Verenpaine ja vaihdevuodet

syklaami

Onko kukaan mittaillut verenpainetta öisin,pahimpien oireiden aikana?Itselläni vaihdevuodet alkoivat jo vähän yli 40v.Käytin hormooneja aluksi,kunnes sain munasarjoihin ns.hormonaalisia vesi kystia.Ne imettiin pois ja olin pitkään ilman.Sitten n.50v alkoivat oireet uudelleen,gyneg.sanoi sen olevan täysin mahdollista .Aloitin uuden hormooni hoidon,joka jatkui 10v.Vuosi sitten elok.lopetin ja n. 4kk.kuluttua alkoivat tosi pahat hikoilukohtaukset joka yö,ja samaan aikaan!Eli heti kun menin nukkumaan.Olin tuolloin syönyt verenpainelääkketä jo 6v.Oli tosi paha olo öisin,joten mittasin verenpaineen...ja joka kerta se oli n.215/115 (lääkitys päällä)ja hirveä kylmä hiki.Olin jopa sairaalassa yön,kun tuntu et henki lähtee,ja on sydäkohtaus meneillään,mutta mitään ei löytynyt kokeista,eikä sydämestä!Kävin myös gynellä,ja hän (nainen)väitti ettei voi johtua hormoonien pois jätöstä,mutta oli kuitenkin kovin mietteliäs,ja sanoi ettei siitä ole tutkittua tietoa.Menin sitten sisätautilääk.ja hän (mies)sanoi minulla olevan viivästyneet vaihdevuodet!johtuen hormoonien käytöstä.Ja sanoi että vaihda gyneä,joka käskee lopettaa hormoonit noin vain!!Hän sanoi, että paineiden heittely aamun 130/80 -yön 215/115 johtuu niistä?Kaikki muut sairaudet suljettiin pois,laajoilla tutkimuksilla.Sain uudet verenpainelääkkeet ja pikku hiljaa helpotti.Kesä meni aika hyvin,mutta NYT taas sama juttu!!!Onko kellään tietoa verenpaineestansa öisin,vaihdev.hikoilun aikana?En ole neurootikko enkä paljon ylipainoinenkaan..enkä enää yli vuoden jälkeen haluaisi alkaa uudestaan..(pakko jos ei ala helpottaa)Tähän ei auta mitkään luonnontuotteet,joita olen jo popsinut lompakkoni tyhjäksi!Myös äidilläni oli tosi vaikeat v.vuodet..melkein hulluuteen asti..Kamalaa,jos minullakin kestää yli 80vuotiaaksi(jos elän niin kauan)...

26

19884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuusikymppinen

      Aika tuttua! Hormooneja käytin noin vuoden verran, ne eivät tuntuneet hyvältä.Sitten luin kirjoituksen jossa käsiteltiin lääkettä nimeltä Efexor.Lääkettä käytetään normaalisti mielialalääkkeenä. Kokeilin tätä lääkettä pienellä annoksella lyhyinä hoitojak-
      soina ja se tuntui hyvältä. Hikoilut katosivat. Lää-
      ke on reseptivalmiste. Aluksi lääke aiheutti vähän
      pahoivoinnin tunnetta. Verenpainelääkkeet olen puolittanut ja paineet on pysyneet hyvänä. Kuukauti-
      set ova olleet pois vasta kaksi vuotta.

      • syklaami

        Mittasitko verenpainetta hikoilun aikana ja jos ,niin paljonko näytti?


      • kuusikymppinem
        syklaami kirjoitti:

        Mittasitko verenpainetta hikoilun aikana ja jos ,niin paljonko näytti?

        En ajatellut sitä lainkaan.Päätä kyllä jyskytti ja muutenkin oli huono olo.Verenpaine jäi kyllä mittaamatta. Ensimmäiset mitatut lukemat olivat korkeat 220/120 päivällä otetut ja sitä jatkui kunnes sain RR-lääkkeet. Nykyisin RR on 120/70.


      • syklaami
        kuusikymppinem kirjoitti:

        En ajatellut sitä lainkaan.Päätä kyllä jyskytti ja muutenkin oli huono olo.Verenpaine jäi kyllä mittaamatta. Ensimmäiset mitatut lukemat olivat korkeat 220/120 päivällä otetut ja sitä jatkui kunnes sain RR-lääkkeet. Nykyisin RR on 120/70.

        Kun olet saanut noin alas paineet.Voisitko kertoa mitä lääkkeitä syöt ja milloin ja kuinka paljon.Minun lääkitys on vain Atenol 50mg x1 ja Diovan 80mg x1 aamuisin. eikä riitä siis koko vrk;n ajaksi.Siis 1 betasalpaaja ja 1 ns. ACE angiotensiini.Olen kyllä ottanut omin päin enemmän kun on ollut yöllä ne kovat paineet.(Sairaalassa sanottiin että voi ottaa..)Mutta se on kumma kun ei siitä lisästäkään ole apua,silloin kun "kohtaus"on päällä


      • kuusikymppinen
        syklaami kirjoitti:

        Kun olet saanut noin alas paineet.Voisitko kertoa mitä lääkkeitä syöt ja milloin ja kuinka paljon.Minun lääkitys on vain Atenol 50mg x1 ja Diovan 80mg x1 aamuisin. eikä riitä siis koko vrk;n ajaksi.Siis 1 betasalpaaja ja 1 ns. ACE angiotensiini.Olen kyllä ottanut omin päin enemmän kun on ollut yöllä ne kovat paineet.(Sairaalassa sanottiin että voi ottaa..)Mutta se on kumma kun ei siitä lisästäkään ole apua,silloin kun "kohtaus"on päällä

        Käytän Coversyl comp, aloitin yksi tabletti päivässä
        Ennen lääkkeen alottamista minulle tehtiin kyllä
        munuaisvaltimo kuvaus. Lääkäri epäili siinnä ahtaumaa kun kuuli jonkinlaisen suhinan vatsalta.
        Mitään ei löytynyt ja sitten sain lääkkeet. Hyvimpä
        nuo on tepsineet. Olin kyllä silloin aika tressaantunut,olin vielä työelämässä ja tein kolmivuoro töitä.Nykyään olen normaallilla työeläkkeellä ja vietän kissanpäiviä.


    • Öinen verenpaine myös

      Kenellä mies sisätautilääkärillä kävit, minäkin haluaisin asiani kunnolliseen hoitoon. Samoin minulla, herään öisin, ja verenpaineeni on ylhäällä, vaikka on verenpainelääkitys, ei tosin nouse niin korkealle kuin sinun, eli on tosi kuuma ja ahdistunut olo. Minulla on kyllä hormoonihoito laastarina.

      • 47 vuotias lähihoitajaopisk...

        Minulla on vaihtarit menossa ja aloitin Estrogelin käytön pari viikkoa sitten.
        Verenpaine oli nelikymppisenä korkealla kun olin lievästi ylipainoinen. Kun muutin ruokavalion terveelliseksi niin verenpaineen laski n. 130/78. Välillä on matalampikin. En käytä mitään verenpainelääkkeitä. Aamuisin saattaa olla yläpaine alle 120:n.
        Syön terveellisesti ja paljon kuituja mutta en ole voinut vähentää suolan käyttöä. Mielestäni suolaton ruoka on mautonta. Pitää elämästä ja syömisestä sentää voida nauttia!


      • Syklaami

        Hyvinkään sairaalan sisätautilääkärillä(Virrankoski)en tiedä ottaako vastaan muualla.Mutta luulisin jokaisen sisät.lääkärin tietävän ja osaavan "hommansa"
        Olen nyt menossa taas ter.keskukseen,ja aion kysyä josko tarvitsen vielä nesteenpoisto lääkkeen näihin kohtauksiin,koska niiden aikana joudun käymään wc:ssä 2-3 kertaa,ja rakko on aina täynnä!Eli munuaiset alkaa heti toimia,kun menen selälleni .Ja kun olen vessassa juossut 3 kertaa,niin hiki ja paineet laskee!!On se kummaa,kun olen tullut 5km sauvalenkiltä ja luulen paineiden olevan korkea,ne onkin 120/80 luokkaa,mutta en oikein yöllä viitsis lähteä lenkkeilemään!!!


      • "!"!
        Syklaami kirjoitti:

        Hyvinkään sairaalan sisätautilääkärillä(Virrankoski)en tiedä ottaako vastaan muualla.Mutta luulisin jokaisen sisät.lääkärin tietävän ja osaavan "hommansa"
        Olen nyt menossa taas ter.keskukseen,ja aion kysyä josko tarvitsen vielä nesteenpoisto lääkkeen näihin kohtauksiin,koska niiden aikana joudun käymään wc:ssä 2-3 kertaa,ja rakko on aina täynnä!Eli munuaiset alkaa heti toimia,kun menen selälleni .Ja kun olen vessassa juossut 3 kertaa,niin hiki ja paineet laskee!!On se kummaa,kun olen tullut 5km sauvalenkiltä ja luulen paineiden olevan korkea,ne onkin 120/80 luokkaa,mutta en oikein yöllä viitsis lähteä lenkkeilemään!!!

        Minulla samoin, kun menen selälleni illalla, siis nukkumaan, niin jo alkaa munuaiset toimia, 2-3 kertaa yössä. Se verottaa tosi paljon seuraavan työpäivän jaksamista. Voiko sitä mies sisätautilääkärille tällainen vaihdevuosi-ikäinen nainen mennä, mahtaako mieslääkäri ollenkaan ymmärtää, millaisia nämä kuumuus verenpaineeen nousu pissarumba yöllä helteensieto nolla, ovat?


      • Syklaami
        "!"! kirjoitti:

        Minulla samoin, kun menen selälleni illalla, siis nukkumaan, niin jo alkaa munuaiset toimia, 2-3 kertaa yössä. Se verottaa tosi paljon seuraavan työpäivän jaksamista. Voiko sitä mies sisätautilääkärille tällainen vaihdevuosi-ikäinen nainen mennä, mahtaako mieslääkäri ollenkaan ymmärtää, millaisia nämä kuumuus verenpaineeen nousu pissarumba yöllä helteensieto nolla, ovat?

        Jos et miehiin luota.En minäkään kyllä mielelläni ottanut vastaan tietoa "viihdevuosista"kun gyne oli just edellisenä päivänä sanonut ettei voi johtua siitä,tuo vr.paineen nousu.Mulla ei ollut vaihtoehtoja,kun pääsin sisät.lääkärille terv.keskuksen kautta.Niinkuin sanoin,gyne oli kyllä vähän epävarma,koska asiaa ei ole tutkittu paljon.Mutta minä ainakin sain pois suljettua muut sairaudet,kun otettiin esim 2.kertaa vuorokausivirtsa,ensimmäinen meni pieleen,kun lääkäri unohti kertoa,että beeta salpaaja pitää jättää noin viikoksi pois.(vaikutti tulokseen)ja joku(ionisoitu kalkki?)oli koholla,joka viittasi kilpirauhas kasvaimeen,jota ei sitte ollutkaan kun koe uusittiin!!!Siis minulta tutkittiin kaikki mahdollinen virtsasta ja verestä,mikä voisi olla syynä vr.paineen nousuun.Myös EKG ja keuhkot..Mitään ei sitte löytynyt.Minusta tämä mieslääkäri oli kyllä ihan asiallinen ja pätevä n.50v.Hän sanoi myös että oireet tulee voimakkaampana jos ole syönyt hormooneja.Olen paljon tästä asiasta keskustellut tuttujen ja muidenkin kanssa,oireet on ihan samat,mutta KUKAAN ei ole älynnyt mitata vr.paineita yöllä,jolloin vrp:n pitäisi olla matalimmillaan!!Mä oon nyt ajatellut et käyn tervarissa ja jos ei apua löydy,etsin myös naislääkärin yksityispuolelta,mutta kyllä nämä kokeet pitäisi saada terv.keskuksesta tai työn antajalta,ne on kamalan kalliit.Sain vasta tietää,että terv.keskusten on otettava myös yksityislääkärin määräämät kokeet,maksusta,joka on kuitenkin paljon halvenpi ,kuin yksit.labrassa..kirjoitellaan taas!Toivon että saan vielä munuaisten UÄ:n???


    • Nitsko

      en ole mitannut verenpainettani yöllä mutta olen varma että nousee välillä. Herään joskus kerran joskus useamminkin yössä ja sydän lyö nopeasti päässä "kiristystä" joskus päänsärkyäkin.Ennen hormonihoitoa hiki nousi pintaan näiden "kohtauksien" aikaan. Nykyään vaan sydän hakkaa ja päässä tuntuu. Kerroin gynelle ja hän jotain mutisi verenpaineesta.Minulla on kyllä betasalpaaja korkean verenpaineeseen ja rytmihäiriöihin.En uskalla yöllä mitata. Minulle tulee paniikkia jos huomaan että paine nousee.Mutta jos heräilee öisin hikikohtauksiin, niin voisi hyvin ajatella että painekin silloin nousee. "kihtyyhän" koko kroppa. Sydän lyö nopeammin lämpö nousee jne. Miksei silloin verenpainekin.

      • Syklaami

        Paniikki iskee joka kerta ja se tietysti pahentaa asiaa,mutta pakko mitata,et on jotain kerrottavaa lääkärille.Täytyyhän tähän jotain apua saada,eihän ihminen voi elää ainaisessa pelossa,et kuolee just ku on niin pirun paha olla!!Mulla tuntuu myös aina siltä,kuin sydän tulis lapaluitten välistä ulos,ei pysty olemaan selällään,kun jumpsuttaa niin pirusti,ei nopeasti,vaan kovaa..Sairaalassa hoitaja kertoi että kuuluu taudin kuvaan et,kun paineet on korkealla,niin korvissa suhisee (kuuluu) sydän äänet,päätä särkee,ja muutenkin syd.äänet kuuluu voimakkaasti,ja on paha olla.
        Sisareni sai 2v.sitten aivoinfraktin 63v.Siksi pelkään näitä oireita,ja ei se voi olla kovin "terveellistä"muutenkaan verisuonille,et paineet on niin korkealla,et kohta "paukkuu"!Ihmettelen että siitä on vain niin vähän tietoa missään.Kaikki terv.kesk.lääkärit (n.25 vuotiaita)vaan imettelee et oh hoh onpas korkeat,ei osaa tehdä muuta kun vaihtaa lääkkeitä...niin usein et lompakko "paukkuu"Mullakin on kaikenlaisia vr.paineitauti lääkkeitä varmaan 1000€ edestä laatikossa,eli yksityis lääkäri olis varmaan tullu halvemmaks!Tohtori.fi sivuilla on jotain tietoa vr.paineesta ja hormooneista.Taas ilta saa ja pelottaa!!!


      • Nitsko
        Syklaami kirjoitti:

        Paniikki iskee joka kerta ja se tietysti pahentaa asiaa,mutta pakko mitata,et on jotain kerrottavaa lääkärille.Täytyyhän tähän jotain apua saada,eihän ihminen voi elää ainaisessa pelossa,et kuolee just ku on niin pirun paha olla!!Mulla tuntuu myös aina siltä,kuin sydän tulis lapaluitten välistä ulos,ei pysty olemaan selällään,kun jumpsuttaa niin pirusti,ei nopeasti,vaan kovaa..Sairaalassa hoitaja kertoi että kuuluu taudin kuvaan et,kun paineet on korkealla,niin korvissa suhisee (kuuluu) sydän äänet,päätä särkee,ja muutenkin syd.äänet kuuluu voimakkaasti,ja on paha olla.
        Sisareni sai 2v.sitten aivoinfraktin 63v.Siksi pelkään näitä oireita,ja ei se voi olla kovin "terveellistä"muutenkaan verisuonille,et paineet on niin korkealla,et kohta "paukkuu"!Ihmettelen että siitä on vain niin vähän tietoa missään.Kaikki terv.kesk.lääkärit (n.25 vuotiaita)vaan imettelee et oh hoh onpas korkeat,ei osaa tehdä muuta kun vaihtaa lääkkeitä...niin usein et lompakko "paukkuu"Mullakin on kaikenlaisia vr.paineitauti lääkkeitä varmaan 1000€ edestä laatikossa,eli yksityis lääkäri olis varmaan tullu halvemmaks!Tohtori.fi sivuilla on jotain tietoa vr.paineesta ja hormooneista.Taas ilta saa ja pelottaa!!!

        iskee kun tulee näitä kohtauksia. En muistanut kirjoittaa että minullakin sydän lyö kovaa. Niin että kuuluu korvissa.Tätä on jatkunut nyt seitsemän vuotta. Olen melkein tottunut tähän.Alussa pistin valot päälle ja meinasin jo soittaa ambulanssin, mutta jotenkin olen nyt vaan ajatellut että kun en ole vielä kuollut tähän niin ei kai sitten niin vaarallista. Tiedän kyllä että verenpaineeni nousee pelosta ja stressistä koska lääkärin vastaanotolla minulla on 180/110 mutta sitten kotona mitattaessa jotain 130/80.Mutta en vaan uskalla mitata verenpaineeni yöllä. Kerran mittasin aamulla herätessä ennen lääkkeiden ottoa ja oli niin korkea että paniikki iski taas.Silloin kun rupean panikoimaan niin paine on korkea päivällä myös. Täytyypä kysyä tästä asiasta seuraava kerta kun käyn kardiologilla.


      • Vaihdevuotinen
        Syklaami kirjoitti:

        Paniikki iskee joka kerta ja se tietysti pahentaa asiaa,mutta pakko mitata,et on jotain kerrottavaa lääkärille.Täytyyhän tähän jotain apua saada,eihän ihminen voi elää ainaisessa pelossa,et kuolee just ku on niin pirun paha olla!!Mulla tuntuu myös aina siltä,kuin sydän tulis lapaluitten välistä ulos,ei pysty olemaan selällään,kun jumpsuttaa niin pirusti,ei nopeasti,vaan kovaa..Sairaalassa hoitaja kertoi että kuuluu taudin kuvaan et,kun paineet on korkealla,niin korvissa suhisee (kuuluu) sydän äänet,päätä särkee,ja muutenkin syd.äänet kuuluu voimakkaasti,ja on paha olla.
        Sisareni sai 2v.sitten aivoinfraktin 63v.Siksi pelkään näitä oireita,ja ei se voi olla kovin "terveellistä"muutenkaan verisuonille,et paineet on niin korkealla,et kohta "paukkuu"!Ihmettelen että siitä on vain niin vähän tietoa missään.Kaikki terv.kesk.lääkärit (n.25 vuotiaita)vaan imettelee et oh hoh onpas korkeat,ei osaa tehdä muuta kun vaihtaa lääkkeitä...niin usein et lompakko "paukkuu"Mullakin on kaikenlaisia vr.paineitauti lääkkeitä varmaan 1000€ edestä laatikossa,eli yksityis lääkäri olis varmaan tullu halvemmaks!Tohtori.fi sivuilla on jotain tietoa vr.paineesta ja hormooneista.Taas ilta saa ja pelottaa!!!

        Miten se muuten käy tuo verenpainelääkkeen vaihto, kun sanoit, että sinulla on monia eri lääkkeitä laatikossa, voiko verenpainelääkkeen tosta vaan vaihtaa aina toiseen? Eikö siinä tule jo sydänoireitakin, luulis, että niitä ei voi niin vaan vaihtaa.


      • syklaami
        Vaihdevuotinen kirjoitti:

        Miten se muuten käy tuo verenpainelääkkeen vaihto, kun sanoit, että sinulla on monia eri lääkkeitä laatikossa, voiko verenpainelääkkeen tosta vaan vaihtaa aina toiseen? Eikö siinä tule jo sydänoireitakin, luulis, että niitä ei voi niin vaan vaihtaa.

        Vaihtaa,ainakin ns.ACE estäjät.Beeta salpaaja on ainoa joka on kulkenut koko ajan mukana.Sekin on kai kerran vaihdettu,mutta en muista mihin.Periaattesahan ACE estäjät toimii kaikki samalla tavalla,niissä on vain eri aineet,jotka kaikki sovi kaikille,sivu oireittensa vuoksi ja joissakin on nesteenpoistaja mukana jota kaikki ei tarvitse.Minulla itselläni on käytössä ehkä kallein ja uusin ace estäjä joka toimii jotenkin munuaisten kautta,liittyen hormooneihin(ei naisten estrogeeni)ja sitten on beeta salpaaja joka on kaikkein vanhimpia ja halvin.Suurin syy minun vaihtoihin on ollut hirveä yskä.Muita sivuoireita on ollut,tulipunainen naama ja ihon kuumotus,uni häiriöt,ym.Oli tosi tyhmää aina ottaa se 3kk satsi,koska sitä ei kukaan enää voi ottaa vastaan,kuin vain apteekki,joka tuhoaa ne ...avaamattomatkin.Nykyään jos joudun vaihtamaan,olen viisaampi ja otan vain 1kk.satsin niin ei tule niin kalliiksi,jos ei sovikaan..Tämä nykyinen tuntuu sopivan hyvin,mutta on ehkä liian alhainen,kun ei riitä koko vrk.Torstaina nään mitä sanoo lääkäri???os.www.Tohtori.fi/lääkeluettelo löytyy paljon tietoa,jos tietää lääkkeen nimen.


      • Vaihdevuotinen
        syklaami kirjoitti:

        Vaihtaa,ainakin ns.ACE estäjät.Beeta salpaaja on ainoa joka on kulkenut koko ajan mukana.Sekin on kai kerran vaihdettu,mutta en muista mihin.Periaattesahan ACE estäjät toimii kaikki samalla tavalla,niissä on vain eri aineet,jotka kaikki sovi kaikille,sivu oireittensa vuoksi ja joissakin on nesteenpoistaja mukana jota kaikki ei tarvitse.Minulla itselläni on käytössä ehkä kallein ja uusin ace estäjä joka toimii jotenkin munuaisten kautta,liittyen hormooneihin(ei naisten estrogeeni)ja sitten on beeta salpaaja joka on kaikkein vanhimpia ja halvin.Suurin syy minun vaihtoihin on ollut hirveä yskä.Muita sivuoireita on ollut,tulipunainen naama ja ihon kuumotus,uni häiriöt,ym.Oli tosi tyhmää aina ottaa se 3kk satsi,koska sitä ei kukaan enää voi ottaa vastaan,kuin vain apteekki,joka tuhoaa ne ...avaamattomatkin.Nykyään jos joudun vaihtamaan,olen viisaampi ja otan vain 1kk.satsin niin ei tule niin kalliiksi,jos ei sovikaan..Tämä nykyinen tuntuu sopivan hyvin,mutta on ehkä liian alhainen,kun ei riitä koko vrk.Torstaina nään mitä sanoo lääkäri???os.www.Tohtori.fi/lääkeluettelo löytyy paljon tietoa,jos tietää lääkkeen nimen.

        Mulla on beetasalpaajana metoprolol tartrate gea X 2 ja toisena lääkkeenä atII-salpaaja Cozaar 25mg x 2 sattuuko ne olla samat kuin sinulla, nyt mun pitäis vaihtaa ne Emconcor 5mg (beetasalpaaja) ja Atacand 8mg (atII-salpaaja) lääkärin mukaan, en kyllä ymmärrä oikein miksi, kun ne ovat samojen ryhmien lääkkeitä. Ja myös pelottaa tehdä vaihto noin vain.


      • syklaami
        Vaihdevuotinen kirjoitti:

        Mulla on beetasalpaajana metoprolol tartrate gea X 2 ja toisena lääkkeenä atII-salpaaja Cozaar 25mg x 2 sattuuko ne olla samat kuin sinulla, nyt mun pitäis vaihtaa ne Emconcor 5mg (beetasalpaaja) ja Atacand 8mg (atII-salpaaja) lääkärin mukaan, en kyllä ymmärrä oikein miksi, kun ne ovat samojen ryhmien lääkkeitä. Ja myös pelottaa tehdä vaihto noin vain.

        samoja,mutta saman tyyppisiä.Multa vaan puuttu nesteenpoisto lääke,jota sinulle määrätyssä toisessa on vähän.Minulla Diovan 80mg ja Atenol 50mg x1 aamuisin.Ei minulle ainakaan mitään sydän oireita vaihtamisista tullut.Duodesimin sivuilla on hyvät lääkeluettelot,ja selosteet.
        Sun täytyy kysyä lääkäriltä,miks hän haluaa vaihtaa??Mitkä on hyödyt?Kerro minullekin..Vaikuttaako ne jotenkin vaihdev.oireisiin.Onko sulla verenp.heittelyä? Mulla päivällä 122/78 ja nyt illalla 150/90 ja nousee yhä.Pelottaa taas tuo yö...


      • 47 vuotias lähihoitajaopisk...
        syklaami kirjoitti:

        samoja,mutta saman tyyppisiä.Multa vaan puuttu nesteenpoisto lääke,jota sinulle määrätyssä toisessa on vähän.Minulla Diovan 80mg ja Atenol 50mg x1 aamuisin.Ei minulle ainakaan mitään sydän oireita vaihtamisista tullut.Duodesimin sivuilla on hyvät lääkeluettelot,ja selosteet.
        Sun täytyy kysyä lääkäriltä,miks hän haluaa vaihtaa??Mitkä on hyödyt?Kerro minullekin..Vaikuttaako ne jotenkin vaihdev.oireisiin.Onko sulla verenp.heittelyä? Mulla päivällä 122/78 ja nyt illalla 150/90 ja nousee yhä.Pelottaa taas tuo yö...

        Atacand on hyvin siedetty lääke. Se on ns.Angiinitensiidi reseptoreiden salpaaja tai jotain sinne päin. Se on toinen vaihtoehto ACE-estäjille ja parempi koska ACE-estäjien yleisin sivuoire on hakkaava yskä. Atacandista ei ole oikein mitään erityisiä ja isoja sivuvaikutuksia. Sitä saa monena eri vahvuutena ja sitten on se diureetti lisällä oleva Atacand Plus


      • 42v
        Nitsko kirjoitti:

        iskee kun tulee näitä kohtauksia. En muistanut kirjoittaa että minullakin sydän lyö kovaa. Niin että kuuluu korvissa.Tätä on jatkunut nyt seitsemän vuotta. Olen melkein tottunut tähän.Alussa pistin valot päälle ja meinasin jo soittaa ambulanssin, mutta jotenkin olen nyt vaan ajatellut että kun en ole vielä kuollut tähän niin ei kai sitten niin vaarallista. Tiedän kyllä että verenpaineeni nousee pelosta ja stressistä koska lääkärin vastaanotolla minulla on 180/110 mutta sitten kotona mitattaessa jotain 130/80.Mutta en vaan uskalla mitata verenpaineeni yöllä. Kerran mittasin aamulla herätessä ennen lääkkeiden ottoa ja oli niin korkea että paniikki iski taas.Silloin kun rupean panikoimaan niin paine on korkea päivällä myös. Täytyypä kysyä tästä asiasta seuraava kerta kun käyn kardiologilla.

        herään yöllä outoon tunteeseen,niinkuin kuuma neste leviäisi vatsasta hartioihin ja samalla alkaa vasen käsi puutua ehkä vähän oikeakin. Olen mennyt ambulanssilla terkkarille, jopa sairaalaankin kun verenpaine on ollu 240/140 ja sydän hakkaa. Mitään ei tutkimuksista löytynyt. Nyt olen alkanut pelätä yöllisiä heräämisiä. Mistä moinen tunne. Alkoivat elokuussa. Onko muilla ollu samoja oireita?


      • vm -63
        42v kirjoitti:

        herään yöllä outoon tunteeseen,niinkuin kuuma neste leviäisi vatsasta hartioihin ja samalla alkaa vasen käsi puutua ehkä vähän oikeakin. Olen mennyt ambulanssilla terkkarille, jopa sairaalaankin kun verenpaine on ollu 240/140 ja sydän hakkaa. Mitään ei tutkimuksista löytynyt. Nyt olen alkanut pelätä yöllisiä heräämisiä. Mistä moinen tunne. Alkoivat elokuussa. Onko muilla ollu samoja oireita?

        Olen myös pari kertaa joutunut päivystykseen samalaisten oireitten perusteella tuo kuvaus oli tosi hyvä kuin kuuma aalto kulkisi läpi kehon ja myös puuduttaa paineet tosiaan mullakin 220/140 eikä meinannu millään laskea im verenpainelääkettä sekä suun kautta rauhottavia niin et olin tosi sekasin ja paljon kokeita ei vaan mitään löytynyt aika huimaa mustaki ja vähän pelottavaa mut ei kuulemma kovinkaan erikoista. Itteäniki pelottaa uusi kohtaus mulla ne vaan tulee päivisin


    • Syklaami

      Nyt on taas käyty "Tervarissa" ja lääkitystä lisättiin kaksinkertaiseksi Diovanin (angiotensiini)osalta.ja sitten sain rauhoittavaa,paniikki kohtauksen varalle.En ole vielä sitä ottanut,koska se estää autolla ajon vielä aamullakin.Ensimmäinen yö oli paljon helpompi kun otin lisää lääkettä.Eli siis aiemmin 80mg Diovan 1 tab.aamulla ja 1 tab atenol 50mg iltaisin.Nyt Diovan 80mg ja 25mg atenol aamulla ja illalla sama annostus.Saas nähdä...

      • Syklaami

        Nyt on syöty muutama päivä 2 kertainen annos verenpainelääkkeitä (aamuin,illoin) ja vielä rauhoittavaa päälle! EI AUTA mitään.Nukkunut olen paremmin,mutta paineet 160/95 aamuisin ja iltaisin.Päivällä liikunnan jälkeen OK.130/80 (noin).Hiki kohtaukset varsinkin öisin jatkuvat.Nyt harkinnassa hormoonit takaisin!!!vaikka yli vuosi on kulunut lopettamisesta!!Ehkä kuitenkin etsin sen nais sisätautilääkärin..(yksityisen)
        Ei tätä kestä pirukaan!!!vaikka kuumaan sekin on varmasti tottunut!!!Jos miehillä olisi tälläista,olisi varmasti jo kunnon lääkkeet keksitty!!!


      • Syklaami
        Syklaami kirjoitti:

        Nyt on syöty muutama päivä 2 kertainen annos verenpainelääkkeitä (aamuin,illoin) ja vielä rauhoittavaa päälle! EI AUTA mitään.Nukkunut olen paremmin,mutta paineet 160/95 aamuisin ja iltaisin.Päivällä liikunnan jälkeen OK.130/80 (noin).Hiki kohtaukset varsinkin öisin jatkuvat.Nyt harkinnassa hormoonit takaisin!!!vaikka yli vuosi on kulunut lopettamisesta!!Ehkä kuitenkin etsin sen nais sisätautilääkärin..(yksityisen)
        Ei tätä kestä pirukaan!!!vaikka kuumaan sekin on varmasti tottunut!!!Jos miehillä olisi tälläista,olisi varmasti jo kunnon lääkkeet keksitty!!!

        No niin..nyt on syöty yli 3 viikkoa 2 kertainen annos verenpainelääkettä,ja välillä yöksi rauhoittavaa.Nyt alkaa pysyä paineet alhaalla.130/85 noin...Eli elimistö tarvisi aikaa,ennenkuin lisä lääkeannos alkoi tehota.Vieläkin on välillä hiki öisin,mutta ei ole sitä huonoa oloa(luulee kuolevansa)enää.Sydänkään ei muljahtele pahemmin..Laihtunutkin olen 6kg,syömällä n.1000 kcal vrk:ssa ja liikkumalla jonkin verran..Jaksamista kaikille teille siskot!!!


    • Voivoinäitävuosia

      Verenpaineiden heittelyä tuttuja täälläkin, voi vaihdella 115/70 ja välillä 150/100. Päivystyksessä olen ollut kun paineethuiteli 180/120, eli verenpainekriisi. Atacand auttanut laskemaan paineet, mutta myös huippaa kun paineet alhaalla. Ei ole helppoa, ei.

    • Voivoivuosia

      Vielä lisäisin tuohon, että sydän tullut " hulluksi" vaihdevuosissa, pahimmillaan 1600 lisälyöntä päivässä. Verenpainelääke lopetti, estrogeenijoito vähensi lisälyönnit.

    • Valelääkärinna

      Verenpaineet saa kuriin kunnollisella lääkearsenaalilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe