Vkl tapahtuu.

Teinin äiti.

Tyttäreni, 15v, Kärähti nyt sitten alkoholista, vkl hän taisi ottaa kavereiden kanssaan. Minun ja hänen isänsä ei pitänyt kotona olla, mutta hänen oli tarkoitus kyllä olla. Tulimme isännän kanssa kotia siinä 12 aikaan yöllä, tyttöä ei missään. Olimme suunniltamme huolissa, kukas se sitten tuli kotiin aivan kamalassa humalassa kahden jälkeen yöllä.

Nyt kysymys kuuluu, mitä teen? Olen aivan hukassa hänen kanssaa, hän on vasta 13. Miten te muut vanhemmat suhtautuisitte asiaan?

22

3105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16-vuotias poika

Onko tyttäresi siis 13 vai 15?

Itse olen 16, enkä koskaan siihen alkoholiin ole koskenut, eikä vanhempani ikinä pitäisi. Haluan pitää välini vanhempiini, joten en kännää ennen 18 ikävuottani, jos silloinkaan. Juominen ei kannata koska se haittaa kamalasti fyysista palautumista/kehitystä urheilussa, jota harrastan. Kannattaa antaa hänelle läksytys asiasta, jottei opi pahoille teille ennen 18 ikää. Alkoholin jälkeen saattaa tupakkaankin vielä koskea jos on noin nuori. Kannattaa hankkia harrastuksia ja keskustella ihan oikeesti siitä alkoholista, sillä sehän tuhoaa aivot. Kannattaa muuten jatkossa soitella tyttärellesi, jos jätätte hänet yksin kotiin. Tosin uskon, että luottamuksenne kärsi pahasti. Mutta paras asia mitä voit tehdä on, että pidä pääsi, ettet missään tapauksessa salli alaikäisen juontia!!!

• selvää

Otathan myös selvää kenen kanssa oli kun oli vetelemässä perseitä ja muistathan ilmoittaa heille. Nuorten alkoholin käyttö pakko saada kuriin, muuten ei valoisaa tulevaisuutta heillä ole.

• 25v

Anna rangaistus, jottei enää tee pettymystä vanhemmilleen. Vähennä rahan antamista, jottei viinoihin jäisi esim rahaa. Ja kaikki vanhat oikeudet tietysti takaisin, ettei sitä viinaa oteta ennen 18 ikää.

• 25v
        25v kirjoitti:

Anna rangaistus, jottei enää tee pettymystä vanhemmilleen. Vähennä rahan antamista, jottei viinoihin jäisi esim rahaa. Ja kaikki vanhat oikeudet tietysti takaisin, ettei sitä viinaa oteta ennen 18 ikää.

Siis noi vanhat oikeudet takaisin kun luottamuus on palannut.

• asdasda

"Tyttäreni, 15v,"

"hän on vasta 13."

Putoaa pohja tältäkin paskalta.

• Teinin äiti.

Siis tyttäreni on 13, anteeksi kirjoitusvirheeni. tuskin kukaan muukaan täällä on täydellinen, suvaitkaamme virhe.

Tyttäreni ei puhu minulle, mykkäkoulua pidetään edelleen. alkaa äitinä miettimään, että kuinka epäonnistunut onkaan. Mitä tehdä?

En tiedä mitä sanoa hänelle. Luottamus oli kohdallaan ennen sitä, ei tarvinnut soitella likan perään. Aina kotona ja ystävällään, kunnollinen nuori. Nyt kaikki muuttui, luottamus meni.

• 16-vuotias
        Teinin äiti. kirjoitti:

Siis tyttäreni on 13, anteeksi kirjoitusvirheeni. tuskin kukaan muukaan täällä on täydellinen, suvaitkaamme virhe.

Tyttäreni ei puhu minulle, mykkäkoulua pidetään edelleen. alkaa äitinä miettimään, että kuinka epäonnistunut onkaan. Mitä tehdä?

En tiedä mitä sanoa hänelle. Luottamus oli kohdallaan ennen sitä, ei tarvinnut soitella likan perään. Aina kotona ja ystävällään, kunnollinen nuori. Nyt kaikki muuttui, luottamus meni.

Vaikka olen nuori, enkä itsekään saisi juoda toivon, että kunnioitat mitä sanon edes osittain.

Kokemuksella sanon, että kaikki jotka aloittivat juomisen noin nuorena ovat alkoholisoitunut nyt ketä tunnen. Heitä on sellainen 6 lähipiiristäni. Mutta tuon 13-vuotiaana vedetyn humalan jälkeen on heille muodostunut biletapa kokoajan lisääntyen ja pian joka vkl kännäämässä.

13-Vuotiaan elimistölle alkoholi on kyllä sellaista myrkkyä, että huhhuh.

Puhu hänen kanssaan ja välitä selvästi ja tyynesti, ettei enää tuollaisia ennen 18 ikävuotta, eikä mielellään silloinkaan. Olet täysin oikeassa, että ajattelet hänen parastaan, hän kiittää 10 vuoden kuluttua, jos onnistuit pitämään hänet kaidalla polulla. Muistakaa, että ihmisen sisäelimet ovat kehittyneet kokonaan vasta 24-vuotiaana!

Jos tuo kokeilu jäi sikseen, niin voit olla ihan tyytyväinen, sillä kukapa vanhempi hyväksyy nykynuorten kännäämisen kadulla, mutta kaikki eivät vain voi mitään.

• yks emo
        16-vuotias kirjoitti:

Vaikka olen nuori, enkä itsekään saisi juoda toivon, että kunnioitat mitä sanon edes osittain.

Kokemuksella sanon, että kaikki jotka aloittivat juomisen noin nuorena ovat alkoholisoitunut nyt ketä tunnen. Heitä on sellainen 6 lähipiiristäni. Mutta tuon 13-vuotiaana vedetyn humalan jälkeen on heille muodostunut biletapa kokoajan lisääntyen ja pian joka vkl kännäämässä.

13-Vuotiaan elimistölle alkoholi on kyllä sellaista myrkkyä, että huhhuh.

Puhu hänen kanssaan ja välitä selvästi ja tyynesti, ettei enää tuollaisia ennen 18 ikävuotta, eikä mielellään silloinkaan. Olet täysin oikeassa, että ajattelet hänen parastaan, hän kiittää 10 vuoden kuluttua, jos onnistuit pitämään hänet kaidalla polulla. Muistakaa, että ihmisen sisäelimet ovat kehittyneet kokonaan vasta 24-vuotiaana!

Jos tuo kokeilu jäi sikseen, niin voit olla ihan tyytyväinen, sillä kukapa vanhempi hyväksyy nykynuorten kännäämisen kadulla, mutta kaikki eivät vain voi mitään.

Annoit todella hienon,hyvän vastauksen ja ikää sulla vasta 16?!!Huh,mihin vielä kykenetkään kun nyt jo noin viisas.Päihitit monet vanhemmatkin!Ilahduttavaa "tavata" fiksuja nuoria edes nettipalstalla.Hyvät jatkot sinulle!

• niin luotettava
        Teinin äiti. kirjoitti:

Sehän on ihan yleistä, että nuoret sanoo olevansa ystävän luona ja molemmat sanoo olevansa toistensa luona. Olen aina pitänyt sen linjan, et jos multa kysytään voinko olla yötä kaverilla, niin pyydän kaverin äidin puh.numeron ja keskustelen hänen kanssaan ja siten varmistan, että on vanhempien lupa jäädä sinne yöksi ja että he vastaavat lapsestani ja ovat myös itse kotona. Ei tarvitse olla hysteerinen noiden tarkistusten kanssa, mutta jos lapsesi tietää, että saatat tarkistaa, niin ei ainakaan enää uskalla yrittää huijata sinua. Jos olet huutanut ja haukkunut lastasi ja siksi hän on nyt loukkaantunut sinuun, ehkä tuli sanottua jotain tosi loukkaavaa hermostuksissasi, niin ota lapsesi kainaloon ja pyydä anteeksi, jos loukkasit ja kerro, että huolestuit niin kovin, että et tiennyt mitä tehdä ja sanoa. Anna hänen tuntea, että on edelleen oma rakas pikku-tyttösi, vaikka onkin töpeksinyt. Luulen, että hän sulaa, itkee ja pyytää anteeksi ja ehkä kertoo miksi tuli juoneeksi. Ehkä häntä kaduttaa jo kovinkin, mutta ei voi antaa periksi, jos olet liian vihainen. Viisaampi tekee aina alotteen sovintoon. Puhun kokemuksesta. Mulla on kaksi omaa aikuista lasta ja tällä hetkellä kotona 15, 16, ja 17 vuotiaat sij.lapset. Kun äiti juttelee nätisti, niin siinä kovempikin lapsi sulaa. Ei meidän nuoret ole kokonaan lopettaneet juomista, mutta ei ole mitenkään jatkuvaa ja aika hyvin kuitenkin hallinnassa ja kun ikää tulee koko ajan lisää, niin näyttäisi myös järki kasvavan. Näin tänään, huomisesta en tiedä. Jokainen päivä voi tuoda yllätyksiä. Olenkin nyt oppinut olemaan kiitollinen, kun tulevat edes kotiin ja suht koht kunnossa. He myöntävät avoimesti, että ovat juoneet jos kysyn ja menevät suoraa päätä nukkumaan. 13 vuotias on kuitenkin vielä niin nuori, että jos teillä on kotona asiat hyvin eikä tarvitse kotiongelmien takia mennä ryyppäämään, niin uskon, että jos nätisti juttelet, niin voi mennä vuosi tai kaksikin kun seuraavan kerran kiinnostuu juomisesta. Jos pidät kotona vihaa yllä, niin takuu varmasti menee juomaan heti, kun silmä välttää. Usko minua. Minkä ikäisenä itse kokeilit eka kerran ? Onko suvussanne taipumusta alkoholismiin? Muistele omaa nuoruuttasi. Miten olisit toivonut itseäsi kohdeltavan vast.tilanteessa? Juttele muutenkin lapsesi kanssa, että tiedät mitä hän ajattelee, tuntee, touhuilee. Mitä hän toivoo tulevaisuudelta. Minkälaisia haaveita hänellä on jne.

• v.äiti

Haet sen illalla pihalta,saatat kouluun ja haet kotiin, kännykkä pois,viikkorahat minimiin, ei ulos viikonloppuna....kunnes osaa olla. Naruja tiukemmalle,kohta oot muuten kusessa sen kanssa, ei usko enää mitään.

• äippeli1

Kerro sitten mitä teit.

• noin

Klassinen tapaus. Melkein kaikki vanhemmat joutuvat kokemaan tuon ensimmäisen kerran. Ja se on vanhemmille aina shokki. Ihmettelee onko kaikki kasvatus mennyt harakoille, pelkää mitä lapsesta on tullut, ja vanhempana on yhtäkkiä niin kovin avuton ja neuvoton ja pelokas. Tyttösi on nykyajan mukaan vetänyt kännit, ja ei ole varmaankaan tajunnut miten nopeasti viina nousee päähän.Ei varmaan tarkoitus ollut että tulisi ihan tuohon pisteeseen. Onneksi tyttösi tuli kotiin, siitä saatte huokaista helpotuksesta. Nykyajan media ja viihde Suomessa toitottaa joka paikassa julkkisten kännäyksistä ja sikabileistä, miten hauskaa se on, miten mukava toilailla, kännissä ei ole vastuuta jne jne... ei se ole mikään ihme että nuoret sitten juovat ja todella juovat. Keskustele asiasta tyttösi kanssa rauhallisesti, kerro että sinulle tuli todella paha mieli ja että olet huolestunut hänestä, kysele ketä kaveriporukassa on ja sano ettei se pitäisi tulla toistumaan. Ole asiallinen ja jämäkkä mutta kuuntele myös tyttöäsi keskittyneesti mitä hän sanoo. Kyllä hän siitä murroiästä kasvaa ja aikuistuu.

• äitikin

Tilaisuus tekee varkaan, hyvä kun teillä oli sentään kämppä kunnossa.
      13-vuotiasta ei mielestäni saisi jättää yksin yötä myöten.

• Teinin äiti.

Luotin tuolloin omaan teiniini, hän oli aina ollut niin "kiltti". Ei hän ikinä ollut mitään "laitonta" tehnykkään, aina tehnyt kuten kuuluukin. Sen vuoksi uskalsimme hänet jättääkkin kotia. Lupasi olla kunnolla.

Minulle selvisi, että likka ollut aikaisemminkin mukana juomassa. Se ei ollut mukavaa kuultavaa, aina uskaltanut tulla kotiin koska on ollut yksin.

olen edelleen neuvoton, miten minun tulisi toimia?

Olemme isännän kanssa kuitenkin joskus yötä myöten töissä, joten emme kotona voi olla vahtimassa viikonloppuja.

Viikkorahat menivät nyt sitten jäihin. Raivostuin hänelle ja huusin, ehkä se oli väärä tapa hoitaa homma kotiin. Pinnani ei vain kuitenkaan kestänyt, vaan päästin höyryt ulos. Hän on nyt arestissa vielä pari viikkoa. Kuinka pystymme vahtimaan, ettei hän lähde omille teilleen viikollakaan ym?

• vanha44
        Teinin äiti. kirjoitti:

Luotin tuolloin omaan teiniini, hän oli aina ollut niin "kiltti". Ei hän ikinä ollut mitään "laitonta" tehnykkään, aina tehnyt kuten kuuluukin. Sen vuoksi uskalsimme hänet jättääkkin kotia. Lupasi olla kunnolla.

Minulle selvisi, että likka ollut aikaisemminkin mukana juomassa. Se ei ollut mukavaa kuultavaa, aina uskaltanut tulla kotiin koska on ollut yksin.

Olemme isännän kanssa kuitenkin joskus yötä myöten töissä, joten emme kotona voi olla vahtimassa viikonloppuja.

Viikkorahat menivät nyt sitten jäihin. Raivostuin hänelle ja huusin, ehkä se oli väärä tapa hoitaa homma kotiin. Pinnani ei vain kuitenkaan kestänyt, vaan päästin höyryt ulos. Hän on nyt arestissa vielä pari viikkoa. Kuinka pystymme vahtimaan, ettei hän lähde omille teilleen viikollakaan ym?

13-Vuotias on kyllä niin nuori, että ryyppykaverit ovat hyvin harvassa. Jos saat selville keiden kanssa ryyppää, niin saat asioita paremmaksi. Eiköhän hänen kavereidensa vanhempien suhtautuminen päihteisiin ole sama kuin sinun, vähiintään. Mielestäni kannattaa laittaa lapsi vaativiin harrastuksiin, joiden avulla lapsi unohtaa viinat/tupakit.
        Itse kärähdin ensimmäisen kerran 17-vuotiaana kokeiltuani viinaa, eikä ollut kiva kokemus.

• minä minä
        Teinin äiti. kirjoitti:

itse olen saman ikäinen kun tyttäresi. jos joudutte olla poissa kotoa yötä, niin hommatkaa vahtija, joku tiukka sukulainen tai ihan ulkopuolinen! ja kannattaa ottaa selvää kenen kanssa tyttösi ryypiskelee? ja mene kyseisen nuoren kotiin selvittämään tilanne, ja jos JOKU täysi-ikäinen välittää tyttärellesi viinaa niin silloin siitä on tehtävä loppu anna sen jälkeen tuomioistuimen päättää tuomio, nimittäis päihteet ja alkoholi tuhoaa nuoren maksaa ja muitakin elimiä, nuoren maksa ei ole vielä valmis polttamaan alkoholia kehossa. mitä nuorempana aloittaa niin sitä helpommin koukkuun jää! tee loppu siitä heti.

• mukaan

jo 13 vuotiaan voi jättää yöksi kotiin!Näin on sanottu meillekin.Olen yh,ja työssä käyvänä niin on ollut pakko tehdä...Ei lapsia voi joka hetki valvoa,
        jossain vaiheessa heidän tulee ottaa kuitenkin vastuu itsestään/tekemisistään...ja miten se täysin ikinä onnistuisi, jos vanhemmat eivät ole antaneet
        heidän ees opetella sitä vastuunottoa??
        Liian paljon nykyisin holhotaan..kyllä ennen annettiin lasten olla lapsia,kokeilla rajoja..valvottiin sivusta..mutta tarvittaessa myös tekemisiin puututtiin!Alkoholia ei ennen kyllä samalla tavalla kokeiltu..kuin miten nuoret nyt tekee!
        Mutta valistus,ja kavereiden "puhututtaminen",kuin myös heidän vanhemmilleen kertominen tuosta juomisesta, vie ainakin asioita eteenpäin.Kun lapset huomaavat että vanhemmat/ne omatkin tietää
        saattaa tuo lopettaa koko "kokeilun"alkuunsa.
        Minkähän ikäinen sinnusta olisi sopivan ikäinen jäämään yksin kotiin?!7..vaiko 18-vuotias??
        Itse kun jo 15vuotiaana kotoa muutin,ja niin teki moni muukin samanikäinen aikoinaan...

• äitikin
        mukaan kirjoitti:

jo 13 vuotiaan voi jättää yöksi kotiin!Näin on sanottu meillekin.Olen yh,ja työssä käyvänä niin on ollut pakko tehdä...Ei lapsia voi joka hetki valvoa,
        jossain vaiheessa heidän tulee ottaa kuitenkin vastuu itsestään/tekemisistään...ja miten se täysin ikinä onnistuisi, jos vanhemmat eivät ole antaneet
        Liian paljon nykyisin holhotaan..kyllä ennen annettiin lasten olla lapsia,kokeilla rajoja..valvottiin sivusta..mutta tarvittaessa myös tekemisiin puututtiin!Alkoholia ei ennen kyllä samalla tavalla kokeiltu..kuin miten nuoret nyt tekee!
        Mutta valistus,ja kavereiden "puhututtaminen",kuin myös heidän vanhemmilleen kertominen tuosta juomisesta, vie ainakin asioita eteenpäin.Kun lapset huomaavat että vanhemmat/ne omatkin tietää
        Minkähän ikäinen sinnusta olisi sopivan ikäinen jäämään yksin kotiin?!7..vaiko 18-vuotias??
        Itse kun jo 15vuotiaana kotoa muutin,ja niin teki moni muukin samanikäinen aikoinaan...

iltoja aina joskus. Viikonloppuna esikoinen on parisen vuotta saanut olla yksin kotona, yhden yön joskus, kun olemme muut olleet mummolassa. Yhtenä yönä parvekkeelle oli kiivennyt murtovaras, joka oli pelästynyt yhtäkkiä syttyneitä valoja ja lähtenyt karkuun, ehti kyllä viedä parvekkeella ollutta pikkusälää. 13-vuotiasta en yksin jättäisi, on ihan lapsi.

• kokeiltu?!
        mukaan kirjoitti:

Ennen alkoholia ei kokeiltu kuten nykyään.Miten vanha olet,milloin nuoruutesi elänyt??Olen itse 40 ,ja kyllä mun nuoruudessa ryypättiin,sauhuteltiin kuten nykyäänkin.

Olin ns.nynnyjä joten en osallistunut hommiin,mutta joiltain kavereilta kuuli mitä tapahtuu. Ja suurin osa näistä kokeilijoista on nyt alkoholiongelmaisia.

Joten vanhemmat katsokaa ja valvokaa mitä nuorenne iltaisin ja viikonloppuisin hommailevat!Varmistakaa heidän sanomat paikat ja ajat.Olkaa itse esimerkkinä ja "seisokaa" myös sanojenne takana.

Kyllä Suomeen pitäisi saada toisenlainen alkoholikulttuuri kuin tämä nykyinen,perinteinen känniinjuonti.Esimerkkinä esim.etelä-ja keski-Eurooppa,jossa kännääminen on tyhmän hommaa.Miksei samanlainen periaate voisi tulla Suomeen?Meistä itsestä se on kiinni.

• ette mitenkään
        Teinin äiti. kirjoitti:

pysty enää ton ikästä vahtimaan. Nyt sun täytyy vaan yrittää keskustella hänen kanssaan ja sanoa, että haluaisit, että voisit luottaa häneen. Se on ainakin varmaa, et jos hän on uhmakas, niin alkaa sitten uhallaankin juoda. Jos taas vaikuttaa katuvaiselta, niin anna anteeksi, juttele nätisti miksi olet huolissasi ja siksi myös niin vihainen ja pyydä, että vastaisuudessa ei enää pettäisi luottamustasi, ettei todella tarvitse hommata lapsenvahtia kotiin. Kokemuksesta tiedän, että nuorten kanssa voi pååstä jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen jos edes yrittää ymmärtää heitä. Älä ainakaan nimittele lastasi. Anna hänen tuntea, että hän on arvokas ja tärkeä, etkä halua, että pilaisi elämänsä. Sano, että jos loppui tähän, niin tämä asia unohdetaan ja jatketaan niin kuin ennenkin. En pitäisi liian pitkää arestia, koska pitkässä juoksussa se ei auta mitään. Voi olla, että uhma vaan kasvaa ja menee heti uudestaan, mutta jos olet väleissä hänen kanssaan ja sanot, että luotat häneen, niin on vähän vaikeampaa pettää äidin luottamus, kuin jos äiti ei luota kuitenkaan, niin se on iavan sama. Ei ole enää mitään menetettävää. Eipäillään kuitenkin koko ajan. Ole tarkkana ja valvo, mutta älä anna lapsesi huomata sitä. Hänelle viestität vain, että luotat ja olet todella pettynyt, jos ei ole luottamuksesi arvoinen.

• duppaji

en osaa sen kummemmin vastata, mutta minkä ikäinen se tyttäresi nyt onkaan??? Alussa luki 15
      ja lopussa 13... hei daa!!!

• viisas...

Hän korjasi, että on 13 ja pyysi anteeksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      43
      3670
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      60
      3180
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      47
      3177
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      60
      2990
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      52
      2579
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      36
      2162
    7. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2119
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      60
      1972
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1839
    10. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      49