Tätä palstaa lukee varmaan moni sellainen, jolla on kokemusta sekä takapotkusta että nelivedosta. Saisikohan heiltä kokemustietoa seuraavaan: Missä työtehtävissä nelivetoinen 80 hv:n teholuokan traktori on selkeästi vastaavantehoista takapotkua tehokkaampi ja merkittävästi parempi käytettävyydeltään?
"Takapotku" vs neliveto
45
14573
Vastaukset
- muissa
hommissa paitsi paikallaan tehtävissä töissä esim. sirkelöinti jne jne.Älä edes mieti kumman ostaa,ilmanmuuta nelikko. Takapotkulla et talvella ilman ketjuja tee juuri mitään ja jos on ketjut ovat ikävät ajettavat maantiellä.
- Maatilallinen
Mulla on pieni takavetotraktori, joka ei käy juuri mihinkään hommiin ja samankokoinen neliveto jolla pystyy tekemään monia isomman traktorin töitäkin, eli neliveto on enemmän parempi kuin moni uskoo. Parempi ostaa pieni ketterä neliveto kuin iso takaveto.
- HHH.
Monessa asiassa, mutta takapotku on kivan näppärä kevyen hinattavan kylvinkoneen vedossa, ruiskutuksissa ja monessa muussa.
Mä tahtoisin näppärän 80-heppaisen takapotkun 100-heppaisen kutosen rinnalle. en kaipaa toista nelivetoa. Ittellä on tällähetkellä Wanha (38v)60-heppainen takaveto ja sekin kelpaa moneen tarkoitukseen.- on se
neliveto selkeästi parempi esim. peräkärryn tai levyn kanssa jos on liukasta.Etukuormaajan kanssa ei takavedolla kannata kovalta maalta poistua.
Neliveto kuitenkin syö tehoa, remonttia saattaa tulla etupäähän ja on kömpelömpi. - Nimetön
on se kirjoitti:
neliveto selkeästi parempi esim. peräkärryn tai levyn kanssa jos on liukasta.Etukuormaajan kanssa ei takavedolla kannata kovalta maalta poistua.
Neliveto kuitenkin syö tehoa, remonttia saattaa tulla etupäähän ja on kömpelömpi.se vähän riippuu mistä roikkuu.
Ne alun takatuupparit kuten nuffieldit ja alun valmetit (361,565,500 jne) olivat kunnon takapotkuja ja suunniteltu pelkästään takapotkuiksi ja ovat vetoteholtaan lähes samoja nelikkoversioita vastaavia pois sulkien ääripää tilanteet (märkä, jää jne). Siis painonjakauma hommeli määrää sen.
Kun taasen nää uudemmat nelikoista riisuttuja malleja olevat takapotkut kuten valmetin -05 srj, jne ovat SURKEITA takapotkuina, juuri tuon keulapainoiduuden takia, jolloin vetävillä pyörillä ei ole painoa.
Itse en ole kiinni jäänyt ikuna päivänä valmet 500:sella ja sitten kerran ajoin 2 veto 705:sella ja kerralla ojan penkassa kiinni ja 500:sella olen siittä menny yli jotta heilahti monet kerrat! Ei mahtanu mittään ku takaset suti ilmassa... mettäkoneella se sit siittä ylös vejettiin. Tietysti etukuormain koneena on nelikko EHDOTON, mutta linkous, kylvö, maantie ajo, rehunteot jne on takapotku vallan passeli kone. Vetävän kärrin kanssa onnistuu metsäajo siinä missä nelikolla Taasen pois sulkien ääripäät - Fordson Power Major
on se kirjoitti:
neliveto selkeästi parempi esim. peräkärryn tai levyn kanssa jos on liukasta.Etukuormaajan kanssa ei takavedolla kannata kovalta maalta poistua.
Neliveto kuitenkin syö tehoa, remonttia saattaa tulla etupäähän ja on kömpelömpi.Onko tuttu merkki? Fordson Power Major.
Sellainen löytyy tallistani, vm 1960. Olen ehkä "kotiinpäin" ja omaani kehuja - mutta uskoisin tuntevani takavetoisen ominaisuudet. Tuo traktori antaa anteeksi "ajovirheet" - jos esim sattuu etupää tipahtamaan ojaan. Pakki päälle ja nousee. Talviset kulkuominaisuudet; ketjut päälle ja menee melko pahasta paikasta - samasta hangesta ei mies hikoilematta perässä kävele.
Painojakauma on oivallinen - ja olen hyvin useasti 1970 -luvulta lähtien (jolloin oli noin 10 vuotias) samaisella traktorilla metsäteille "polanteita" ajanut - raskaita rekiä vetänyt - hirmuisilla -30 asteen pakkasilla lehmille heiniä ladosta hakenut jne. Eli nyt puhuin jo sellaisista asioista, joista hyvin moni täällä lukemassa käynyt ei edes tiedä "mitä se tuollainen tyo on". Siihen aikaan ei muuten ollut tietokoneita :) Mutta "Majori" oli. Ja on yhä. Tätä tietokonetta -jolla tämän kirjoitin -ei muutaman vuoden päästä ole - mutta Majori on - se kulkee - kuljettaa ja pesee monta monituista muuta traktoria. Painoa on 2400 kg ja moottori on 3,6 litrainen rivinelonen. Siinä se eikä mitään ylimääräisyyksiä, joka voisi mennä rikki. Kestää aivan varmasti minun elinikäni loppuun asti - ja menee seuraavallekin sukupolvelle. - Maono
Fordson Power Major kirjoitti:
Onko tuttu merkki? Fordson Power Major.
Sellainen löytyy tallistani, vm 1960. Olen ehkä "kotiinpäin" ja omaani kehuja - mutta uskoisin tuntevani takavetoisen ominaisuudet. Tuo traktori antaa anteeksi "ajovirheet" - jos esim sattuu etupää tipahtamaan ojaan. Pakki päälle ja nousee. Talviset kulkuominaisuudet; ketjut päälle ja menee melko pahasta paikasta - samasta hangesta ei mies hikoilematta perässä kävele.
Painojakauma on oivallinen - ja olen hyvin useasti 1970 -luvulta lähtien (jolloin oli noin 10 vuotias) samaisella traktorilla metsäteille "polanteita" ajanut - raskaita rekiä vetänyt - hirmuisilla -30 asteen pakkasilla lehmille heiniä ladosta hakenut jne. Eli nyt puhuin jo sellaisista asioista, joista hyvin moni täällä lukemassa käynyt ei edes tiedä "mitä se tuollainen tyo on". Siihen aikaan ei muuten ollut tietokoneita :) Mutta "Majori" oli. Ja on yhä. Tätä tietokonetta -jolla tämän kirjoitin -ei muutaman vuoden päästä ole - mutta Majori on - se kulkee - kuljettaa ja pesee monta monituista muuta traktoria. Painoa on 2400 kg ja moottori on 3,6 litrainen rivinelonen. Siinä se eikä mitään ylimääräisyyksiä, joka voisi mennä rikki. Kestää aivan varmasti minun elinikäni loppuun asti - ja menee seuraavallekin sukupolvelle.Niihän ne sannoo aina että ennen ois parempi ollu näissä koneissakin jotku, va kuitennii sillonnii nämä konemiehettii sen aikaset on miettineet parannuksia koneisiinsa. Moni uudistus ja idea on tullut käyttäjiltä että voidaan sanoa että oliko ne sittenkää nii hyviä ne koneet sillon ennen.
- Fordson Power Major
Maono kirjoitti:
Niihän ne sannoo aina että ennen ois parempi ollu näissä koneissakin jotku, va kuitennii sillonnii nämä konemiehettii sen aikaset on miettineet parannuksia koneisiinsa. Moni uudistus ja idea on tullut käyttäjiltä että voidaan sanoa että oliko ne sittenkää nii hyviä ne koneet sillon ennen.
Omistamani Fordson Power Major menisi heti kaupaksi - miksiköhän?
"Jokin" siinä on sellaista mikä kiinnostaa - mutta en tosiaankaan siitä luovu. Kehittymistä on 1960-luvulta tapahtunut - tottakai - mutta mikä on sen hinta ja "tarve"?
Omani kuluttaa polttoainetta alle 3 litraa tunnissa kun oikein kiskotan monisiipinen aura perässä - kyntäen vanhaa peltopintaa. Ja korostan vedon voimaa pitämällä ns. puoliteloja päällä jottei mene energiaa turhaan "sutia pyörimiseen". Sitten riisun ketjut pois kun tulen pellolta pois/ ajelen ko. koneella kevyempiä töitä. Kyllä tuo traktori vetää hyvin myös ilman ketjuja, mutta keväällä en viitsi liian aikaisin poistaa ketjuja ja teen "pehmeän" maiden työt samaan syssyyn - kunnes otan ketjut pois.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että "Majori" on kova peli - sen sanoi leikiten hiljattain n. 200 metrin asuva naapurikin, joka oli kuunnellut "Majorin" karjuntaa pellolla. Eli siellä teki "isäntä ja hänen "oikea kätensä" töitä - miesten töitä. Ja jälkeä tuli.
Sama juttu on metsään mennessä - ei tarvitse "hävetä" fyysisesti isompien rinnalla. Aina kuitenkin pitää varoa, ettei aja liian terävän kannon päälle jottei huolimattomuuttaan riko takarengasta - sehän menee läpi jopa tuolla painolla (2,4tn )
- 4WD
Silloin kun on liukasta/muuten paska alusta ajella, niin nelikko vielä kulkee ja jopa ohjautuukin. Pitävällä/kovalla alustalla aivan sama, raapiiko 2 vai 4 pyörää, kunhan vain voima riittää!
- Nimetön
Jossain kirjallisuudessa mainittiin nelivedon hyödyn traktorissa olevan 20% takavetoon nähden, ja kaikki hyöty tuli juuri ääripäistä, eli huono alusta ja liukas jne... Kyllä voin sanoa niille ketkä nelikolla ketjuitta ajaa että menee minun vanha valluni ja muut vanhat majurit ja nuffit viel hankeen ärhäkemmin kuin ketjuton nelikko, se on selvä homma, jotem ketjuttomuudella ei voi nostaa nelikon arvoa käytössä....
- se ohjautuvuus
Nimetön kirjoitti:
Jossain kirjallisuudessa mainittiin nelivedon hyödyn traktorissa olevan 20% takavetoon nähden, ja kaikki hyöty tuli juuri ääripäistä, eli huono alusta ja liukas jne... Kyllä voin sanoa niille ketkä nelikolla ketjuitta ajaa että menee minun vanha valluni ja muut vanhat majurit ja nuffit viel hankeen ärhäkemmin kuin ketjuton nelikko, se on selvä homma, jotem ketjuttomuudella ei voi nostaa nelikon arvoa käytössä....
siellä umpihangessa takapotkulla??? Sä saat olla ihan omaa mieltäs tästä asiasta. Entäs kun laitetaan nelikkoon ketjut joka nurkkaan niin sitten mennään jo sellaisesta paikasta mistä sä voit vain uneksia takapotkulla.Jokainen ostaa tarpeittensa mukaan koneen.
- 4wd
nelivedon merkitys on 10%, seki ääriolosuhteissa, mutta kuluttaa polttoainetta yli kolmanneksen enempi ja vie vetotehoa ja lisää painoa. Normaalissa maataloustöissä sitä ei tarvitse. Kalliita osia 4wd etuakselit.
Umpihanki ajossa 4wd on hyvä, takapotku vaatii ketjut jos lunta on yli 70 cm.
Nelivedon hinnalla saat pari takapotkua.
2wd on ketterämpi ja tiellä parempi ajettava.- ohjattavuudesta
Hangessa sen verran,että kääntyy ihan näppärästi vaikka sijoillaan kun jarruilla kääntää!
- Maono
Tuo ei kyllä oo totta mitä esim takapotkulla tekee etukuormaimen kans. Kyllä sillä takapotkulla tekee semmosta pientä kasertelua vaan kun se tämä nykymaatalous koneineen ei enää oo sitä.
- on traktorissa
ohjattavuudesta kirjoitti:
Hangessa sen verran,että kääntyy ihan näppärästi vaikka sijoillaan kun jarruilla kääntää!
ohjaamista varten...väitän että esim 50cm umpihangessa et sijoillaan käännä traktoria jarrulla
- on 95%
Maono kirjoitti:
Tuo ei kyllä oo totta mitä esim takapotkulla tekee etukuormaimen kans. Kyllä sillä takapotkulla tekee semmosta pientä kasertelua vaan kun se tämä nykymaatalous koneineen ei enää oo sitä.
turha vehje joutavanpäiväinen kasertelu laite, anoastaan keulapainona merkitystä ja siihenkin vähän huonosti sijoteltu.
- että uuden
nelikon ja takapotkun hinta ero on tuplaten...eikä se ole sitä käytettynäkään jos puhutaan samasta merkistä ja mallista ja mitä hyötyä 2 takapotkusta kun vaan yhtä pystyy ajamaan kerralla.Mitä sä pelkäät siinä etuakselissa hajoavan normaali käytössä??? Ihan samoin saattaa hajota takapotkusta kalliita paikkoja.Miten takapotku on parempi ajettava tiellä?? Nämä sun vertaukset ovat vähän sellaisia kun ei ole itsellä nelikkoa niin ei sitä saisi olla muillakaan.
- puhuu selvästi
on 95% kirjoitti:
turha vehje joutavanpäiväinen kasertelu laite, anoastaan keulapainona merkitystä ja siihenkin vähän huonosti sijoteltu.
kateellinen joka ei omista kuormainta eikä keksinyt muuta sanottavaa.
- Maono
on 95% kirjoitti:
turha vehje joutavanpäiväinen kasertelu laite, anoastaan keulapainona merkitystä ja siihenkin vähän huonosti sijoteltu.
No tietysti nii paljo enempi jäläkee tulis kun se oes raktorin kuppeessa kiini toesella puolella vähä ove vieressä että soppii aokeemaan.
- etukuormaaja
Maono kirjoitti:
No tietysti nii paljo enempi jäläkee tulis kun se oes raktorin kuppeessa kiini toesella puolella vähä ove vieressä että soppii aokeemaan.
on ladossa lojunu ja sovitteet paikoillaan. Kerrankos oli paikoillaan kun talon maalasin. Siitäkin olisin selvinnyt ilman moista kapistusta. Turha laite, ei mitään mieltä kiikuttaa keulapainona..
- Joku tarvitsee
etukuormaaja kirjoitti:
on ladossa lojunu ja sovitteet paikoillaan. Kerrankos oli paikoillaan kun talon maalasin. Siitäkin olisin selvinnyt ilman moista kapistusta. Turha laite, ei mitään mieltä kiikuttaa keulapainona..
Minä tarvitsen joka päivä etukuormainta paalien siirtelyssä. 4 säilörehupaalia päivässä apevaunuun, 2 olkipaalia paalisilppuriin, säilörehupaalien nostelua perävaunuun kun haen niitä pellolta viikoittan kotiin.
Hankalaa olisi nostella 20 700kg rehupaalia perävaunuun ilman etukuormainta.
Ja hankala siirrellä takapotkulla tuon painoisia paaleja ilman vastapainoa.
Myöskin neliveto on maantiellä paljon parempi.
Mitä arvelet. Kumpi rengas menee pehmeämmin montun yli. 540/65-28 vai 11x16?
Minulle ei tule enää koskaan takapotkua. - pyöräkuormaajalla
Joku tarvitsee kirjoitti:
Minä tarvitsen joka päivä etukuormainta paalien siirtelyssä. 4 säilörehupaalia päivässä apevaunuun, 2 olkipaalia paalisilppuriin, säilörehupaalien nostelua perävaunuun kun haen niitä pellolta viikoittan kotiin.
Hankalaa olisi nostella 20 700kg rehupaalia perävaunuun ilman etukuormainta.
Ja hankala siirrellä takapotkulla tuon painoisia paaleja ilman vastapainoa.
Myöskin neliveto on maantiellä paljon parempi.
Mitä arvelet. Kumpi rengas menee pehmeämmin montun yli. 540/65-28 vai 11x16?
Minulle ei tule enää koskaan takapotkua.rehut vaunuun suoraan siilosta. Traktorin etukurmaajista on vain harmia käyttäjälle ja koneelle.
- mistä?
pyöräkuormaajalla kirjoitti:
rehut vaunuun suoraan siilosta. Traktorin etukurmaajista on vain harmia käyttäjälle ja koneelle.
Suoraan siilosta vai? vai pikkusäökeissä
- Ja paalatut
pyöräkuormaajalla kirjoitti:
rehut vaunuun suoraan siilosta. Traktorin etukurmaajista on vain harmia käyttäjälle ja koneelle.
Olkipaalit, 1000 vuodessa, käyt nostelemassa 20km päässä pellolla traktorin perävaunuun, kun olet hakemassa niitä pois pellolta.
Eli töiden mukaan.
Ikävä myös keväällä haratessa nostella kiviä käsillä pois pellolta, jos ei ole kuormaajaa traktorissa. - vihtoriviisas
mistä? kirjoitti:
Suoraan siilosta vai? vai pikkusäökeissä
täyttövanuun
- ilman etupainoa
Ja paalatut kirjoitti:
Olkipaalit, 1000 vuodessa, käyt nostelemassa 20km päässä pellolla traktorin perävaunuun, kun olet hakemassa niitä pois pellolta.
Eli töiden mukaan.
Ikävä myös keväällä haratessa nostella kiviä käsillä pois pellolta, jos ei ole kuormaajaa traktorissa.ajan tukkirekalla, tehoa! Etukuormaajalla en viitsisi traktoria kivikossa hajottaa.
- että kaikki
ilman etupainoa kirjoitti:
ajan tukkirekalla, tehoa! Etukuormaajalla en viitsisi traktoria kivikossa hajottaa.
ostaa tukkirekan paalien kuljetusta varten häh???
- Mitä sepustusta
ilman etupainoa kirjoitti:
ajan tukkirekalla, tehoa! Etukuormaajalla en viitsisi traktoria kivikossa hajottaa.
En minä ainakaan osta omaa tukkirekkaa, enkä ajata vieraalla, koska veloitus on 100 €/tunti ALV.
Mikäköhän traktori mahtaa olla niin huono, että muutaman kymmenen kilon kiviä nostellessa etukuormaimella se hajoaa??
Minun traktorissa etuakselikantavuus on 8 tonnia alle 8km/h nopeudessa. Mittarissa on tällä hetkellä 8000 tuntia. Kuormainta tarvitsen joka päivä. Soraakin kuormaan kuution yleiskauhalla ja mikään paikka ei ole hajonnut.
Herää nykyaikaan. - Olkipaalit
ilman etupainoa kirjoitti:
ajan tukkirekalla, tehoa! Etukuormaajalla en viitsisi traktoria kivikossa hajottaa.
On todella nopea kerätä pellolta tukkirekalla, kun ajat aina paalin viereen, kiipeät torniin käyttämään nosturia, sitten taas ohjaamoon ja seuraavan paalin luo, sitten taas nosturille jne...
Just joo. Olkipaalit ovat yleensä hajallaan pellolla paalauksen jälkeen, eli paljon kätevämpää ajaa traktorilla.
Kärry pellolla irti ja etukuormaimella kantaa paalit kyytiin. Sitten kun tuntuu, että kantomatka kasvaa pitkäksi, siirtää taas kärryä 30 metriä ja taas homma etenee. Kärryn nappaaminen traktorin vetokoukkuun on todella helppoa ja kärryssä kun on sellainen tukijalka, että siihen ei tarvitse koskea milloinkaan, niin homma käy jouhevasti. 20 paalin lastaukseen menee aikaa alle 10 min ja siinä on silloin n. 2ha alueelta oljet.
Kun kuorma on valmis, kärry vetokoukkuun, liinalla paalit kiinni, valopistoke ja jarruletku paikoilleen ja menoksi - lisäys vielä
Olkipaalit kirjoitti:
On todella nopea kerätä pellolta tukkirekalla, kun ajat aina paalin viereen, kiipeät torniin käyttämään nosturia, sitten taas ohjaamoon ja seuraavan paalin luo, sitten taas nosturille jne...
Just joo. Olkipaalit ovat yleensä hajallaan pellolla paalauksen jälkeen, eli paljon kätevämpää ajaa traktorilla.
Kärry pellolla irti ja etukuormaimella kantaa paalit kyytiin. Sitten kun tuntuu, että kantomatka kasvaa pitkäksi, siirtää taas kärryä 30 metriä ja taas homma etenee. Kärryn nappaaminen traktorin vetokoukkuun on todella helppoa ja kärryssä kun on sellainen tukijalka, että siihen ei tarvitse koskea milloinkaan, niin homma käy jouhevasti. 20 paalin lastaukseen menee aikaa alle 10 min ja siinä on silloin n. 2ha alueelta oljet.
Kun kuorma on valmis, kärry vetokoukkuun, liinalla paalit kiinni, valopistoke ja jarruletku paikoilleen ja menoksija tukkirekallahan ei joka pellolle mennä ainakaan sateisina vuosina.
- ei ole
hyötyä ihan kaikissa töissä, esim. halkokoneen pyörityksessä, mutta siinäkään se ei haittaa mitään. Jos traktorin tarkoitus on vetää tai työntää jotakin, niin miksi ylimääräisiä vetämättömiä renkaita? Jos rengas ei vedä, se jarruttaa. Nämä takavedon kannattajat eivät joko ole koskaan ajaneet oikeissa töissä nelivetoa tai eivät pysty sellaista hankkimaan. Joka tapauksessa eivät tiedä mitä puhuvat. Pihatraktorina ja leluna tapotku on ihan ok, muussa tapauksessa neliveto.
- Nimetön
tiedän nelikon hyödyn jos sitä tarvitsee, mutta kone töitä myöten sanon... tarvitsenko nelikkoa kahden talon ja kesämökkitien linkoukseen, polttopuun ajoon tienvarresta (kelkalla talvella tienvarteen ajetut puut) kasvimaan 1 ha pellon toukutöihin, heinäpellon niittoon jne.. vastaus: en todellakaan... Siitä ei ole minulle mitään hyötyä... Eriasia on nämä maatalouskosmetologit, joilla on juuri näitä etukuorm ja nelikolle tarvittavia töitä... Itselläni ei, joten siinä perustelen onko neliveto yliveto! Autona on kyllä todellinen 2 veto (fwd ilman lukkoja) mutta sitä tarvitsen veneen vetoon soraluiskilta jne...
Sitä paitsi omalla kohdallani tulisi ongelmia traktorin säilytyksessä... edes v502 ei mahdu autotalliimme (vanha navetta) mutta v500 mahtuu. - UMP-Junt
Nimetön kirjoitti:
tiedän nelikon hyödyn jos sitä tarvitsee, mutta kone töitä myöten sanon... tarvitsenko nelikkoa kahden talon ja kesämökkitien linkoukseen, polttopuun ajoon tienvarresta (kelkalla talvella tienvarteen ajetut puut) kasvimaan 1 ha pellon toukutöihin, heinäpellon niittoon jne.. vastaus: en todellakaan... Siitä ei ole minulle mitään hyötyä... Eriasia on nämä maatalouskosmetologit, joilla on juuri näitä etukuorm ja nelikolle tarvittavia töitä... Itselläni ei, joten siinä perustelen onko neliveto yliveto! Autona on kyllä todellinen 2 veto (fwd ilman lukkoja) mutta sitä tarvitsen veneen vetoon soraluiskilta jne...
Sitä paitsi omalla kohdallani tulisi ongelmia traktorin säilytyksessä... edes v502 ei mahdu autotalliimme (vanha navetta) mutta v500 mahtuu.näyttää nykyisellään olevan sama kuin,autojenkin kohdalla.
Niillä mittaillaan symbolisesti napukan pituuksia!
Mikähän ihme siinä on,kun aletaan keskustella vaikka traktoreista ja niiden koosta miehisten miesten jutut menevät tuonne pikkupoikien hiekkalaatikko tasolle?
Eikös se ole sama kuin uskonnossa ja politiikassa, jokainen tulee autuaaksi uskossaan! - Maono
UMP-Junt kirjoitti:
näyttää nykyisellään olevan sama kuin,autojenkin kohdalla.
Niillä mittaillaan symbolisesti napukan pituuksia!
Mikähän ihme siinä on,kun aletaan keskustella vaikka traktoreista ja niiden koosta miehisten miesten jutut menevät tuonne pikkupoikien hiekkalaatikko tasolle?
Eikös se ole sama kuin uskonnossa ja politiikassa, jokainen tulee autuaaksi uskossaan!Mistähän sitä siinä raktorissa pitäs puhua justiin jos ei näistä ominaisuuksista. Sinun tuo juttus aihe vaikuttaa siltä että oot eksynnä tänne ihan muilta palstoilta. Jos jotain raktoreista ymmärrät nii huomaat että keskustelu on liikkunu aika asiallisilla linjoilla sinä olit ensimmäinen joka ihan aiheen ulkopuolelta omia mieltymyksiäs rupesit esittelemään.
- ja neliveto
Maono kirjoitti:
Mistähän sitä siinä raktorissa pitäs puhua justiin jos ei näistä ominaisuuksista. Sinun tuo juttus aihe vaikuttaa siltä että oot eksynnä tänne ihan muilta palstoilta. Jos jotain raktoreista ymmärrät nii huomaat että keskustelu on liikkunu aika asiallisilla linjoilla sinä olit ensimmäinen joka ihan aiheen ulkopuolelta omia mieltymyksiäs rupesit esittelemään.
Aihe se kummasti jaksaa innoittaa keskustelemaan!Kyllähän neliveot ja etukuormaajat ovat varmasti paikallaan,jotka niitä välttämättä tarvitsee.
Silloin kun kyse on lähinnä mökkikäytössä olevasta traktorista,niin taatusti takapotkulla pärjää.
Nelos Nuffi esim.on melko peto menemään hankeakin,kun varustettu kunnon ketjuilla! - Nimetön
ja neliveto kirjoitti:
Aihe se kummasti jaksaa innoittaa keskustelemaan!Kyllähän neliveot ja etukuormaajat ovat varmasti paikallaan,jotka niitä välttämättä tarvitsee.
Silloin kun kyse on lähinnä mökkikäytössä olevasta traktorista,niin taatusti takapotkulla pärjää.
Nelos Nuffi esim.on melko peto menemään hankeakin,kun varustettu kunnon ketjuilla!juu niin tuntuu olevan k''rvän jatkeen lisä tuo traktori näillä maajusseilla... tuttunikin osti 6920 se: kun naapurilla oli 6720 ja piti pistää paremmaksi... Jos on aikaa, viitseliäisyyttä ja hermoja sekä sisua ja halua tehdä töitä niin pienelläkin traktorilla tekee ison talon työt... voin vakuuttaa että nmoin 80 heppainen traktori riittäisi monelle tilalle!, mutta kun on halu näyttää traktorilla ja kun pitää olla neliveto jne.. takavetotraktorilla ovat ajaneet aikoinaan metsästä semmoisia puukuormia joita meikäläinen ajaa nykyisin 6 ja 8 pyöräisillä ja 150 heppaisilla kuormatraktoreilla... Isonkin tilan työt on tehty takapotkuloilla joissa nykyisin käytetään kallista ja isoa nelikkoa. Taitaa nuo jussit saada liikaa tukiaisia. ne pois ja valtran tuotantoon 502 jälleen... kyllä ne semmoisillakin pärjää, jos vain pakotettaisiin
- kuuno iivari
Nimetön kirjoitti:
juu niin tuntuu olevan k''rvän jatkeen lisä tuo traktori näillä maajusseilla... tuttunikin osti 6920 se: kun naapurilla oli 6720 ja piti pistää paremmaksi... Jos on aikaa, viitseliäisyyttä ja hermoja sekä sisua ja halua tehdä töitä niin pienelläkin traktorilla tekee ison talon työt... voin vakuuttaa että nmoin 80 heppainen traktori riittäisi monelle tilalle!, mutta kun on halu näyttää traktorilla ja kun pitää olla neliveto jne.. takavetotraktorilla ovat ajaneet aikoinaan metsästä semmoisia puukuormia joita meikäläinen ajaa nykyisin 6 ja 8 pyöräisillä ja 150 heppaisilla kuormatraktoreilla... Isonkin tilan työt on tehty takapotkuloilla joissa nykyisin käytetään kallista ja isoa nelikkoa. Taitaa nuo jussit saada liikaa tukiaisia. ne pois ja valtran tuotantoon 502 jälleen... kyllä ne semmoisillakin pärjää, jos vain pakotettaisiin
ite pärjäilen takapotku setorilla hyvin ei se kylläkään nyky viljelyyn riitäisi mutta miettikääpä kuinka monen hehtaaria se uusi iso neliveto syö teiltä vuodessa meinaan vaan että tehdäänkö turhaa työtä sen ison koneen takia.
- UMP-Junt
Nimetön kirjoitti:
juu niin tuntuu olevan k''rvän jatkeen lisä tuo traktori näillä maajusseilla... tuttunikin osti 6920 se: kun naapurilla oli 6720 ja piti pistää paremmaksi... Jos on aikaa, viitseliäisyyttä ja hermoja sekä sisua ja halua tehdä töitä niin pienelläkin traktorilla tekee ison talon työt... voin vakuuttaa että nmoin 80 heppainen traktori riittäisi monelle tilalle!, mutta kun on halu näyttää traktorilla ja kun pitää olla neliveto jne.. takavetotraktorilla ovat ajaneet aikoinaan metsästä semmoisia puukuormia joita meikäläinen ajaa nykyisin 6 ja 8 pyöräisillä ja 150 heppaisilla kuormatraktoreilla... Isonkin tilan työt on tehty takapotkuloilla joissa nykyisin käytetään kallista ja isoa nelikkoa. Taitaa nuo jussit saada liikaa tukiaisia. ne pois ja valtran tuotantoon 502 jälleen... kyllä ne semmoisillakin pärjää, jos vain pakotettaisiin
Juuri noin niin kuin pah...sanoi.
Maonolle sanoisin että ,oma kokemukseni on tosiaan vähäinen mitä traktoreihin ja koneisiin tulee en ole niiden kanssa työskennellyt kuin vasta 37v:ta että mitä sitä tämmöinen vähän yli 50vuotias umpi juntti noista koneista ymmärtää,ja tietää traktorimiesten ajatusmaailmasta.
Mutta heitinpä tuollaisen olettamuksen että, josko sillä edes vähän jatkettaisiin sitä sukunuijaa! - Kullervo Kovakanki
UMP-Junt kirjoitti:
Juuri noin niin kuin pah...sanoi.
Maonolle sanoisin että ,oma kokemukseni on tosiaan vähäinen mitä traktoreihin ja koneisiin tulee en ole niiden kanssa työskennellyt kuin vasta 37v:ta että mitä sitä tämmöinen vähän yli 50vuotias umpi juntti noista koneista ymmärtää,ja tietää traktorimiesten ajatusmaailmasta.
Mutta heitinpä tuollaisen olettamuksen että, josko sillä edes vähän jatkettaisiin sitä sukunuijaa!Joo,ja saattaahan näitä tuhkamuniakin olla ,joilla ei ole perillistä lainkaan.Ei ole muuta kovaa kuin jutut ja nekin vain suurista nelivedoista.
- En oikein usko
Nimetön kirjoitti:
juu niin tuntuu olevan k''rvän jatkeen lisä tuo traktori näillä maajusseilla... tuttunikin osti 6920 se: kun naapurilla oli 6720 ja piti pistää paremmaksi... Jos on aikaa, viitseliäisyyttä ja hermoja sekä sisua ja halua tehdä töitä niin pienelläkin traktorilla tekee ison talon työt... voin vakuuttaa että nmoin 80 heppainen traktori riittäisi monelle tilalle!, mutta kun on halu näyttää traktorilla ja kun pitää olla neliveto jne.. takavetotraktorilla ovat ajaneet aikoinaan metsästä semmoisia puukuormia joita meikäläinen ajaa nykyisin 6 ja 8 pyöräisillä ja 150 heppaisilla kuormatraktoreilla... Isonkin tilan työt on tehty takapotkuloilla joissa nykyisin käytetään kallista ja isoa nelikkoa. Taitaa nuo jussit saada liikaa tukiaisia. ne pois ja valtran tuotantoon 502 jälleen... kyllä ne semmoisillakin pärjää, jos vain pakotettaisiin
Nykyään tilakoot paljon suurempia mitä esim. 20 vuotta sitten.
Minun töissäni 160hv valtralla menee 1200 tuntia vuodessa karjanhoidon lisäksi. Ei tulisi mitään 502:lla valmetilla. Voisi kevättöiden aikaan tulla ikävä, kun lantaa pitäisi ajaa pellolle 1500m^3 ja lohkolle matkaa jopa 10km.
Nyttenkin menee lannan ajossa yli viikko syksyllä ja samoin keväällä.
Säilörehua 1200 paalia vuodessa. 502:n teho ei riitä pyöröpaalaimen käyttöön ja hidasta olisi ajaa sellaisella paaleja pihalle.
Ruokinta tapahtuu apevaunulla, jonka pyöritykseen ei 502:n teho riitä. Käsilläkään ei viitsi ruokkia, koska muuta ei ennättäisi päivässä tekemään.
Olkipaaleja kuivikkeiksi menee 1000 pyöröpaalia vuodessa. Ikävä olisi ajella niitä 502:lla syksyllä pois naapureiden pelloilta ennen ruiskutuksia. Nyttenkin menee hyvissä olosuhteissa sen 4 viikkoa syksyssä paalaukseen ja kotiin ajamiseen, vaikka traktorini kulkee 50km/h ja 20 pyöröpaalia tulee kerralla. 502:lla tulisi alle 10 ja ajonopeus alle 30km/h.
Eli ei nykyaikana ainakaan minä tulisi toimeen noin pienellä traktorilla.
Isolla traktorilla saa paljon enemmän aikaan ja uudet traktorit ovat käyttöominaisuuksiltaan niin hyviä, että terveys kestää paremmin.
Hiljaisia, ilmajousitetut istuimet, tiiviit ohjaamot ei tarvitse niellä pölyä jne.
Ei traktori ainakaan ole minulle mikään sen jatke, vaan välttämätön työkalu, jonka pitää olla hyvä kun sitä käytän niin paljon. Vuodessa tunteja molempiin traktoreihini tulee n. 2000 tuntia yhteensä. Eli 5t 28 minuuttia aivan jokaiselle vuoden päivälle jaettuna. (365) - Maono
En oikein usko kirjoitti:
Nykyään tilakoot paljon suurempia mitä esim. 20 vuotta sitten.
Minun töissäni 160hv valtralla menee 1200 tuntia vuodessa karjanhoidon lisäksi. Ei tulisi mitään 502:lla valmetilla. Voisi kevättöiden aikaan tulla ikävä, kun lantaa pitäisi ajaa pellolle 1500m^3 ja lohkolle matkaa jopa 10km.
Nyttenkin menee lannan ajossa yli viikko syksyllä ja samoin keväällä.
Säilörehua 1200 paalia vuodessa. 502:n teho ei riitä pyöröpaalaimen käyttöön ja hidasta olisi ajaa sellaisella paaleja pihalle.
Ruokinta tapahtuu apevaunulla, jonka pyöritykseen ei 502:n teho riitä. Käsilläkään ei viitsi ruokkia, koska muuta ei ennättäisi päivässä tekemään.
Olkipaaleja kuivikkeiksi menee 1000 pyöröpaalia vuodessa. Ikävä olisi ajella niitä 502:lla syksyllä pois naapureiden pelloilta ennen ruiskutuksia. Nyttenkin menee hyvissä olosuhteissa sen 4 viikkoa syksyssä paalaukseen ja kotiin ajamiseen, vaikka traktorini kulkee 50km/h ja 20 pyöröpaalia tulee kerralla. 502:lla tulisi alle 10 ja ajonopeus alle 30km/h.
Eli ei nykyaikana ainakaan minä tulisi toimeen noin pienellä traktorilla.
Isolla traktorilla saa paljon enemmän aikaan ja uudet traktorit ovat käyttöominaisuuksiltaan niin hyviä, että terveys kestää paremmin.
Hiljaisia, ilmajousitetut istuimet, tiiviit ohjaamot ei tarvitse niellä pölyä jne.
Ei traktori ainakaan ole minulle mikään sen jatke, vaan välttämätön työkalu, jonka pitää olla hyvä kun sitä käytän niin paljon. Vuodessa tunteja molempiin traktoreihini tulee n. 2000 tuntia yhteensä. Eli 5t 28 minuuttia aivan jokaiselle vuoden päivälle jaettuna. (365)Puhut asiaa raktori on samanlainen työväline kuin jollekin toiselle tietokone. Ei ne änähhäkkää semmoset isot lietekärrit millään pikkusilla takapotkuilla. Täällä näkyy olevan niin että otetaan tämä temmin jatke perustelu aina kun ei mitään asiasta tietedä. Onhan se ihan naurettavaa nämä joitenin jutut täällä ei kait se muuta varmaan oo kun kateutta ja voipihan se olla sitä puutettakin mistä puhe.
- joku
Nimetön kirjoitti:
juu niin tuntuu olevan k''rvän jatkeen lisä tuo traktori näillä maajusseilla... tuttunikin osti 6920 se: kun naapurilla oli 6720 ja piti pistää paremmaksi... Jos on aikaa, viitseliäisyyttä ja hermoja sekä sisua ja halua tehdä töitä niin pienelläkin traktorilla tekee ison talon työt... voin vakuuttaa että nmoin 80 heppainen traktori riittäisi monelle tilalle!, mutta kun on halu näyttää traktorilla ja kun pitää olla neliveto jne.. takavetotraktorilla ovat ajaneet aikoinaan metsästä semmoisia puukuormia joita meikäläinen ajaa nykyisin 6 ja 8 pyöräisillä ja 150 heppaisilla kuormatraktoreilla... Isonkin tilan työt on tehty takapotkuloilla joissa nykyisin käytetään kallista ja isoa nelikkoa. Taitaa nuo jussit saada liikaa tukiaisia. ne pois ja valtran tuotantoon 502 jälleen... kyllä ne semmoisillakin pärjää, jos vain pakotettaisiin
kateellinen nii sinä,se oikein loistaa.
- Nelivetoko
Enpä arvannut avatessani tämän keskustelun sen moninaisuutta. On käsitelty nelivetoa, sen hyötypuolia ja haittoja rakentavalla tavalla. Myös takapotkuun liittyviä ominaisuuksia on käsitelty, niitä kuitenkin ehken enemmän tunne- tai nostalgiapohjalta kuin nykyhetken kokemuspohjalta. Kaiken kaikkiaan on oltu "umpihangessa" ja välilä jalkojenkin välissä, mutta sieltä sitä sitten ajouralle on taas päästy. Mielenkiintoisesti keskustelu on polveillut ja kertoo myös sen, että jopa traktoriin, joka mielestäni on puhdas työväline tai työlaitteiden kantoalusta, voi liittyä jopa kateusajatuksiakin. Henkilöautopuolellahan tämä on tuttua, mutta että työkaluissakin!
Traktori työvälineenä on mielestäni sellainen, että niille henkilöille, jotka sen kanssa lähes päätoimisesti leipänsä ansaitsevat, tarvitsee olla kunnollinen ja terveellinen työympäristö. Siihen kuuluu työergonomian lisäksi kaikki sellaiset tekijät joilla käyttäjän jaksamista ja henkistäkin hyvinvointia voidaan edistää. Tällöin jopa muotoilu ja värityskin ovat merkittäviä asioita.
Tämän keskustelun aloituksen taustalla ovat ne työtehtävät, joita varten tulen tulevan vuoden alkupuolella ostamaan todennäköisesti 1000 - 4000 käyttötuntia ajetun 4-vetoisen traktorin,teholuokaltaan n. 80 hv. Tuota ajatusta en ole vielä muuttanut. Valmet tai Valtra se saattaa olla. Onko se sitten 65-, 100-, A-, vai peräti Mezzo-sarjalainen, ratkeaa tulevan kevätalven/kevään käytetyjen tarjonnasta ja hinnoista.
Takavetoisuutta pohdiskelin lähinnä investoinnin suuruuden näkökulmasta suhteessa tuleviin töihin. Jonkin verran takavetoisia näyttää olevan tarjolla, mutta uudehkoja (alle 10 v?)ei juurikaan. Ne mitä olen nähnyt, ovat antaneet kuntonsa osalta arveluttavan ensivaikutelman. Kohdallani tämä tarkoitta, että en viitsi edes istuimelle nousta. Tämän keskustelun myötä unohdan 2-vetoisen vaihtoehdon, sillä etukuormainta tulevissa töissäni pidän yhtenä tarpeellisimmista lisäarusteista.
Ne työtehtävät, joita tulen tekemään, ovat maisemarakentamista vaikeahkossa puuvaltaisessa maastossa. Työalueella olevia puita ja niiden juuria ei saisi rikkoontua. Rakentaminen käytännössä tarkoittaa metsätilaan liittyvän vanhan piha- ja ranta-alueen muutaman vuoden takaisten harvennushakkuujätteiden haravointia heinän, saniaisen ja vadelman varsien alta, maan tasausta, kivien, täyttömaan ja mullan kantamista jopa 200 - 400 m:n etäisyydeltä, romahtaneiden kivirakennusten raunioiden siirtämistä muualle, tasoitusta sekä kappaletavaran siirtelyä ja nostelua rakennustöissä. Myöhemmin tulee vielä metsään liittyviä asioita, kuten ajourien kunnostusta, pienpuun ja risujen ajoa ja väärää puulajia kasvamaan alkaneen vanhan peltoalueen laikutusta luonnon siemmennystä varten. Syksystä kevääseen teen varsinaista leipätyötäni, joten traktori silloin "huilaa" eli että umpihankiominaisuudet eivät tapauksessani ole tärkeitä.
Nämä tehtävät siis ovat tulossa ja kun minulla ei ole alaan liittyvää ajantasaista kokemusta niin siksi avasin tämän keskustelun. Ehkäpä tästä on ollut hyötyä muillekin. Keskustelu jatkukoon!- Maono
Melekoseshan tämä keskustelu män laita vaikka 6400 Valtra sen jos vielä 38,renkailla nii ompa hyvä yleiskone kaikkeen kääntyvine istuimineen ja nostolaitteen suuri liikevara on kyllä kans iso plussa.
- V.K
Maono kirjoitti:
Melekoseshan tämä keskustelu män laita vaikka 6400 Valtra sen jos vielä 38,renkailla nii ompa hyvä yleiskone kaikkeen kääntyvine istuimineen ja nostolaitteen suuri liikevara on kyllä kans iso plussa.
Sellasta JD:tä ei ole kuin 6720..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604776Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362179Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti541823- 1901792
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1681560Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2831431Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2061260- 881179
- 2071162
- 651124