Fiat traktorit

Talvi tulossa?

Olen ostamassa vähän käytettyä Fiat traktoria kotikäyttöön (lumitöitä ym. pientä ajoa). Kertokaas mitkä ovat Fiatin heikkoja kohtia niin tietää "syynätä" tarkemmin.
Ja jos jollakin on muita hyviä ehdotuksia "kotitraktoriksi" niin kiitän kohteliaimmin.

31

18960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyviä

      Fiatit on yhtä hyviä kuin fiat autot. Aikanaan niitä myytiin/ostettiin, kun sai nelivedon hevosvoimia halvalla. Kalliiksi kuitenkin tuli takuun mentyä umpeen. Jos saat todella halvalla, niin osta. Mutta varaudu siihen, että diesel koneen korjaaminen on kallista! Jos jotain hajoaa, puhutaan aina alkaen 1000euroa. Teetä nuo lumityöt jollakin muulla, jolla on traktori valmiina. Jos leikkiä haluat, niin osta joku zetori tai pikku 500/502 valmetti. Niitä korjaavat joka paikassa, fiatin nostolaitetta ei korjaa kukaan.

      • Nimetön

        No kyllä noita viiuja ol turvesoilla paljon silloin /90 sarja aikoihin! Siellä koneiden kesto testataan (voin viimekesän kokemuksella sanoa.) Nyt ei sielläkään näkyny fiiuja, (tunteja koneissa jo paljon eikä kelpaa enää urakoitiin). Fiiut kestää mm. kierroksia aika paljon sekä viritystä!

        Täällä oli 110/90 fiiu moton ja ajokoneen lavetin edessä veturina. Tuossakin meijän mäellä ei fiiu mies sompaillu vaihteita ku paino kone kyyvissä lavetin kans. Siinä koneessa oli kiekkoja noin 3000 ja syöttöä silleen että 3,5" rosteripakarista löi iltasilla kulkiessaan näkyvä "ketunhäntä". Murina ja ulvominen kuului jo 3 km päästä tien risteyksestä ku läksi kiihdyttämään lavetin kans...

        Ei vallut ja jontikat samaa leikkiä kestä 10 vuotta kesät suolla ja välillä lavetin vedossa. Nykyisin sama kone on samalla urakoitsijalla lumitöissä, tosin pienemmällä viritys asteella!

        Tuo kertonee jotain viijujen kestosta. Itse olen kyl viimosen päälle vallumies mut kyl en pahalla kato fiiattiakaan


      • unesta...
        Nimetön kirjoitti:

        No kyllä noita viiuja ol turvesoilla paljon silloin /90 sarja aikoihin! Siellä koneiden kesto testataan (voin viimekesän kokemuksella sanoa.) Nyt ei sielläkään näkyny fiiuja, (tunteja koneissa jo paljon eikä kelpaa enää urakoitiin). Fiiut kestää mm. kierroksia aika paljon sekä viritystä!

        Täällä oli 110/90 fiiu moton ja ajokoneen lavetin edessä veturina. Tuossakin meijän mäellä ei fiiu mies sompaillu vaihteita ku paino kone kyyvissä lavetin kans. Siinä koneessa oli kiekkoja noin 3000 ja syöttöä silleen että 3,5" rosteripakarista löi iltasilla kulkiessaan näkyvä "ketunhäntä". Murina ja ulvominen kuului jo 3 km päästä tien risteyksestä ku läksi kiihdyttämään lavetin kans...

        Ei vallut ja jontikat samaa leikkiä kestä 10 vuotta kesät suolla ja välillä lavetin vedossa. Nykyisin sama kone on samalla urakoitsijalla lumitöissä, tosin pienemmällä viritys asteella!

        Tuo kertonee jotain viijujen kestosta. Itse olen kyl viimosen päälle vallumies mut kyl en pahalla kato fiiattiakaan

        Joo, se oli silloin se.


      • yksi asia

        pitää paikkansa: "Jos leikkiä haluat, niin osta joku zetori tai pikku 500/502 valmetti."
        Fiatin moottoreissa, vaihteistoissa ja perissä ei ole mitään eritystä vikaa, lukuunottamatta ensimmäisiä -90 sarjan koneita. Niissä oli siirtäjä ongelmia, mutta jos on korjattu, kestää kyllä.
        Moottorit kierroskoneita, eivät ota normaalia enempää kierroksia, mutta niitä pitää käyttää, muuten voimattoman tuntuinen. Hyvät jarrut, paljon vaihteia, hyvä nostolaite, jossa ei ole mitään ihmeellistä. Jotkut mallit (riippuu pumpusta) huonoja lähteen kylmänä käyntiin. Sähköt vähän italialaiset. Kaiken kaikkiaan kestäviä koneita. Kokemusta noin 15000 tuntia.


      • - MOK -
        yksi asia kirjoitti:

        pitää paikkansa: "Jos leikkiä haluat, niin osta joku zetori tai pikku 500/502 valmetti."
        Fiatin moottoreissa, vaihteistoissa ja perissä ei ole mitään eritystä vikaa, lukuunottamatta ensimmäisiä -90 sarjan koneita. Niissä oli siirtäjä ongelmia, mutta jos on korjattu, kestää kyllä.
        Moottorit kierroskoneita, eivät ota normaalia enempää kierroksia, mutta niitä pitää käyttää, muuten voimattoman tuntuinen. Hyvät jarrut, paljon vaihteia, hyvä nostolaite, jossa ei ole mitään ihmeellistä. Jotkut mallit (riippuu pumpusta) huonoja lähteen kylmänä käyntiin. Sähköt vähän italialaiset. Kaiken kaikkiaan kestäviä koneita. Kokemusta noin 15000 tuntia.

        ... ajatuksia. Minusta tuntuu, että Fiat on traktorina ollut pätevämpi merkki kuin autona. Eiköhän ne perusasiat (moottori, vaihdelaatikko) ole Fiatissa aivan kohdallaan. Pikku-italialaisuuksia niissä jonkun verran on, esim. heppoisten sähkövempeleiden ja ruostuvien peltien muodossa.


      • kun ettet
        - MOK - kirjoitti:

        ... ajatuksia. Minusta tuntuu, että Fiat on traktorina ollut pätevämpi merkki kuin autona. Eiköhän ne perusasiat (moottori, vaihdelaatikko) ole Fiatissa aivan kohdallaan. Pikku-italialaisuuksia niissä jonkun verran on, esim. heppoisten sähkövempeleiden ja ruostuvien peltien muodossa.

        valtion metalliin sotkeutuisi.Sen ränkätystä kuunnellessa naapurisopu kärsii.Itse tosin teettänyt lumityöt,ei kannata itse.Samoilla lämpimillä ne lykkii minun kuin muidenkin pihat.


      • pehkuleka

        Itselläni on kokemusta noin 10v entisestä turvesuo- veturista.Hyviä ja huonoja.Sähkölaitteet on p:stä. Valonvaihtajat kärähtelevät tuon tuosta;Italialaiset sähköt.Stefat tiputtelevat öljyjä talvella.Muuten kone,ja vaihteisto ovat toimineet moitteetomasti,ja paarua löytyy. Myös ryömintä ja jarruventtiili vakiona.Jos on hieman urheilumieltä kannattaa Fiatia kokeilla.


      • Maono.1
        Nimetön kirjoitti:

        No kyllä noita viiuja ol turvesoilla paljon silloin /90 sarja aikoihin! Siellä koneiden kesto testataan (voin viimekesän kokemuksella sanoa.) Nyt ei sielläkään näkyny fiiuja, (tunteja koneissa jo paljon eikä kelpaa enää urakoitiin). Fiiut kestää mm. kierroksia aika paljon sekä viritystä!

        Täällä oli 110/90 fiiu moton ja ajokoneen lavetin edessä veturina. Tuossakin meijän mäellä ei fiiu mies sompaillu vaihteita ku paino kone kyyvissä lavetin kans. Siinä koneessa oli kiekkoja noin 3000 ja syöttöä silleen että 3,5" rosteripakarista löi iltasilla kulkiessaan näkyvä "ketunhäntä". Murina ja ulvominen kuului jo 3 km päästä tien risteyksestä ku läksi kiihdyttämään lavetin kans...

        Ei vallut ja jontikat samaa leikkiä kestä 10 vuotta kesät suolla ja välillä lavetin vedossa. Nykyisin sama kone on samalla urakoitsijalla lumitöissä, tosin pienemmällä viritys asteella!

        Tuo kertonee jotain viijujen kestosta. Itse olen kyl viimosen päälle vallumies mut kyl en pahalla kato fiiattiakaan

        Se viijatin koppi ei oo paras kun kuoppaan rytkäyttää niin piä kattoon kohta tömähtää. Ja se nostolaitteen vipu on semmonen "jäykkä patukka kourassa. Ja sitten ne ovet tahtoo katketa yläreunastaan ovat sikarinlootanpeltiä. Muuten raktori on kohtuullisen hyvä.


      • Anonyymi

        Että kun piti jotain pakosti kirjotella, niin sitte tommosta höpö höpöä. 😂😂


    • olazaball

      on mm. sähköt, kone on kestävä ja kestää pitkään. pellit ruostuvat helposti. pieniä vuotoja on siellä täällä talven jäliltä, mutta muuten erittäin hyvä peruskone, kokemuksena 70-90

      • Anonyymi

        Ihan paskaa puhut! On empiirisiä, ainoastaan negatiivisia kokemuksia! Lasu


    • huoltomies.

      Unelma traktori! Jokainen hiivatti työllistää 5h vuodessa. Jos jää vuosi väliin, niin seuraavana vuotena on 10h tuntia töitä. Osta ihmeessä.

      • traktorilla

        ajetaan ihan oikeasti, menee huoltoihin tuo 5 tuntia kuukaudessa. Rasvaukset, öljynvaihdot, suodattimien puhdistukset jne jne. Et tunnu tietävän mistä puhut.


    • fiat

      fiatista kokemusta 40v. nytkin tallissa mallia 66 uudemman lisäksi ainoa isompi "remontti" kytkinlevyn vaihto olleet kyllä lujia vehkeitä.

    • Mie vuan

      Ensimmäinen Fiatti tuli meille v. 1977. Malli oli 780 DT. Tästä traktorista ei ollut kuin hyvää sanottavaa. Se oli ketterä neliveto, nopea maantiellä, siinäoli hyvä, tilava ohjaamo ja se kesti kovaa työntekoa. 11 vuoden ja 7 000 tunnin jälkeen se vaihtui Jontikkaan, joka oli hyvä sekin, ei silti.

      Vuonna -90 hankittiin melkein uusi 80-90, johon asennettiin etukuormaaja. Kuormaajakäytössä ei ollut muuta putetta kuin alakierroksilla voimaton moottori. Huoltomies turbotti sen myöhemmin, mikä teki tästä hyvän vehkeen moneen työhön. Tämä on meillä vieläkin. Hyvä vehje. Näissä on sinkityt pellit 80-luvun lopulta lähtien, joten eivät ruostu, vaikka jotkut omasta päästään näyttävät sellaistakin täällä keksineen.

      Välillä oli myös 110-90, joka oli jälkiturbotettu sekin. Tämä vehje oli ollut pari vuotta suolla suolla ennen meitä. Muuten helkkarin hyvä kone viemään 6 metrin estä kuin tyhjää, mutta ergonomialtaan aika vanhanaikainen ja pikavaihde on kuljettajan ranteessa. Nämähän ovat käytännössä täysin rikkoutumattomia vehkeitä.

      • Lisää potkua

        Onko 80-90 kestäny turbolla hyvin? Omistan samanlaisen koneen vm.-90 etukuormaajalla varustettuna ja oon ajatellu pistää siihen turbon kun alakierroksilla sais olla potkua enemmän. Mietityttää vain, että kestääkö koneessa männät. Käsittääkseni tehdas turboissa (85-90) on teräsvahvistettu mäntä ja tuli vaan mieleen että vaatiko mäntien vaihdon turbottaessa? Muuten kone on käyttööni sopiva, enkä tarvi uudempaa/isompaa konetta.


      • fiatagri
        Lisää potkua kirjoitti:

        Onko 80-90 kestäny turbolla hyvin? Omistan samanlaisen koneen vm.-90 etukuormaajalla varustettuna ja oon ajatellu pistää siihen turbon kun alakierroksilla sais olla potkua enemmän. Mietityttää vain, että kestääkö koneessa männät. Käsittääkseni tehdas turboissa (85-90) on teräsvahvistettu mäntä ja tuli vaan mieleen että vaatiko mäntien vaihdon turbottaessa? Muuten kone on käyttööni sopiva, enkä tarvi uudempaa/isompaa konetta.

        kyllähän fiat sellaisen kestää meillä on ahdettu 70-90 ja ajettu yli 15000 tuntia eikä kone syö öljyä eikä kertaakaan ole aukaistu konetta


      • turbotuksen
        Lisää potkua kirjoitti:

        Onko 80-90 kestäny turbolla hyvin? Omistan samanlaisen koneen vm.-90 etukuormaajalla varustettuna ja oon ajatellu pistää siihen turbon kun alakierroksilla sais olla potkua enemmän. Mietityttää vain, että kestääkö koneessa männät. Käsittääkseni tehdas turboissa (85-90) on teräsvahvistettu mäntä ja tuli vaan mieleen että vaatiko mäntien vaihdon turbottaessa? Muuten kone on käyttööni sopiva, enkä tarvi uudempaa/isompaa konetta.

        tosin jos aikoo tehoa ottaa, niin kannattaa käyttää pumppu asiansa tuntevalla diesel korjaamolla. Ja kertoa siellä minkä tehoiseksi aikoo traktorinsa tehdä. Pelkäkällä turbon asennuksella ja syötön lisäämisellä kaivaa lähinnä verta nenästään. Turbotus sinällään ei mielestäni ole ollenkaan huono idea, varsinkaan jos se tehdään oikein.


      • Lisää potkua
        turbotuksen kirjoitti:

        tosin jos aikoo tehoa ottaa, niin kannattaa käyttää pumppu asiansa tuntevalla diesel korjaamolla. Ja kertoa siellä minkä tehoiseksi aikoo traktorinsa tehdä. Pelkäkällä turbon asennuksella ja syötön lisäämisellä kaivaa lähinnä verta nenästään. Turbotus sinällään ei mielestäni ole ollenkaan huono idea, varsinkaan jos se tehdään oikein.

        Kiitos tiedoista!

        Sitten lisää kysymyksiä samaan aiheeseen...
        Minkä tyyppisiä ahtimia ootta tukkinu sinne pellin alle. Ihan siihen myytävää (muistaakseni) scanturbon satsia vai jotain sopivaksi koettua garrettin 03 sarjalaisia tai vastaavia? Tehtaan asennuksessa on käytetty ainakin kahta mallia vastaavassa koneessa (garrett TA3118 ja garrett TA2505), eli onko nämä ne sopivimmat mallit. Paljonkos niitä ahtopaineita kannattais pistää? Kuinkas pakosarjan kanssa, meneekö ihan jollain välilaippa sovituksella vai ostaako turboa varten tehty valmis pakosarja? Entäs pakoputki, onko se sama vanha vino piippu vai ihan suora putki ilman vaimenninta?


      • ole.
        Lisää potkua kirjoitti:

        Kiitos tiedoista!

        Sitten lisää kysymyksiä samaan aiheeseen...
        Minkä tyyppisiä ahtimia ootta tukkinu sinne pellin alle. Ihan siihen myytävää (muistaakseni) scanturbon satsia vai jotain sopivaksi koettua garrettin 03 sarjalaisia tai vastaavia? Tehtaan asennuksessa on käytetty ainakin kahta mallia vastaavassa koneessa (garrett TA3118 ja garrett TA2505), eli onko nämä ne sopivimmat mallit. Paljonkos niitä ahtopaineita kannattais pistää? Kuinkas pakosarjan kanssa, meneekö ihan jollain välilaippa sovituksella vai ostaako turboa varten tehty valmis pakosarja? Entäs pakoputki, onko se sama vanha vino piippu vai ihan suora putki ilman vaimenninta?

        tullut niin tarkkaan perehdyttyä, että vois alkaa osia luettelemaan. Mutta kokeile soittaa tuonne-> Ovat muistaakseni joskus myyneet valmiita turbosarjoja Fiatteihin. Muutamia olen nähnyt asennettuna, mutta itsellä ei ole kokemusta. Jos mielenkiintoa löytyy, ei turbon vaatimia osia (mm. pakosarja, putkisto, ilmanpuhdistaja) ole mahdoton itsekkään tehdä tai muuttaa sopiviksi. Pakoputken pitää olla tarpeeksi väljä, joko vaimentajalla tai ilman. Turbo vaimentaa pakoääniä sen verran että, sattaa naapurisopu säilyä suorallakin putkella ;)


    • fiat

      fiat on parhaimpia traktoreita. lujakone kärsii laittaa käyntiin ilman lämmitystäkin pilotilla ei kärsi ainakaan 110-90 (ei tietysti suositella). ja voimaa löytyy kun tarvii. Kulkee hyvin

      • hyvä

        ei sellasia pakkasia ookkaan että fiiatti ei räjähtäis käyntiin 8 vuotta joka päväistä työtä takana


      • armas.1
        hyvä kirjoitti:

        ei sellasia pakkasia ookkaan että fiiatti ei räjähtäis käyntiin 8 vuotta joka päväistä työtä takana

        Onko sinulla siitä räjjäytyskuvakii.


    • ZetoristaFiattiin

      Hei.

      Voisitteko ystävällisesti neuvoa missä on Fiat DT 80-90:n maadoituspisteet? Sähköt sekoilevat siihen malliin että maadoitusvikaa on. KIITOS.

      • Anonyymi

        Siinä kyllä sekoilevat kaikki mahdolliset paikat, joita traktorissa on!


    • Voimakas_on

      Meillä on tonni fiiatti kaikki on kunnossa nii lähtee 40 asteen pakkasessa käyntiin ja kestää hyvin!

    • Anonyymi

      tuommosesta haluaisin vinkkejä kun tuo fiat 750 4w niin ei piä öljyjään moottorin puolla ,,,, siityyt kytkin kopan puoll öljyt,,, no sehä ei tietenkään käy touhuun ,,,nyt vissiinkin ois 4 kerta kun pitää saman ongelman kans painia,,, trattoria poikki ja sillai,,, onhan sitä matkan varrella ollu paljon muutai, muut nyt on kova vääntö millä konstia saahaan kampiakselin takapää pitämään oljyt moottorin puolla,,, se sanon että ljoutiolaana ei oo oltu,, viimmesi koneistetiin kampiakselin alapukkiin ja yholvikappaleeseen tehvan ura 5mmx5mm ura ja siihen trafiitti nauha vuosi meni ok nyt samqa ongelma,, nyt ei voi vejota laakereihin ne on uusittu peti kautta veivit,,, tuli vaihteeksi mieleen että jos jollain kolleekalla ois tuo 750 lohko irrallaan nii kattos tai lähettäs mulle kuvan siitä kytkimen puolen lohkosta ,,, onko mahollisesti öljykanavan pään tulppa lommi raollaan josta vuotaa,,, terv timo oulusta ystävälliset vastaukset joko tämän palstan tai mieluummin puhelimitse tai tekstivietillä numeroo9n 0407055493

      • Anonyymi

        On 750, 850 OM moottorin lohko jossain...pitää kaivaa esiin.
        Oli myös ( 950 ) loki...OM CO3-130. Tosin 950 on omaa mielikuvitusta, mutta OM CO3-130 ei ole...se on maansiirto puolen kone, joka on hyvin pitkälti OM co3-75...80 kaltainen, mutta tilavuus on 5,4 litraa 115mm X 130mm...
        750...4,56 l, 110mm X 120mm ja 850...4,9 l, 110mm X 130mm.


    • Anonyymi

      Fiatagri 80-90 mikäköhän vikana kun neliveto päällä kuuluu voimakas naksutus

      • Anonyymi

        Terve
        Voisiko joku kommentoida minulla sama ääni.
        Mikä voisi olla vika ja onko helpo korjata jos vika siinä 4 veto kytkentä laatikossa hytin alka.


    • Anonyymi

      Jess... isälläni oli Fiat 780. Olen vaihtanut siihen 4 starttimoottoria (paha homma), joten nyt viides menossa. Pääsisi eroon äkkiä. Magneti-Marelli EI osaa sähköjä tehdä. Myös valot olen uusinut. Täysi romu koko vehje! Myös hydrauliyksikkö halkesi (venttiilipenkki). Oli ensimmäinen ja viimeinen!
      Lasu Koski T.l

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe