Laserleikkaus kokemuksia?

menossa, ehkä.

Olen ajatellut meneväni laserleikkaukseen, koska miinuksia on paljon. Silmälääkärin mukaan minulle voidaan tehdä lasik- jollakin(en muista) menetelmällä.

Nyt haluisin ihmisten mielipiteitä leikkauksesta? Paljonko oli miinuksia, ikäsi ja miten leikkaus onnistui, oliko kipuja jne....

Ja vielä tärkeä kysymys, missä sinut leikattiin, onko joku käynyt tampereen medilaserissa, millainen paikka oli?

13

3866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti--
    • lasikista

      Hei, minulle tehtiin kaksi viikkoa sitten Lasik-zyoptix Kuopion Medilaserissa. Miinuksia minulla oli -6.5 ja -7.5 ja lisäksi hajataittoa molemmissa silmissä. Esitutkimuksessa selvisi, että minulla on normaalia ohuemmat sarveiskalvot ja pupillit normaalia suuremmat. Lääkäri sanoi, että oikeastaan ainoa minulle sopiva vaihtoehto olisi lasik zyoptix-menetelmällä.

      Leikkaus jännitti kovasti, mutta turhaan jännitin. Se ei ollut kivulias, korkeintaan epämiellyttävä. Leikkaussalissa kului kaikkiaan n. 20 min. Luomenlevittimet tuntuivat vähän inhottavilta ja imu, jolla saatiin paine silmään. Itse laserointi ei tuntunut miltään. Piti vaan katsoa edessä näkyvään punaiseen valoon. Leikkauksen jälkeen sain päähäni suojalasit. Näin heti melko hyvin, tunnin kuluttua leikkauksesta minulla oli jo ajokorttinäkö.

      Nyt on siis kulunut kaksi viikkoa leikkauksesta ja näen aivan haukantarkasti. En ole ikinä nähnyt näin tarkasti millään silmälaseilla tai piilolinsseillä. Näköä ylikorjattiin tarkoituksella vähän, regression varalle. Jälkitarkastuksen mukaan plussaa on jonkin verran niinkuin pitääkin. En kuitenkaan huomaa sitä mitenkään. Suosittelen leikkausta ehdottomasti. Olen ollut todella tyytyväinen:) Silmät tuntuvat nyt vähän kuivilta, mitään muita vaivoja ei ole ollut missään vaiheessa.

      • sanat

        Olen täysin samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, eli suosittelen lämpimästi leikkausta. Yksi elämäni parhaita päätöksiä. Ei enää silmälaseja ei enää piilareita. Miinusta oli 2,75 ja 3,25 ja vähän hajataittoa. Ikää on 24. Puoli vuotta on nyt leikkauksesta ja näkö on täydellinen. En ole minäkään nähnyt koskaan rilleillä tai piilareilla näin hyvin. Ei ollut kivulias (ei tuntuinut ollenkaan), silmät voi hyvin jo pari tuntia leikkauksen jälkeen ja näin täydellisesti samana iltana. Turhaa jännitin minäkin. Minut leikkasi Juha Lehtosalo Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa (Makkaratalossa.) Olin todella tyytyväinen.


    • Pinja

      Minulla oli miinuksia yli -10 kun menin leikkaukseen. Minulle ei luvattukaan välttämättä täyttä lasittomuutta mutta helpompaa elämää kumminkin. KOhdallani kävi kuitenkin niin ikävästi että miinusta on tullut (2 kk jälkeen) takaisin jo -2,25 ja lasiton elämä on takanapäin. Alussa näin haukantarkasti pari päivää, sitten näkö huononi. En tiedä oliko tämä 3000 arvoista, toki verrattuna lähtöarvoon, tilanne on vieläkin vähän eri. Riippuen miinuksistasi, jos niitä on vähän, on leikkaus varmaan ihan hyvä juttu.

      • molemmat silmät

        Multa leikattiin silmät 1999 ja toinen 2000 Tikkurilassa. Näkö meni aluksi nollaan (lähtötilanne -5,5 molemmissa), mutta huononi vuodessa noin -1 tasolle, ja tällä hetkellä molemmissa silmissä -1,25. Toki se on parempi kuin entinen -5,5. Mutta lisäksi silmät tulivat valoaroiksi ja hämäräsokeus lisääntyi. Autolla ajaminen pimeässä on hankalaa tämän ns. halo-ilmiön takia, eli vastaantulevien autojen valot heijastuvat rengasmaisesti ja sokeisevat..

        Leikkaukset ovat varmasti kehittyneet hurjasti, joten eiköhän se ole ihan kannattava investointi.


      • täällä'
        molemmat silmät kirjoitti:

        Multa leikattiin silmät 1999 ja toinen 2000 Tikkurilassa. Näkö meni aluksi nollaan (lähtötilanne -5,5 molemmissa), mutta huononi vuodessa noin -1 tasolle, ja tällä hetkellä molemmissa silmissä -1,25. Toki se on parempi kuin entinen -5,5. Mutta lisäksi silmät tulivat valoaroiksi ja hämäräsokeus lisääntyi. Autolla ajaminen pimeässä on hankalaa tämän ns. halo-ilmiön takia, eli vastaantulevien autojen valot heijastuvat rengasmaisesti ja sokeisevat..

        Leikkaukset ovat varmasti kehittyneet hurjasti, joten eiköhän se ole ihan kannattava investointi.

        Mulla leikattu PRK:lla 1998 molemmat silmät. Lähtötilanne -5.5 myös. Nyt vasemmassa -1.25 ja oikeassa -0.25.

        Käytän laseja ajoittain (nytkin päässä). Miten sulla - omistatko/käytätkö? Kauan sulla meni että palautui tuota miinusta? Mulla meni parisen vuotta.


      • aloittaja

        Mulla kanssa paljon miinuksia molemmissa yli -9. Olen lähettänyt Tren medilaseriin ilmaisen "arvioinnin" sähköpostilla. Sinne laitettiin omat miinusarvot ja sun muut arvot, silmälasireseptistä. Ymmärsin niin, että noi miinukset eivät oikeastaan ole haittana. ja olenko ymmärtänyt oikein, että jos vuoden sisällä leikkaukseta tulee joitakin ongelmia esim. näkö huononee niin että uusinta leikk. tarvitaan, niin se on ilmaista(huom! vuoden sisällä leikkauksesta)


      • Pinja
        aloittaja kirjoitti:

        Mulla kanssa paljon miinuksia molemmissa yli -9. Olen lähettänyt Tren medilaseriin ilmaisen "arvioinnin" sähköpostilla. Sinne laitettiin omat miinusarvot ja sun muut arvot, silmälasireseptistä. Ymmärsin niin, että noi miinukset eivät oikeastaan ole haittana. ja olenko ymmärtänyt oikein, että jos vuoden sisällä leikkaukseta tulee joitakin ongelmia esim. näkö huononee niin että uusinta leikk. tarvitaan, niin se on ilmaista(huom! vuoden sisällä leikkauksesta)

        Että sinun miinuksillasi (kuten minulla -10) ei sarveiskalvon paksuun välttämättä riitä uusinta eli korjausleikkaukseen. Näin minullekin sanottiin, että tulos on mikä on. Ja minulle on 2 kk aikana tullut miinusta takaisin jo -2,25 ja huononevan tuntuu. Suurilla miinuksilla ei kannata odottaa pääsevänsä laseista kokonaan eroon, jotkut onnelliset toki pääsee mutta harvat. Yleensä miinusta tulee takaisin jonkin verran, mutta eihän sitä lääkärissä mainosteta...
        Itselleni sanottiin kyllä mutta en tajunnut sitä, kuinka vähäisillä miinuksilla jo tarvii silmälasit että voi esim. ajaa autoa. Ja varsinkin kun on isoilla miinuksilla tottunut terävään näköön lasien kanssa.


      • aloittaja
        Pinja kirjoitti:

        Että sinun miinuksillasi (kuten minulla -10) ei sarveiskalvon paksuun välttämättä riitä uusinta eli korjausleikkaukseen. Näin minullekin sanottiin, että tulos on mikä on. Ja minulle on 2 kk aikana tullut miinusta takaisin jo -2,25 ja huononevan tuntuu. Suurilla miinuksilla ei kannata odottaa pääsevänsä laseista kokonaan eroon, jotkut onnelliset toki pääsee mutta harvat. Yleensä miinusta tulee takaisin jonkin verran, mutta eihän sitä lääkärissä mainosteta...
        Itselleni sanottiin kyllä mutta en tajunnut sitä, kuinka vähäisillä miinuksilla jo tarvii silmälasit että voi esim. ajaa autoa. Ja varsinkin kun on isoilla miinuksilla tottunut terävään näköön lasien kanssa.

        Juu kyllä mä sitä oon miettinyt, että en ehkä pääse rilleistä eroon kokonaan, mutta tulis vähemmän miinuksia niin sekin olis ihanaa. Nyt rillit maksaa omaisuuden, koska miinuksia on paljon. Linssit ovat paksut, vaikka kuinka hiotaan ja hiotaan! ja nyt huomasin optikolla, että kaikenlaisia kehyksiä en voi osataa, koska vahvat linssini eivät sovellu varsinkaan pokiin, missä kulkee siima, esim. sellaiset missä on siima alla ja kehystä ylhäällä. Tai voi linssit niihin laittaa, mutta ei voi hioa, koska räsähtää hajalle.


      • Pinja
        aloittaja kirjoitti:

        Juu kyllä mä sitä oon miettinyt, että en ehkä pääse rilleistä eroon kokonaan, mutta tulis vähemmän miinuksia niin sekin olis ihanaa. Nyt rillit maksaa omaisuuden, koska miinuksia on paljon. Linssit ovat paksut, vaikka kuinka hiotaan ja hiotaan! ja nyt huomasin optikolla, että kaikenlaisia kehyksiä en voi osataa, koska vahvat linssini eivät sovellu varsinkaan pokiin, missä kulkee siima, esim. sellaiset missä on siima alla ja kehystä ylhäällä. Tai voi linssit niihin laittaa, mutta ei voi hioa, koska räsähtää hajalle.

        Noita itsekin mietin ja niillä nyt lohduttaudun. Että saa esim. aurinkolasit omilla miinuksilla ja voi käyttää värillisiä piilareita. Tuollaisethan eivät ole olleet meille huononäköisille mahdollista ollenkaan. Ja tosin lasit maksoivat 500 joka kerta. Nyt laitoin lasit vanhoihin pokiin niin maksoi sekin tosin 230,- Mutta onhan sitä ihan eri näköinenkin vaikka on lasit päässä, kun nyt silmätkin NÄKYVÄT eivätkä ole enää pienet tihrut paksujen linssien alla. Että onhan tässä toki hyvätkin puolet vaikkei haukannäköä saanutkaan ;)) Ja kuten lääkärini sanoi -elämänlaatu kyllä paranee. Onhan se 3000,- kyllä paljon mutta...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3628
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      202
      1746
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1234
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      875
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe