TIETOLAARI

Yykaakoo

Tuolla aiemmin avattu tietolaari lie jo täynnä, joten avataanpa uusi.
Edelleenkin olen suurtumpelo tässä kompuutterin äärellä, joten aina vaan kerjään niitä selkokielisiä ohjeita. Nyt tiedustelen kohteliaimmin & ystävällismielisimmin

miten saadan kirjoitettua saksalainen y? Siis se, jossa on ne pilkut u:n päällä?

48

2752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintriika

Üü kirjoittaminen on yksin(kaksin)kertaista: Ne kaksi pistettä on siinä enterin vieressä varmaan Sinunkin näppäimistössäsi. Paina ensin sitä (ei tarvita edes vaihtonäppäintä ja sen jälkeen kirjoitat u-kirjaimen. Näistä kahdesta vaiheesta muodostuu saksalainen ü.

• uzma

'a "A "o """"""u ei onnistu pieleen menee

• ota üüsiksi
        uzma kirjoitti:

'a "A "o """"""u ei onnistu pieleen menee

Piippuu näppäimistöstä.
        Microsoft näppäimistöllä pitää painaa start ja ¨
        ei siis " merkkiä.

Yritystä.

• Tässäpä taas ohje.

Word ; ohjelmassa kirjoittaen klikkaa yläriviltä Lisää / Merkki jolloin aukeaa taas harmaa ruutu ja sieltä vain valitsemaan erilaisia kirjaimia ja merkkejä kirjoitukseesi. Sieltä vain Lisää näppäimellä ja tuleehan ne kuin itsestään..
      ÿ
      £®
      Samasta harmaasta taulukosta voit valita erikoismerkeille oman pikanäppäimen.

Yritähän taas ja kokeile.

• näissä asioissa

Mikähän tälläinen wod ohjelma on,onko se kaikissa näppäiköissä ja missä kohtaa

• näissä asioissa kirjoitti:

Mikähän tälläinen wod ohjelma on,onko se kaikissa näppäiköissä ja missä kohtaa

Sinunkin koneessasi on ohjelma jossa kirjoitat tekstit, kirjoitat kirjeet yms, ei se ole pelkkä paino nappi, vaan teksinkäsittelyohjelma.

• TYHMÄ OLEN
        Tuoksuvattu kirjoitti:

Sinunkin koneessasi on ohjelma jossa kirjoitat tekstit, kirjoitat kirjeet yms, ei se ole pelkkä paino nappi, vaan teksinkäsittelyohjelma.

MISTÄ LÖYDÄN SELLAISEN OHJELMAN,TYHMÄ KUN OLEN,
        SELLAINEN JOKA HALUAA KAIKKEA KOKEILLA EIKÄ OPI MITÄÄN
        nYT TÄÄ TEKSTI TULEE TÄLLÄISTÄ KUN OLEN PAINELLUT SITÄ SUN TÄTÄ NAPPULOITA

• näin täällä meillä
        Tuoksuvattu kirjoitti:

Minulla on vain näppäimistö mitä naputtelen
        enkä löydä siitä mitään erlaista näppäintä kuin nää tavalliset

• Tanttaralla

Pitihän se Wordista etsiä ja sieltä löytyi latinalaisista kirjaimista.Kokeilen osaanko siirtää tähän.Siirsin leikepöydälle mutta sinne ne jäi.Mitä olisi pitänyt tehdä?

• Tanttaralla kirjoitti:

Pitihän se Wordista etsiä ja sieltä löytyi latinalaisista kirjaimista.Kokeilen osaanko siirtää tähän.Siirsin leikepöydälle mutta sinne ne jäi.Mitä olisi pitänyt tehdä?

Avaa se Word ohjelma, kirjoita teksi siihen ja lisää se haluamasi merkki tekstiin.
        Kun teksti on valmis, voit siirtää sen kopioimalla toiseen paikkaan.

Klikkaa Muokkaa / Valitse kaikki /Kopioi ja sen jälkeen siirryt kirjoittamaan vaikkapa tänne sivuille viestiä ja siihen teksti ruutuun jälleen hiiren oikealla painikkeella klikaten Liitä, ja kas siinä on teksi taas merkkeineen. Sen vboit muokata siinäkin haluamaksesi, mutta merkit ovat mukana.
        Liekepöydältäkin ner voi siirtää, mutta senkin opit aikanaan

• TYHMÄ OLEN kirjoitti:

Käynnistä valikosta löydät
        Ohjelmat/ Microsoft Word ja siellä toimit kuten yllä....

• Yykaakoo
        TYHMÄ OLEN kirjoitti:

Klikkaa siitä alh. vasemmalla olevasta Käynnistä-nappulasta. Sieltä sitten klikkaa "Kaikki ohjelmat", josta pitäisi Word tai sen rinnakkaisohjelma (onko se rinn.ohj.?) WordPad löytyä. (Tuo WordPad voi muistaakseni löytyä myös sieltä Apuohjelmista...)

• Hintriika
        Tuoksuvattu kirjoitti:

Ei Wordia välttämättä ole kaikissa valmiiksi ohjelmoiduissa koneissa. Pari ystävääni on vasta ostanut uuden läppärin, eikä niissä ole ole kuin Worksin yhteydessä oleva tekstinkäsittelyohjelma. Se vähän poikkeaa Wordista.

Eli jos sitä ei käynnistysvalikon kautta löydy, niin sitä ei ole asennettu koneeseen.

• Yykaakoo

Voi kun te ootte ihania!

Nytpä tätä rakasta saksaakin suoltelen...
        Trink, trink Brüderlein trink...

Kiitos Teille Wiisaille Kilteille!

• kiittää
        Tuoksuvattu kirjoitti:

Avaa se Word ohjelma, kirjoita teksi siihen ja lisää se haluamasi merkki tekstiin.
        Kun teksti on valmis, voit siirtää sen kopioimalla toiseen paikkaan.

Klikkaa Muokkaa / Valitse kaikki /Kopioi ja sen jälkeen siirryt kirjoittamaan vaikkapa tänne sivuille viestiä ja siihen teksti ruutuun jälleen hiiren oikealla painikkeella klikaten Liitä, ja kas siinä on teksi taas merkkeineen. Sen vboit muokata siinäkin haluamaksesi, mutta merkit ovat mukana.
        Liekepöydältäkin ner voi siirtää, mutta senkin opit aikanaan

mullahan ei oo koko Word ohjelmaa, joten kiitos paljon neuvoista, osasin kuitenkin loppujen lopuks katella sitä oikeesta paikast,neuvon perusteella

• Angi *
        näin täällä meillä kirjoitti:

Minulla on vain näppäimistö mitä naputtelen
        enkä löydä siitä mitään erlaista näppäintä kuin nää tavalliset

kuvaruudun ala kantissa? Painoin sitä ja katselin sisälle... Aika jännää. Jos minä painan siellä jotain erikois kuvaa tai niin no jotakin kumminkin, niin tuleeko se tänne? No hyvänen aika mistäs tuo erikois merkki on tullut otsikkooni?

• Yykaakoo
        Angi * kirjoitti:

kuvaruudun ala kantissa? Painoin sitä ja katselin sisälle... Aika jännää. Jos minä painan siellä jotain erikois kuvaa tai niin no jotakin kumminkin, niin tuleeko se tänne? No hyvänen aika mistäs tuo erikois merkki on tullut otsikkooni?

Kappas vaan, ihanko sinä salakieltä rupeat sieltä tyrkkäämään - kaunis aaltohan se siinä, varmaankin jostain syysmyrskystä siihen pölähti...

Kokeilehan sinä siellä...minä täällä koetan saada tuon Tuoksuvatun "Teepäs nyt näin kokeeksi onnistumaan".

• uzma-m
        Hintriika kirjoitti:

Ei Wordia välttämättä ole kaikissa valmiiksi ohjelmoiduissa koneissa. Pari ystävääni on vasta ostanut uuden läppärin, eikä niissä ole ole kuin Worksin yhteydessä oleva tekstinkäsittelyohjelma. Se vähän poikkeaa Wordista.

Eli jos sitä ei käynnistysvalikon kautta löydy, niin sitä ei ole asennettu koneeseen.

hain hain enka loytanyt,mistahan saisin nuo .. a ja o paalle?

• äöü
        uzma-m kirjoitti:

samalla tavalla kuin saksalainen yy:kin, ü. Siis ensin kaks pistettä siitä enterin vasemmalta puolelta ja sitten a ti o. tuleeko ä tai ö ?

• Hintriika
        uzma-m kirjoitti:

Viestisi ovat kyllä ihan ymmärrettäviä ilman niitä ä:n ja Ö:n pisteitäkin, mutta aivan samoilla konsteilla saat ne pisteet kuin saksalaiseen ü:hynkin. Voithan käyttää niitä joskus, jos on väärin(vaarin)käsityksen vaara(väärä).

Lue tämän ketjun viestit, koska lienee turha toistaa samoja asioita.

• uzma
        äöü kirjoitti:

samalla tavalla kuin saksalainen yy:kin, ü. Siis ensin kaks pistettä siitä enterin vasemmalta puolelta ja sitten a ti o. tuleeko ä tai ö ?

nuo kaks " tulee ylos taytyy painaa shift nappulaa a ja o ei suostu mennee sen alle

• äöü
        uzma kirjoitti:

nuo kaks " tulee ylos taytyy painaa shift nappulaa a ja o ei suostu mennee sen alle

... sitä sift-nappulaa, pelkästään sitä kaks pistettä rinnakkain. Näytöllä ei silloin näy mitään. Sitten joko a, o tai u. Pitäisi näkyä ä, ö tai ü. Jos ei näy, Sulla on ihan toisenlainen näppäimistö.

• Hintriika
        uzma kirjoitti:

Olet nyt painanut lainausmerkkinäppäintä. Sinun täytyy painaa sitä, jossa on "hattu" ja aaltoviiva ja kaksi p y ö r e ä ä pistettä, kaikki kolme merkkiä samassa näppäimessä! Pisteitten kanssa ei tarvitse painaa shiftiä. Minulla näppäin on oikeassa reunassa enterin vieressä.

• Hintriika
        Hintriika kirjoitti:

Olet nyt painanut lainausmerkkinäppäintä. Sinun täytyy painaa sitä, jossa on "hattu" ja aaltoviiva ja kaksi p y ö r e ä ä pistettä, kaikki kolme merkkiä samassa näppäimessä! Pisteitten kanssa ei tarvitse painaa shiftiä. Minulla näppäin on oikeassa reunassa enterin vieressä.

Näppäin toimii kuten heittomerkissä. Kun painat sitä, niin ensin ei näy mitään, mutta kun painat joko a, o tai u, niin merkit tulevat kirjaimen päälle!

• uzma-m
        Hintriika kirjoitti:

Näppäin toimii kuten heittomerkissä. Kun painat sitä, niin ensin ei näy mitään, mutta kun painat joko a, o tai u, niin merkit tulevat kirjaimen päälle!

minulla tuo aalto merkki on vasemmalla puolella siella on ` siis vain yksi,ei kolmea merkkia,`a' sittenpilkun parempaa ei tule.`a' `o'

• Käynnistä-valikosta (win XP) löytyy hiirellä seurattava jono:
      Kaikki ohjelmat
      Apuohjelmat
      järjestelmätyökalut
      merkistö

Merkistössä näet merkin suurennettuna kun klikkaat sitä hiirellä.
      Vaihtamalla fonttia, saat kaikenmoisia eksoottisiakin merkkejä näkyville.
      (wingdings 1 2 ja 3, webdings, symbol...)
      vastaanottajalla pitää olla koneeseen asennettuna ne fontit, jotta hän näkisi ne samanlaisena. Esim tämä keskustelueditori ei osaa välittää merkkien fonttitietoa. [ Í on vasemmalle ylösnuoli wingdings3:ssa ]

Klikkaa merkkiä ja sen jälkeen "valitse". Kun kaikki tarpeelliset merkit on valittu, klikkaa "kopioi" nappulaa => merkit ovat leikepöydällä. Sieltä saat ne vastaabottavaan ohjelmaan (Esim tekstinkäsittelyyn) muokkaa/liitä tai pikakomennolla Ctrl-v (paina Ctrl nappula alas ja tökkää v:tä)

• Yykaakoo

Voi mahoton, tänne oli tullut lisää opettajia. Mahtavan ihanan upean suloista!

Ja nyt oppilas yrittää. Paikoilla, valmiit, hep!
        }ð»ħŒÜüŞŦ۞♫☺♥ﻅ♪

Öhöm! hyvä minä! Hyvempi sinä ope! Kiitos ☺ !

• osaavat
        Yykaakoo kirjoitti:

Voi mahoton, tänne oli tullut lisää opettajia. Mahtavan ihanan upean suloista!

Ja nyt oppilas yrittää. Paikoilla, valmiit, hep!
        }ð»ħŒÜüŞŦ۞♫☺♥ﻅ♪

Öhöm! hyvä minä! Hyvempi sinä ope! Kiitos ☺ !

}ð»ħŒÜüŞŦ۞♫☺♥ﻅ♪

Jo vain.
        Mitäs näillä sitten tehdään?

• Yykaakoo
        osaavat kirjoitti:

}ð»ħŒÜüŞŦ۞♫☺♥ﻅ♪

Jo vain.
        Mitäs näillä sitten tehdään?

No harkkahan se oli ja samapa se mitä niillä tehdään. Sitten ku tarttee jotain ihmevönkylää, osaapa nyt etsiä, jee!

On se vaan niin kiva oppia uusia asioita. Näyt sinäkin osaavan, kait jo ennestään, vai?

• Hintriika
        Yykaakoo kirjoitti:

No harkkahan se oli ja samapa se mitä niillä tehdään. Sitten ku tarttee jotain ihmevönkylää, osaapa nyt etsiä, jee!

On se vaan niin kiva oppia uusia asioita. Näyt sinäkin osaavan, kait jo ennestään, vai?

Me kun olemme tulossa uudestaan lapsiksi (väittävät nuoremmat), niin meillä on lupa leikkiä. Vaikka erikoismerkeillä. Vaikka näin:

♠ kattilaa soimaa.

• 1tyttö
        Hintriika kirjoitti:

Me kun olemme tulossa uudestaan lapsiksi (väittävät nuoremmat), niin meillä on lupa leikkiä. Vaikka erikoismerkeillä. Vaikka näin:

♠ kattilaa soimaa.

ف

Ψ
        ف

Kuinka nuo kirjaimet keikkuvat
        ja kuinka tuo kynttelikkö mukana kulkee,
        kas sitäpä tässä ihmetellä voimme
        kun toisillemme tässä pieniä hymyn hetkiä toimme.

• Yykaakoo

Napsin neljä eri linkkiä muistiin ja tohkeissani rupesin niitä sitten siirtämään yhteen emailiini. Vaan aina se hiiri "antoi" vain sen ensimmäisen linkin, monta kertaa vain sen saman. Ne muut lymyilevät jossain missä lie.

Eikö sen liitetyn linkin pitäisi hävitä huitsin nevadaan, jos se kertaalleen on siirretty? Ja sitten sieltä hiiren komennolla hiippailla sen seuraavan linkin?

Kysyn (nöyrästi): Kun siis haluan kirjoittaa useamman linkin esim. emailini mukaan, miten se tehdään? Tuoksuvattu taisi neuvoa tämän jo aiemmin, vaan kun en nyt en löydä sitä neuvoa...enkä oo varma, joko aiemmin kysyin...Voi että mun kanssa, hitto soikoon (mitenkähän hitto soi, onko kukaan kuullut?) ku nää kaikki maailman koneet on niin hirveitä...

• a-woman1

Minulla hitto soi vähän väliä, kun taistelen oman tietokoneeni kanssa! Se soi tosi vahingoniloisena. Tiedätkös, että koneeni on naispuolinen? Jos joskus harvoin juttelen jonkun miehen kanssa chatissa, tämä compuutteri järjestää melkein poikkeuksetta 'kohtauksen'.
        Olen ihan yhtä tumpelo koneen käytössä kuin sinäkin ja kun saat ohjeita, harjoittelen niitä täällä salassa minäkin :). Kiitos vaan, kun kyselet ja muille, kun vastaavat.

• ii-li

...muistiin jää se viimeinen. Seuraava pitää taas maalata ja kopioida ja liittää. Viimeisin ei häviä muistista sillä, että sen on liittänyt johonkin. Se takaa mahdollisuuden liittää sen useampaan paikkaan vain "liitä" -komennolla.

Jos linkit ovat peräkkäin samassa näkymässä, niin silloin ne voi kopioida kaikki yhtaikaa maalamalla ja kopioimalla ja liittämällä.

Tässä Suomi24:n systeemissä ei toimi se, joka toimii kaikkialla muualla:

Esimerkiksi Wordissä ja muualla voi maalata sieltä täältä painamalla ensimmäisen "normaalin" maalauksen jälkeen Ctrl-näppäintä maalatessasi.

Painamalla Shift-näppäintä, niin malautuu kaikki siinä välissä.

Parasta, että kokeilet nyt heti, niin muistat. Voit kokeilla molempia esimerkiksi tiedostoluetteloon tai Wordissä. Maalaus tietysti häviää, kun klikkaat johonkin tyhjään kohtaan.

• a-woman1
        ii-li kirjoitti:

...muistiin jää se viimeinen. Seuraava pitää taas maalata ja kopioida ja liittää. Viimeisin ei häviä muistista sillä, että sen on liittänyt johonkin. Se takaa mahdollisuuden liittää sen useampaan paikkaan vain "liitä" -komennolla.

Jos linkit ovat peräkkäin samassa näkymässä, niin silloin ne voi kopioida kaikki yhtaikaa maalamalla ja kopioimalla ja liittämällä.

Esimerkiksi Wordissä ja muualla voi maalata sieltä täältä painamalla ensimmäisen "normaalin" maalauksen jälkeen Ctrl-näppäintä maalatessasi.

Parasta, että kokeilet nyt heti, niin muistat. Voit kokeilla molempia esimerkiksi tiedostoluetteloon tai Wordissä. Maalaus tietysti häviää, kun klikkaat johonkin tyhjään kohtaan.

Anteeksi, kun kyselen välissä. Minun koneessani ei lue yhdessäkään näppäimessä Shift. Onko sillä jokin toinenkin nimi?

• Yykaakoo
        a-woman1 kirjoitti:

Anteeksi, kun kyselen välissä. Minun koneessani ei lue yhdessäkään näppäimessä Shift. Onko sillä jokin toinenkin nimi?

Täältä löydät muitakin näppylöitä
        http://www.joutsi.com/mihin/mihin.html

Siis tuossa on myös shift hyvin neuvottu.

• Yykaakoo
        ii-li kirjoitti:

Kiitos paljon. Rupean harjoittelemaan.

Oon toissa vuonna käynyt ATK:n peruskurssin ja tekstinkäsittelykurssin ja jonkun nettikurssinkin Kansalaisopistossa, mutta koskapa oon pitänyt kompuutterista lomaa aina välillä, niin unohtuvat asiat. Onnistuin työelämässä keplottelemaan niin, ettei mun tarvinnut tämän vempaimen kanssa vehkeillä, koska inhoni kaikkia koneita kohtaan on syvä ja pitkä. Varmaan geeneissä ihan. Hyvä kun sähköhammasharjaa ja hiustenkuivaajaa osaan/uskallan käyttää...Kun ne koneet saattavat räjähtääkin...Kauhean vaarallista ja vaikeaa on ihmisen elo koneitten parissa...

Kiitos kun jaksatte neuvoa.

• Hintriika
        Yykaakoo kirjoitti:

Täältä löydät muitakin näppylöitä
        http://www.joutsi.com/mihin/mihin.html

Siis tuossa on myös shift hyvin neuvottu.

Hyvä, Yykaakoo! Vilkaisin, että tuossa näppäimistön kuvassa näkyy hyvin enterin vieressä sekin näppäin, joka uzmalla on hukassa. Ehkä hänellä on erilainen näppäimistö, kun asuu siellä kaukomailla, mutta tuosta voi tarkistaa...

• Yykaakoo
        Hintriika kirjoitti:

Hyvä, Yykaakoo! Vilkaisin, että tuossa näppäimistön kuvassa näkyy hyvin enterin vieressä sekin näppäin, joka uzmalla on hukassa. Ehkä hänellä on erilainen näppäimistö, kun asuu siellä kaukomailla, mutta tuosta voi tarkistaa...

Kiitos Hintriikalle kiitoksista!

Juu, minä täällä saikkaroin SUURongelman kanssa. En uskalla mitään harjoitella, kun mulla on YHÄ EDELLEEN LIUTA LINKKEJÄ VÄIJYMÄSSÄ TUOLLA HIIREN KLIKKAUSTEN TAKANA !!!

Siis klo 20.12 selitin tämän yhä akuutin ongelmani otsikossa "Lisää kysyy". Klo 21.31 vastasi Ii-li otsikossa "Ne täytyy kopioda yksi kerrallaan". Joo. Selvät on Ii-lin ohjeet, MUTTA

kun EN SAA NIITÄ ENTISIÄ POISTUMAAN minnekään, vaikka kuinka lähetän niitä menemään.
        Tämän takia en uskalla enää harjoitella mitään Ii-lin neuvomaa linkkausta, kun tuo hiiri yhä vaan mun linkkiniäni pitää hallussaan - miten sinne nyt tohtii näitä Ii-lin antamia harkkoja mennä tekemään ???

Kiltisti odotan, jos joku jaksaa opastaa.

• Yykaakoo kirjoitti:

Kiitos Hintriikalle kiitoksista!

Juu, minä täällä saikkaroin SUURongelman kanssa. En uskalla mitään harjoitella, kun mulla on YHÄ EDELLEEN LIUTA LINKKEJÄ VÄIJYMÄSSÄ TUOLLA HIIREN KLIKKAUSTEN TAKANA !!!

Siis klo 20.12 selitin tämän yhä akuutin ongelmani otsikossa "Lisää kysyy". Klo 21.31 vastasi Ii-li otsikossa "Ne täytyy kopioda yksi kerrallaan". Joo. Selvät on Ii-lin ohjeet, MUTTA

kun EN SAA NIITÄ ENTISIÄ POISTUMAAN minnekään, vaikka kuinka lähetän niitä menemään.
        Tämän takia en uskalla enää harjoitella mitään Ii-lin neuvomaa linkkausta, kun tuo hiiri yhä vaan mun linkkiniäni pitää hallussaan - miten sinne nyt tohtii näitä Ii-lin antamia harkkoja mennä tekemään ???

Kiltisti odotan, jos joku jaksaa opastaa.

kun olet ottanut jonkun tekstin "leikepöydälle" eli joko ctrl-c tai muokkaa/kopioi komennoin, se pysyy siellä siihen asti että sammutat koneen. Kun otat _uuden_ tekstin, se vanha peittyy.

Joissakin windowsversioissa niitä tulee pitkä jono, mutta niitä pystyy muistaakseni "del" (delete) nappulalla poistamaan silloin.

Tee koe. Avaa joku tekstinkäsittelyohjelma - esim muistio (notepad). Maalaa ja kopioi jostakin tekstistä (vaikka www-sivulta) tekstiä. Siirry teksturiin ja palauta se sinne. kopioi uusi teksti sieltä mistä ensimmäinenkin, palauta se taas teksturiin. Huomannet, ettei se ensiksikopioitu enää siirrykään. (jos sinulla on se win vwersioi, joka muistelee vanhoja, on uusin muistaakseni oikeanpuoleisin tarjokaspaketeista)

• Yykaakoo-ressukka
        vaarivaari kirjoitti:

kun olet ottanut jonkun tekstin "leikepöydälle" eli joko ctrl-c tai muokkaa/kopioi komennoin, se pysyy siellä siihen asti että sammutat koneen. Kun otat _uuden_ tekstin, se vanha peittyy.

Joissakin windowsversioissa niitä tulee pitkä jono, mutta niitä pystyy muistaakseni "del" (delete) nappulalla poistamaan silloin.

Tee koe. Avaa joku tekstinkäsittelyohjelma - esim muistio (notepad). Maalaa ja kopioi jostakin tekstistä (vaikka www-sivulta) tekstiä. Siirry teksturiin ja palauta se sinne. kopioi uusi teksti sieltä mistä ensimmäinenkin, palauta se taas teksturiin. Huomannet, ettei se ensiksikopioitu enää siirrykään. (jos sinulla on se win vwersioi, joka muistelee vanhoja, on uusin muistaakseni oikeanpuoleisin tarjokaspaketeista)

Vaan mitä tarkoitat tekstarilla...tekstinkäsittelyohjelma? tekstiviesti? tekstiili? texwiller? Texas?

Nooh, häätyy höpöttää ku ei muuten pysy tolpillaan, ku niin tympäisee tämä ATK-kielitaidottomuus. Ihan totta, tuohon sanaan kompastuin. Tekstari?

Kai samaa sarjaa kuin fillari, ripari, työkkäri, skriivari .....kuppari leipuri ajuri kommari hanslankari sankari kaappari......MUTTA MUTTA

TEKSTARI ?

• Yykaakoo
        Yykaakoo-ressukka kirjoitti:

Vaan mitä tarkoitat tekstarilla...tekstinkäsittelyohjelma? tekstiviesti? tekstiili? texwiller? Texas?

Nooh, häätyy höpöttää ku ei muuten pysy tolpillaan, ku niin tympäisee tämä ATK-kielitaidottomuus. Ihan totta, tuohon sanaan kompastuin. Tekstari?

Kai samaa sarjaa kuin fillari, ripari, työkkäri, skriivari .....kuppari leipuri ajuri kommari hanslankari sankari kaappari......MUTTA MUTTA

TEKSTARI ?

Luku- ja kirjoitustaitokin näköjään tipotiessään. Siis hukassa on

TEKSTURI, vieläkin oudompi ilmaus.

• Tuoksuvattu ejk
        Yykaakoo kirjoitti:

Oon toissa vuonna käynyt ATK:n peruskurssin ja tekstinkäsittelykurssin ja jonkun nettikurssinkin Kansalaisopistossa, mutta koskapa oon pitänyt kompuutterista lomaa aina välillä, niin unohtuvat asiat. Onnistuin työelämässä keplottelemaan niin, ettei mun tarvinnut tämän vempaimen kanssa vehkeillä, koska inhoni kaikkia koneita kohtaan on syvä ja pitkä. Varmaan geeneissä ihan. Hyvä kun sähköhammasharjaa ja hiustenkuivaajaa osaan/uskallan käyttää...Kun ne koneet saattavat räjähtääkin...Kauhean vaarallista ja vaikeaa on ihmisen elo koneitten parissa...

Tietokoneen sukupuoli
        Ranskankielen opettaja selvitti oppilailleen, että ranskankielessä sanat ovat joko maskuliineja eli miespuolisia tai feminiinejä eli naispuolisia. Esim. talo on feminiini eli "la maison" ja lyijykynä maskuliini eli "le crayon". Eräs opiskelijoista kysyi, kumpi tietokone on.... Sen sijaan että opettaja olisi suoraan kertonut vastauksen, hän jakoi luokan kahtia, miehiin ja naisiin ja antoi heille tehtäväksi selvittää pitääkö tietokoneen olla maskuliini eli miespuolinen vaiko feminiini eli naispuolinen. Kummankin ryhmän oli perusteltava kantansa neljällä eri kohdalla. Miesten ryhmän mielestä tietokoneen on pakko olla naispuolinen, eli "la computer", koska...
        1. kukaan muu kuin koneen tekijä ei voi ymmärtää sen sisäistä logiikkaa.
        2. tietokoneiden keskenään käyttämä kieli on täysin käsittämätöntä ulkopuolisille.
        3. jopa kaikkein pienimmät virheet talletetaan pitkäkestoiseen muistiin siltä varalta, että niitä joskus tarvittaisiin uudelleen.
        4. heti kun ostat tietokoneen, huomaat tuhlaavasi puolet palkastasi sen lisävarusteisiin.

Naisten ryhmän mielestä tietokoneen on pakko olla miespuolinen, eli "le computer", koska...
        1. jotta sen kanssa voisi ylipäätään tehdä jotakin, se pitää käynnistää
        2. niissä on suunnattomat määrät tietoa, mutta siitä huolimatta ne eivät kykene ajattelemaan itsenäisesti.
        3. niiden pitäisi auttaa ongelmien ratkaisemisessa, mutta sen sijaan ne ovat ITSE ongelmia puolet ajasta.
        4. heti kun ostat tietokoneen, huomaat, että jos olisit odottanut hetken aikaa, olisit saanut paremman mallin. Naisten ryhmä voitti, joten tietokone on miespuolinen (le computer).

Hyvää päivän jatkoa "le computerin" parissa!

• Yykaakoo
        Tuoksuvattu ejk kirjoitti:

Tietokoneen sukupuoli
        Ranskankielen opettaja selvitti oppilailleen, että ranskankielessä sanat ovat joko maskuliineja eli miespuolisia tai feminiinejä eli naispuolisia. Esim. talo on feminiini eli "la maison" ja lyijykynä maskuliini eli "le crayon". Eräs opiskelijoista kysyi, kumpi tietokone on.... Sen sijaan että opettaja olisi suoraan kertonut vastauksen, hän jakoi luokan kahtia, miehiin ja naisiin ja antoi heille tehtäväksi selvittää pitääkö tietokoneen olla maskuliini eli miespuolinen vaiko feminiini eli naispuolinen. Kummankin ryhmän oli perusteltava kantansa neljällä eri kohdalla. Miesten ryhmän mielestä tietokoneen on pakko olla naispuolinen, eli "la computer", koska...
        1. kukaan muu kuin koneen tekijä ei voi ymmärtää sen sisäistä logiikkaa.
        2. tietokoneiden keskenään käyttämä kieli on täysin käsittämätöntä ulkopuolisille.
        3. jopa kaikkein pienimmät virheet talletetaan pitkäkestoiseen muistiin siltä varalta, että niitä joskus tarvittaisiin uudelleen.
        4. heti kun ostat tietokoneen, huomaat tuhlaavasi puolet palkastasi sen lisävarusteisiin.

Naisten ryhmän mielestä tietokoneen on pakko olla miespuolinen, eli "le computer", koska...
        1. jotta sen kanssa voisi ylipäätään tehdä jotakin, se pitää käynnistää
        2. niissä on suunnattomat määrät tietoa, mutta siitä huolimatta ne eivät kykene ajattelemaan itsenäisesti.
        3. niiden pitäisi auttaa ongelmien ratkaisemisessa, mutta sen sijaan ne ovat ITSE ongelmia puolet ajasta.
        4. heti kun ostat tietokoneen, huomaat, että jos olisit odottanut hetken aikaa, olisit saanut paremman mallin. Naisten ryhmä voitti, joten tietokone on miespuolinen (le computer).

Hyvää päivän jatkoa "le computerin" parissa!

Jestas, miten hyvä juttu, kiitos kovasti. Kyllä oli hyvät perustelut puoleen jos toiseenkin. Kuka sanoo enää, että "nettiriippuvuus" on pahasta! Höh. Elämäniloa täältä saa toisillekin jaettavaksi. Tämän jutun linkki lähtee oitis pitkin Suomen maata. Ja yksi lähtee Italiaankin.

Merci mille fois!

• obgerver
        Yykaakoo kirjoitti:

..tietokoneet toimivat savulla? Kyllä,ihan totta se on.Kaverin koneesta tuli kaikki savut ulos,eikä kone sen jälkeen toiminut:)

• Yykaakoo
        obgerver kirjoitti:

..tietokoneet toimivat savulla? Kyllä,ihan totta se on.Kaverin koneesta tuli kaikki savut ulos,eikä kone sen jälkeen toiminut:)

Voi herranen aika, nyt sitä varsinkin saa pelätä, eihän savua ilman tulta. Jo oli taas herkullinen lisuke tähän mystiseen kompuutterimaailmaan (MELKEIN saattaisin tuon savuväitteen uskoakin).

Muuten, Tuoksuvatun nasevaan kuvaukseen voisi lisätä toteamuksen, että monet tietokoneet voivat olla biseksuaaleja - ainakin mun koneessa on välillä sekä naisen että miehen kaikki piirteet. Eli tietokone voi olla myös lela computer tai lale computer.

• Yykaakoo

Eilen sain vaarivaarilta harjoitusohjeita otsikossaan "ne peittyy, ei poistu", mutta en oo yrittänytkään hänen neuvoaan noudattaa siksi, kun en ymmärrä sitä viimeistä kappaletta. Se kuuluu näin:

"Tee koe. Avaa joku tekstinkäsittelyohjelma - esim. muistio (notepad). Maalaa ja kopioi jostakin tekstistä (vaikka www-sivulta) tekstiä. Siirry teksturiin ja palauta se sinne. Kopioi uusi teksti sieltä mistä ensimmäinenkin, palauta se taas teksturiin. Huomannet, ettei se ensiksi kopioitu enää siirrykään. (Jos sinulla on se win vwersioi, joka muistelee vanhoja, on uusin muistaakseni oikeanpuoleisin tarjokaspaketeista)"

Siis OLETAN: Menen tekstinkäsittelyohjelma Works'iin. Loikkaan sieltä pois kopioimaan jotain tekstiä jostain Works'in ulkopuolelta. Tulen takaisin TEKSTURIIN, siis Works'iin??? Ja sitten liitän sen nappaamani ulkopuolisen tekstin sinne Works'iin. Toistan saman ja teen huomioni.

Okei. Tällä tavoin tuon ohjeen tässä ja nyt itselleni suomensin. Pian kokeilen.

Mutta tuota viimeistä lausetta sulkujen sisällä en yritäkään ymmärtää...)

Okei. Eläköön omatoimisuus, nyt treeneihin sitten vaan. Ans kattoo...

• Yykaakoo

Jes! Bravo!

Mää osasin! Tein justiinsa noin kuin tuossa yllä itselleni suomensin. Noin vain siirtelin pätkiä HS:n aloitussivulta sinne Works'iin! Eli siis tuo sanakummajainen "teksturi" oli kuin olikin = tekstinkäsittelyohjelma. Noinhan se loogisesti mulle hahmottui jo eilenkin, vaan kun ei meikäläinen USKALLA toimia tämän koneen kanssa kuin ihan vain varman päälle. Kun nääs mun koneeni on sekasikiösukupuolta, niin olen Tuoksuvatun antamien diagnoosien perusteella päätellyt.

Kiitos kerran vielä vaarivaari! Viisas ope olet, luotit siihen että itse selvitän tuon teksturin!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7499
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4512
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      57
      3522
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      511
      3298
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2174
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1823
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1820
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe