jossa pohja vesi 1.5m alle maanpinnan.jos tontille tehdään kellariperustus (jossa autotalli)nii joutuu tekemään veden paineen kestävän lattian ja jonkin matkaa seinää.että pohjavesi ei laske.onko kellään kokemusta tuleeko kalliksi?? salaojat tulee varmaan vasta pohjaveden yläpuolelle vai tuleeko ollenkaa?? tontti vantaalla. miten käytännössä tehdään tämmönen rakenne??
kellari perustukseen vedenpaine seinät
10
4346
Vastaukset
- Vantaalle
seuraavat temput:
-salaojat anturan tasoon normaalisti
-harkkojen slammaus
-harkkoihin pikisively
-paistettava bitumikermi
-patolevy
-sepelikerros
Ja näin vain kellarin seinien alaosiin ja lattian alle vain sepelikerrokset, ei mitään vesieristeitä.
Eli varmistettiin pohjaveden pinnan pysyminen tarpeeksi alhaalla.
Jos et laske pohjaveden pintaa niin se täyttää autotallin ajoluiskan ja tallin sitä kautta.
Ja Vantaalla vaaditaan lattioiden alle putkistot radonin keräämiseksi, eli ei siellä vesi saa olla tai sinne nousta.
Nuo lisätemput ei ainakaan itse tehtynä nosta hintaa kuin alle 1000 euroa.
Muuten vanhojen kaavojen alueilla se kellarit saa olla myös maanpäällä viemättä rakennusoikeutta, nuo luiskat on aina vähän huonoja.- alk.kysyjä
kiitos hyvästä vastauksesta.
kysyin rakennus viranomaisilta puhelimitse ilman että hän tutustui tarkemmin asiaan, hän meinas että kertomasi toimenpiteet laskee pohjavettä eli eivät välttämättä hyväksy että mitään rakenteita tulee pohjaveden alle, anturat ym.mutta heillä on varmaan varovainen kanta aluksi ettei tule luvattua liikoja. ymmärsinkö oikein että teillä lattia nyt alempana kun alkup.p.vesi? - ja putkikaivannot
alk.kysyjä kirjoitti:
kiitos hyvästä vastauksesta.
kysyin rakennus viranomaisilta puhelimitse ilman että hän tutustui tarkemmin asiaan, hän meinas että kertomasi toimenpiteet laskee pohjavettä eli eivät välttämättä hyväksy että mitään rakenteita tulee pohjaveden alle, anturat ym.mutta heillä on varmaan varovainen kanta aluksi ettei tule luvattua liikoja. ymmärsinkö oikein että teillä lattia nyt alempana kun alkup.p.vesi?laskee ilman muuta pohjaveden pintaa alemmaksi rakennuksen ympärillä. Ennen se oli keväisin noin -1 m maan pinnasta, nyt pysyy varmasti - 2 metriä alempana, siitä pitää pohjavesipumppu huolen. Pumppu tarvitaan kun kaato kaupungin sadevesiviemäriin ei muuten siitä.
Tilanne jossain Hakkilassa savialueilla voi olla hankala jos naapuritalo on saven päällä ja viereisellä tontilla ei saa pohjavedenpintaa pysyvästi alentaa. Meillä ei ollut mitään ongelmia tuon pohjavesipinnan alentamisen kanssa.
Itse en tekisi kellaria vedenpaineen alaiseksi, vuotoriski aina olemassa.
- esko
Kovin usein en kohdannut tilannetta, joss yksityinen omakotirakentaja tekee ko rakenteita. Tekee mieli sanoa, älä ryhdy rakentamaan vedenpaineseiniä. Entäs sitten, kun tuleekin vuoto? Tuleeko kellarista uima-allas.
- alk.kysyjä
täytyy miettiä onko tontin hakua jatkettava??
- vedenpaineseiniä
taloonsa kun on paljon helpompi laskea pohjaveden taso alemmaksi.
- esko
vedenpaineseiniä kirjoitti:
taloonsa kun on paljon helpompi laskea pohjaveden taso alemmaksi.
Pohjavedenpintaa ei noin vain voi laskea. Se voi olla kaavamääräysten mukaan kielletty. Vesipinnan lasku savialueella aiheuttaa painumia. Kun itse laskin pv-pintaa 0,5 m, niin rakennusvalvonta vaati selvitystä sen vaikutuksesta ympäristöön ja naapurirakennuksiin. Sehän oli minulle onneksi rutiininomainen tehtävä työni takia.
- on poissuljettu
esko kirjoitti:
Pohjavedenpintaa ei noin vain voi laskea. Se voi olla kaavamääräysten mukaan kielletty. Vesipinnan lasku savialueella aiheuttaa painumia. Kun itse laskin pv-pintaa 0,5 m, niin rakennusvalvonta vaati selvitystä sen vaikutuksesta ympäristöön ja naapurirakennuksiin. Sehän oli minulle onneksi rutiininomainen tehtävä työni takia.
ja autotallin luiska sinne mahdoton tehdä jos kaava kieltää pohjaveden laskun.
- pois vaihtoehto
on poissuljettu kirjoitti:
ja autotallin luiska sinne mahdoton tehdä jos kaava kieltää pohjaveden laskun.
Heti maanantaina eli huomenna hajet rautakaupasta pari kieppiä valkoista salaojaputkistoa ja leikkat kiepeistä teipit auki siinä tontilla ja annat niitten kieppien valtoiminaan avautua siihen kedolle ja sitten tilaat kooteekoolta parikyt kasettii erikarkeuksisia murskeita ja kippailutat ne siihen salaojien päälle, jolloin siihen syntyykin tontille mahtava kunpare, johon voit kaivaa pohjaveden tasoista välittämättä hyvinkin syvän kellarin riippuen em tilaamiesi kasettien yksikkökappalemääristä.
- kiinnostaataas
Kellaria emme välttämättä halua mutta
koska rak.oik. pieni niin väistämättä tätäkin miettii.
Maaperätuktimuksessa pohja vesi havaittu 3m
tontin alapuolella eli onko haittaa naapurille
ja ovatko nämä tilat rakenteelliseesti halvempia kuin maanpäälliset tilat?????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937858
- 403782
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241210
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321073Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281013Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31792Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10790Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749