Uikuttava undulaatti

helena.eronen

Meillä on undulaattipariskunta: n. 5 vuotias Nelli ja hänen uusi poikakaverinsa, kesällä syntynyt Palle.

Nelli tuli meille kesällä äidiltäni, joka ei pystynyt enää Nelliä pitämään allergian vuoksi. Nellillä oli alunperin ukko, joka kuoli kuitenkin pari vuotta sitten. Kun Nelli tuli meille, hankimme hänelle nuoren uroksen kaveriksi ja kaikki on mennyt oikein hyvin. Minulla on ennenkin ollut undulaatteja ja tykkään niistä kovasti.

Nyt kuitenkin Nellimme on kaksi päivää uikuttanut lähes yötä päivää. Luulin ensin, että Nelli on syönyt jotain, että on esim. maha kipeä tai jotain muuta on hätänä, mutta Nellin käyttäytyminen ei ole normaalista muuten poikkeavaa, Nelli syö ja touhuilee muuten ihan niinkuin tavallisesti enkä Nelliä tutkittuani huomannut mitään outoa. Mutta se vaan päästää sellaista "uikuttavaa" sirkutusta koko ajan. Eilenkin illalla vielä valojen sammumisen jälkeen se uikutus jatkui...

Rupesinkin miettimään, että ei kai Nellille ole tullut vauvakuume? Pistin sinne häkkiin nyt pesäkopin ja talouspaperia pari arkkia, että jos innostuisi pesänrakennuspuuhiin...

Vai voiko kyse sittenkin olla jostain vakavammasta? Käyttäytyminen muuten ei kerro mistään sairaudesta.

5

794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lintulapää

      Meillä neitokakadu pitää sellaista uikuttavaa ääntä. Se kyyristelee orrella, selkä suorana pyrstön tyvi/lantio hieman kyttyrässä tai koholla ja värisee hieman. Siivet pikkuisen erillään ruumiista, ehkä n. 2-5 mm.

      Kuulostaako jotenkin samantapaiselta?

      Sairaudesta en usko että on kyse, koska meilläkään ei ole ollut ripulia tms. oireita uikutuksen yhteydessä.
      :)

      • helena.eronen

        En tiedä kun nytkin se tuolla touhuaa niin vauhdissaan ruokakupin äärressä ja lastaa tavaliseen tapaansa ukkoundulaatin ruokakuppiin jättämiä siementen kuoria häkinpohjalle (Nelli siivoaa aina Pallen jättämät sotkut :D). JA UIKUTTAA KOKO AJAN!

        Eilen illalla kun lennätin lintuja, niin ihan normaalisti käyttäytyi tuo lintu: Kauhesta touhusi ja kaikkea piti taas kokeilla nokalla...

        En yksinkertaisesti keksi syytä tuohon uikutukseen. Onko se vaan keksinyt sen "uutena, kivana juttuna" vai mikä lie...


      • sama taas
        helena.eronen kirjoitti:

        En tiedä kun nytkin se tuolla touhuaa niin vauhdissaan ruokakupin äärressä ja lastaa tavaliseen tapaansa ukkoundulaatin ruokakuppiin jättämiä siementen kuoria häkinpohjalle (Nelli siivoaa aina Pallen jättämät sotkut :D). JA UIKUTTAA KOKO AJAN!

        Eilen illalla kun lennätin lintuja, niin ihan normaalisti käyttäytyi tuo lintu: Kauhesta touhusi ja kaikkea piti taas kokeilla nokalla...

        En yksinkertaisesti keksi syytä tuohon uikutukseen. Onko se vaan keksinyt sen "uutena, kivana juttuna" vai mikä lie...

        Meilläkin touhuillaan kovasti entiseen tahtiin.

        Tuntuu että täällä tuon neitsikan uikutus viittaa ehkä hieman seuran puutteeseen, koska en tosiaankaan ole viimepäivinä tehnyt muuta kuin lukenut ja lukenut.

        Teillä undu saa varmasti kyllä seuraa kun sillä on kaverikin... Ehkäpä se sitten on vain "hauskan pitoa" :D Tai valitusta jostain.


    • Anonyymi

      meilläkin naaras undulaatti nimeltä patonki on ruvennut uikuttamaan viime yöstä lähtien

    • Anonyymi

      Lääkäriin... kilpirauhasen tulehdus/vajaatoiminta tämä ns. uikutus-oire. Nestemäinen jodikuuri edessä. Jodia ei saa muualta, kun pelletin kautta elimistöön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe