"värien yhdistys"

minä vaan..

kun mulla on liilan ja vihreän väriset undut, ja haluaisin teettää niillä poikasia, niin minkä värisiä niistä poikasista mahdollisesti tulisi?

kiitos niille jotka vaivautuvat vastaamaan :)

1

293

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Vihreät värit ovat unduilla dominoivia sinisiin nähden (joihin tuo tummansininen "lila" kuuluu), joten jos vihreä lintu on perimältään "puhdas" vihreä ovat poikasetkin vihreänsävyisiä.
      Jos taas vihreällä linnulla on piilevänä sinisen värin tuottava geeni ( tai ihan tarkkaan ottaen geeni jonka johdosta keltaisen pigmentin tuotto on estynyt koska sininen keltainen=vihreä ) voi poikasista osa olla sinisiä, osa vihreitä.

Oletetaan että "normaalia" keltaista väriä tuottava dominoiva geeni jonka toimiessa linnusta tulee vihreä (olettaen että toisen geenin säätelemä sinisen pigentin muodostus on normaalia) on "K" ja saman geenin väistyvä muunnos jossa keltaista ei muodostu ja tuloksena on sininen väri on "k". Sininen emolintu on aina genotyypiltää "kk" eli on saanut tuon "sinisen" geenin sekä isältään että äidiltään, ja lintu tarvitsee aina noita kaksi jotta se myös näyttäisi siniseltä. Vihreällä linnulla genotyyppi voi olla joko "KK" tai "Kk".

Koska dominoiva K-geeni tuottaa aina sitä keltaistakin pigmenttiä oli niitä yksi tai kakasi kappaletta ei tuon yhden "k"-geenin vaikutus tule näkuviin vaan molemmissa tapauksissa linnun ulkoasu on vihreä .

Eli joko risteytetään sininen undu kk vihreä undu KK jolloin kaikki poikaset ovat aina genotyyppiä Kk eli vihreitä.

Tai sitten risteytetään sininen undu kk vihreä undu Kk, jolloin todennäköisesti 50% poikasista saa genotyypin Kk eli ovat ulkoasultaan vihreitä ja 50% genotyypin kk eli ovat sinisiä (elävässä elämässä yksittäisen poikueen kohdalla tietysti nuo suhteet voivat heitellä suurestikin kun on sattumanvaraista kumpi geeni virheältä linnulta sattuu tiettyyn poikasyksilöön tulemaan).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4221
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2350
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1871
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      76
      1484
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      158
      1456
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1254
    7. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106
      737
    8. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      724
    9. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      711
    10. Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?

Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?
      Ikävä
      25
      691
    Aihe