Wiccalaisuus

aloittelija

Miten pääsen alkuun? Miten luon kehän ja mitä hyötyä siitä on? Olen jo meditoinut kolmisen kertaa...

17

989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Calantha

      Lue, pohdi, kyseenalaista, mieti, mikä sinulle tuntuu oikealta maailmanjärjestykseltä, niin pään kuin sydämenkin puolesta. Palaset loksahtelevat siten kohdalleen.

      Kehää et mielestäni vielä tarvitse. Sen funktio on toimia tilana kahden maailman välissä, eli henkisen ja fyysisen. Se myös pitää energiasi kurissa loitsua tehdessä tms.
      Joidenkin mielestä on muutenkin soveliasta muodostaa jonkinlainen "pyhä tila" ennen jumaluuksien läsnä kutsumista, mutta itse olen eri mieltä. He ovat kaikkialla, joten miksi Heitä varten tulisi tehdä jonkinlaisia varotoimia? :)

      • Pihlaja

        >>Joidenkin mielestä on muutenkin soveliasta muodostaa jonkinlainen "pyhä tila" ennen jumaluuksien läsnä kutsumista, mutta itse olen eri mieltä. He ovat kaikkialla, joten miksi Heitä varten tulisi tehdä jonkinlaisia varotoimia? :)


      • Calantha
        Pihlaja kirjoitti:

        >>Joidenkin mielestä on muutenkin soveliasta muodostaa jonkinlainen "pyhä tila" ennen jumaluuksien läsnä kutsumista, mutta itse olen eri mieltä. He ovat kaikkialla, joten miksi Heitä varten tulisi tehdä jonkinlaisia varotoimia? :)

        Tarkoitin tuossa yhteydessä Jumalattaren tai Jumalan kutsumista itseensä, ns. Drawing Down the Moon/Sun. Itse en ainakaan muutoin edes erityisemmin _kutsu_ heitä, ainoastaan tiedostan heidän läsnäolonsa.

        Minä en koe, että minun pitäisi jotenkin muuttaa ympäristöäni kunnioituksesta jumaluuksia kohtaan, etenkään luonnossa. Harvoinpa ihminen saa luonnon parempaan tilaan "siivousyrityksillään". :)


      • Vilja

        Kehä on mielestäni tärkeä opetella jo aika varhain, heti kun energia alkaa tuntua tutulta, koska se on suoja. Kun harjoitat magiaa tai rutuaaleja, nostatat samalla energiaa itsessäsi. Jos et ole mitenkään suojautunut "energian imijät" saapuvat herkästi paikalle. Kaikki maailmassa katsos ei aina ole hyvää. "herkkinä aikoina" on syytä suojautua.


      • lil' wicca
        Calantha kirjoitti:

        Tarkoitin tuossa yhteydessä Jumalattaren tai Jumalan kutsumista itseensä, ns. Drawing Down the Moon/Sun. Itse en ainakaan muutoin edes erityisemmin _kutsu_ heitä, ainoastaan tiedostan heidän läsnäolonsa.

        Minä en koe, että minun pitäisi jotenkin muuttaa ympäristöäni kunnioituksesta jumaluuksia kohtaan, etenkään luonnossa. Harvoinpa ihminen saa luonnon parempaan tilaan "siivousyrityksillään". :)

        Wiccalaisiin rituaaleihin kuuluvaa "siivousta" eli paikan energian puhdistamista harvemmin tarvitsee ulkona suorittaa. Mutta sisätiloissa tehtävissä rituaaleissa ja magian harjoittamisessa puhdistaminen on suositeltavaa, sillä siellä missä on ihmisiä on yleensä myös astraalitason häiriöitä.
        Lisäksi kova "sotku" voi aiheuttaa häiriöitä loitsun/rituaalin lopputulokseen. Eli suosittelen jokaiselle! :)


    • Pihlaja

      ...siis alkuun missä? Kehän luonnissa? Meditoinnissa? Jossain muussa?

      • Calantha

        ...että kysyjä etsi neuvoja aloittaakseen tutkimusmatkan ylipäänsä wiccan suhteen, kuten hän otsikossa ilmaisi. :)


    • Vilja

      Pääset alkuun lukemalla kirjoja ja tekemällä niissä kerrottuja harjoituksia. Hyviä kirjoja ovat mm:

      Beth, Rae: Wiccan Path (eklektistä wiccaa)

      Buckland, Raymond: Complete Book of Witchcraft (yleiswiccaa), the Tree (Seax Wicca)

      Crowley, Vivianne: Wicca : the Old Religion in the New Millennium (gardnerilaisen ylipapittaren kuvaus wiccasta)

      Cunningham, Scott: Wicca - A Guide for solitary practitioner (eklektistä wiccaa, löytyy suomenkieleisenä nimellä: "Opas wiccan harjoittajalle")

      Farrar, Janet & Stewart: the Witches' Bible, the Witches' Goddess, the Witches' God, What Witches Do (aleksandrialaisen tradition kuvausta)

      De Grandis, Francesca: Be a Goddess (Faery-traditiota henkilökohtaisin muunnelmin, paljon rituaaleja ja seremonioita)

      Starhawk: The Spiral Dance (eklektistä wiccaa, Reclaiming), Dreaming the Dark (immanentti maailmankuva)

      Valiente, Doreen: the Rebirth of Witchcraft, An ABC of Witchcraft

      • Soturi

        Raymond Buckland:in "the Tree" ei kuulemma ole paras mahdollinen valinta aloittelijalle, sillä se on kirjoitettu olettaen että lukijalla on jo suhteellisen vankat perustiedot wiccasta.

        Cunninghamin opuksen suomennosta on melkolailla moitittu johtuen tietyistä sanavalinnoista. Suomentajalla ei ilmeisestikään ole käsitystä ns. vakiintuneesta terminologiasta, vaan hän on tehnyt oman koulutuksensa pohjalta suoran suomennoksen. Suosittelen alkukielistä teosta jos vain englanninkielen taito riittää.


    • anna

      kaikkein ensimmäiseksi kehottaisin sinua lukemaan Riku Rinteen kirjoittaman kirjan, Pimeys Väistyy

      • Calantha

        On muuten todella huono kirja. Miten muuten liittyy aiheeseen?


      • MarjaCat

        ...liittyy wiccaan aivan yhtä paljon kuin kumiankka avaruustutkimukseen.


    • Repo

      Hei!

      Nyt astun taatusti vahingossa edellä vastanneiden varpaille, sillä en valitettavasti voinut lukea heidän kirjoituksiaan. (Yhteyteni pätkii, olisin lukenut ne mielelläni.)Niissä oli varmasti hyviä ja tärkeitä asioita, eikä varpaille astuminen ole tarkoitukseni. :)

      Rakas aloittelija.

      Alkuun pääseminen voi olla vaikeaa. Toisaalta nykyään tietoa on hurjan paljon. Hyviä nettisivustoja kannattaa etsiskellä wicca - hakusanalla ja usein tarkempaa tietoa löytyy myös, kun hakee jollakin tarkemmin määritellyllä. Toisaalta taas netti on pullollaan myös kauhistuttavaa soopaa, joka usein valitettavasti löytyy samoilla hakusanoilla, kuin se oikeakin tieto.

      Suosittelen ensimmäisenä opintomatkan kohteena kirjastoa. Nykyään suomeksi saa asiallista kirjallisuustta, mm. Scot Cunninghamin Wicca on hyvä perusteos ja nyttemin saatavana suomeksi. Älä kuitenkaan hetimiten osta kirjaa, vaan käy ensin tutkimassa kirjastosi valikoima ja päätä pidätkö kirjasta vai et. Jos se tuntuu sinusta hyvältä ja kirjaston laina-aika kerta kaikkiaan liian lyhyeltä, voit harkita sen ostamista.

      Muista kuitenkin, että se, kuinka "hyvä" noita olet, ei määrity sen mukaan, kuinka monta aihetta käsittelevää kirjaa sinulla on hyllyssäsi tai kuinka monta liuskaa tietoa olet tulostanut internetistä. Aloittaminen kaikkine tiedonkeräämisineen on hidasta. Vielä suurempi ja hitaampi prosessi edessäsi on kaiken saamasi tiedon käsittely. Wicca ei perustu kirjoitettuun tekstiin, siinä ei ole "raamattua" eikä painettu tai sähköinen sana ole totuus. Kaikki löytämäsi tieto sinun on siis käytävä tiheän kamman kanssa lävitse, tutkittava ja käänneltävä sitä siihen asti, että siitä joko tulee sinun omaa tietoasi, osa juuri sinun wiccaasi tai sitten hyljättävä itsellesi kelpaamattomana.

      Monet haluavat itselleen opettajan, jonkun, joka kertoo, miten itse on aikanaan opiskellut wiccaa ja kuinka on päässyt esille nousseista pulmista yli. Monet hieman wiccaa opiskelleet taas ovat perin innokkaita ohjaamaan aloittelijoita. Viisainta kuitenkin lienee ensin tutustua aiheeseen ja saada itselleen hyvä pohjakäsitys siitä, mitä wicca on ja mitä se harjoittajalleen, eli juuri sinulle, merkitsee.

      Kyseleminen kannattaa. Opiskelun myötä nousee luonnollisesti kysymyksiä. Osa voi olla puhtaasti terminologisia, sillä pakanoiden puheessa on melkoinen määrä jargonia, pelkästään pakanoille tyypillistä termistöä, joka ei aivan välttämättä ole ymmärrettävää. Myös loitsujen käytännöt aiheuttavat usein "miksi" alkuisia kysymyksiä. Kaikkea mahdollista epätietoisuutta aiheuttavaa kannattaa ja pitää kysyä. Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Tosin näillä julkisilla palstoilla saattaa joskus esiintyä vastaajia, jotka eivät ole vielä tätä ymmärtäneet. Siitä ei pidä välittää, se on heidän omaa pienuuttaan.

      Sinun kannattaa myös pohtia tarkkaan missä vaiheessa haluat kertoa perheellesi tai ystävillesi, että olet wicca. En suosittele, että sitä aivan heti alkuun teet. Ole ensin varma itsestäsi. Kun olet varmalla pohjalla uskontosi kanssa, sinun on helpompi puhua asiasta. Älä ihmettele, jos et heti saa lämmintä vastaanottoa. Vanhat (väärin)käsitykset ja harhaluulot elävät tiukassa. Voi olla, että joku läheisesi huolestuu ja haluaa vaikkapa RikuRinteellä pelottelemalla saada sinut luopumaan käsityksistäsi. Ihmisillä on niin kovin kummallisia tapoja osoittaa, että he välittävät. Tämä on yksi niistä. Se läheisistäsi, joka nostaa kovimman mekkalan, on eniten huolissaan sinusta. Pääset helpoimmalla, kun pyydät heitä luottamaan arvostelukykyysi kuin uskomaan Jumalattareen. (Jälkimmäinen tuskin johtaa kovin hyviin tuloksiin, eikä wicca sisällä lähetyskäskyä.) Ole myös valmis tarjoamaan tietoa ennakkoluulojen tilalle.

      Loitsujen tekeminen on tarkoituksella tässä nälkävuoden mittaisessa kirjoituksessani viimeisenä. Suosittelen, että ryhdyt siihen, vasta kun olet varma siitä, mitä olet tekemässä. On myös tärkeää, että peruskäsityksesi ovat kunnossa, tiedät ja hyväksyt sen, mitä olet tekemässä ja sinulla on käsitys siitä, miksi teet kuten teet. Joissakin perinteissä on tapana, että aloittelevat wicca ei vuoteen tee loitsuja tai saa liittyä coveniin, vaan tämän ensimmäisen vuoden hän käyttää opiskelemalla ja omaksumalla pohjatietoja. Niin paljon kuin se aluksi tuntuu hyvin pitkältä ajalta, tuntuu se minusta lyhyeltä ajalta kaikkeen siihen tietoon nähden. Jos wiccaa opetettaisiin koulussa, saisit tehdä täysiä viikkoja, jotta saisit pohjatiedot haltuusi vuodessa.

      Ennen kaikkea, etsi ne kirjat, joiden parissa viihdyt. Kirjoita lukiessasi ylös ajatuksiasi ja kun edistyt, lue muistinvirkistykseksi näitä alkupään muistiinpanojasi. Luota omaan sydämeesi ja sen ääneen, sydämesi on paras opettajasi. Älä pelkää, vaikket ymmärtäisi kaikkea lukemaasi heti, joskus ymmärrys tulee päiviä tai viikkoja myöhemmin. Älä opiskele silloin kun sinua ei huvita tai sinua väsyttää, opiskele vain silloin kun mielesi tekee. Silloin noudatat itsellesi sopivinta vauhtia. Kukaan ei tule pitämään sinulle kokeita ja erehtymiset alkutaipaleella ovat opettavaisia. Ennen kaikkea, pidä hauskaa ja nauti sekä elämästäsi, että wiccasta!

      Toivotan sinulle iloisia löytämisen hetkiä valitsemallasi polulla!

    • hämmentynyt

      Onko wiccan sukupuolella merkitystä? itse olen poika ja erittäin kiinnostunut wiccan harjoittamisesta mutta en tiedä vaikuttaako sukupuoleni asiaan. olen lukenut wiccasta muutamista kirjoista ja internetistä mutta en ole löytänyt vastausta kysymykseeni. voisiko joku auttaa...

      • Vilja

        >Onko wiccan sukupuolella merkitystä? itse olen poika ja erittäin kiinnostunut wiccan harjoittamisesta mutta en tiedä vaikuttaako sukupuoleni asiaan. olen lukenut wiccasta muutamista kirjoista ja internetistä mutta en ole löytänyt vastausta kysymykseeni. voisiko joku auttaa...

        Sukupuolella ei ole merkitystä. Wicca voi olla mies tai nainen. Erityisesti wiccan traditionaaliset muodot suosivat kahden sukupuolen välistä tasapainoa. Diaaninen wicca sensijaan korostaa naiseutta. Tunnen monia miespuolisia wiccoja.


      • ex-hämmentynyt
        Vilja kirjoitti:

        >Onko wiccan sukupuolella merkitystä? itse olen poika ja erittäin kiinnostunut wiccan harjoittamisesta mutta en tiedä vaikuttaako sukupuoleni asiaan. olen lukenut wiccasta muutamista kirjoista ja internetistä mutta en ole löytänyt vastausta kysymykseeni. voisiko joku auttaa...

        Sukupuolella ei ole merkitystä. Wicca voi olla mies tai nainen. Erityisesti wiccan traditionaaliset muodot suosivat kahden sukupuolen välistä tasapainoa. Diaaninen wicca sensijaan korostaa naiseutta. Tunnen monia miespuolisia wiccoja.

        Paljon kiitoksia tiedosta!!! ;O)


    • aloittellia

      mitä aloittelia loitsuja on olen kiinostunut näistä wicca loitsuista ja haluasin sellaisen jolla saa esineitä ilmaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe