Yksin Kambodzhaan

Rinkka & sandaalit

Ulkoministeriö kehottaa välttämään Kambodzhaan matkustamista yksin. Ovatko UM:n turvaohjeet liioitellun varovaisia vai onko nimenomaan Kambodzhassa jotenkin erityisen turvatonta yksin verrattuna siihen, että olisi kaksin liikkeellä?

16

5482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käynyt

      Riippuu vähän missä ja miten liikkuu.
      Phnom Penhissä paikalliset varoittivat että pimeän tultua
      ei misään tapauksessa kannata yksin lähteä liikenteeseen
      koska vai saada puukosta kylkeen.

      Lisäksi hotellissa varoittivat taksistakin ja
      pyysivät aina ilmoittamaan koska on illalla lähdössä
      ylos että respan heppu tulee tarkistamaan että
      taksikuski on oikea eikä mikään huijari.

      • Rinkka & sandaalit

        Kiitos, varuillaan on siis syytä olla. Ihmetyttää vaan onko turvallisuudessa niin suurta eroa onko mies yksin tai 40kg tyttöystävän kanssa matkassa. Toisaalta saman UM:n artikkelin mukaan Kambodzha on "turvallinen maa". Yksi henkilö on tietysti aina vähän helpompi ryöstää kuin jos on kaveri, joka voi päästä karkuun ja hälyttää apua.


      • Hytinä
        Rinkka & sandaalit kirjoitti:

        Kiitos, varuillaan on siis syytä olla. Ihmetyttää vaan onko turvallisuudessa niin suurta eroa onko mies yksin tai 40kg tyttöystävän kanssa matkassa. Toisaalta saman UM:n artikkelin mukaan Kambodzha on "turvallinen maa". Yksi henkilö on tietysti aina vähän helpompi ryöstää kuin jos on kaveri, joka voi päästä karkuun ja hälyttää apua.

        "Ihmetyttää vaan onko turvallisuudessa niin suurta eroa onko mies yksin tai 40kg tyttöystävän kanssa matkassa."

        .... kysymyksen voisi esittää myös siten onko järkevää matkustaa yksin MIEHENÄ vai NAISENA Kambodzhaan. Jotenkin sellainen hytinä että naisena yksin voisi olla 'hiukan' vaarallisempaa kuin miehenä yksin... tiedä sitten mistä tällainen hytinä johtuu.... ;-)


      • Rinkka & sandaalit
        Hytinä kirjoitti:

        "Ihmetyttää vaan onko turvallisuudessa niin suurta eroa onko mies yksin tai 40kg tyttöystävän kanssa matkassa."

        .... kysymyksen voisi esittää myös siten onko järkevää matkustaa yksin MIEHENÄ vai NAISENA Kambodzhaan. Jotenkin sellainen hytinä että naisena yksin voisi olla 'hiukan' vaarallisempaa kuin miehenä yksin... tiedä sitten mistä tällainen hytinä johtuu.... ;-)

        Itse olen siis mies. UM ei sukupuolten välillä tee eroa kenties tasa-arvosyistä!


      • ehkä ei
        Rinkka & sandaalit kirjoitti:

        Itse olen siis mies. UM ei sukupuolten välillä tee eroa kenties tasa-arvosyistä!

        Matkallani Phnom Penhissä paikkaliset expatit totesivat että kaupunki on turvallinen liikkua yksin päiväsaikaan, mutta yöaikaan tulee varoa pimeitä alueita. Nämä neuvot tulivat miehiltä, mutta koskenevat myös 40 kiloisia naisia.

        Omalla mutu-tuntumalla laitan Kaakkois-Aasian maita alla olevaan turvattomuusjärjestykseen. Maat ovat isoja ja turvattomuutta kukin tuntee eri asioista, joten lista voisi olla hyvinkin toisen näköinen ... Itse olen pelännyt (ihan vähän) vain maissa 1, 2, 3 ja 5.

        1. Myanmar
        2. Filippiinit
        3. Kambodzha
        4. Indonesia
        5. Vietnam
        6. Laos
        7. Malesia
        8. Etelä-Korea
        9. Thaimaa
        10.Kiina
        11.Japani


      • Rinkka & sandaalit
        ehkä ei kirjoitti:

        Matkallani Phnom Penhissä paikkaliset expatit totesivat että kaupunki on turvallinen liikkua yksin päiväsaikaan, mutta yöaikaan tulee varoa pimeitä alueita. Nämä neuvot tulivat miehiltä, mutta koskenevat myös 40 kiloisia naisia.

        Omalla mutu-tuntumalla laitan Kaakkois-Aasian maita alla olevaan turvattomuusjärjestykseen. Maat ovat isoja ja turvattomuutta kukin tuntee eri asioista, joten lista voisi olla hyvinkin toisen näköinen ... Itse olen pelännyt (ihan vähän) vain maissa 1, 2, 3 ja 5.

        1. Myanmar
        2. Filippiinit
        3. Kambodzha
        4. Indonesia
        5. Vietnam
        6. Laos
        7. Malesia
        8. Etelä-Korea
        9. Thaimaa
        10.Kiina
        11.Japani

        Kiitos tiedoista ja mielenkiintoisesta listasta. Itse olisin laittanut Vietnamin (siellä vielä käymättä) alemmas tuossa listalla mut ei se taidakaan ihan lintukoto olla (Laosin olisin laittanut ylemmäs). Molempiin on tarkoitus myös mennä.


      • zzz....
        Rinkka & sandaalit kirjoitti:

        Kiitos tiedoista ja mielenkiintoisesta listasta. Itse olisin laittanut Vietnamin (siellä vielä käymättä) alemmas tuossa listalla mut ei se taidakaan ihan lintukoto olla (Laosin olisin laittanut ylemmäs). Molempiin on tarkoitus myös mennä.

        Kyllä toi lista menee suht oikein vaikka indonesia on tuntunut turvallisemmalta kuin vietnam (tai ainakin vietnamissa on sattunut enemmän onnettomuuksia). mutta tää on niin henkilökohtaista.


      • Nimetön
        ehkä ei kirjoitti:

        Matkallani Phnom Penhissä paikkaliset expatit totesivat että kaupunki on turvallinen liikkua yksin päiväsaikaan, mutta yöaikaan tulee varoa pimeitä alueita. Nämä neuvot tulivat miehiltä, mutta koskenevat myös 40 kiloisia naisia.

        Omalla mutu-tuntumalla laitan Kaakkois-Aasian maita alla olevaan turvattomuusjärjestykseen. Maat ovat isoja ja turvattomuutta kukin tuntee eri asioista, joten lista voisi olla hyvinkin toisen näköinen ... Itse olen pelännyt (ihan vähän) vain maissa 1, 2, 3 ja 5.

        1. Myanmar
        2. Filippiinit
        3. Kambodzha
        4. Indonesia
        5. Vietnam
        6. Laos
        7. Malesia
        8. Etelä-Korea
        9. Thaimaa
        10.Kiina
        11.Japani

        Etela-Koreako vaarallisempi kuin Thaimaa tai Kiina? Ei kai? Etela-Koreassa ei ole mitaan pelattavaa. Tosin kuin Kiina ja Thaimaa kyseessa on varakas maa (elintaso Suomen tasoa), joten koyhyyden aiheuttamaa varastelua ei ainakaan ole. Ja kuka on kuullut raiskatuista turisteista Etela-Koreassa (mita taas saa kuulla Thaimaassa).


    • past0ri

      Ihan vaan kysyn.

      Onko turvallista liikkua yksin Helsingin Rautatieasemalla perjantai tai lauantai illalla ?

      Mongo Mogo.

      En ole osannut pelatä liikoja Camb. Vietn. Laos Thai.

      Anna palaa. Siellä ketään ryöstetä. Jutut on juttuja.

      • SeeY

        Itse olen liikkunut yksin valkoisena naisena vietnamilaisessa porukassa. Enka todellakaan suosittele samaa ainakaan yksittaiselle valkoiselle naiselle, silla jengi suorastaan valilla repi vaatteista. Siem Riep oli ihan hyva paikka, mutta esimerkiksi Phnom Pehn iltaisin oli ihan kamala. Jopa paivalla hieman keskustan ulkopuolella oli kanssa aika rasittava, kun ihmiset tuli koko ajan koskettelemaan ihoa ja kerjaamaan. Vietnamilaiset tuttuni, joista osa asuu Kambodhassa ja osa Vietnamissa sanoivat, etta ainakin he jattavat osan kaduista valiin. Paakaupungissa nain myos jonkin verran imppaavia lapsia aivan sekaisin.


      • past0ri
        SeeY kirjoitti:

        Itse olen liikkunut yksin valkoisena naisena vietnamilaisessa porukassa. Enka todellakaan suosittele samaa ainakaan yksittaiselle valkoiselle naiselle, silla jengi suorastaan valilla repi vaatteista. Siem Riep oli ihan hyva paikka, mutta esimerkiksi Phnom Pehn iltaisin oli ihan kamala. Jopa paivalla hieman keskustan ulkopuolella oli kanssa aika rasittava, kun ihmiset tuli koko ajan koskettelemaan ihoa ja kerjaamaan. Vietnamilaiset tuttuni, joista osa asuu Kambodhassa ja osa Vietnamissa sanoivat, etta ainakin he jattavat osan kaduista valiin. Paakaupungissa nain myos jonkin verran imppaavia lapsia aivan sekaisin.

        naisena maailmassa... ei ole kokemusta. miehenä en ole kokenut koskaan mitään negatiivisia lääppimisiä/ahdisteluja. turkissa myös naiset ovat "guumaa gamaa" (naistutut kertovat)

        toiseksi "rinkka" kayttäänee miesten sandaaleja.

        kolmanneksi: menkään h:gin rautatieasemalle pe/la iltana klo 02-04 nakkikiska- tai taksijonoon... turvatonta on.


      • Nimetön

        Voi voi. On aina jotenkin niin surkuhupaisaa kun verrataan kehitysmaiden turvallisuustilannetta Suomen turvallisuustilanteeseen.

        Jos olet viettanyt, sanotaan vaikka kuukauden, Kaakkois-Aasiassa ja sinulle ei ole mitaan sattunut, miten se on verrainnollinen siihen, etta elinikasi aikana olet ehka kokenut yhden tai kaksi uhkaavaa tilannetta kotikaupunkisi rautatieasemalla yoaikaan?


        Fakta on se, etta toiset maat ovat vaarallisempia kuin toiset. Eika Suomi, edes Helsingin rautatieasema kello neljalta lauantai-aamuna, ole niita vaarallisempia paikkoja maailmassa.


    • rene
    • Nimetön

      Itse tulin juuri Kambodzahasta, jossa vietin pari viikkoa yksin matkustaen.

      Itselleni ei sattunut mitaan matkan aikana. Yksin kuljin aina jalan baarista majapaikkaani yon pikkutunneilla, oli sitten kyseessa Siem Riep, Phnom Penh tai Sihanoukville. Koskaan en tosin kannissa ollut. Joten, joku on yksin selvinnyt, vaikka on valttanytkin turvaohjeita.

      Phnom Penh on ollut Kaakkois-Aasian vaarallisin kaupunki ja oikeasti melko pahan paikan maineessa. Nyttemmin kaupunki on hieman rauhoittunut ja minun majapaikassani sanottiin, etta pimean tullenkin voi liikkua jalan.

      Mutta totuus on, etta ulkomaalaisiin kohdistuu (edelleen) rikoksia maassa. Sihanoukvillessa turistinainen oli hakattu ja ryostetty pari viikkoa sitten naisen palatessa yolla rannalla baarista majapaikkaan. "Ala lahde mihinkaan hortoilemaan yolla", paikallinen naistuttuni sanoi minulle. "Mina tunnen taman maan, taalla on vaarallista!" Myos raiskauksia on raportoitu.

      Huumeiden kanssa kannattaa olla erityisen varovainen. Samaisella viikolla yksi ruotsalainen kuoli ostettuaan vahingossa heroiinia. Kahdelta matkaajalta kuulin heidan drinkkeihinsa laitetuista tainnutustipoista tai vastaavista. Ilmaisjuomia ei saa ottaa vastaan.

      • malla__

        No eiköhän se ole paljolti sattumaa kenen kohdalle se "tilastotappio" napsahtaa.. tuskin esim. khao lakiin jouluna -04 menijätkään kovin turvattomin mielin (moni viimeiselle) matkalleen lähtivät. Tottakai "huonoa tuuria" voi edesauttaa vaikka toikkaroimalla kännissä yön pimeydessä, oli se sitten suomessa tahi ulkomailla.

        Itse koin Vietnamin turvallisena paikkana. Näpistelijöistä oli kovastikin varoiteltu mutta ei silläkään saralla yrittäjiä näkynyt. Yölliset matkat taittuivat moposuhareiden kyydissä taikka jalan.


      • Opponentti Nimeton
        malla__ kirjoitti:

        No eiköhän se ole paljolti sattumaa kenen kohdalle se "tilastotappio" napsahtaa.. tuskin esim. khao lakiin jouluna -04 menijätkään kovin turvattomin mielin (moni viimeiselle) matkalleen lähtivät. Tottakai "huonoa tuuria" voi edesauttaa vaikka toikkaroimalla kännissä yön pimeydessä, oli se sitten suomessa tahi ulkomailla.

        Itse koin Vietnamin turvallisena paikkana. Näpistelijöistä oli kovastikin varoiteltu mutta ei silläkään saralla yrittäjiä näkynyt. Yölliset matkat taittuivat moposuhareiden kyydissä taikka jalan.

        >>

        Minun pointtini oli se, etta maat ovat erilaisia. Toiset vaarallisempia, toiset turvallisempia.

        Kuka muistaa kuulleensa Suomessa tapahtuneesta aseellisesta ryostosta kadulla? Koskaan?

        Lainaus toisaalta netista:

        "Minut ryostettiin aseen kanssa Phenom Penhnissa mutta mitaan oleellista ei mennyt."

        Lahde: http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=12893&start=100


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe