ketjujen vaihto miten usein?

tuleva motoristi

Harkitsen moottoripyörän hankintaa tulevan talven aikana.

Ketju-vetoisista: kuinka usein 500-1000 kuutioisen pyörän ketjuja keskimäärin tarve vaihtaa nykyisin?

Onko ketjuissa ja rattaissa miten paljon eroja, varsinkin uusissa pyörissä..jne?

15

6253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoväli

on n.30 000km. Enpä usko, että ketjuissa ja rattaissa olisi juuri eroja, mutta käyttäjissä sitten sitäkin enemmän. Ketjut saa kulutettua loppuun myös alle 10 000km:n matkalla.

• ketjuja löytyy kyllä.
      Keväällä vaihdoin Reginan kaikkein järeimpiin ketjuihin, jotka ainakin mun kokemuksella on hyvät.
      Mopo meikäpoika varusteineen painaa yhteensä n. 400kg.
      Reginassa kiinnitti heti silmään isommat materiaalivahvuudet, jotka mauserilla tarkastamalla piti paikkaansa.
      En vaan tiedä, minkä merkkiset ne vanhat heikommat ketjut oli. Niitä sai alituiseen kiristellä.
      Muun merkkisistä mulla ei ole kokemuksia.

• Z1000

matkailukäytössä pääsin melko tarkasti 50 000 km. mutta nyt ne on kyllä finaalissa.alkoivat pitää semmosta ronksutusta.ilmeisesti eturatas on mennyttä.olen ollut tunnollinen ketjunrasvaaja.kuulemma jotkut ei rasvaa ollenkaan vaan vaihtavat vaan uutta settiä tarpeen mukaan.

• sinä itse

painat? Meinaan vaan että pääsisit varmaan listoille ainakin Suomessa lihavimpien ihmisten joukossa. Mopothan eivät paina kuin 50 kg, moottoripyörät kyllä enemmän.

• sinä itse kirjoitti:

painat? Meinaan vaan että pääsisit varmaan listoille ainakin Suomessa lihavimpien ihmisten joukossa. Mopothan eivät paina kuin 50 kg, moottoripyörät kyllä enemmän.

heh! Lihavat on lepposia.

• sivumennen sanoen
        Laaksonenster kirjoitti:

heh! Lihavat on lepposia.

nii..

• XJR

eikä kertaakaan vaihdettu, ja kuin uudet... näköset ainakin ;-))

• Turo--Inkeri

uudesta asti, ja 2 kertaa on vaihdettu ketjut/rattaat. Viimeksi noin 3 tonnia sitten, joten 30t lienee aika lähellä totuutta. Rasvata pitää 300-600km välein, riippuen mm. kelistä.

Huomaa kuitenkin, että ketjuissa ja rattaissa ON suuria eroja, joten kantsii joko ottaa tarkkaan selvää, mitä ostaa, taikka ostaa alkuperäiset. Minua ei kiinnostanut alkaa selvittelemään sen tarkemmin, joten otin alkuperäiset. Hintaeroakin olisi ollut luokkaa 40-80 eur, joten ei mielestäni maksanut vaivaa alkaa ihmettelemään niiden kanssa sen enempää.

• kuitenkin

taas tehnyt virheen ja kauhea selitys tulossa!

• Turo--Inkeri
        kuitenkin kirjoitti:

taas tehnyt virheen ja kauhea selitys tulossa!

mikä?

• mankelix

Joskushan ne on vaihdettava. Laatuja on lukuisia ja tässä tapauksessa suoraan hinta ratkaisee. Rattaissa kannattaa katsoa materiaali ja erityisesti sen kovuus. Yleensä se ilmoitetaan jos on asiantunteva myyjä ja rehti valmistaja. Myös pintakarkaisun paksuus on syytä huomioida. Halpoja rattaita en laittais ainakaan hyville ketjuille, kun asia on niin, että molemmat pilaa toisensa jos eivät sovi yhteen. Hyvät rattaat kestävät yleensä parit ketjut jos niitä hoidetaan oikein. Ketjuissa onkin sitten valinnanvaraa..jopa kovametallipinnoitteisista täyteen paskaan. Sanomattakin on kait selvää, että se jokapäiväisen motoristin valinta kohdistunee johonkin välimaastoon. Mutta hyvin hoidettuna ketjutkin, O tai X renkailla, kestänevät jopa 30000km. Paljon riippuu tehoista, ja ajotavasta, sekä tietysti hoidosta noin yleensä. Mitään liottimia ei ketjun puhdistuksessa kannata käyttää. Hintaa koko paketin vaihtoon saa menemään..no..kuka mitäkin tärkeänä pitää, mutta yleensä halvimman ja parhaan ero on useita satoja euroja. Ei se huippulaatukaan niin kovin kallista siis ole. Jos se kallein on 400 ja halvin 100 euroa. No eroa tulee kuiteskin satasia. ;-)

• Turo--Inkeri

"Hyvät rattaat kestävät yleensä parit ketjut jos niitä hoidetaan oikein"
        - suositus kyllä on, että nämä uusitaan settinä, ja tähän on syynä, paitsi tietenkin valmistajien rahanahneus, myös se, että loppuun ajettu ketju on yleensä kuluttanut myös rattaita itselleen sopivaksi siinä määrin, että niille laitettu uusi ketju kuluu tavallista nopeammin. Kuinka nopeasti, se riippuu varmaankin kovasti rattaista ja niiden kunnosta, mutta yleisohjeena on kuitenkin parempi aina uusia nuo toisiovedon komponentit kaikki kerralla.

• mankelix
        Turo--Inkeri kirjoitti:

"Hyvät rattaat kestävät yleensä parit ketjut jos niitä hoidetaan oikein"
        - suositus kyllä on, että nämä uusitaan settinä, ja tähän on syynä, paitsi tietenkin valmistajien rahanahneus, myös se, että loppuun ajettu ketju on yleensä kuluttanut myös rattaita itselleen sopivaksi siinä määrin, että niille laitettu uusi ketju kuluu tavallista nopeammin. Kuinka nopeasti, se riippuu varmaankin kovasti rattaista ja niiden kunnosta, mutta yleisohjeena on kuitenkin parempi aina uusia nuo toisiovedon komponentit kaikki kerralla.

kunnon rattaat, joissa on todella hyvä materiaali, ja pintakarkaisu kohdallaan, kestävät JOPA kahdet ketjut. Näin se vaan on. Mutta taidat olla vähän samaan suuntaan kallellaan kuin minäkin, että vain perfektionismi on oikea tie, ja näinhän se tietysti on. Mutta, jos itse joutuisin valitsemaan hyvien rattaiden tai ketjujen välillä, niin kyllä mä sen rataston maksaisin ensin. Enkä vaan siitä syystä, että jos ketju menee paskaksi, niin se uusi lukko ei siinä kuiteskaan ole enää muuta kuin se heikoin lenkki.

• mp-mies

sen 30000 km saa kestämään jokainen, jos vähänkään huoltaa niitä. Minulla ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa alle tuon km-määrän ja ajellut olen sentään melkoisen ajan.

• Turo--Inkeri

esim. rivinelosten veto on paljon tasaisempaa kuin oman vee-kakkoseni, 1-pyttyisistä puhumattakaan. Jopa tehokkaassa rivi-4:ssä ketju voi kestää 40-50tkm, jos ajotapa ei venytä niitä.

Myös ketjujen lujuusluokituksissa on suuria eroja erityyppisten pyörien välillä. Jossain Hayabusassa, jota vietäisiin koko ajan kuin "mummoa pissalle", ketjut kestäisivät varmaan isältä pojalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1587
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1471
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      119
      1285
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      258
      987
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      935
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      917
    Aihe