kastellin

Nostalgia 1

suunnitelmissa yhtenä vaihtoehtona.Pakettihinta sateelta suojaan pystytettynä kodinkoneineen päivineen 63960e
Paljonko tähän saisi laskea lisää hintaa jos nyt keskihintaluokan tapetteja ja muita sisustusmateriaaleja käyttäisi?
Tonttia ei tarvisi laskea mukaan,mut kaikki sähkö-,lvi-yms.työt kylläkin.
Kiitokset jo etukäteen vastauksista:)

48

5523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taasko tällainen...

Budjetoi toki perustukset sen mukaan mitä tontti vaatii. Salaojat, viemäröinnit ja pihatyötkin nielevät rutkasti pelimerkkejä. Liittymät, luvat ja palkat ovat myös huikeat riippumatta siitä mitä rakentaa ja kenen paketista, valitettavasti.

Takka piippu hinta on tasan 2500 tai vaikkapa 12500, riippuu paljon mitä valitset:) Itse asiassa projektin alussa tehdyt ratkaisut tekniikan ym. suhteen hinnan ratkaisevat, eivät kylppärin laatat tai tapettien boordit.

Itse varaisin tuohon 240 000, sitten vielä lämmin kahden auton talli varastolla 15 000 euroa. Oma osaaminen on sitä luokkaa että tuossa oman työn osuus on max 10 %.

• tälläinen

Aika kovan hinnan pistit. Talon hinnaksi siis sun mukaan tulisi 303960€.

• tarkoitin:
        tälläinen kirjoitti:

Aika kovan hinnan pistit. Talon hinnaksi siis sun mukaan tulisi 303960€.

siis sitä summaa mitä koko projekti nielee. Toikin ihan stetsonista reväistynä kun ei ole mitään käryä mitä sateelta suojaan sisältää ja millaiselle alustalle ollaan rakentamassa.

Ihmetyttää muutenkin nämä laskukaavat:

tontti ym.= "ei tarvii laskea mtn"
        paketti= 49999
        muut kulut= lisätään 2,2 kertaa paketin hinta
        säästö = -20 000 talkoilla ja itsetehden
        parempi varustelu = 1999

TOTAL = noin 150000 euroa (ja budjetti ylittyy perinteiset 20 % ja autotalli ei koskaan valmistu)

• emäntänä

taitaa olla oma osaaminen enemmän kuin 10%...ei ehkä itsellä vaan miehellä.
        Toki tiedän että taloon tulee muutakin kuin tapettia ja laattaa,mut aattelinpa kysyä joltain jolla on kokemusta.Ilmeisesti sinulla ei ole talopaketista joten odotan kiitos kokeneemman sanaa,kiitokset vaan:)

• oikeilla jäljillä?
        emäntänä kirjoitti:

Toki tiedän että taloon tulee muutakin kuin tapettia ja laattaa,mut aattelinpa kysyä joltain jolla on kokemusta.Ilmeisesti sinulla ei ole talopaketista joten odotan kiitos kokeneemman sanaa,kiitokset vaan:)

Kuulemman mukaan noita Kastelleita täällä päin on tehty noin 200 K-eurolla (isolla oman työn osuudella). Kannattaa minusta todella miettiä paljonko työtunneista voi itse tehdä ja mikä on järkevämpää teettää. Toki jos aikoo harrastaa rakentamista niin muuttopäivällä ei niin väliä ole.

Juu, omalla osaamisella en tohtinut precutteihin ryhtyä.

• kirjoituksiako ??
        emäntänä kirjoitti:

Tuossa ainakin oli totuutta havaittavissa, toisin kun yleensä noissa pre-cut ihmeiden oletetuilta ja väitetyiltä kasaajilta. Lisäksi oli kirjoittajassa toinenkin realistinen ja harvinainen piirre, oli myöntänyt itselleen ettei kyvyt ja aika riitä talonrakentamisen harrasteluun ja opetteluun alusta asti.

• osaamaton vielä
        kirjoituksiako ?? kirjoitti:

Tuossa ainakin oli totuutta havaittavissa, toisin kun yleensä noissa pre-cut ihmeiden oletetuilta ja väitetyiltä kasaajilta. Lisäksi oli kirjoittajassa toinenkin realistinen ja harvinainen piirre, oli myöntänyt itselleen ettei kyvyt ja aika riitä talonrakentamisen harrasteluun ja opetteluun alusta asti.

Itseasiassa ei uskalla tehdä itselle kun joutuu työtään päivittäin katselemaan.

Kyselin kerrankin timpuriltani mites ne nurkkalaudat ammattilainen sovittelisi niin vastaus oli " rkle kerran kun ne oot laittanut niin ei niitä kukaan kato". Näinhän se taitaa olla...

• TARKKAAN

115000 euroa tulee maksamaan.kokemusta on.Ihme tyyppejä/kädettömiä jos saa yli 200000 menemään tollaseen rakennukseen.

• sinulle:)

Mitä muita summia saan laskea vielä tähän päälle kuin tontin,kiitti?!?

• TARVITSE
        sinulle:) kirjoitti:

se on kaikki siinä, ja eikun tilaamaan!

;)

• saat halvemmalla
        TARVITSE kirjoitti:

se on kaikki siinä, ja eikun tilaamaan!

;)

Oikeastaan se on noin.

Muista vähentää summasta vielä arvonlisävero, koska et kuitenkaan ole arvonlisäverovelvollinen.

: )

• budjetttihinta
        sinulle:) kirjoitti:

no jos kiittelet halpoja summia niin minä tarjoan
        45ooo€, saanko oikein isot kiitokset.
        Totta puhuen ei noilla antamillasi lähtötiedoilla voi oikeasti antaa mitään todellista hinta-arviota.

• kiitokset
        budjetttihinta kirjoitti:

no jos kiittelet halpoja summia niin minä tarjoan
        45ooo€, saanko oikein isot kiitokset.
        Totta puhuen ei noilla antamillasi lähtötiedoilla voi oikeasti antaa mitään todellista hinta-arviota.

tosiaan sinulle...eihän nyt edellisellä summalla saa taloa pystyyn vaikka iste nakuttelisi joka puun palasen.Mut kiitos tuli siitä ettei lähdetty liioittelemaan hintaa sillä kerroin suurinpiirtein mitä itse tehdään.Eli laatoitukset tuskin maksavat 5000 euroa meillä...taitaa itse tehtynä mennä lähemmäks viittässataa.Ja paljon on muutakin mitä saan vähentää mainituista summista...mut eipäs siin kukin taplaa tyylillään.
        Toiveissa oli saada kokeneilta paketista tehneiltä henkilöiltä hintatietoja...heillähän se löytyy kun ovat itse tehneet,eikös niin!?!

• Kastellia harkinnut
        kiitokset kirjoitti:

tosiaan sinulle...eihän nyt edellisellä summalla saa taloa pystyyn vaikka iste nakuttelisi joka puun palasen.Mut kiitos tuli siitä ettei lähdetty liioittelemaan hintaa sillä kerroin suurinpiirtein mitä itse tehdään.Eli laatoitukset tuskin maksavat 5000 euroa meillä...taitaa itse tehtynä mennä lähemmäks viittässataa.Ja paljon on muutakin mitä saan vähentää mainituista summista...mut eipäs siin kukin taplaa tyylillään.
        Toiveissa oli saada kokeneilta paketista tehneiltä henkilöiltä hintatietoja...heillähän se löytyy kun ovat itse tehneet,eikös niin!?!

Ennenkuin pystyttte laatoittamaan yhtään mitään tarvii seinät tasoitella ja lattiaan tehdä kaadot. Laasteihin / tasotteisiin ei ehkä mene kun 150-200 eur. Mutta sitten alkaa rahanmeno, tartuntapohjuste eli primer maksaa nettona 70 eur, varsinainen vesieriste 80 eur pytty, menee vähintään 4-5 pyttyä vaikka olis pienet vessat ja pesutilat. Lisäksi tulee saunanauha n. 30 eur kpl, kaivon ympärykset 20 eur kpl,kaivonkansi 10-15 eur kpl, kulma- ja ikkuna listat 15-40 eur kpl, kiinnityslaasti 25 eur sk menee ainakin 7-8 sk , saumauslaasti 25 eur,silikonit jne.
        Eli rahaa palaa ainakin 1000 eur ennenkuin on edes tarvittava materiaali hankittu laattojen alle.Lisäksi tarvitaan sopivat työkalut jne.

Laatat maksavat äkkiä 15-30 eur m2 ja lisäksi boordit ja koristeet jne.Käytännössä ei alle 2000-2500 eur saa taloon laatoituksia edes itse tehden.

Kannattaa perehtyä esim. rautakaupassa siihen mitä oikein tarvitaan että saa homman käyntiin.
        Sitten kannattaa tehdä budjettia.

• Kastellia harkinnut
        Kastellia harkinnut kirjoitti:

Ennenkuin pystyttte laatoittamaan yhtään mitään tarvii seinät tasoitella ja lattiaan tehdä kaadot. Laasteihin / tasotteisiin ei ehkä mene kun 150-200 eur. Mutta sitten alkaa rahanmeno, tartuntapohjuste eli primer maksaa nettona 70 eur, varsinainen vesieriste 80 eur pytty, menee vähintään 4-5 pyttyä vaikka olis pienet vessat ja pesutilat. Lisäksi tulee saunanauha n. 30 eur kpl, kaivon ympärykset 20 eur kpl,kaivonkansi 10-15 eur kpl, kulma- ja ikkuna listat 15-40 eur kpl, kiinnityslaasti 25 eur sk menee ainakin 7-8 sk , saumauslaasti 25 eur,silikonit jne.
        Eli rahaa palaa ainakin 1000 eur ennenkuin on edes tarvittava materiaali hankittu laattojen alle.Lisäksi tarvitaan sopivat työkalut jne.

Laatat maksavat äkkiä 15-30 eur m2 ja lisäksi boordit ja koristeet jne.Käytännössä ei alle 2000-2500 eur saa taloon laatoituksia edes itse tehden.

Kannattaa perehtyä esim. rautakaupassa siihen mitä oikein tarvitaan että saa homman käyntiin.
        Sitten kannattaa tehdä budjettia.

Nostalgia 1:ssä kuten myös muissa talopaketeissa kosteat tilat tehdään väliseinä ponteista/ harkoista. Maksavat 0.8 eur kpl ja äkkiä menee parisataa kpl ( ei taida edes riittää ). Lisäksi näiden kiinnityslaasti tartuntaraudoitus jne. Joten muutama satanen kannattaa tähänkin budjetoida. Eivät ole talopaketissa mukana.

• taloa!!! Ei mitään käsityst...
        kiitokset kirjoitti:

koko savotasta, muuta kuin vankka kuvitelma ja oma laskelma siitä, että itse tekemällä säästää.

• Mittava Erehdys

Älä ryhdy Mittavaan projektiin ellet tiedä mitä teet. Kastelli on tulitikkuleikkiä ja sinä olet siinä mukana. Vaivatonta rakentaminen tuolla tapaa ei koskaan ole ja voi tulla kalliimmaksikin kuin esim. suurelementeistä tehtynä.

Jos Kastelliin tai muuhun precutiin päädyt, niin pyydä ainakin hinta puuvalmiiksi asti ennenkuin päätät mitään!

Valitse lisäksi ajankohta niin, että pystytys tehdään kesällä. Heinäkuuhun mennessä talo sateelta suojassa ja talveen mennessä talvelta. Pystytys kannattaa pilkkoa ajallisesti ainakin kahteen urakkavaiheeseen.

Itse en enää precuttiin ryhtyisi.

• se nostalgiapaketti

voi olla tulitikkuleikkiä jos se tulee sateelta suojaan pystytettynä?Mieluummin tehdään ulkoverhous itse kun toisella osaamista löytyy siihen.kiitos taas

• taitaa olla pienin murhe
        se nostalgiapaketti kirjoitti:

voi olla tulitikkuleikkiä jos se tulee sateelta suojaan pystytettynä?Mieluummin tehdään ulkoverhous itse kun toisella osaamista löytyy siihen.kiitos taas

se ulkolaudoitus ... vaikka toinen sen kerta osaisikin. Siinä vaan on vielä niin helvetisti hommia ennen kuin sitä voi edes alkaa taloksi kutsua.

• totta...
        taitaa olla pienin murhe kirjoitti:

se ulkolaudoitus ... vaikka toinen sen kerta osaisikin. Siinä vaan on vielä niin helvetisti hommia ennen kuin sitä voi edes alkaa taloksi kutsua.

mutta kun meillä eiolisi niin hoppu päästä taloon sekä töitä ollaan myös valmis tekemään.
        Mut kiitokset vastauksistasi,vaikken nyt suoraa vastausta saanut siihen mitä kyselin:)

• Mittava Erehtyjä
        se nostalgiapaketti kirjoitti:

Sateelta suojaan pystytys tahi ei, niin sinä otat vastaan kamat, suojaat ne ja myös jatkossa huolehdit siitä, että ne pysyy peitettynä myrskyssä ja sateessa. Ei pystytysporukka yleensä korvaa lotkauta rakennustarvikkeiden suojaamiseksi. Eikä varkaat lakkaa sen vuoksi varastamasta, että sulla on urakkasoppari.

Niin muuten oli mullakin, en mä ite mitään pystyttänyt. Silti juoksin perse verillä hoitelemassa niitä rakennustarvikkaita ja Huom! sateelta suojaan pystytyksen jälkeen sitä kamaa jää asentamatta vielä aika määrä!

Esim. ulkoverhous EI kuulu tohon pystytykseen yleensä ja sitä tavaraa on PALJON. Se ei kestä kovin montaa viikkoa kesäkeleissä homehtumatta. Ei kestä ehkä edes kahta viikkoa!

Ulkovuorauksen laitto taas voi viedä ammattilaisiltakin monta viikkoa jos on vaikeampi tapaus. Joten siinähän ryynäät ihmettelemässä, miten ne vuorilaudat saat pysymään hyvinä asennukseen asti!

Ole hyvä vaan. Valitse toki tämä idioottimainen rakentamistapa. Elementtinä saisit ne laudat valmiksi kiinnitettynä ja hintakin olisi sama.

Huom! Ulkovuorauksesta yks juttu. Laskethan sitten kustannukset oikein? Elikkä laadukkaat naulat (täyskanta, kuumasinkitty), laadukas naulain jos koneella naulaat (nk. ulkovuorinaulain, ei ole halpa peli, vuokrattunakin 20 e/pv!) plus työturvalliset telineet. Vai meinaatko mennä rimasta vähän ali eli naulaat halvoilla paskanauloilla SYVÄÄN vesikoloon runkonaulaimella tms ja telineet sulla on jotain naurettavia tikkaita tms?

Ota huomioon, että elementtitehtailla noi ulkovuorten naulaukset tehdään erittäin asiallisesti eli kunnon vehkeillä ja peleillä.

• Mittava Erehtyjä
        totta... kirjoitti:

mutta kun meillä eiolisi niin hoppu päästä taloon sekä töitä ollaan myös valmis tekemään.
        Mut kiitokset vastauksistasi,vaikken nyt suoraa vastausta saanut siihen mitä kyselin:)

sama asia kuin suuri säästö!

jostain syystä laskutaidoton hömppäporukka luulee näin.

Mulle kävi vanhanaikaisesti, en hahmottanut kaikkia piileviä kustannuksia! Laske osaan, mutten tajunnut.

Mutta ootte te aika aaseja, jos ette edes herättelystä huolimatta rupea laskemaan todellisia kustannuksia ja valitsette samalla rahalla isomman työmäärän itsellenne!

• Kastellia harkinnut

Paketti 64 teur
      Lupamksut valvonta ym. byrokratia 5teur
      Liittymät 5 teur
      Perustukset 30 teur
      LVI ja sähkö laitteineen ja tarvikkeineen 30-40 teur
      Portaat 4 teur
      Kalusteet 10 teur
      Terassit, tikkaat kattoturva ym. 4 teur
      Laatat vesieristeet ja laatoitukset 5 teur
      Pihatyöt 5 teur
      Maalit, tapetit, panelit, parketit tai laminaatit ym. 10 teur
      tulisija piippu 5 teur

ylimääräistä kaikile pikkutavaroille lukot, helat, ikkunapellit ym. 5-10 teur

Eli n. 190 teur itse tehtynä kaikki paitsi perustukset, lvi ja sähkötyöt. ( todennäköisesti raha ei edes riitä)

Jos teetätte sisätöitä ja ulkoverhousta ym. pompsahtaa hinta reilusti yli 200 teur.

• ja kiitokset

Laskelmista.
        Nyt vaan laskemaan paljonko säästetään,kun kuitenkin työkseen sitä tekevä mieheni saa ainakin laatoitukset ja muut sisähommat ulkoverhouksen itse tehtyä:)
        Sähkärikin löytyy lähipiiristä joten sitäkin voi hiukan laskea alemmaksi.
        portaat sisältyy hintaan.
        kalusteet myös ja mielestäni parvekkeet/terassit myös.niin ja lukot helat sekä muitatilpehöörejä.

Mut onko tää nyt sitä precuttia jos paketti on näin laaja ja vielä pystytettynä sateelta suojaan?

• Kastellia harkinnut
        ja kiitokset kirjoitti:

Laskelmista.
        Nyt vaan laskemaan paljonko säästetään,kun kuitenkin työkseen sitä tekevä mieheni saa ainakin laatoitukset ja muut sisähommat ulkoverhouksen itse tehtyä:)
        Sähkärikin löytyy lähipiiristä joten sitäkin voi hiukan laskea alemmaksi.
        portaat sisältyy hintaan.
        kalusteet myös ja mielestäni parvekkeet/terassit myös.niin ja lukot helat sekä muitatilpehöörejä.

Mut onko tää nyt sitä precuttia jos paketti on näin laaja ja vielä pystytettynä sateelta suojaan?

Meillä kastellin tarjous oli kalliimpi kuin vaajatalon suurelementti!

Suurelementti kun on ulkoa valmis, sisällä kaikki väliseinät tehty ja levytetty, ovet paikallaan jne. Sisältää 450-600h enemmän työtä kuin kastelli. Laske paljonko rakennusaika on nopeampi!

• tästä...

Meillä kastellin tarjous oli kalliimpi kuin vaajatalon suurelementti!

Suurelementti kun on ulkoa valmis, sisällä kaikki väliseinät tehty ja levytetty, ovet paikallaan jne. Sisältää 450-600h enemmän työtä kuin kastelli. Laske paljonko rakennusaika on nopeampi!

pitää tosiaan puntaroida vaihtoehtoja sekä kilpailuttaa eri firmoja.
        Mut koitan täs nyt selvittää myös sitä mikä selkeä ero on pre cutilla ja esim.suurelementillä...tai sit pienelementillä.

• Kastellia harkinnut
        tästä... kirjoitti:

pitää tosiaan puntaroida vaihtoehtoja sekä kilpailuttaa eri firmoja.
        Mut koitan täs nyt selvittää myös sitä mikä selkeä ero on pre cutilla ja esim.suurelementillä...tai sit pienelementillä.

Pre Cut toimitetaan puutavarana tontille, josta sen tyypillisesti 2-3 asentajaa naputtelee talon rungoksi, laittaa tuulensuojan, katon jne.
        Rakennustapa on hyvin perinteinen. Kestää n.1kk

Suurelementti tuodaan suoraan tehtaalta konteissa tontille josta 4-5 miehen asennusporukka seinä kerrallaan kasaa talon nosturin avulla pystyyn. Kestää n. 1vko

Pienelementti saman tyyppinen kuin suurelementti, mutta seinä kasataan useammasta elementistä.

Kaikista tyypeistä saa tehtyä hyviä taloja, suurelementissä vaan saa tavarat nopeasti lukkojen taa, eikä ylimääräistä suojausta ja varastointia tarvita.

• löytyisikö

ehdotuksia hintoineen noista suurelementeistä?

• Kastellia harkinnut

Vaajatalo 170m2 autokatos paketti 85 teur.
        Vastaava kastelli esim. kartano 171 75870 lämmitysvalmiusasennus ja autokatos kokonaishinta n. 86.000 eur

Eroa kastelliin täydet huonekorkeudet, vahvempi runko, paremmat u-arvot jne. Talo on ulkoa valmis, vesikatto asennettuna,ovet, valmiiksi maalattu ulkoverhous, koristelaudat ja ikkunapellit ovat paikallaan.
        Sisällä ovat väliseinät sähköputkituksineen ja rasiapohjineen paikallaan.

Kastelli rakentajalla on tässä vaiheessa muutama nippu kipsilevyjä ja kertopuuta kertopihassa ja matka rautakauppaan ostamaan 10.000 kpl kipsilevyruuveja joilla talo levytetään sisältä.Välipohjaan pitää naputella harvalaudoitus.Sitten odottaa
        muutama kilometri ulkoverhouslautaa jotka pitää naulata 4-5000kpl naulalla ja maalata. Ulko-ovet pitää asentaa , ikkunapellit ja koristelaudat jne. laittaa paikalleen. TÄSSÄ TYÖMÄÄRÄSSÄ ON ISO ERO SUURELEMENTIN HYVÄKSI!

Muuten kustannukset samaa luokkaa
        Liittymät 5 teur
        Perustukset 30 teur
        LVI ja sähkö laitteineen ja tarvikkeineen 30-40 teur Tässä säästää suurelementissä jonkun verran.
        Portaat 4 teur
        Kalusteet 10 teur
        Pihatyöt 5 teur
        tulisija piippu 5 teur

ylimääräistä kaikile pikkutavaroille lukot, helat, ikkunapellit ym. 5-10 teur Tässä säästää suurelementissä jonkun verran.

Eli n. 200 teur itse tehtynä kaikki paitsi perustukset, lvi ja sähkötyöt. ( todennäköisesti raha ei edes riitä)

• valinnut

Vastaava kastelli esim. kartano 171 75870 lämmitysvalmiusasennus ja autokatos kokonaishinta n. 86.000 eur

Eroa kastelliin täydet huonekorkeudet, vahvempi runko, paremmat u-arvot jne. Talo on ulkoa valmis, vesikatto asennettuna,ovet, valmiiksi maalattu ulkoverhous, koristelaudat ja ikkunapellit ovat paikallaan.

Kastelli rakentajalla on tässä vaiheessa muutama nippu kipsilevyjä ja kertopuuta kertopihassa ja matka rautakauppaan ostamaan 10.000 kpl kipsilevyruuveja joilla talo levytetään sisältä.Välipohjaan pitää naputella harvalaudoitus.Sitten odottaa
        muutama kilometri ulkoverhouslautaa jotka pitää naulata 4-5000kpl naulalla ja maalata. Ulko-ovet pitää asentaa , ikkunapellit ja koristelaudat jne. laittaa paikalleen. TÄSSÄ TYÖMÄÄRÄSSÄ ON ISO ERO SUURELEMENTIN HYVÄKSI!

Liittymät 5 teur
        Perustukset 30 teur
        LVI ja sähkö laitteineen ja tarvikkeineen 30-40 teur Tässä säästää suurelementissä jonkun verran.
        Portaat 4 teur
        Kalusteet 10 teur
        Pihatyöt 5 teur
        tulisija piippu 5 teur

ylimääräistä kaikile pikkutavaroille lukot, helat, ikkunapellit ym. 5-10 teur Tässä säästää suurelementissä jonkun verran.

Eli n. 200 teur itse tehtynä kaikki paitsi perustukset, lvi ja sähkötyöt. ( todennäköisesti raha ei edes riitä)

ja pettynyt.Puutavaralaatu todella heikkoa ja elementti purettuna sisällä höyrynsulussa reikiä!Pintaverhoilu lyöty pyssyllä liian syvään naulat ja niistä kohtaa puun pinta rikki.Kastellissa saa itse syyttää itseään jos näissä kohdissa pielessä.Kastellin puutavara todella ensiluokkaista.Se valinta ensikerran.

• elämänsä suurimpiin
        valinnut kirjoitti:

ja pettynyt.Puutavaralaatu todella heikkoa ja elementti purettuna sisällä höyrynsulussa reikiä!Pintaverhoilu lyöty pyssyllä liian syvään naulat ja niistä kohtaa puun pinta rikki.Kastellissa saa itse syyttää itseään jos näissä kohdissa pielessä.Kastellin puutavara todella ensiluokkaista.Se valinta ensikerran.

kuuluvia hankintoja tehdään. Valitettavasti edulliselta vaikuttava alkuhinta tuntuu olevan se ratkaiseva tekijä, kuitenkin se on yleensä vain max. 20 % talon kokonaiskustannuksista. Välillä tuntuu ettei sitten millään kestetä niitä tietoja oikeista kustannuksista, koitetetaan keinoilla millä hyvänsä löytää se ihmeratkaisu jolla saadaan parempi ja halvempi talo kuin kukaan muu koskaan aikasemmin. Murheita siinä vaan odotettavissa.

• Kastellia harkinnut
        valinnut kirjoitti:

Runko tikkupuuta 48x147, esim. vaajassa 48x198.
        Kastellissa heikon rungon takia joudutaan käyttämään kipsilevyä tuulensuojana sekä esim. naulaamaan ulkoverhous kiinni jokaiseen runkotolppaan. Esim. vaajassa näitä rajoituksia ei ole. Kastellin sisäänkäynnin pylväät jne. on aika ohutta tavaraa veraattuna esim. vaajaan.

• olla

Runko tikkupuuta 48x147, esim. vaajassa 48x198.
        Kastellissa heikon rungon takia joudutaan käyttämään kipsilevyä tuulensuojana sekä esim. naulaamaan ulkoverhous kiinni jokaiseen runkotolppaan. Esim. vaajassa näitä rajoituksia ei ole. Kastellin sisäänkäynnin pylväät jne. on aika ohutta tavaraa veraattuna esim. vaajaan.

rakentamisesta täysin tietämätön.Ulkoverhousta ei ikinä naulata suoraan runkotolppiin (ladot erikseen) vaan sinne kuuluu koolaus alle.Sinun kannattaa vaihtaa keskustelupalstaa kun et näistä hommista mitään tiedä torvi! ps.mites mahtaa vaajatalot tehdä sähkörasioiden/johtojen laitot?käyppä kattoo miltä höyrynsuoja niiden kohdilla näyttää!

• kertoivat

Liittymät 5 teur
        Perustukset 30 teur
        Portaat 4 teur
        Kalusteet 10 teur
        Pihatyöt 5 teur
        tulisija piippu 5 teur

tehneensä elämänsä pahimman virheen ja tekivät vaajatalon.sitä seinien paukkumista ei kestä kukaan kun elementit natisevat toisiaan vasten ja paukkuvat.kyllä talo kuuluu tehdä ristiin koolauksilla niin kuin kastelli.

• Mittava Erehtyjä

Liittymät 5 teur
        Perustukset 30 teur
        Portaat 4 teur
        Kalusteet 10 teur
        Pihatyöt 5 teur
        tulisija piippu 5 teur

PLUS että Kastelli/Mittava rakentajalla on koko ajan PELKO PERSEESSÄ että:

- myrsky repii suojapeitteet puutavaralta tai villoilta

- puutavara pilaantuu koska se ei ole asianmukaisesti pitkäaikaisvarastoituna ollessaan tiukassa nipussa

- joku varastaa sulta rakennustarvikkeita!

• Risti ja Koolinki
        kertoivat kirjoitti:

tehneensä elämänsä pahimman virheen ja tekivät vaajatalon.sitä seinien paukkumista ei kestä kukaan kun elementit natisevat toisiaan vasten ja paukkuvat.kyllä talo kuuluu tehdä ristiin koolauksilla niin kuin kastelli.

Tosin Kastellin tapaan tehty ristikoolaus jäykistää sitä seinää vielä vähemmän kuin suurelementtitoimittajien tekotavat.

Usko pois.

Vaakakoolaus irrottaa rakennelevyn siitä kantavasta rungosta ja tekee siitä vähemmän jäykän. Laskennallisiissa malleissa se antaa jäykkyyttä nolla. Todellisessa elämässä toki vähän enemmän, mutta kuitenkin.

• et ymmärrä
        Risti ja Koolinki kirjoitti:

Tosin Kastellin tapaan tehty ristikoolaus jäykistää sitä seinää vielä vähemmän kuin suurelementtitoimittajien tekotavat.

Usko pois.

Vaakakoolaus irrottaa rakennelevyn siitä kantavasta rungosta ja tekee siitä vähemmän jäykän. Laskennallisiissa malleissa se antaa jäykkyyttä nolla. Todellisessa elämässä toki vähän enemmän, mutta kuitenkin.

mitä ristiinkoolauksella haetaan/tehdään ulkoseinässä niin ei voi sit mitään.käyppä lukeen jostain kirjaston kirjasta.

• Kastellia harkinnut
        olla kirjoitti:

rakentamisesta täysin tietämätön.Ulkoverhousta ei ikinä naulata suoraan runkotolppiin (ladot erikseen) vaan sinne kuuluu koolaus alle.Sinun kannattaa vaihtaa keskustelupalstaa kun et näistä hommista mitään tiedä torvi! ps.mites mahtaa vaajatalot tehdä sähkörasioiden/johtojen laitot?käyppä kattoo miltä höyrynsuoja niiden kohdilla näyttää!

Vaajassa käytetään ainakin höyrynsulkua joka on toteutettu muovilla. Onko toi joku Kastellin säästökeksintö?

Rasiapohjat ja putket ovat kiinnitetty kipsilevyyn, joten höyrynsulku on ehjä ja tiivis.

Okei Kastellissa jäykistetään ulkoseinää kipsilevyllä ja ulkoverhouksella. Todellakin verhous naapurissa paukutettiin pitkillä nauloilla koolauksen läpi runkotolppiin ja tiheesti. Talotehtaan ohje. Ei pysy muuten talo kasassa!

Sinänsä fiksua kiinnittää avoponttinen UYV ulkoverhouslauta kunnolla kiinni, ohut tavara kun vääntyilee iloisesti vuoden parin kuluessa.
        Sitä Kastelli Laatua.

• Risti ja koolaus
        et ymmärrä kirjoitti:

mitä ristiinkoolauksella haetaan/tehdään ulkoseinässä niin ei voi sit mitään.käyppä lukeen jostain kirjaston kirjasta.

Siikasen Rakennusoppi kirjan mukaan ristikoolaus ei jäykistä seinää lainkaan diagonaalista luhistumista vastaan.

Ristikoolauksella haetaan parempaa lämpötaloutta, ei muuta. Jäykistys on tehtävä muilla menetelmillä, esim. rautavanteilla tai kantavaan runkoon tukevasti naulatuilla tai ruuvatuilla levyillä.

• päädyitte tuohon
        Mittava Erehtyjä kirjoitti:

PLUS että Kastelli/Mittava rakentajalla on koko ajan PELKO PERSEESSÄ että:

- myrsky repii suojapeitteet puutavaralta tai villoilta

- puutavara pilaantuu koska se ei ole asianmukaisesti pitkäaikaisvarastoituna ollessaan tiukassa nipussa

- joku varastaa sulta rakennustarvikkeita!

pre-cut ratkaisuunne ? Tämä ei ole mitään piruilua ja voi olla että aikaisemmin olet asian jo kertonutkin. Mutta siitä tiedosta voisi olla apua muille jotka pähkäilevät samojen valintojen kanssa.

• torveloita
        Risti ja koolaus kirjoitti:

Siikasen Rakennusoppi kirjan mukaan ristikoolaus ei jäykistä seinää lainkaan diagonaalista luhistumista vastaan.

Ristikoolauksella haetaan parempaa lämpötaloutta, ei muuta. Jäykistys on tehtävä muilla menetelmillä, esim. rautavanteilla tai kantavaan runkoon tukevasti naulatuilla tai ruuvatuilla levyillä.

tähän maailmaan mahtuukaan.Ristikoolaus tehdään ulkoseinään ilmankierron varmistamiseksi.Nykyään pintaverhoilu on ristiin rastiin vaakaa ja pystyä.Ristiinkoolauksella saa varman esteettömän ilmavirtauksen.Kuin te voitte olla typeriä.

• eikä rimoista
        torveloita kirjoitti:

tähän maailmaan mahtuukaan.Ristikoolaus tehdään ulkoseinään ilmankierron varmistamiseksi.Nykyään pintaverhoilu on ristiin rastiin vaakaa ja pystyä.Ristiinkoolauksella saa varman esteettömän ilmavirtauksen.Kuin te voitte olla typeriä.

:D vähän repesin. Katsos kun kyse on sellaisesta runkomallista jossa on 6 tuuman lankut pystyssä ja 2x2 tuumaiset naulattuna vaakaan sisäpuolelle.

• kyssäri
        Risti ja koolaus kirjoitti:

Eikö tuo vaaka koolaus kuitenkin sido tolpat toisiinsa melko hyvin? Silloin kipsilevyjen saumat pysyvät ehjinä.

Sisäpuolisesta koolauksesta ja kipsilevyistä syntyy jäykkä levy. Eikö jäykkyys ole sama kun runko on kuitenkin kiinnitetty tähän jäykkään levyrakenteeseen k600? Vinotukiahan tuo vaakakoolaus ei tietenkään korvaa.

Voisin kuvitella myös että seinään kohtisuoraan vaikuttavaan voimaan vaakakoolas antaa lisätukea. Jos ajatellaan että pustyrunkorakennetta kuormitaan pistemäisesti juuri levysauman kohdalta niin silloinhan mikään muu ei pistä vastaan kuin yksi tolppa. Kipsilevystäkään ei ole apua kun se sauman kohdalta joustaa. Vaakakoolaus siirtää osan voimasta viereisille tolpille jolloin jäykkyys on suurempi?

• tuommoinen

Jukkatalojen huippukoti 163...mitäs sanottavaa tästä olisi:) ?

• Kyllä nyt kelpaa

Miksi hommata Kastelli jos itse ei tehdä muutakuin jotain vähäpätöisiä siivoushommia yms.. on tuollaisia(Kastelli voi vain olla edullinen, kun omaa työtä on PALJON!)
      Itse tein sateeltasuojaan valmiudesta eteenpäin ja
      urakka kesti n.1 1/2vuotta

• olisikin

jotain kuitenkin tehdä itse...kastelliltahan löytyy myös nuo suursuosikit jossa on aikaslailla pitkälle tehty...liekö esim.jukkatalojen elementtipaketit tämän enempää?

• RV 2002
        olisikin kirjoitti:

jotain kuitenkin tehdä itse...kastelliltahan löytyy myös nuo suursuosikit jossa on aikaslailla pitkälle tehty...liekö esim.jukkatalojen elementtipaketit tämän enempää?

Meilläs talo maksaan aikas tarkalleen 2,7 kertaa paketin hinta(58000€)
        Oli sateeltasuojaan toimitus ilman kodinkoneita!
        Ukko teki lähes kaikki sisätyöt itse ja myöskin ulkoverhous/maalaus tehtiin itse(perustuksia tekemässä oli yksi kirvesmies ja mieheni).
        Routasuojauksen sisä/ulkopuolelle teki mieheni talkoilla!

• äimän käkenä
        RV 2002 kirjoitti:

Meilläs talo maksaan aikas tarkalleen 2,7 kertaa paketin hinta(58000€)
        Oli sateeltasuojaan toimitus ilman kodinkoneita!
        Ukko teki lähes kaikki sisätyöt itse ja myöskin ulkoverhous/maalaus tehtiin itse(perustuksia tekemässä oli yksi kirvesmies ja mieheni).
        Routasuojauksen sisä/ulkopuolelle teki mieheni talkoilla!

vai niin, ihan totta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe