Helsingin kaunein rakennus?

Frank L. Wrong

Olen vasta löytänyt tämän palstan. Oletan että esittämäni kysymys on käyty läpi ennenkin täällä. Mutta kertokaa silti mikä on mielestänne Helsingin kaunein rakennus ja miksi.

Aloittajana aloitan: kaunein on... (pitkät pohdiskelut.. siis nimenomaan kaunein... purettuja ei lasketa... hmmm...) on... on mielestäni.. joo... kyllä se on Engelin Yliopiston Kirjasto ei siitä mihinkään pääse. Mutta tämä on tunneperäinen vastaus. Eikä kai muuta lähtökohtaa kauneudelle olekaan.

14

2417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut...

      varmaan Aleksanterin teatteri ennen kuin se maalattiin vaaleanpunaiseksi. Muuta ei tule mieleen juuri nyt, paitsi sama kuin aloittajan...

    • vastarannan silli

      Kaikki ovat haukkuneet Enso-Gutzeitin taloa niin kauan kuin muistan. Paikalta purettu Norrmenin talo oli kuulemma niiiiin kaunis että...

      Olen eri mieltä molemmissa asioissa. Norrmenin talo oli synkkä mörskä, Enso sensijaan miellyttävä ja detaljeja myöten silmäähivelevä. Maisemaa häiritsee vain se Uspenskin kirkko siinä vastapäätä.

      • raggar

        TUo on lähinnä poliittinen argumentti tai surkea provokaatioyritys.


    • Rraikku

      Mannerheimintien Eteläpäässä Ruotsalaisen teatterin vieressä oleva julkinen WC ja parkkitalon sisäänkäynti joka menee maan alle.

      On meinaan Aallon ensimmäinen työ Hesassa ja hakkaa Enso-Gutzeitin talon mennen tullen.

      • Rraikku

        No, jos oikein tunteellisiksi ryhdytään, niin ehkä Esplanaadin kappeli? Tai joku Korkeasaaren vanhoista rakennuksista?


    • Jumma Kuttu

      Ei tule kuin rumia mieleen:
      - Makaratalo
      - Presidentti-hotelli
      - Hesarin uusi pääkonttori
      - Nykytaiteen museo Kiasma
      - ym ym ym

      Ehkä "kaunis" on väärä sana rakennuksesta? "Onnistuneita" tai "tyylikkäitä" tai jopa "mestariluomuksia" voisin listata mutta "kaunis rakennus" on käsitteenä outo, ainakin minulle.

    • E.S.Teetikko

      30-luku ja funkis ovat arkkitehtuurin vedenjakaja. Sitä ennen saatettiin tavoitella kauneutta mutta sen jälkeen ovat muut arvot olleet vallassa. Ei ihme että romantikkojen suosikkityyli on edelleen jugend.

      Tai ompas siellä yksi poikkeus joka kylläkin katosi nopeasti: possu! so. postmoderni tyyli.

      Joo. Mikä perkele tuossa kylmässä modernismissa oikein arkkitehtikunnan enemmistöä viehättää? Muistan että Ruusuvuori oli Ruusuvuori koska Alvar Aallolle tarvittiin vastapaino. Olisiko Oulun koulun pitänyt olla Otaniemen koulu että se olisi saanut elää? Vai ovatko arkkitehdit yksinkertaisesti tumppeja?

      Kauneudella olisi tilausta mutta muoti on taas kerran toinen.

      • Basics

        Suora viiva ei ole "kaunis".
        Eikä suorakulma, ei ainakaan itseisarvoisesi.
        Eikä mikään muukaan kulma.

        Onko kauneus siis vain kaaressa? Kallistuisin ainakin juuri nyt sille kannalle.


      • naru+viivotin
        Basics kirjoitti:

        Suora viiva ei ole "kaunis".
        Eikä suorakulma, ei ainakaan itseisarvoisesi.
        Eikä mikään muukaan kulma.

        Onko kauneus siis vain kaaressa? Kallistuisin ainakin juuri nyt sille kannalle.

        Rakennuksessa voi olla suhteiden kauneutta, harmooniset materiaalit ja värit, joku interiöörikin voi olla kaunis, kauniita yksityiskohtiakin löytyy, mutta rakennus kokonaisuutena ei ole enää vuosikymmeniin ollut "kaunis". Jugend minullekin tulee etsimättä mieleen niinkuin joku yllä sanoi.

        Mutta sen olen usein pannut merkille että pienoismalli on kaunis, esim. vaikkapa Espoon kulttuurikeskuksen pienoismalli oli suorastaan söpö (terveiset Arto Sipiselle).

        Ja vielä toinen esimerkki. Finlandiatalon Mannerheimintien puoleinen julkisivu kattoineen on kaunis, siis minun mielestäni, mutta koko rakennus ei vaikka onkin sieltä parhaasta päästä.


    • mmm

      Kasvitieteellisen puutarhan rakennukset Kaisaniemessä, tai Lastenlinnan sairaala...

      • Kallion kundi

        Stadin kaunein rakennus on As. Oy Ihantola Kalliossa, kirkon ja paloaseman vieressä.


    • joka siis on

      siinä Merikadun ja Huvilakadun kulmassa. Talolla lienee jokin muukin nimi kuin otsikossa mainittu, mutta Frenckelistä (ja siitä kauniista kotiapulaisesta... nimi?)talo muistetaan.

      Joo! Taabe (Tabe?) Slioorhan se oli! Siis se kotiapulainen.

    • Linnan kundi vs. Linnaton ...

      Suomenlinnan vanhat luonnonkivirakennukset kokonaisuudessaan edustavat ajatonata wanhaa aikaa joka kestää myrskyt ja tuiskut.

      Ihmisiä tulee ja menee sukupolvi toisensa jälkeen ja maan poveen vaipuu maaksi muuttuu, eilen täällä huomena jo poissa, luonnonkivi jää.

    • Kaarevat kulmat on kauniita

      aikoinaan Simonkentällä dösää odotellessa ajattelin, että jos joku nyt kysyisi mikä on Helsingin kaunein rakennus, niin sanoisin Sokos-tavaratalon ja Graniittitalon:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe