En kestä tätä enää.
Elämäni on aivan kamalaa PMS-oireiden takia. Oireeni alkavat noin paria viikkoa ennen kuukautisia.
Kärsin voimakkaista mielialaoireista. Suutun todella helposti ja itken pikkuasioista. Tekisi mieli vajota sängyn pohjalle ja mielellään johonkin autiosaarelle, ettei tarvitse nähdä ihmisiä. Lopetin jopa töissäni tämän takia. Tuntui ylivoimaiselta mennä töihin, saati sitten olla siellä. Raivostutti ja tympäisi joka päivä (ei silloin kun ei ollut PMS-aika), ja häpeäkseni on pakko kertoa, että tiuskin jopa pomolle ja työkavereille. Suunnittelin lopputilin ottoa joka päivä ja sitten kerran sen teinkin. Olin siivoojana, mutta välillä myös työhöni kuului asiakaspalvelua, sillä moni sinne tuleva asiakas tuli kysymään neuvoa minulta, ja sitten vain piti hymyssä suin palvella, vaikka olisi tehnyt mieli ajaa luudan kanssa pois....
Päivällä väsyttää ja illalla ei meinaa tulla uni. Tuntuu, etten jaksa mitään. Pienikin ponnistus uuvuttaa täysin.
Mielialani on pääosin masentunut. Kaikki tuntuu toivottomalta. Teen vääriä päätöksiä, esim. päätän perua matkan, koska sillä hetkellä se tuntuu niin ahdistavalta. Tulevaisuus tuntuu toivottomalta ja esim. opiskelupaikan saanti tuntuu toivottamalta ja tunnen melkein antipatioita toivealaani kohtaan. Tällä hetkellä olen työttömänä, niin esim. tuntuu, etten koskaan halua tehdä mitään työtä, maata vain kotona, mutta ei sitäkään huvita tehdä.
Mikään ei huvita. En ole kiinnostunut mistään ja harrastuksenikin tuntuvat niin masentavavilta, ettei huvita niiidenkään parissa tehdä mitään.
Mielialani vaihtelevat. Joskus jos on ihan normaali olotila, niin yhtäkkiä iskee masennuspuuska ihan pienen asian takia. Tai alkaa raivostuttaa ihan kauheasti.
Ihmissuhteet eivät jaksa kiinnostaa. En jaksa nähdä ketään. En jaksaisi olla mesessäkään tai jutella vakiofoorumeillani ja laiminlyön muutenkin ihmissuhteitani. Kaikissa entisissä työpaikoissani olen ollut ihmisläheisessä työssä, joten töihin en jaksaisi mennä tai olla siellä ollenkaan.
Lisäksi olen PMS-aikaan kamalan mustasukkainen ja vainoharhainen ja luulen tuttujeni vihaavan minua ja puhuvan pahaa selän takana ja hylkäävän hetkenä minä hyvänsä.
Päätäni myös särkee koko ajan ja minulla on kauhea syömisenhimo, sekä rintojen aristusta, minkä takia esim. kävely ja pyöräily on ikävän tuntoista.
On todella ihana hetki kun kuukautiset alkavat, sillä yleensä silloin mieliala paranee ja tunnen olevani energinen pitkästä aikaa.
Joskus sama rumba on myös ovulaation aikana.
Kaiken lisäksi minulla epäillään endometrioosia, joka tuo omat kipunsa (esim. alaselän kipua on jok a päivä).
En edes muista, milloin kuukautiseni ovat alkaneet tällä tavalla terrosisoida sekä omaa että lähteisteni elämää.
Luin, että tällaiseen voisi saada masennuslääkkeitä. Mistään ruokavaliosta, liikunnasta yms. perinteisestä ei ole apua, ja pelkään, että lääkärissä ehdotetaan vain niitä tai sanotaan, että tätä se naisen elämä nyt vain on -tyylistä. Ajatus E-pillereistä ei kuulosta hyvältä.
VAIKEAT PMS:t
9
2242
Vastaukset
- masennuspillereitä
vaihdevuosien ikäviä mielialavaihteluja tasaamaan.
Niistä on ollut apua, synkät päivät ei ole enää ihan niin vaikeita, nukkuminen on parempaa. Uskallan suositella mielialalääkettä. - niksu
jos ikä riittää (et mainninnut ikääsi).
Itselläni ei ollut noin rajuja oireita, vaan helvetillisiä kipuja ja vuotoa kuin joltain olisi revitty kurkku auki.
Itse halusin kohtunpoistoon, kun mulle kohtu on ollut aina tarpeeton ja aihettanut vain hankaluuksia. Hieman piti taistella, kun ikää on oli 37 v. Kun olin sinnikäs, pääsin lopulta kohdun poistoon. Olen ollut tosi tyytyväinen. - älä kärsi turhaan
oletko ihan varma että vaivasi johtuvat kuukautisista? entäs jos kärsitkin masennuksesta jota pms pahentaa. oli miten oli kannattaa käydä lääkärissä. itselläni oli mitä ihmeellisimpiä oireita aikanaan, mutta kun aloitin paniikkihäiriön takia mieliala lääkityksen,ne hävisivät. eli mielialan vaihteluita ei enää ole eikä muitakaan inhottavia vaivoja. älä turhaan kärsi siitä että olet sattunut syntymään naiseksi, hae apua.
- pms-oireisiinkin
Hei. Minkä ikäinen olet? Kovin tutuilta kuulostivat nuo pms-oireesi. Itse syön uusinta masennuslääkettä Remeronina mm. pms-oireisiin, pieni 15 mg annos riittää poistamaan ne kokonaan. Nyt aloitin myös Femilar-e-pillerit esivaihdevuosioireisiin, ja sopivat hyvin, eikä mitään pms-oireita tai kuukautisiakaan enää ole. Jess. Olen 44-vuotias.
- kauan ....
olet tuota Remeronia syönyt?
Onko ollut sivuvaikutuksia?
Remeronhan on vanha masennuslääke ja sen haittavaikutuksista yksi on painon nousu. - alkoivat?
kauan .... kirjoitti:
olet tuota Remeronia syönyt?
Onko ollut sivuvaikutuksia?
Remeronhan on vanha masennuslääke ja sen haittavaikutuksista yksi on painon nousu.Ap, milloin sulla alkoivat nämä pms-oireet, vai ovatko olleet ihan alusta asti? Oletko syönyt jossakin vaiheessa e-pillereitä tai katumuspillerin joka on voinut sekoittaa hormonitoimintasi?
Älä nyt vaan ala heti syömään mitään mielialalääkkeitä. Kannattaa kokeilla vaikka jotain homeopaattista valmistetta, muistaakseni oli sellainen joka auttaa pms-oireisiin. Vaikuttaa siltä että sun oireet johtuvat yleisestä tyytymättömyydestä elämääsi, et ole uskaltanut hakea opiskelemaan alaa joka kiinnostaa tms. Ehkä kannattaisi kokeilla toteuttaa itseäsi ennen kuin alat mitään kemiaa laittamaan aivoihisi, koska silloin voi käydä niin että jämähdät ja zombiudut... Jos harkitset lääkkeitä kannattaa käydä ammattitaitoisella psykiatrilla eikä missään terveyskeskuksessa. Valitettavasti terveyskeskuslääkärit määräävät mielialalääkkeitä ilman minkäänlaisia kokeita.
- Pmsoliminullakin
Minulla on akupunktio ja yrtit auttaneet pahaan pms-oireiluun. Tunnistin omat oireeni ennen edellämainittujen hoitojen aloittamista ap:n kirjoituksesta. Mutta pitää olla pätevä, useamman vuoden koulutusta saanut hoitaja.
- Otetaan.rauhallisesti
PMS-oireet ovat täysin normaaleja, joskin joskus ne voivat olla poikkeuksellisen voimakkaita. Lähtökohtaisesti kuulostaa erittäin kummalliselta syödä mielialalääkettä koska ei ole edes sairautta ja lisäksi niillä on useita tunnettuja haittavaikutuksia. Mielialalääkkeitä tungetaan liikaa joka paikkaan - bisnes se on joka kannattaa. Koska kyseessä on pääosin hormonaalisesti ohjautuva prosessi, pitää ensilinjan hoitolinjana olla hormonien tarkistus.
On hyvä jos ihmiset ottaisivat selvää näistä PMS-oireista ja niihin suhtauduttaisiin avoimesti. Ei saisi provosoitua vaikka joku nainen saisi känkkäränkkäkohtauksen PMS:n takia. Nykyään ihmiset ovat kyllä muutenkin niin jumalattoman kärttyisiä. Itse ajattelen niin, että jonkun PMS-oireet ei haittaa yhtään, kun ne kerran ovat normaaleja. Olen kyllä muutenkin perusluonteeltani rauhallinen ja empaattinen.- Otetaan.rauhallisesti
Olikin tosivanha aloitus jo. Eiköhän ole apua jo saanut. Omalta osaltani olen myös yrittänyt tuoda korteni kekoon näihin hormonijuttuihin. On paljon sellaista joka pitäisi ammattilaisten tietää ja ymmärtää, mutta valitettavasti näin ei ole ollut.
Ympäristön pitää siis suhtautua rauhallisesti PMS:ään eikä provosoitua. Fiksu pomo olisi aloittajan tapauksessa varmistanut loparit. Rauhallinen suhtautuminen rauhoittaa myös naisen mielialaa, mutta silti on myös syytä selvittää tarkemmin jos oikeasti hankalia oireita. Jotkut saavat apua vaihtoehtohoidoista, mutta teho perustunee plaseboon. Toisaalta mitä väliä jos apua saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740