Ostin tuttavaltani

MB C 2,5 D automaatin vm.95

Kun teki mieleni hankkia auto muijalle työmatkoihin koska sille on tarvetta ja sen vanha auto alkaa olemaan tiensä päässä. Auto on just sisäänajettu, eli n.300000km on ajettua taivalta takana. Se on tuotu saksanmaalta pari vuotta sitten ja täällä suomessa siihen kuuluu kertyneen n.100000km. Tuttava osaa saksat mutta minä en ja koska autossa ei ole suomenkielistä käyttöohjetta tiedustelen ystävälliseltä MB-kansalta saako itse tuotuun tuontiautoon sellaista muualta kuin Veholta joka kuuluu ryöstöhinnoitelleen opuksen?

Ensimmäinen vikakin ilmeni tuossa muutama päivä sitten. Alkoi varashälytin (Laserline electronic protection) itekseen jollottaa pihassa, mikä ei täällä maalla varsinaisesti haittaa mutta häiritseehän se.

Kävin läpi kaikkia antureita ja huomasin, että kun konepellin anturin johdon irroittaa ei hälytyksiä tapahdu. Kun sen laittoi uudelleen (CRC:llä voideltuna) paikalleen alkoi ovien kaukolukitsemisen jälkeen ulinat taas joten jätin konepeiton anturin johdon irti. Sen jälkeen huomasin, että kaukolukitus toimii viiveellä eli n.5 sek kestää ennenkuin ovet aukeavat/menevät kiinni. Osaako joku sanoa mistä moinen johtuu. Aion kyllä laittaa uuden anturin konepeiton alle jahka kerkiän. Eihän täällä maalla niin kiire ole etteikö sitä viittä sekuntia jaksaisi odottaa, mutta onhan se hieman ärsyttävää ts. se on ärsyttävää kun muija natisee, että "ostit sitten mulle rikkinäisen auton".

Paljonko tuollainen 2,5 litrainen automaatti-dieseli hörppää löppää satasella? Tässä ei oo vielä ollut tarvetta täyttää tankkia joka oli kaupan harjakaisiksi täynnä kun se ostin. Jos ymmärrän oikein saksankielisen käyttöoppaan sanaa "kraftstoffbehälter" tarkoittanee se polttoainemäärää joka on 62 litraa.

Auto oli saksanmaalla huoltokirjamerkintöjen mukaan käytetty n.15000km välein huolloissa aina tuonne pariinsataan tuhanteen asti ja täällä loska-suomessakin käytetty 30:n tuhannen välein, tuttava vaihdellut itse siinä välillä. Näin meinasin minäkin menetellä väli-huoltojen suhteen, eli vaihtaa ite öljyt, suotimet ja tehdä tarvittavat pikkurempat. Pohja on massautettu täällä suomessa. Tietääkö joku käykö saksalaiselle myyty mersu saksassa jonkinlaisen ruosteensuojaus-ohjelman läpi?

Kuulisin mielelläni käyttökokemuksia kyseisen mallisella autolla ajaneilta/ajavilta? Autossa on lohkolämmitin, mutta sitä sähköä ei ole aina saatavilla siellä missä auto on parkissa joten kuinka on kylmäkäynnistysten kanssa?

Muuten oon (muijakin on joka sitä pääasiassa käyttää työmatkoihin vm-96 Peugeotin jäljiltä) tyytyväinen auton ominaisuuksiin. Eihän toi mikään kova ole kiihtymään, mutta kun moottoritiellä saavuttaa sen 130km/h:n niin matka on rauhallista, junamaista köröttelyä vaan.

Itsellä on vm.03 Golf Variant, enkä voi sanoa, että 75000km ajetulla volkkarilla olisi paremmat ajo-ominaisuudet tienpäällä kuin on 300tonnia ajetussa C-mersussa. Toki bensamoottori kiihdyttää pirteämmin.

Asiallisia vastauksia toivoen.

6

1143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestää pitkän

      Jos 130:ä ajelet niin hörppää n. 8 l/100km
      , Taas jos nopeus 80:ä, nin n. 5 l/100km

      Eli, ajotyyli vaikuttaa paljonkin, ja mm. tuulen huomaa kulutusmittarilla, jos vastatuuli, niin sattaa mennnä 0,5 l enemmän, mutta ei myötätuulessä sitten samaa vähemmän, mutta senkin kyllä huomaa.

      Itse ajelen rauhallisesti, näkyy sitten remonteissakin, eipä juuri ole. Moottoritielläkin korkeintaan 110. Kiihdytys rauhallisesti, samallailla olen kerinnyt, tai jopa nopeamminkin kokonaisuudessa.

      • Dieselll

        On kuitenkin muistettava että liian rauhallisella ajolla saat diesel moottorin voimaan pahoin. Etenkin toisinaan kiihdytyksiä kannattaa ottaa pikkuisen vauhdikkaammin, jotta kone ei pääse pahoin karstoittumaan.

        Kyllä mersun diesel sen kestää, vaikka olisi vanha paljon ajettukin kone.


    • Peltsi

      Veholta ostin W124:n suomenkielisen ohjekirjan 25eurolla.

      • Aloittaja

        Ei kuulosta pahalta hinnalta. Tää mun tapaus taitaa olla W202.

        Eikun sit Vehoon kyselemään. Kiitos vinkistä sulle peltsi.


    • Itse olen vakituinen lukija ja kirjoittaja http://www.mersuforum.net -palstalla. Siellä on paljon hyvää juttua tekniikasta, huolloista ja muusta ajankohtaisesta.

      Tätä suoli24:ää vaivaava typerien ihmisten paskanjauhanta puuttuu mersulaisten forumilta kokonaan.


      Master Eq

      • dealer

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1283
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1183
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe