ja -1.25, lisäksi mulla on vaikee hajataitto ja piilarit ei senkään vuoksi sovi.
        Tuon akuutin-sivulla olleen tekstin pohjalta ajattelinkin koittaa niitä pluslaseja. Pitäisköhän silloin hommata 1 ja 1.25 ja kävisköhän ns. Tiimarilukulasit? Kokemuksia kokeilusta valelikinäön hoidosta onko kellään?


      • Valelikinäköinen
        tuo Akuutin valelikinäkö kirjoitti:

        Itsekin kuulun niihin jotka opiskelun, näyttöpäätetyöskentelyn vuoksi on joutunut turvautumaan miinuslaseihin. Sain eka lasini 26 vuotiaana. Ensiksi käytin vain oppitunneilla ja nykyisin käytän päivittäin laseja. Vahvuus on -1 ja -1.25, lisäksi mulla on vaikee hajataitto ja piilarit ei senkään vuoksi sovi.
        Tuon akuutin-sivulla olleen tekstin pohjalta ajattelinkin koittaa niitä pluslaseja. Pitäisköhän silloin hommata 1 ja 1.25 ja kävisköhän ns. Tiimarilukulasit? Kokemuksia kokeilusta valelikinäön hoidosta onko kellään?

        Itsekin kuulun niihin jotka opiskelun, näyttöpäätetyöskentelyn vuoksi on joutunut turvautumaan miinuslaseihin. Sain eka lasini 26 vuotiaana. Ensiksi käytin vain oppitunneilla ja nykyisin käytän päivittäin laseja. Vahvuus on -1 ja -1.25, lisäksi mulla on vaikee hajataitto ja piilarit ei senkään vuoksi sovi.
        Tuon akuutin-sivulla olleen tekstin pohjalta ajattelinkin koittaa niitä pluslaseja. Pitäisköhän silloin hommata 1 ja 1.25 ja kävisköhän ns. Tiimarilukulasit? Kokemuksia kokeilusta valelikinäön hoidosta onko kellään?
        ************************************************

        Minulla valelikinäkö alkoi kehittymään samanikäisenä kun aloitin ns lähityön jossa jouduin lukemaan kirjoittamaan ja piirtämään sekä käyttämään tietokonetta siis katselemaan värisevää CRT-näyttöpäätettä. Valelikinäköä tuli vuosien mittaan -3d.

        Aloitin valelikinäön poistohoidon 2v takaperin nähtyäni juuri tuon Akuuttiohjelman jossa Silmälääkäri Kaisu Viikari kertoi valelikinäöstä josta on kirjoitus Akuutti-ohjelman arkistossa. Kuulin silloin ensimmäistä kertaa valelikinäöstä.

        http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm

        http://www.stadia.fi/opiskelu/sote/optometria/aineistot/naontutkimus/akkommodaatio.asp

        Valelikinäkö poistui minulta noin yhden vuoden kuluttua lähes kokonaa eli poistohoito on aika hidasta. Minulla on vielä hieman likinäköä ja hajataittoa mutta näen visuksen 1 tekstin näöntarkastustaulukosta.

        Suuren hajataiton takia Tiimarin tasalasit eivät ole parhaat mahdolliset lukulaseiksi mutta käy kokeilemassa.

        Likinäkö ja hajataitto voi olla valelikinäköä(pseudomyopia) ja hajataitto valehajataittoa (pseudoastigmatism) mutta kannattaa käydä silmälääkärillä jolla on sarveiskalvon topografiakuvauslaite jossa selviää onko hajataitto esim. sarveiskalvon (cornea) epätasaisuudesta johtuvaa, jos on niin sitä ei saa pois kun taittovirheleikkauksella tai käyttämällä silmälaseja jossa on hajataiton korjaus.

        Hajataitto voi poistua silmäjumpalla jos se on akkommodaatiospasmista johtuvaa ja miinuslasien aiheuttamasta akkommodaatiolihasten laiskistumisesta johtuvaa kuten valelikinäkökin.

        Olen aloittanut Bates Methodin mukaisen silmäjumpan ja näen ajoittain visuksen 1.25 tekstin ilman silmälaseja joten uskon että vähäinen likinäkö ja hajataitto voi poistua lähes kokonaan ja saavutan visuksen 1.25 näön muutaman kuukauden kuluttua. Max visus on 1,5.

        http://www.stadia.fi/opiskelu/sote/optometria/aineistot/naontutkimus/vapaa_visus.asp

        Palstalla on käyty paljon keskustelua valelikinäöstä. Linkeistä löytyy kirjallisuusviitteitä joista olen tietoni saannut joten en viitsi toistaa niitä tässä viestissä. Voit aloittaa vaikka tästä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000020427788


      • linkeistä Valelikinäköinen
        Valelikinäköinen kirjoitti:

        Itsekin kuulun niihin jotka opiskelun, näyttöpäätetyöskentelyn vuoksi on joutunut turvautumaan miinuslaseihin. Sain eka lasini 26 vuotiaana. Ensiksi käytin vain oppitunneilla ja nykyisin käytän päivittäin laseja. Vahvuus on -1 ja -1.25, lisäksi mulla on vaikee hajataitto ja piilarit ei senkään vuoksi sovi.
        Tuon akuutin-sivulla olleen tekstin pohjalta ajattelinkin koittaa niitä pluslaseja. Pitäisköhän silloin hommata 1 ja 1.25 ja kävisköhän ns. Tiimarilukulasit? Kokemuksia kokeilusta valelikinäön hoidosta onko kellään?
        ************************************************

        Minulla valelikinäkö alkoi kehittymään samanikäisenä kun aloitin ns lähityön jossa jouduin lukemaan kirjoittamaan ja piirtämään sekä käyttämään tietokonetta siis katselemaan värisevää CRT-näyttöpäätettä. Valelikinäköä tuli vuosien mittaan -3d.

        Aloitin valelikinäön poistohoidon 2v takaperin nähtyäni juuri tuon Akuuttiohjelman jossa Silmälääkäri Kaisu Viikari kertoi valelikinäöstä josta on kirjoitus Akuutti-ohjelman arkistossa. Kuulin silloin ensimmäistä kertaa valelikinäöstä.

        http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm

        http://www.stadia.fi/opiskelu/sote/optometria/aineistot/naontutkimus/akkommodaatio.asp

        Valelikinäkö poistui minulta noin yhden vuoden kuluttua lähes kokonaa eli poistohoito on aika hidasta. Minulla on vielä hieman likinäköä ja hajataittoa mutta näen visuksen 1 tekstin näöntarkastustaulukosta.

        Suuren hajataiton takia Tiimarin tasalasit eivät ole parhaat mahdolliset lukulaseiksi mutta käy kokeilemassa.

        Likinäkö ja hajataitto voi olla valelikinäköä(pseudomyopia) ja hajataitto valehajataittoa (pseudoastigmatism) mutta kannattaa käydä silmälääkärillä jolla on sarveiskalvon topografiakuvauslaite jossa selviää onko hajataitto esim. sarveiskalvon (cornea) epätasaisuudesta johtuvaa, jos on niin sitä ei saa pois kun taittovirheleikkauksella tai käyttämällä silmälaseja jossa on hajataiton korjaus.

        Hajataitto voi poistua silmäjumpalla jos se on akkommodaatiospasmista johtuvaa ja miinuslasien aiheuttamasta akkommodaatiolihasten laiskistumisesta johtuvaa kuten valelikinäkökin.

        Olen aloittanut Bates Methodin mukaisen silmäjumpan ja näen ajoittain visuksen 1.25 tekstin ilman silmälaseja joten uskon että vähäinen likinäkö ja hajataitto voi poistua lähes kokonaan ja saavutan visuksen 1.25 näön muutaman kuukauden kuluttua. Max visus on 1,5.

        http://www.stadia.fi/opiskelu/sote/optometria/aineistot/naontutkimus/vapaa_visus.asp

        Palstalla on käyty paljon keskustelua valelikinäöstä. Linkeistä löytyy kirjallisuusviitteitä joista olen tietoni saannut joten en viitsi toistaa niitä tässä viestissä. Voit aloittaa vaikka tästä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000020427788

        Aloitan jumppauttamisen pluslaseilla...kokeilen eka niitä tiimari-laseja. Hajataittoisuus johtuu mun kohdalla tosiaankin arpikudoksesta -silmätulehdusten jälkiseurausta :(
        Mutta en varmaa häviä mitään jos koitan tuota likinäköäni korjata pluslaseilla..? Vai onko turhaa tässä mun tapauksessa?


      • Valelikinäköinen
        linkeistä Valelikinäköinen kirjoitti:

        Aloitan jumppauttamisen pluslaseilla...kokeilen eka niitä tiimari-laseja. Hajataittoisuus johtuu mun kohdalla tosiaankin arpikudoksesta -silmätulehdusten jälkiseurausta :(
        Mutta en varmaa häviä mitään jos koitan tuota likinäköäni korjata pluslaseilla..? Vai onko turhaa tässä mun tapauksessa?

        Aloitan jumppauttamisen pluslaseilla...kokeilen eka niitä tiimari-laseja. Hajataittoisuus johtuu mun kohdalla tosiaankin arpikudoksesta -silmätulehdusten jälkiseurausta :(
        Mutta en varmaa häviä mitään jos koitan tuota likinäköäni korjata pluslaseilla..? Vai onko turhaa tässä mun tapauksessa?
        *************************************************
        Onko silmätulehduksesta johtuva arpikudos sarveiskalvolla? Sarveiskalvon pitäisi parantua pikkuhiljaa jos silmien veren- ja nestekierto toimii hyvin.

        Kirjassa "Elä ilman laseja" oli kertomus sarveiskalvon samentumasta kärsineestä henkilöstä joka sokeutui lähes kokonaan mutta parani kun sai oikeaa hoitoa. Kysymyksessä oli vitamiinien ja hivenaineidein puutoksesta johtuva silmien heikko veren ja nestekierto. Henkilön akkommodaatioon osallistuvat lihakset olivat tietenkin laiskistuneet vahvojen miinuslasien takia mutta kuntoutuivat Bates Methodin avulla.

        Tutki saatko ruokavaliossasi silmille tärket vitamiinit ja hiveaineet kuten:

        A-,B1-,B2-, B12-, C-vitamiini
        Sinkki, magnesium, mustikka, jne

        http://terveyskaupat.net/epages/HameenLuontaistuote.axl/?ObjectPath=/Shops/HLT/Categories/"Tietoa ja tutkimuksia"/"Näin suojelet silmiäsi"

        Kysy silmälääkäriltäsi paraneeko arpikudos, jos paranee hajataiton korjaus silmälaseissa on minusta väärää hoitoa koska silmät tottuuvat niihin eli vähennä hajataitoin korjausta kuten miinuskorjaustakin vähitellen ja suorita kaksi kertaa päivässä silmäjumppa.

        Tupakointi ja elintarvikkeissa olevat myrkylliset lisäaineet lisäävät veren toksisuutta joka vaikttaa silmän verenkiertoon heikentävästi.

        http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2003/300903_e.htm

        http://www.saunalahti.fi/jawap/colors/vaihtoehtoinen_hoitomuoto.pdf

        http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Ergonomia/Tyokalut/silmajumppa.htm

        Kysy vielä silmälääkäriltäsi millainen silmäjumppa on parasta hajataiton parantamiseksi.
        Minusta tuntuu siltä että kolmiulotteisten RDS-kuvien katselu on parasta hajataiton kannalta.

        Pluslaseilla lukeminen on todella miellyttävää lyhyen totuttelun jälkeen. Alussa voi tulla nipistelyä silmiin joten totuttele pluslaseihin pikkuhiljaa esim. 15min kerrallaan.

        Kun silmät ovat tottuneet pluslaseihin huomaa että pysyy helpommin rivillä ja luettu asia tekstistä menee helpommin tajuntaan sekä silmät ei väsy.

        Pluslasit ja miinuslasit laiskistavat silmän akkommodaatioon osallistuvia lihaksia joten akkommodaatiota pitää käyttää mutta kohtuullisesti.


    • Anonyymi

      Minulla on käytössä tokmannin halpislasit jatkuvassa käytössä. En jaksa välittää mitä muut miettii, sillä haluan nähdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe