ihmettelenpä..

kylli

Miksi opettajien sijaiseksi otetaan aika epäpäteviä nuoria. En itsekään ole pätevä opettajana, mutta olen koulutettu avustaja ja tuntuu kurjalta kun joku pentu tulee sijaiseksi sotkee koko touhun ei tiedä mistään mitään ja kyselee kokoajan ja penskat on kuitenkin minun saatava kuriin. Eli minulla on oikeasti se luokan systeemi hallinnassa ja vielä se nuori sijainen paimennettavana. Miksei luokan vakituinen avustaja voi olla sijaisena koko päivää ja avustajalle hankittaisiin sijainen. Sijainen saa kuitenkin palkan vaikka todellisuudessa avustaja hoitelee kaiken.

29

2577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lissu

Olemme vain niitä avustajia. Ymmärräthän että meidän tasoisillamme voisi työyhteisössä nousta pian pissi päähän jos opettajiksi ryhdytään

• kylli

Niin se varmaan on kun muutenkin tuntuu välillä siltä, että jotkut opettajat pelkäävät pahinta eli avustaja onkin aika pätevä olento.Meidänkin koulussa pidetään suorastaan tyhmänä. Ei niin paljon enään kun olen alkanut kysymään suoraan, että pidätkö minua tyhmänä? Ja olen sanonut, että minäkin olen täällä minultakin voi kysyä suoraan, eikä vieressäni olevalta opettajalta, että joudanko "lainaksi".Paras juttu oli kun eräs opettaja kysyi toiselta opettajalta joka istui vieressäni, että joudanko keittelemään hänelle synttärikahveja ja huolehtimaan että tarjoilut sujuvat hyvin. Sanoin mikset kysy minulta itseltäni. Ei tuo vastannut enää mitään. Samainen kaveri kysyi taasen keittelenkö kahvit opekokoukseen sanoessani, että miksi ette itse keitä hän tiuskaisi minulle, että miten me ehtisimme kun meillä on töitä.(ei uskoisi mutta kyseessä oli mies).Joskus kun sitten suostun keittämään herrasväelle kahvit siitä tulee joskus aika vahvaa .(olen huono keittämään kahvia) :)

• Kyllä opet on idiootteja!
        kylli kirjoitti:

Niin se varmaan on kun muutenkin tuntuu välillä siltä, että jotkut opettajat pelkäävät pahinta eli avustaja onkin aika pätevä olento.Meidänkin koulussa pidetään suorastaan tyhmänä. Ei niin paljon enään kun olen alkanut kysymään suoraan, että pidätkö minua tyhmänä? Ja olen sanonut, että minäkin olen täällä minultakin voi kysyä suoraan, eikä vieressäni olevalta opettajalta, että joudanko "lainaksi".Paras juttu oli kun eräs opettaja kysyi toiselta opettajalta joka istui vieressäni, että joudanko keittelemään hänelle synttärikahveja ja huolehtimaan että tarjoilut sujuvat hyvin. Sanoin mikset kysy minulta itseltäni. Ei tuo vastannut enää mitään. Samainen kaveri kysyi taasen keittelenkö kahvit opekokoukseen sanoessani, että miksi ette itse keitä hän tiuskaisi minulle, että miten me ehtisimme kun meillä on töitä.(ei uskoisi mutta kyseessä oli mies).Joskus kun sitten suostun keittämään herrasväelle kahvit siitä tulee joskus aika vahvaa .(olen huono keittämään kahvia) :)

Ja minäkin muuten olen opettaja.

• kka itsekin
        Kyllä opet on idiootteja! kirjoitti:

Ja minäkin muuten olen opettaja.

sijaistaa aina opttajaa..olenhan avustaja. Päivän tai muutaman tunnin sijaisuuden kylläkin.Miten sitten avustettavani? He olisivat sitten ilman avustajaa vai? Vai hankitaanko tilalleni avustaja jota sitten neuvon? mitä järkeä...Sen verran arvostan omaa työtäni että haluan olla nimenomaan oppilailleni avustaja ja siinä roolissa osaan hommani.Jos nyt pariksi päiväksi tulee nuori opiskelija tms. en ota hernettä nenääni jos joudun ottamaan enempi vastuuta asioista, en tee siitä myöskään numeroa. Opiskelijat tarvitsevat kokemuksensa, sijaisen rooli ei ole helppo eikä voi ainan kommelluksitta sujua. Rela elämänasenne auttaa, tsemppaan yleensä sijaisia, vaikka olisi ollut hurjempaakin menoa. Tietenkään he eivät korvaa omaa opea, mutta joukossa on kyllä ollut kirjavaa sakkia, mukana muutama timantti!

• Työtön opettaja

Miksi otetaan se nuori tyttö?
      Koska pätevä opettaja maksaa enemmän kuin epäpätevä.

• koulusta

Minulle kyllä on avustaja saanut sijaistaa.Viime vuonnakin,kun jouduin olemaan pitempään pois operaation vuoksi,sai avustajani toimia sijaisenani.Juuri sen vuoksi,koska hän tunsi lapset hyvin.Mielestäni onkin paljon järkevämpää toimia näin.Se on kaikkien etu,sekä lasten,että myös opettajan.Riippuu siis koulusta,miten on toimittu.

• Opettaja minäkin

Siis haloo!
        Jos ope on sairas, niin avustaja sijaistaa opea? Kukas sitten sijaistaa sitä avustajaa?

Omassa luokassani avustajalla on iso rooli joka oppitunnilla. Jos hän ei tee avustajantöitään, niin osa lapsista on tuuliajolla.

Jos avustaja sijaistaa opettajaa, niin avustajalle ON OTETTAVA sijainen. Parasta olisi, jos se avustaja saisi tehdä koko ajan omaa työtään ja open sairastuessa ope saisi pätevän sijaisen. Nykymaailmassa on pilvin pimein työttömiä opettajia; ei ole kiinni siitä, ettei pätevää opea saataisi!

SIIS: sairastapauksissa otettava sijainen. Jos luokkaan on avustaja saatu, silloin siinä luokassa tarvitaan KAHTA opetustyöläistä. Ja silloin luokassa on oltava AINA kaksi aikuista.

• kylli
        Opettaja minäkin kirjoitti:

Siis haloo!
        Jos ope on sairas, niin avustaja sijaistaa opea? Kukas sitten sijaistaa sitä avustajaa?

Omassa luokassani avustajalla on iso rooli joka oppitunnilla. Jos hän ei tee avustajantöitään, niin osa lapsista on tuuliajolla.

Jos avustaja sijaistaa opettajaa, niin avustajalle ON OTETTAVA sijainen. Parasta olisi, jos se avustaja saisi tehdä koko ajan omaa työtään ja open sairastuessa ope saisi pätevän sijaisen. Nykymaailmassa on pilvin pimein työttömiä opettajia; ei ole kiinni siitä, ettei pätevää opea saataisi!

SIIS: sairastapauksissa otettava sijainen. Jos luokkaan on avustaja saatu, silloin siinä luokassa tarvitaan KAHTA opetustyöläistä. Ja silloin luokassa on oltava AINA kaksi aikuista.

Kyllähän minäkin sijaistan jos ei sijaisringistä löydy vapaata tyttöstä tai poikasta, mutta silloin minulla on omat avustettavani sekä koko muu luokka eli kovasti työtä. Pärjään kyllä hyvin, mutta meidän koulussa ei saa kuulema sijaistaa avustaja kuin yhden päivän.Ei tunnu kyllä mukavalta kun rehtori tulee sanomaan, että huomenna tulee sellainen nuori tyttö joka ei ole ennen ollut voitko vähän neuvoa häntä. Silloin nousee tukka pystyyn kun noudun todellakin huolehtimaan käytännössä kaikesta ja tyttönen saa opettajan palkan.

• barrikadeille???
        kylli kirjoitti:

Kyllähän minäkin sijaistan jos ei sijaisringistä löydy vapaata tyttöstä tai poikasta, mutta silloin minulla on omat avustettavani sekä koko muu luokka eli kovasti työtä. Pärjään kyllä hyvin, mutta meidän koulussa ei saa kuulema sijaistaa avustaja kuin yhden päivän.Ei tunnu kyllä mukavalta kun rehtori tulee sanomaan, että huomenna tulee sellainen nuori tyttö joka ei ole ennen ollut voitko vähän neuvoa häntä. Silloin nousee tukka pystyyn kun noudun todellakin huolehtimaan käytännössä kaikesta ja tyttönen saa opettajan palkan.

Teitähän kyykytetään aivan simona.

Itse olen sijaisopettaja, joten tiedän nuo nokkimisjärjestykset. Mielestäni sijaiset ja kka:t voisivat hiukan tuuletella näitä opetusalan meininkejä.

Koulut työyhteisöinä ovat monesti aivan perseestä. Ja tämän faktan huomaavat parhaiten kka:t ja sijaisopettajat.

Omassa työyhteisössäni on aivan hillitöntä kiusaamista opettajainhuoneessa. Mitään ei tehdä. Nostin asian esille opekokouksessa. Tulos: illanvietto, johon osallistuivat kaikki viranhaltijat. Ja ne kiusatut (avustaja ja eräs ope) eivät uskaltaneet paikalle tulla.

Tää on niin tätä.

• Kuulostaa tutulta...
        kylli kirjoitti:

eräs ope

• joutuu miettimään

Siis haloo!

Itsekin KKA:na toimineena tiedän, että vähän mietteliääksi pistää, kun tuosta vain joutuu hoitamaan parinkin päivän sijaisuuden oman talon opettajan sairastuessa.

Sinänsä pidin siitä, että sain olla opettajan roolissa. En ehkä olekaan avustajatyyppiä, vaan paremminkin istun opettajan rooliin (koulumaailmassa en tosin enää työskentele).

Mutta mihin avustajaa edes tarvitaan, jos hänet voi huoletta määrätä pariksi päiväksi opettajaa tuuraamaan? Avustajan poissaolo omasta hommastaan ei kai sitten näy missään...

• lissu

Siis haloo!

Siitähän tuossa olikin juuri kyse. Otetaan epäpätevä opettaja tunnille jossa loppujen lopuksi avustaja hoitaa opettajan työt.

Sitten tullaan kysymykseen palkka. Avustaja mielellään ottaisi opettajan palkan kun kerran on opettajan työt tehnyt, on muuten aika ero!!!

Eli jos rahaa säästetään, pitäisi sijaiseksi ottaa luokan avustaja jolle otetaan sijainen, tai totutellaan luokassa olemaan ilman avustajaa, esim. ala-asteella on helppo tehdä viikon ajan ryhmätöitä jossa fiksummat ohjaa huonompiaan. Avustaja usein ihan pätevä lyhytaikaisiin tuurauksiin, varmasti pätevämpi kuin keltanokka opettajakoulusta..

• .....
        barrikadeille??? kirjoitti:

Teitähän kyykytetään aivan simona.

Itse olen sijaisopettaja, joten tiedän nuo nokkimisjärjestykset. Mielestäni sijaiset ja kka:t voisivat hiukan tuuletella näitä opetusalan meininkejä.

Koulut työyhteisöinä ovat monesti aivan perseestä. Ja tämän faktan huomaavat parhaiten kka:t ja sijaisopettajat.

Omassa työyhteisössäni on aivan hillitöntä kiusaamista opettajainhuoneessa. Mitään ei tehdä. Nostin asian esille opekokouksessa. Tulos: illanvietto, johon osallistuivat kaikki viranhaltijat. Ja ne kiusatut (avustaja ja eräs ope) eivät uskaltaneet paikalle tulla.

Tää on niin tätä.

Koulussamme on avustajia jotka ovat aika eri tyyppisiä. Koulussa 4 avustajaa. 1, minä joka nousisi barrikadeille. 1 opettajien perseennuolija, ei edes tervehdi avustajia, vain opettajia. 1 sellainen, jolla on hiukan perseennuolijan vikaa, mutta muutenkin hänen työnsä helppoa, mukava luokka eikä sellaista valittamista. 1 kaveeraa parin opettajan kanssa (nyt en puhu perseennuolemisesta) joten en uskalla puhua asiasta hänen kanssaan kun en tiedä voinko luottaa häneen tässä asiassa.

Tämä VAIN minun tilanteeni, joka on hiukan tukala!

• kylli
        Kuulostaa tutulta... kirjoitti:

eräs ope

Enpä taija kertoa. :)

• pikkukaupungissa??
        kylli kirjoitti:

Enpä taija kertoa. :)

eteläisessä Suomessa??

• Miriandraaana

Mielestäni oikea järjestys olisi melkein joka tapauksessa se, että avustajasta tehtäisiin opettajan sijainen ja avustajlle taas sijainen - avustaja voi ohjeistaa oman sijaisensa. Ja toisaalta - avustaja tuntee luokan oppilaat ja opettajan työtavat kuin omat taskunsa ja näin on kaikkien etu huomattu. Lapset saavat tutun sijaisen ja opettaja voi luottaa siihen, että asiat hoituvat yhtä hyvin kuin ennenkin. tämä tietysti vaatii sen, että opettajan ja avustajan välillä on luottamuksellinen suhde.

T. avustaja minäkin

• infoa tästä, pian!

Ei ne rehtorit tajua, mikä oikea tilanne on. Menkää nyt avustajat sanomaan niille näistä asioista!

Hyvä avustaja osaa hoitaa opensijaisuudet miljoona kertaa paremmin kuin joku yo-misu. Niinpä tämä yo-misu otettakoon avustajaksi, ja vakiavustaja hoitakoon opettamisen. Luultavasti se vakiopettajakin olisi tyytyväisin tällaiseen järjestelyyn. Keltanokkaopensijainen ei nimittäin mitään tähdellistä yleensä saa luokassa aikaan.
        Luokan tunteva avustaja tietäisi, mistä jatketaan ja miten.

Ja hänelle se palkkakin kuuluu.

• tititi
        infoa tästä, pian! kirjoitti:

Ei ne rehtorit tajua, mikä oikea tilanne on. Menkää nyt avustajat sanomaan niille näistä asioista!

Hyvä avustaja osaa hoitaa opensijaisuudet miljoona kertaa paremmin kuin joku yo-misu. Niinpä tämä yo-misu otettakoon avustajaksi, ja vakiavustaja hoitakoon opettamisen. Luultavasti se vakiopettajakin olisi tyytyväisin tällaiseen järjestelyyn. Keltanokkaopensijainen ei nimittäin mitään tähdellistä yleensä saa luokassa aikaan.
        Luokan tunteva avustaja tietäisi, mistä jatketaan ja miten.

Ja hänelle se palkkakin kuuluu.

joku lakikin kieltää tuon avustajan käytön sijaisena. Hyvin voi olla että avustaja osaa homman paremmin kuin sijainen (mutta pitäähän heidänkin jostain kokemusta saada, ei kukaan ole valmis ope syntyessään) mutta muistelen joskus kuulleeni että on joku pykälä joka kieltää avustajan käytön sijaisena. Ja syy on se, että avustaja on määrätty oppilaiden/tietyn oppilaan avuksi, jos hän on sijainen ei hän voi toimia avustajan roolissaan samalla. Joten ei ole pelkästään rehtorien vika tämä. Ja toisaalta, olisiko se homma sen parempi jos avustaja toimisi sijaisena ja joku täysin kädetön olisi sitten avustajan sijaisena? Yhtä lailla tämä avustajan sijainen saattaisi sössiä hommat, monilla ei ole hajuakaan mitä avustajan työ on.
        Ja onko sillä loppujen lopuksi väliä jos luokassa on asiat vähän sekaisin muutaman päivän (pitemmissä sijaisuuksissa on joko pätevämpi sijainen tai sitten sijainen aika pian saa juonesta kiinni)? Ei se ehdi lapsille vaurioita aiheuttaa, muistelkaapa omia kouluaikojanne? Kuinka moni sijainen/sijaisen aiheuttama kaaos on jäänyt mieleen tai haitannut teidän etenemistänne koulu-uralla? Itse en muista kuin kaksi pitempiaikaista sijaista, vaikka heitä on kyllä ollut useampikin.

• jkhjbl
        tititi kirjoitti:

joku lakikin kieltää tuon avustajan käytön sijaisena. Hyvin voi olla että avustaja osaa homman paremmin kuin sijainen (mutta pitäähän heidänkin jostain kokemusta saada, ei kukaan ole valmis ope syntyessään) mutta muistelen joskus kuulleeni että on joku pykälä joka kieltää avustajan käytön sijaisena. Ja syy on se, että avustaja on määrätty oppilaiden/tietyn oppilaan avuksi, jos hän on sijainen ei hän voi toimia avustajan roolissaan samalla. Joten ei ole pelkästään rehtorien vika tämä. Ja toisaalta, olisiko se homma sen parempi jos avustaja toimisi sijaisena ja joku täysin kädetön olisi sitten avustajan sijaisena? Yhtä lailla tämä avustajan sijainen saattaisi sössiä hommat, monilla ei ole hajuakaan mitä avustajan työ on.
        Ja onko sillä loppujen lopuksi väliä jos luokassa on asiat vähän sekaisin muutaman päivän (pitemmissä sijaisuuksissa on joko pätevämpi sijainen tai sitten sijainen aika pian saa juonesta kiinni)? Ei se ehdi lapsille vaurioita aiheuttaa, muistelkaapa omia kouluaikojanne? Kuinka moni sijainen/sijaisen aiheuttama kaaos on jäänyt mieleen tai haitannut teidän etenemistänne koulu-uralla? Itse en muista kuin kaksi pitempiaikaista sijaista, vaikka heitä on kyllä ollut useampikin.

Olen itse ainakin toiminut sijaisena vaikka olinkin henk. koht avustaja.

Toki sijaisen täytyy saada työkokemusta mutta sitä varten on mielestäni harjoittelut (eihän muillakaan aloilla oteta töihin huonoa työntekijää vain siksi että se saa kokemusta...)

Kysehän olikin siitä että avustajaa ei jostain kumman syystä huvita tehdä sijaisopettajan töitä avustajan palkalla joten jotta tältä vältyttäisiin olisi järkevää ottaa avustajalle sijainen ja palkata avusta väliaikaisesti opettajaksi. Usein kun työt kääntyy niin että sijaisesta tulee avustaja ja avustajasta käytännössä opettaja!!!

• Jepulis

Täysin samaa mieltä! Viime lukukauden olin henk.koht kka:na hankalassa luokassa. Tein sijaisuudet, vaikka rankkaa oli ja yleensä sain jonkun ka:n tai kka:n avukseni vielä. Loppukeväästä, kun ope oli viikon poissa, ajattelin uupuneena kokeilla, että otetaanpa nyt sijaisope. No, vaikka sijainen oli pätevä ja vieläpä mielestäni hyvä, homma toimi aika huonosti. Totesimme, että oppilaantuntemus ja tutut toimintatavat/ihmiset on tärkeämpää kuin opettajan pätevyys. Mutta sijaisena olevalla avustajalla pitää tosiaankin olla myös avustaja.

• Nimetön
        tititi kirjoitti:

Että avustajan on saatava vapaata omasta työstään siksi aikaa, kun tekee opettajan sijaisuutta. Avustajalle kuuluu myös maksaa sama palkka kuin epäpätevälle sijaiselle.

• sijasena tienaa

Itse voin rehellisesti sanoa, että vaikka työskentelen avustajana niin suoraan sanottuna himoitsen sijaisuuksia ja niitä myös saan - se tuntuu mukavana lisänä tilipussissa ku muutenhan meillä on surkea palkka

• terttu

OOt duunis niinhaen sinne välittömästi töihin. Meillä saa näet vapaana sijaisuudet jos ne on lyhyet.Päivän tai sitä pitemmät sijaisuudet rahana. Onhan se hyvä lisä.

• tititi
        terttu kirjoitti:

OOt duunis niinhaen sinne välittömästi töihin. Meillä saa näet vapaana sijaisuudet jos ne on lyhyet.Päivän tai sitä pitemmät sijaisuudet rahana. Onhan se hyvä lisä.

Aivan, tuota palkkaa en aiemmassa viestissäni kommentoinutkaan. Toki jos avustaja toimii sijaisena tulisi silloin saada sijaisen palkkakin.
        Tuosta harjoittelusta vielä, että opettajan homma on sen verran monipuolista ja vaativaa, että ei sitä hommaa sisäistä lyhyissä ja harvoissa harjoitteluissa (joissa voi sössiä hommat ihan yhtä lailla kuin sijaisenakin), varsinkin kun koko ajan on joku tarkkailemassa suoritusta jolloin on vaikea olla oma itsensä. Ja normaalikouluilla suoritetut harjoittelut eroavat oikeasta työelämästä kuin yö päivästä, sillä resurssit ovat aivan eri luokkaa, luokkakoot minimaaliset ja oppilaat tottuneet epävarmoihin harjoittelijoihin.
        Ja kyllä sitä muillakin aloilla menee ensimmäiset päivät totutellessa ja harjoitellessa, eikä se tarkoita sitä että työntekijä olisi huono, hän vain ei vielä tiedä paikan tapoja ja hommia.

"Toki sijaisen täytyy saada työkokemusta mutta sitä varten on mielestäni harjoittelut (eihän muillakaan aloilla oteta töihin huonoa työntekijää vain siksi että se saa kokemusta...)

Kysehän olikin siitä että avustajaa ei jostain kumman syystä huvita tehdä sijaisopettajan töitä avustajan palkalla joten jotta tältä vältyttäisiin olisi järkevää ottaa avustajalle sijainen ja palkata avusta väliaikaisesti opettajaksi. Usein kun työt kääntyy niin että sijaisesta tulee avustaja ja avustajasta käytännössä opettaja!!!"

• tititi
        tititi kirjoitti:

Aivan, tuota palkkaa en aiemmassa viestissäni kommentoinutkaan. Toki jos avustaja toimii sijaisena tulisi silloin saada sijaisen palkkakin.
        Tuosta harjoittelusta vielä, että opettajan homma on sen verran monipuolista ja vaativaa, että ei sitä hommaa sisäistä lyhyissä ja harvoissa harjoitteluissa (joissa voi sössiä hommat ihan yhtä lailla kuin sijaisenakin), varsinkin kun koko ajan on joku tarkkailemassa suoritusta jolloin on vaikea olla oma itsensä. Ja normaalikouluilla suoritetut harjoittelut eroavat oikeasta työelämästä kuin yö päivästä, sillä resurssit ovat aivan eri luokkaa, luokkakoot minimaaliset ja oppilaat tottuneet epävarmoihin harjoittelijoihin.
        Ja kyllä sitä muillakin aloilla menee ensimmäiset päivät totutellessa ja harjoitellessa, eikä se tarkoita sitä että työntekijä olisi huono, hän vain ei vielä tiedä paikan tapoja ja hommia.

"Toki sijaisen täytyy saada työkokemusta mutta sitä varten on mielestäni harjoittelut (eihän muillakaan aloilla oteta töihin huonoa työntekijää vain siksi että se saa kokemusta...)

Kysehän olikin siitä että avustajaa ei jostain kumman syystä huvita tehdä sijaisopettajan töitä avustajan palkalla joten jotta tältä vältyttäisiin olisi järkevää ottaa avustajalle sijainen ja palkata avusta väliaikaisesti opettajaksi. Usein kun työt kääntyy niin että sijaisesta tulee avustaja ja avustajasta käytännössä opettaja!!!"

että toki tiedän avustajien toimivan sijaisina, mutta että oikeasti näin ei saisi menetellä, koulut vaan pääsevät halvemmalla kun kiertävät säädöksiä

• ELizabethiina

Minä rohkenen väittää, että päivän, parin sijaisuuksissa luokassa vakituisena oleva avustaja on usein parempi vaihtoehto sijaiseksi kuin koulutettukkin opettaja. Korosta, LYHYISSÄ sijaisuuksissa. (1-2 päivää). Siinä menee vaan pakka sekaisin jos uusi ope tulee luokkaan pariksi päiväksi.

• iiriskukka

jos olen opettajan sijaisena, saan siltä ajalta opettajan palkan ja avustajan palkka vähennetään siitä. eli kahta palkkaa ei saa yhtä aikaa.

• öööh???
        iiriskukka kirjoitti:

jos olen opettajan sijaisena, saan siltä ajalta opettajan palkan ja avustajan palkka vähennetään siitä. eli kahta palkkaa ei saa yhtä aikaa.

Ei palkka sekasin vaan pakka... (lukuvirheitä sattuu :)

Siis vai mitä sä meinasit?

• keltanokka

opiskelen vielä okl:ssa ja itse olen tehnyt lyhyitä päivän parin sijaisuuksia ja ne ovat kyllä ELINTÄRKEITÄ silloin kun TYÖKOKEMUSTA hankitaan. ei tosiaan opettajan työhön pääse käsiksi jos ei tee sijaisuuksia. toki avustaja tietää luokan homman hyvin ja on tuttu aikuinen. mutta avustaja on luokassa avustaja ja jos on mahdollista saada opetusalaa opiskeleva "rääpäle" hommiin niin se edistää tulevien opettajien kokemuksia alasta.

Itsestäni on tärkeää että pääsee "kokeilemaan siipiään" erilaisiin oppilasryhmiin ennen kuin valmistuu ja on tietty oppilasryhmä vastassa. Tähän mennessä on tullut sekä takkiin että onnistumisia sijaisuuksissa, mutta kasvattavaa myös:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe