Kun poikani oli 11 kk. hän oppi kävelemään. Siitä alkoi ripustautuminen lahkeeseen. MITÄÄN ei voi kotona tehdä, kun poika roikkuu koko ajan kiinni, tulee eteen tai vinkuu ja valittaa. Sylin kaipuuta, tiedän, mutta kun KOKO ajan ei voi pitää sylissäkään, joskus on kotityötkin tehtävä! Tätä on jatkunut jo 4 kk. eikä loppua näy! Eikö tuollaisen kauden pitäisi sentään joskus loppuakin? Ettei sillä vain olisi taipumusta hermojen heikkouteen?
Toinen juttu sitten on, ettei poika kestä mitään pieniäkään vastoinkäymisiä, kova itku tulee, jos vaikka taaperokärry juuttuu huonekalujen väliin. Joka välissä pitää olla lohduttelemassa.
Puhekin on myöhässä. Osaa kyllä sanoa "Äiti", muttei muuta - siis vuoden ja kolme kk. ikäisenä! Muu ääntely on "Iiiiiiiii" ja "Rrrrrrr" ja "Äääääää". Ei mitään muuta, ei edes tavuja. Kyllä nyt jo pitäisi olla joitakin sanoja hallussa. Kuulo toimii, kyllä, joten ei sen takia... Onko se menttaalisesti retardi? Mä en jaksa kauaa!
Minun vaikea ongelmalapseni.
25
2267
Vastaukset
- äiti x 3
mitä hermostuneempi sinä olet.. sitä hermostuneempi on lapsesi.
Ensiksikin karsi ylimääräiset kotityöt.
teet vain välttämättömän.
Kotityöt kerkeet tehdä sitten joskus.....
nyt on aika antaa lapselle aikaa.
Tuon ikäiset ovat vähän hassussa iässä jotkut enemän jotkut vähemän. UUtta opitaan joka päivä ja silleen
hermoista tuskin lapsesi k äytös johtuu.
Puhekin tulee kun on sen aika ei tuon ikäisenä tarvi vielä osatakaan paljoa.
Jos sinua huolettaa asia ota rohkeasti yhteyttä neuvolaan he kertoo siellä sulle mitä pitäs tehdä.
ja laittavat jatkotutkimuksiin jos on aihetta.
Ja tuohon vastoinkäymisten kohtaamiseen poikasi oppii ajan kanssa. pysy itse rauhallisena niiden tultua niin esimerkilläsi voit neuvoa häntä.
Tiedän.. se ei ole helppoa kun kaikki painaa päälle ja lapsi marisee... mutta koita silti. se palkitaan sinullekin vielä.
tiedän kokemuksesta että oma suhtautuminen asioihin on tärkeää.
minulla oli kolme leikki ikäistä yhtä aikaa... ja täytyy myöntää että väliin ajattelin että kaikki ovat jotenkin poikkeavia käytökseltään.... niin hassuja he olivat.
Mutta... täysin normaaleja heistä kasvoi... 14 vuotialla pojalla on mbd oireyhtymä ja hänen kanssaan kaikki tehdään vaikeamman kaavan mukaan. mutta fiksu hänestäkin on kasvanut.
Voimia sinulle uusien haasteiden kohtaamiseen.- ongelmalapsi?
Se, että lapsi ripustautuu äitiinsä on aivan normaalia jos olet se päällimmäinen tai ainoa ihminen jota hän näkee. Ei tuonikäisen välttämättä tarvitse osata enempää sanoja, puheen kehitys on hyvin yksilöllistä. Niin kauan kun lapsen kehitys menee suositusten mukaan ole rauhallinen ja onnellinen, itselläni on älyllisesti kehitysvammainen tyttö ja nyt poikaakin( vajaa 3 v) ruvetaan tutkimaan, vaihtaisin milloin vain osia kanssasi... jaksamista!
- isäpuolisko
Kokeile kantoliinaa, pystyy tekemään kotitöitä samalla. Eikä sen puheen kanssa ole ollenkaan vielä kiire, muutenkin puheen kehitys tapahtuu hyppäyksittäin eikä tasaisesti. Oma tyttö alkoi puhua vasta kaksivuotiaana, nyt 2,5 ikäisenä juttua tulee vaikka kuinka.
- mä en jaksa!
Poika ei suostunut pysymään kantoliinassa pienempänäkään, ei viihdy vaan kiemurtelee pois kun kokee olevansa "vankina".
- noname
Lapsi ei ole lelu, joka hymyilee äidin mieliksi
kun äiti tarvii lohtua. Ensinnäkin on ihan normaalia,
että tuon ikäinen penska ei puhu. Se oppii kieltä
kuitenkin ja huomaat sen siitä, että se reagoi
puheeseen ja osaa ehkä toimia kuitenkin ohjeen
mukaan.
Ex-eukko valitti ihan samaa, että penska tarvii
koko ajan seuraa. Lapsi tottuu siihen, että sitä
hyysätään. Lapsen ollessa kahdestaan mun kanssa,
ei ollu mitään ongelmaa. Mä sain tehdä ruokaa tai
siivota ihan rauhassa kunhan lapsi oli samassa
tilassa ja näki minut.
Lapsi aistii tunnetiloja herkästi. Jos olet itse
hermostunut ja ärtyinen, lapsi luultavasti hätään-
tyy ja tarvitsee lohtua ja läheisyyttä enemmän. - tilapäinen lapsenamma
Mulla oli yksi hoidossa joskus joka rauhoittui musiikista. Sellaisesta iloisesta ja mukaansatempaavasta lastenmusiikista. Se pysähtyi kuuntelemaan, unohti itkunsa heti ja rupesi heilumaan musiikin tahtiin. Oli huvittava näky muuten! :)
- äiti
Hei,
ota ihan iisisti, sellasia lapset joskus on.
Meidän pikkuneiti alkoi vierastamaan 8kk, jota kesti 6kk. Muut ei kelvanneet kuin äiti-ei edes isä. Vastoinkäymisiä varmasti piisaa lasten kanssa. Mutta anna lapselle leikkihetki ja aikaa. Kirjojen lukeminen on tosi mukavaa, tai piirtäkää sotkuja paperille. Ota keittiöstä yksi kaappi, jos sinulla kippoja muovisia ja kauhoja ja laita ne sinne. Lapsi kun oppii, että sieltä voi niitä
ottaa, niin kyllä on kivaa. Pari kattilaa ja kippoja mukaan, tietysti kauhoja kanssa. Siitä tulee oma paikka.
Anna touhuta omiaan välillä älä kiinnitä huomiota koko ajan-oppivat pikku hiljaa olemaan yksin. Lisäksi varmasti väsymys lisää omaa kärsimättömyyttä-jos mahdollista lähde yksin vaikka uimaan tai syömään tai johonkin. Äläkä pode huonoa omaatuntoa kun lähdet. Kyllä lapsi pärjää, ja pienet itkut ei tee mitään. Laita puhelin kiinni!
Yritä ulkoilla paljon myös lapsen kanssa, jotenkin sitä jaksaa paremmin sitten.
Pidä kiinni nukkuma-ajoista!
terveisin äiti 9v ja 5v. - mamma
Pojat oppivat yleensä puhumaan hitaammin kuin tytöt. Siis yleensä, poikkeuksiakin on.
Oma poikani puhui noin vuoden vanhana vielä omaa kieltään. Muutama oikea sana oli mutta muuten muu puhe oli ihan siansaksaa. Ymmärsin kyllä mitä hän sanoi. Kun lapsi sanoi lauseen, sanan, asian omalla kielellään, minä toistin sen asian suomeksi. Siis, lapsi: "joklijoklijokijokellusmukellus" Ja minä: "niin, ulkona sataa lunta" johon lapsi nyökkää. Hän tulee ymmärretyksi ja oppii samalla lisää sanoja.
Vietä tuokioita lapsen kanssa, lue: siinä kehittyy kieli ja keskittymiskyky. Anna lehtiä luettavaksi ja revittäväksi. Piirtele. Kun vietät selkeästi aikaa lapsen kanssa, hän saa huomiota sinulta eikä roiku sinussa koko ajan ja voit myös sanoa: ei nyt, nyt äidillä on töitä, sitten tehdään sitä- ja-sitä.
Joskus on päiviä, jolloin lapsi viihtyy itsekseen enemmän, joskus kaipaa huomiota ja syliä enemmän - niinhän me aikuisetkin! - äitix4
minun poika oppi kävelemään kun oli 13kk, ja osaa sanoa vain äidin ja on nyt 1v,2kk.
Eikä minua huoleta yhtään se ettei puhu.
Jalassa roikkuu se on tavallista,eikä muu auta kun pysäyttää työt ja ottaa poika syliin.
Toisinaan laitan syöttötuoliiin ja annan leivän mitä alkaa nakertamaan mielellään.
Sinuna en huolta kntaisi asiasta, kyllä lapsi oppii myös olemaan ilman äidin seuraa kunhan vain hetki kuluu aikaa ....- mä en jaksa!
Ilman äidin seuraa? Mitä tarkoitat? Minä olen ISÄ!
- äitix4
mä en jaksa! kirjoitti:
Vai isä oletkin, no sama vastaus sinulle.Lapsi oppii ajan kanssa leikkimään omissa oloissa ja ei aina ole ISÄN tai ÄIDIN jalassa kiinni.
Joten jos lapsi on teidä eka niin voi kertoa että jossain vaiheessa itse hakeudutte vielä lapsen seuraan leikkimään kaverina.Tämä aika on nyt tälläistä mutta voi kertoa sen menevän ohi.
Jos isä on väsynyt, ei äiti välttämättä ole.
Jos toinen ei jaksa niin voi väliin mennä tuulettumaan vaikka ulos,niin silloin lapsi roikkuu sen toisen vanhemman jalassa. - ÄITI
mä en jaksa! kirjoitti:
Ilmankos sieto kyky on noin heikoilla!
Itselläni on neljä lasta, nuorimmat on 3 vuotta ja 1 v ja 4 kk. Tohina käy. Jossakin vaiheessa tuntui että kotona ei pystynyt huolehtimaan muusta kuin ruuan laitosta ja lasten vahtimisesta mutta nyt on alkanut helpottaa. Meilläkään isästä ei ole apua (valittaa niinkuin sinäkin). Nykyisin onnistuu jo viikkosiivoukset ja pyykkien silityksetkin ihan hyvin, päivä täytyy vaan osata jaksottaa oikein (isät eivät välttämättä pysty).
Toivottavasti lapsen äiti on fiksumpi eikä valita turhasta. LAPSET OVAT LAPSIA VAIN PIENEN HETKEN. - mä en jaksa!
ÄITI kirjoitti:
Itselläni on neljä lasta, nuorimmat on 3 vuotta ja 1 v ja 4 kk. Tohina käy. Jossakin vaiheessa tuntui että kotona ei pystynyt huolehtimaan muusta kuin ruuan laitosta ja lasten vahtimisesta mutta nyt on alkanut helpottaa. Meilläkään isästä ei ole apua (valittaa niinkuin sinäkin). Nykyisin onnistuu jo viikkosiivoukset ja pyykkien silityksetkin ihan hyvin, päivä täytyy vaan osata jaksottaa oikein (isät eivät välttämättä pysty).
Toivottavasti lapsen äiti on fiksumpi eikä valita turhasta. LAPSET OVAT LAPSIA VAIN PIENEN HETKEN.http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=116&conference=693&posting=21500000000146789
- viilipytty
ÄITI kirjoitti:
Toivottavasti lapsen äiti on fiksumpi eikä valita turhasta. LAPSET OVAT LAPSIA VAIN PIENEN HETKEN.No joo. Itse olen kyllä kuullut useammin rautahermoisista isistä kuin rautahermoisista äideistä.
Ai miksikö? Siksi, että isillä on kotona itkevien ja kitisevien lasten lisäksi itkevä ja kitisevä äiti. Kyllä siinä saa olla aikamoinen viilipytty, kun kotona on lelut levitetty ympäri lattioita, lapset ja äiti itkee, pienimmillä on kakat housussa, ruoka palaa uunissa, puhelimet soi ja kauppaankin pitäisi vielä ehtiä. Siinä saa isä sitten aloittaa tilanteen selvittämisen kiireellisimmästä päästä.
Tosiaan, omien kokemusteni perusteella useissa perheissä se on juuri mies, joka loppujen lopuksi estää koko homman luhistumisen käsiin. - mä vvn
mä en jaksa! kirjoitti:
No tää selittää kaiken
- halinalle
Hmm...mitähän tuohon sanoisi, itselläni ei ole lapsia, enkä ole siinä iässäkään vielä, että hankkisin. Olen lukenut kaikkien mielipiteitä tästä asiasta, suurin osa on todella hyviä ja järkeviä. Mä aivan ensiksi ajattelin että sinä olet joku teiniäiti joka ei ole valmis äidiksi, mutta tajusin ettet olekkaan. Tuo että lpsi roikkuu ym. sehän on normaalia..tietysti myös välillä vaikeaa, ja V******* myös, mutta kyllä se siitä. Ja tuo vastoinkäymisjuttu, mä itse välillä vieläkin alan itkemään, kun joku tehtävä/työ ei mene oikein, ja saan sitten kamalan raivarin. Olen kyllä sitä mieltä, että lapsesi tarvitsee HUOLENPITOA JA SITÄ PITÄÄ JAKSAA HOITAA!!!!!!!Entäppä isä? Mä en oikein tajua.
- mäkinen
siitä tuskin koskaan tulee
- åiti
mitä se lapsen äiti tekee,juoksee kapakasta kAPAKKAAN,KYLLÄ hänen äitinä pitää osallistua enemmän laPSENSA HOITOON,,,,
- ???
Tekstisi luettuani on pakko kysyä. Oletko _sinä itse_ menttaalisesti retardi?
- joku vaan
On äidillä ongelmat.
Vai on lapsi neljä kuukautta kiusannut sinua?
Eikä vieläkään käyttäydy kuin aikuinen, eikä edes puhu vielä? Jospa hakisit pikaisesti apua.
- heartN**
Hui ei kai se vaikuta sinuun kun poikasi ei osaa vielä puhua..siten miten huomiot hänet.
Hiukan hyökkäävä on kirjoitukseni :((.
Mutta kun lisäsit sen loppuun jotenkin ylimääräisenä tokaisuna..ei vieläkään.
Omalla pojallani on vaikea-aseteinen puheenviivästymä!
Hän ei ole koskaan jäänyt mistään paitsi ei mistään..syliin pääsee kun haluaa jne.
Mutta ei ole kieltämättä roikkunut kiinni kun teen ruokaa..leikkinyt ja tienyt mitä teen..kertonut että nyt äiti tekee ruokaa..leikitkö sillä aikaa jne.
Mutta jos pojallasi olisi puheenviivästymää, mitä ei vielä voi sanoa..sanoisin he kommunikoivat hyvinkin paljon vartalollaan ja silmillään, eleillä..itse huomioin tämän jo pojan ollessa n. 10kk...jotenkin pisti silmään itsestään... eli tämäkin voi olla syy miksi kimpussasi haluaa katse/ele-kielellä puhua sinulle..kun ei muutakaan voi.
Sanoisin että ole tarkka ja luovuttamaton jos huomaat että 2vuotiaana ei tule sanoja kovikaan paljoa..älä vertaa muihin lapsiin!
Yritä heti saada apua siihen..jos tarvis..
Rakasta lastasi ja halaa mutta rajojen kerä luo luottamusta. - vähänpä tiedät lapsista
Paljonhan se sun mukulas puhuu kun jo sanoo äiti. Meidän kahden naapurin pojat oppivat ensimmäiset sanansa siinä nelivuotiaina eikä vielä kuusivuotiaanakaan kummankaan puheesta saanut kukaan muu kuin äidit jotain tolkkua. Tokaluokkalaisen tyttäreni luokalla on kaksi poikaa joiden puhe on edelleen täysin onnetonta mökellystä ja pisteenä iin päälle, tunnen vaikka kuinka monta miestä, jotka eivät saa kertakaikkiaan sanaakaan ulos suustaan, muuten kuin ehkä umpikännissä ja ainoa joka siitä mongerroksesta selvän saa, on äidin tilalle tullut uhrautuvainen vaimo. Niin että älä huoli.
- heartN**
Niinpä ajattele mikä tunne se on itse lapselle joka haluaisi tulla ymmärretyksi...he ovat kaukana! juoppoihi..en voisi koskaan edes verrata samaan kastiin.
Sitä se on..sama kuin ulkom. tulisi johonkin tilaan pysyvästi esim. koulu, aluksi joku voisi jutella, mutta kun ei ole ymmärrettävää kieltä on vaikea jatkaa sen kulkua..ja se jää.
Ajattele näitä lapsia..ei heilläkään helppoa, kuitenkin yhteen päivään todellakin tulee paljon sanoja .. hyvinkin paljon.
Onneksi todellakin heidän vanhempansa ymmärtävän heitä monien apujuttujen myötä..se heidän onni. - kirsikka
heartN** kirjoitti:
Niinpä ajattele mikä tunne se on itse lapselle joka haluaisi tulla ymmärretyksi...he ovat kaukana! juoppoihi..en voisi koskaan edes verrata samaan kastiin.
Sitä se on..sama kuin ulkom. tulisi johonkin tilaan pysyvästi esim. koulu, aluksi joku voisi jutella, mutta kun ei ole ymmärrettävää kieltä on vaikea jatkaa sen kulkua..ja se jää.
Ajattele näitä lapsia..ei heilläkään helppoa, kuitenkin yhteen päivään todellakin tulee paljon sanoja .. hyvinkin paljon.
Onneksi todellakin heidän vanhempansa ymmärtävän heitä monien apujuttujen myötä..se heidän onni.Yksikään ihminen tässä maailmassa ei ole täydellinen, kaikilla on vikansa ja puutteensa
- kirsikka
Silloin kun lapsi on pieni pídä häntä sylissä, tiedän on kotitöitä ja milloin mitäkin, mutta lapsi ammentaa itselleen turvallisuutta sylistä, kotityöt ei karkaa ja mitä puhumiseen tulee, kyllä hän joku päivä puhuu vielä niin paljon, että sinusta voi tuntua rasittavalta,oletko kuullut sanonnan sanat jää jalkojen alle, meillä se piti aika hyvin paikkansa
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855