Vaatteita!

Eliasabeth

Larp.fi:n sivuilla on kyllä lista ties mistä rekvisiittaa kaupittelevista myymälöistä, mutta onko jollain tietoa muista? Hakusessa olisi eritoten keskiaikaista kaavaa noudattelevat mekot, takit ja paidat. Onko sellaista (suomalaista) nettimyymälää? Tai jokin mittatilaustyötä tekevä puoti on myös käypä, JOS valmistus ja toimitus on nopeampaa kuin esim. Rorasahilla, Old Ravenilla, Belle Modestella etc.

10

3240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaatteiden

teko on loppujen lopuksi todella helppoa ihan itsekin.

Jos tarkoitat jotain renesanssiajan vaatteita jotka ovat ihonmyötäisiä ja joissa on esimerkiksi kaarituet rintoja korostamaan tms, niin sitten asia on hieman ongelmallisempi ja sellaisten tekeminen vaatii jo osaamista.

Keskiajan vaatteet ovat kuitenkin hyvin yksinkertaisia lähes yhdestä kangaskappaleesta tehdyt vaatteet muutamilla leikkauksilla. Kaavoja ja ohjeita niihin saat kirjastosta, mutta käy kaupunkisi kangasliikkeessä jossa varmasti ammattitaitoisen myyjän kanssa voit joko neuvotella joko vaatteen teosta, tai sitten siitä mistä saisit siihen kaavoja ja neuvoja. Se tulee huomattavasti halvemmaksi tehdä ne vaatteet itse kuin ostaa ne valmiina ammattilaiselta. Samalla niiden korjaaminen ja huolto on helpompaa ja vaatteesta tulee kerralla oma, vähän samalla tavalla kuin keskiajalla, jossa ainoastaan ylhäisöllä oli varaa muutamaan extra vaatteeseen.

Sori kun en pysty auttamaan sinun kysymykseen suoraan, mutta kannattaa harkita tuota mainitsemaani vaihtoehtoa. Naamarit, kengät ja korut voit tehdä itse jos olet taitava käsistäsi, mutta itse en ole niihin vielä tutustunut, joten tiedot joudut etsimään itse.

• vinkin

Jos paikkakunnalla on esimerkiksi artesaani, tai muu käsityöalan koulu jossa opetetaan vaatteiden tekoa, tai jokin muu vaatetusalan koulu, sieltä kannattaa kysyä joko neuvoa, tai sitten neuvotella vaatteen tekemisestä.

Halutunlaisen, aikakauteen sopivan, ja varmasti mittojen mukaan tehdyn vaatteen saa varmasti halvemmalla kuin jossain liikkeessä teetetyn vaatteen, koska oppilaat tekevät mieluusti tuollaisen työn harjoituksena.

• Separdiaeu

Oli pakko puuttua tähän keskiaikaisten vaatteiden yksinkertaisuus -aiheeseen. Tämä Charles de Bloisin takki on aika hyvä esimerkki tuollaisesta "hyvin yksinkertaisesta lähes yhdestä kangaskappaleesta tehdystä vaatteesta muutamalla leikkauksella" ;)

http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/blois.html

• Vokkie

Tulee vielä mieleen kansalaisopistojen kurssit. Joko normo vaatekurssit tai ainakin hämeenlinnan seudulla on ollut ihan keskiaika vaate kursseja. Tosin nämä kurssityöt saattavat valmistua vielä hitaammin, kuin nuo muutama ylityöllistetty tilaus toimittajan vaate :D

Yksi tapa voisi olla hankkiutua mukaan esim. keskiaika seuran tai jonkin larp-seuran toimintaan ja mennä mukaan tilaisuuksiin joissa valmistetaan yhdessä vaatteita. tai järjestää sellainen itse. näin saa tietoa ystäviltä niistä asioista joita ei itse osaa.

Mutta alkuperäiseen kysymykseesi joudun myöskin vastaamaan, etten tiedä noita mainitsemiasi enempää kaupallisia vaatteiden valmistajia.

-Vokkie-

• ideaa lapsille

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe