pennulla ripuli, apuja?

avuton

9 viikkoisella pennulla vatsa sekaisin. alkoi äsken ja teki kolmet erittäin löysät kakkat, yhdet melkein vettä. Ruokana on annettu kasvattajan ohjeen mukaan kaurapuuroa johon lisätty pedigree junior napsuja. Koira suht pirteä, vain hieman vaisumpi kuin yleensä, varmasti vatsaan koskee... Voi raukkaa. Mitä teen? Pidänkö paastoa vai annanko esim. vähän puuroa ja katson mitä tapahtuu? Jotenkin tuntuu ettei noin pientä voi pastottaakaan... Hjälp!

8

1398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PENTU

      TARVITSEE ENNEN KAIKKEA NIITÄ NAPPULOITA EIKÄ KAURAPUUROA! Ei kasvava pentu kaurapuurolla elä! Ja osta kunnon kuivamuonaa, esim. Nutron penturuokaa, mieluiten lammas-riisiä. Ruokakauppojen ruuat eivät ole kovin hyviä. Tarjoa nappulat lämpöiseen veteen liotettuina. Lisäksi AB-piimää ja raikasta vettä! Jos ripuli kestää vielä pari päivää, sitten kiireesti eläinlääkäriin!

      • avuton

        Tiedän kyllä että kaupan ruuat eivät ole niitä parhaita, mutta suositus ymmärtääkseni on kuitenkin se että ensi viikot syötetään samaa ruokaa jota kasvattajakin on antanut? ymmärtääkseni piimässä on laktoosia, jota useimmat koirat eivät siedä? en nyt muista onko AB-piimässä...
        Nyt kysyin kuitenkin ripulin hoito-ohjeita, en saarnaa ruuan "huonoudesta". Ehdotin että jos annan puuroa, kun nuo nappulat on siksi sekoitettu puuroon ettei vatsa ole pelkkiä napuja kestänyt kasvattajan luona. Puuroon sekoitettuna (toistaiseksi) ruoka on sulanut hyvin eikä ongelmia ole ennen tätä ollut. Mutta kyllä: haen laadukkaampaa ruokaa samantien. Mutta voinko antaa sitä NYT kun pennulla ripuli? Eikös vatsa pitäisi saada ensin kuntoon? Ei pentu tietenkään puurolla elä, en ole niin olettanutkaan. Haluan pennun parasta, tietenkin. Ajattelin että täältä saisi neuvoja kokeneemmilta fiksuilta koiraihmisiltä... Kiitos kuitenkin! :-) Pentu juo kyllä ja vatsa rauhoittunut ainakin hetkeksi.


    • Nallukka**

      Nyt täytyy pitää huolta, että pentu saa tarpeeksi nesteitä, ettei kuivu. Sinuna ottaisin yhteyttä eläinlääkäriin jos pentu ripuloi vielä huomenna. Pentu on kuitenkin niin nuori ja voi mennä todella nopeasti huonoon kuntoon.

      • avuton

        Kiitos vastauksistasi! Katson että pentu saa riittävästi nestettä, ainakin nyt on juonut ihan hyvin vettä. Ja lääkäriin soitan heti aamulla, mikäli ripuli jatkuu. Mutta sanokaa nyt saako pennulle antaa ruokaa? siis esim. napuja? kun tuntuu hurjalta pitää noin pientä paastolla...
        Ja lisä vinkit ovat tervetulleita jos sellaisia löytyy, vaikka vastaisuuden varalle.


      • jotain ohjetta :)) S
        avuton kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi! Katson että pentu saa riittävästi nestettä, ainakin nyt on juonut ihan hyvin vettä. Ja lääkäriin soitan heti aamulla, mikäli ripuli jatkuu. Mutta sanokaa nyt saako pennulle antaa ruokaa? siis esim. napuja? kun tuntuu hurjalta pitää noin pientä paastolla...
        Ja lisä vinkit ovat tervetulleita jos sellaisia löytyy, vaikka vastaisuuden varalle.

        neuvoja:

        Anna sille pennulle nyt LÖYSÄÄ kauravelliä johon sekoitat raejuustoa hieman ja laihaa kalaa tai lihaa,esim: broilerinjauhelihaa. Toi soosi kannattaa vetää tehosekoittimella mössöksi että koira ei erottele joukosta vain lihoja. Kauralima rauhoittaa suolta ja vatsaa, on hyväksi. JOS sinulta löytyy koiran vitamiinijauhetta tms niin laita tuon mössön sekaan. anna tätä mössöä VAIN vähän kerrassaan, esim pari ruokalusikallista, sitten parin tunnin päästä lisää jne

        Jos apteekki lähellä, hae tehobakt pulveria. sitä hyvä olla varalla muutenkin. Se on maitohappobakteerivalmistetta. Sitä voit sotkea mössön joukkoon ohjeen mukaan. Jos olet huolissasi nestetasapainon pysymisestä, osta apteekista pari pussia Royal Caninin Rehydration Supportia, siitä jauheesta sekoitetaan veteen liuos,jota anntetaan juomavetenä. Auttaa säilyttämään tasapainnon koiran menettäessä nestettä ripuloidessa.

        Canikur on myös todella hyvä lisä ripulissa.
        Jos pentu on pieni,sille voi myös antaa NutrisalPlus geeliä suoraan suuhun.

        Eli kiteytettynä, kauravelli-mössö ruuaksi, pieniä annoksia usein.Ei muuta saa antaa. paitsi tietystitehobaktia tai canikuria ym mitä mainitsin.

        Omalla pennullani oli kaksi vkoa sitten aika paha ripuli ja vatsa oli todella kipeä. Itse annoin myös tannoponia, eli ihmispuolen ripulilääkettä. 2mg/10 kg on ohje jota käytin. annoin vain kerran päivässä ja kahden pvän ajan. Minun pennullani ripuli meni ohitse noin hoidettaessa itsestääm. Seuraa myös pennun lämpöä,mittaamalla peräsuolesta.


      • pikkasen
        avuton kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi! Katson että pentu saa riittävästi nestettä, ainakin nyt on juonut ihan hyvin vettä. Ja lääkäriin soitan heti aamulla, mikäli ripuli jatkuu. Mutta sanokaa nyt saako pennulle antaa ruokaa? siis esim. napuja? kun tuntuu hurjalta pitää noin pientä paastolla...
        Ja lisä vinkit ovat tervetulleita jos sellaisia löytyy, vaikka vastaisuuden varalle.

        kerrallaan niitä nappuloita, mieluiten kuivana. Mutta jos ei syö niin sitten märkänä niitä nappuja. Kai ovat samoja joita on saanut ennenkin. Nopea ruoan vaihto saattaa aiheuttaa juuri tuollaisen ripuloinnin koiralla. Elikä jos aiot vaihtaa joskus nappulat niin laita niitä vanhojen sekaan muutama ja lisäät pikkuhiljaa että lopuksi on niitä uusia pelkästään ja jos tulee löysä vatsa niin takaisin sitten vanhaan ruokaan. Kysy kaupasta josta ostat nappulat mikä olisi parasta antaa juuri sinun koirallesi. Tietävät siellä parhaiten koiraasi varten tehdyn ruoan.
        Nyt jos ripulointi jatkuu vaikka annat vanhaa ruokaa niin soitto eläinlääkärille ja muista kuitenkin antaa vettä vaikka väkisin pikku lusikalla tai pipetillä pieniä määriä myöskin kerrallaan ettei pentu pääse kuivumaan. Sitten jos niin käy saattaa olla myöhäistä tehdä mitään...


      • ihmettelen__
        pikkasen kirjoitti:

        kerrallaan niitä nappuloita, mieluiten kuivana. Mutta jos ei syö niin sitten märkänä niitä nappuja. Kai ovat samoja joita on saanut ennenkin. Nopea ruoan vaihto saattaa aiheuttaa juuri tuollaisen ripuloinnin koiralla. Elikä jos aiot vaihtaa joskus nappulat niin laita niitä vanhojen sekaan muutama ja lisäät pikkuhiljaa että lopuksi on niitä uusia pelkästään ja jos tulee löysä vatsa niin takaisin sitten vanhaan ruokaan. Kysy kaupasta josta ostat nappulat mikä olisi parasta antaa juuri sinun koirallesi. Tietävät siellä parhaiten koiraasi varten tehdyn ruoan.
        Nyt jos ripulointi jatkuu vaikka annat vanhaa ruokaa niin soitto eläinlääkärille ja muista kuitenkin antaa vettä vaikka väkisin pikku lusikalla tai pipetillä pieniä määriä myöskin kerrallaan ettei pentu pääse kuivumaan. Sitten jos niin käy saattaa olla myöhäistä tehdä mitään...

        viisaat ripulinhoito-ohjeet sulla...


    • avuton

      Kiitos kaikille neuvoista! Pahin ripuli näyttää olevan ohi ja pentu voi hyvin. Annoin sitten ruuaksi iltapäivällä vähän löysää kaurapuuroa, johon sekoitin tehobakt-pulveria (maitohappobakt.), illalla annoin samaista puuroa attapekt-lääkkeen kera (noin 4 tuntia tehobaktin jälkeen, niitä ei saa antaa samaan aikaan kuulemma). Annokset olivat pieniä ja ruokin vähän useammin kuin tavallisesti kun ruoka pysyi sisällä. Juotin lisäksi silloin tällöin vettä ruiskulla, jotta nestehukkaa ei syntyisi. Tarkoitus oli hakea "elektrolyyttijuomaa" apteekista heti aamulla, että saadaan vajetta korvattua. Mutta nyt vaikuttaa siltä ettei ylimääräistä nesteytystä enää tarvita. Vastaisuuden varalle hain kuitenkin. Yöllä oli tullut yhdet löysät kakat, mutta ripulointi on loppunut. Aamulla puuroa raejuustoa ja ihan vähän liotettuja napuja. Samaa tavaraa nyt kun näyttää toipuneen pahimmasta. Uskoisin että tällä kertaa päästiin näinkin vähällä. Alan vähitellen lisäämään napujen määrää ja vähentämään puuroa ateriasta. Ja ajattelin vaihtaa jatkossa pennun ruuan (nyt pedigree junior), mutta katson ensin että vatsa tulee kuntoon ja alan sitten vasta pikkuhiljaa sekoittamaan uutta vanhan joukkoon. Onko suosituksia mikä ruoka olisi hyvä. Varmaan joku heikkovatsiaisille tark. voisi olla hyväksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1308
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe