Merkonomi Tradenomia arvokkaampi

IkiOpiskelija

Kun työnantaja kuulee sanan Tradenomi, hän ajattelee: "Voi höhlä, mitä toikin on..!"

Kuullessaan sanan merkonomi, hän ajattelee: "Aijaa, niin merkonomi, joo, kuin vanhoina hyvinä aikoina.."

Työnantaja palkkaa merkonomin, koska hänen ei tarvi tingata palkasta niin paljoa, merkonomihan hyväksyy mukisematta minimipalkan. Tradenomin taas joutuu itse vaivalla palauttamaan maan pinnalle. Se ei ole kivaa, vaan vaivaa aiheuttavaa puuhaa. Tosin se voi tuoda hupiakin, jos joku työvoimatoimiston lähettämä poloinen haastattelussa mainitsee, että tradenomiliitto on hänen takanaan, ja määrittänyt jotain minimipalkkojakin tradenomin tasoiselle koulutukselle.

"Ai, tradenomin tasoselle", "hehehe", nauravat haastattelijat pöydän takana.

Ja make no mistake about it - se on minimipalkka.

15

1605

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Primrose

... se helpottaa.

• tarkennusta

Älä unohda niitä nappejasi!

• Sinäpäs se

fiksu luulet olevasi! Hanki oma elämä!

• Taas puhutaan

suurella suulla asiasta, josta ei tiedetä mitään. Merkonomi on merkonomi.

• Luuloista ei kannata maksaa.

Tosi on. Merkonomi on merkonomi. Aina. Vanhoja kunnon merkonomeja arvostetaan työelämässä paljon enemmän kuin tradepellejä. Ihan samalla tavalla kuin vanhat kunnon opistoinssit rankataan paljon korkeammalle kuin AMK:n nykyisin suoltamat tusinainssit. Nykyinssi ei vastaa edes vanhaa teknikkoa, eikä tradenomi kunnolla edes merkanttia.

Merkonomi hallitsee käytännön, ja hänellä on riittävä pohja oppia töissä oikeasti samat asiat, jotka tradenomi vain luulee oppineensa koulussa. Tradenomi luulee sekä olevansa yhtä pätevä johtotehtäviin kuin ekonomi että hallitsevansa käytännön yhtä hyvin kuin merkonomi. Siis vain luulee. Todellisuudessa tradenomi ei hallitse kunnolla kumpakaan puolta, ei käytännön töitä eikä ylätason hommia. Silti tradenomi odottaa ekonomin lähtöpalkkaa. Eihän semmoisia pellejä kukaan palkaa. Miksi palkata työntekijä, joka vain nielee resursseja? Miksi Eivät firmat maksa suurista luuloista. Tradenomi pitää ensin opettaa tajuamaan, että hän ei oikeasti vielä osaa hommaansa, ennen kuin hänelle voi edes opettaa sen homman. Siinä menisi turhaan aikaa ja rahaa. Merkonomi ei luule mitään, vaan rupeaa opettelemaan heti kun taloon tulee.

Sen takia merkonomit pääsevät töihin ja etenevät töissä käytännön kautta oppimalla sillä aikaa kun tradenomit jatkavat haaveilua juoksupoikina, Siwan kassalla ja kortistossa.

• Tässä taas
        Luuloista ei kannata maksaa. kirjoitti:

Tosi on. Merkonomi on merkonomi. Aina. Vanhoja kunnon merkonomeja arvostetaan työelämässä paljon enemmän kuin tradepellejä. Ihan samalla tavalla kuin vanhat kunnon opistoinssit rankataan paljon korkeammalle kuin AMK:n nykyisin suoltamat tusinainssit. Nykyinssi ei vastaa edes vanhaa teknikkoa, eikä tradenomi kunnolla edes merkanttia.

Merkonomi hallitsee käytännön, ja hänellä on riittävä pohja oppia töissä oikeasti samat asiat, jotka tradenomi vain luulee oppineensa koulussa. Tradenomi luulee sekä olevansa yhtä pätevä johtotehtäviin kuin ekonomi että hallitsevansa käytännön yhtä hyvin kuin merkonomi. Siis vain luulee. Todellisuudessa tradenomi ei hallitse kunnolla kumpakaan puolta, ei käytännön töitä eikä ylätason hommia. Silti tradenomi odottaa ekonomin lähtöpalkkaa. Eihän semmoisia pellejä kukaan palkaa. Miksi palkata työntekijä, joka vain nielee resursseja? Miksi Eivät firmat maksa suurista luuloista. Tradenomi pitää ensin opettaa tajuamaan, että hän ei oikeasti vielä osaa hommaansa, ennen kuin hänelle voi edes opettaa sen homman. Siinä menisi turhaan aikaa ja rahaa. Merkonomi ei luule mitään, vaan rupeaa opettelemaan heti kun taloon tulee.

Sen takia merkonomit pääsevät töihin ja etenevät töissä käytännön kautta oppimalla sillä aikaa kun tradenomit jatkavat haaveilua juoksupoikina, Siwan kassalla ja kortistossa.

puhuu kateellinen, heikon itsetunnon omaava kauppakoululainen!

• IloinenTradenomi
        Luuloista ei kannata maksaa. kirjoitti:

Näin se on. Kyllä työtarjoukset olivat heikkoja mielikuviin verrattuna. Onneksi verkostomarkkinointi alkoi minun tapauksessani lyödä leiville uskokaa tai älkää.

• IloinenTradenomi
        IloinenTradenomi kirjoitti:

Näin se on. Kyllä työtarjoukset olivat heikkoja mielikuviin verrattuna. Onneksi verkostomarkkinointi alkoi minun tapauksessani lyödä leiville uskokaa tai älkää.

Tuskin olisi tullut tälle alalle lähdettyä, jos ei olisi ollut lievästi sanottuna pakko. Kuten sanottu, en ole katunut päivääkään.

• kuin kualla!
        IloinenTradenomi kirjoitti:

Tuskin olisi tullut tälle alalle lähdettyä, jos ei olisi ollut lievästi sanottuna pakko. Kuten sanottu, en ole katunut päivääkään.

Toiset tekee mitä osaa, minä teen mitä itse haluan :)!

• olevan aika
        kuin kualla! kirjoitti:

Toiset tekee mitä osaa, minä teen mitä itse haluan :)!

vekkuli tyyppi....:)

• Niin se vaan on

Meille tuli tradenomi koeajalle. Ensimmäisellä viikolla se rupesi tappelemaan asiakkaan kanssa. Asiakas sanoi että hän odottaisi yhden asian kuuluvaan palveluun ja että heidän asiakkaat odottaa sitä kumminkin. Sanoi että tekee kaupat sitten siellä missä tää tietty lisäpalvelu kuuluu diiliin ettei tarvi ostaa erikseen muualta.

Niin eikö tää trade ruvennu uhoamaan asiakkaalle kuinka hän kyllä tietää mikä on asiakaspalvelua kun hän on jotain gotleria lukenut. Asiakas sanoi että on ekonomi ja gotlerinsa lukenut hänkin. Tappeluhan siitä tuli.

Itse olen merkonomi enkä ole mitään gotlereita lukenut (syönyt olen kyllä). Mutta kyllä meille opetettiin aikanaan kauppiksessa että jos asiakkaan kanssa alkaa tapella on palvelutilanne siltä erää hävitty erä. Jos vielä rupeaa tappelemaan asiakkaan kanssa siitä kumpi tietää enemmän asiakaspalvelusta on kyllä täysi tampio.

Ei sitä tyyppiä sitten vakinaistettu. Toimari sano sille jo puolivälissä koeaikaa että saat olla koeaikas loppuun mutta kattele ittelles joku muu jobi. Mielellään joltain muulta alaltakin. Ei se muuta työtä sitten löytänyt, kortistossa kuuluu olevan.

Kun siitä tradepellestä oli päästy sanoi toimari että tää oli sitten viimeinen turhanomi mikä tähän taloon otettiin. Tilalle otettiin merkonomi, on meillä vieläkin.

• wryjhrsetg

Ei susta ainakaan kirjailijaa noilla lahjoilla tule...

• Olipas taas

tarina!!!

• 12 v töissä

Meille pääsi kesäksi harjoittelemaan yksi tradenomiksi lukeva AMK-opiskelija, kun se oli yhden päällikön sukulaispoika. Jestas, mikä pelle! Katseli merkonomeja nenänvarttaan pitkin ja puhui koko ajan siitä miten asiat tehdään heillä korkeakoulussa. Mikään työ ei sille kelvannut kun oli kuulemma koulutettu vähän paremmiin hommiin. Ei tiennyt mistään mitään eikä osannut mitään, mutta kuvitteli pääsevänsä meille suoraan jollekin johtajan pallille valmistuttuaan. Ei näkynyt enää seuraavana kesänä. Pomo oli sanonut, että oli jonkun sukulainen tai ei, mutta vain hänen kuolleen ruumiinsa yli se turhake enää tähän taloon tulee.

• was.
        12 v töissä kirjoitti:

Meille pääsi kesäksi harjoittelemaan yksi tradenomiksi lukeva AMK-opiskelija, kun se oli yhden päällikön sukulaispoika. Jestas, mikä pelle! Katseli merkonomeja nenänvarttaan pitkin ja puhui koko ajan siitä miten asiat tehdään heillä korkeakoulussa. Mikään työ ei sille kelvannut kun oli kuulemma koulutettu vähän paremmiin hommiin. Ei tiennyt mistään mitään eikä osannut mitään, mutta kuvitteli pääsevänsä meille suoraan jollekin johtajan pallille valmistuttuaan. Ei näkynyt enää seuraavana kesänä. Pomo oli sanonut, että oli jonkun sukulainen tai ei, mutta vain hänen kuolleen ruumiinsa yli se turhake enää tähän taloon tulee.

Totuushan on se, että huonoja tyyppejä tulee joka tuutista, oli koulutus mikä tahansa. Vain kokemuksen kautta ne saa karsittua. Siksi papereihin ei tavata luottaakaan...

... ja siksi monet pienyrittäjät pelkäävät virherekrytointeja. Se kun on kallista. Muiltakin saadut "kokemukset henkilöstä" ovat suuressa osassa arvioitaessa rekrytointikelpoisutta.

Hyviä aihioitahan sitä kuitenkin etsitään. Harva on valmis tullessaan töihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe