Ussan tunnit pois kouluista

Riitta .

Koulut uskonnoista vapaiksi. En tajua miksi uskontoa pitää tuputtaa heti ekalta luokalta lähtien vaikka se on satua ja höpötystä. Tässä vaan käytetään lasten herkkäuskoisuutta hyväksi.

48

6338

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxxxxxxxxxx

      Oletko pakana? Suksi suolle valittamasta. Käy elämänkatsomustietoa jos se on sulle niin raskasta että koulussa on oppiaineita. Koulun uskonnon tunnit ovat enemmän tietoa kuin mitään jumalanpalvelusta nykyisin.

    • masentunutameeba

      Meillä on niin ihanat uskonnontunnit! Rennoin tunti viikossa! Kuuntelemme usein Pelle Miljoonaa tai jotain muuta ihme musiikkia, sillä opettaja käyttää laulujen sanoja havainnollistamaan asioita. Hän myös kertoo juttuja omasta elämästään, joita sitten käyttää vertauksina uskonnonjuttuihin. Koskaan emme kaiva kirjaa repusta saatika avaa sitä. Vihkoon piirrämme joskus sarjakuvia/tikku-ukkoja, (vertauksia nekin) ja kokeissa meidän täytyy joskus vastata piirtämällä sarjakuva. Kolmas vuosi tässä menossa, ja tasan 2 kertaa olemme saaneet läksyä. Muistiinpanoja saatamme muutaman lauseen kirjoittaa.

      Kyllä, opettajamme on HYVIN erikoinen, todella outo, mutta parempaa opettajaa noinkin tylsälle oppiaineelle saa hakea. Syynä ei ole pelkästään se tuntien rentous vaan se, että se poikkeaa niin paljon muiden koulun opettajien opetusmenetelmistä.

      • sdshg

        Sinä taidat olla sompion koulussa ja uskonnon opettajasi Jussi Ruoti ? Sillä minulla on juuri vastaavat tunnit ja olen sompparissa keravalla :) .Millä luokalla olet ameeba ? :D


      • masentunutameeba
        sdshg kirjoitti:

        Sinä taidat olla sompion koulussa ja uskonnon opettajasi Jussi Ruoti ? Sillä minulla on juuri vastaavat tunnit ja olen sompparissa keravalla :) .Millä luokalla olet ameeba ? :D

        Miten mä jotenkin osaisnkin aavistaa, että joku ihan varmasti tunnistaa kenestä opettajasta on kyse. :DD

        Olen yhdeksännellä, sen enempää en välttämättä uskalla nyt kertoa..

        :D


      • jee jee

        ussan tunnit ei todellakaan oo mitään rentoja :( päin vastoin!Hyvä kun uskaltaa edes vierus tovereitaan vilkaista,saati sitten terotintaan lainata (ettei tule sanomista) :( Ja puhumisesta (ilman lupaa)seuraa joku vuoden saarna ja seisotus :(

        Että semmosta meillä...mut hyvä et ees jollain on ussan tunneilla hauskaa


      • gg
        sdshg kirjoitti:

        Sinä taidat olla sompion koulussa ja uskonnon opettajasi Jussi Ruoti ? Sillä minulla on juuri vastaavat tunnit ja olen sompparissa keravalla :) .Millä luokalla olet ameeba ? :D

        Mullapa on vielki sen tunteja :DD:D:


      • bboyooy
        masentunutameeba kirjoitti:

        Miten mä jotenkin osaisnkin aavistaa, että joku ihan varmasti tunnistaa kenestä opettajasta on kyse. :DD

        Olen yhdeksännellä, sen enempää en välttämättä uskalla nyt kertoa..

        :D

        Sama ope mulki :D ja ysil kans


      • 1983 Tomppa
        sdshg kirjoitti:

        Sinä taidat olla sompion koulussa ja uskonnon opettajasi Jussi Ruoti ? Sillä minulla on juuri vastaavat tunnit ja olen sompparissa keravalla :) .Millä luokalla olet ameeba ? :D

        Ruoti oli just paras, kun ite olin 90 luvun lopulla siellä koulussa. ei tarvinnu huudella hallelujaa eikä mitään muutakaan sen semmoista. just jotain tikku-ukkoja ruustettiin aikamme kuluks pulpetin kanteen ja heiteltiin nuuskapalloja luokan kattoon


      • Peksi-83

        Kyllä! 1996-99 ja silkkaa leffojen katsomista sekä Sielun Veljien ja Pellen tuotantoa - joskus ehkä Bob Marleynkin.. Mahtava äijä tuo Ruoti oli!


      • Eräreikä

        Ei saakeli onks Jussi opettanu jo 2006? :DD mulla loppu nyt uskonto mutta Jussi jää ikuisesti mieleen just tollasista tunneista!


      • Anonyymi
        Eräreikä kirjoitti:

        Ei saakeli onks Jussi opettanu jo 2006? :DD mulla loppu nyt uskonto mutta Jussi jää ikuisesti mieleen just tollasista tunneista!

        Siellä se Ruoti opettaa edelleen :D pitkän uran tehnyt ja asiallinen opettaja


    • ...

      uskonto on kyllä tylsää mutta todistappa että se on puppua!!

      Ihmiset tarvitsevat uskontoa. Uskonto neuvoo moraaalikäsitystämme asioista (10 käskyä). uskonnot neuvovat miten elää hyvin ja antavat toivoa paremmasta ja kuoleman jälkeisestä elämästä.

      • Umpipakana

        Ihmisen moraalin kasvamiseen ei takuulla tarvita uskontoa! Vai näetkö asian niin, että kaikki ne, joille ei ole opetettu ussaa koulussa, ovat moraalittomia tai että heissä moraalittomia on enemmän? Moraali opetetaan kotona - tai sitten ei. Koulun ussantunteja siihen ei takuulla tarvita! Eikä koulun ussantunteja tarvita mihinkään muuhunkaan. Kirkkohistorian voisi yleissivistyksen vuoksi käydä läpi yhtenä kurssina yläasteella muun hissan yhteydessä. Riittäisi loistavasti. Lisäksi voisi olla koko peruskoulun aikana yksi tai kaksi kurssia elämänkatsomustietoa. Siinä se.


    • Muotka2

      Itse olen melkein samaa mieltä. Se on kyllä väärin että aletaan heti tuputtamaan tätä syntykertomusta heti kun kouluun on päässyt. Omasta mielestä uskonnon pitäisi olla vapaavalinainen aine 4-5 luokalla.

    • vester

      vasemmistolainen ?

      • normaali_ihminen

        Miten jonkun ihmisen vasemmistolaisuus liittyy siihen, ettei usko satuihin?


      • kuuluu...
        normaali_ihminen kirjoitti:

        Miten jonkun ihmisen vasemmistolaisuus liittyy siihen, ettei usko satuihin?

        perinteisesti ateismi.


      • -----
        kuuluu... kirjoitti:

        perinteisesti ateismi.

        Se voi kuulua vasemmistolaisuuteen mutta ateismiin ei kuulu vasemmistolaisuus.


    • Crommower

      Just hyviä tunteja mulla kun kuuntelen soittimella pakanametallia tai sitten vaan nukun.

    • poika 89

      must ussan tunnit koulus pitäs alottaa vast siin vaihees kun lapset on sen ikäsii että ite pystyvät miettimään mikä on totta ja mikä ei eivätkä usko kaikkee mitä opettaja kertoo.

    • Ei meille ainakaan opeteta satuja uskonnonkaan tunneilla. Ihan tosiasioita meille opetetaan.
      No, kun kerran vastustat uskonnonopettamista, koska uskonnot ovat satua, niin varmaan vastustat myös kalevalan yms. opettamista? Sekin on ihan yhtä satua.

      • umpipakana

        Et taida olla ihan viisas. Eihän Kalevalaa opetetakaan totena. Ussan taruja opetetaan.


    • JJK90

      Olen samaa mieltä,jotkut kuuluvat kirkkoon tapauskovaisina(Kirkkohäiden muiden seremonioiden takia,eivät uskon)ja nyt heidän lapsensa kärsivät hirveästä propagandasta

      Neuvostoliitossa oli uskonnonvapaus(Että ei oo himouskovaisilla valitettavaa) mutta kouluissa ei uskonnonopetusta anneta

      Tohon vastaus olisi kirkon erottaminen valtiosta,siihen se uskontopropaganda loppuisi,täytynee soittaa Puhjolle(Kansanedustaja Veijo Puhjo,Vasemmistoliitto) että alkaa muitten vassujen kanssa valmistella tätä,mää kun tunnen Puhjon henk.koht :D

    • kakkonen

      Minun uskooni ei kyllä ala-asteen uskonnonopetus ole vaikuttanut, enkä koskaan ole uskonut näihin juttuihin... Uskonnon opetusta en kuitenkaan pidä huonona asiana

      Ussan tunnit ovat ala-asteen vain tälläisiä satuja, mutta nyt kun tarkemmin miettii, niin niihin saattaa törmätä keskusteluissa tms. ja silloin on mielestäni mukava tietää mistä puhutaan. Yläasteella uskonto on taas tietoa antavaa, mielestäni on mukava tietää enemmän muistakin uskoinnoista, tietää vähän että ketkä nyt lukee koraania tai tooraa.

      Eli en kannata, sitä että uskonto otettaisiin pois. Poistaisihan se kyllä tylsiä tunteja koulussa pois mutta hyötyä siitä on..

    • RUODIN ISOIN FANI

      JUSSI ENSIO RUOTI ON PARAS USKONNONOPETTAJA IKINÄ.

      • Anonyymi

        Niin on


    • ent oppilas

      Jussi Ruoti piti myös hauskoja psykologian tunteja iltalukiossa.

      • -00

        Mullaki ruoti ussanopena! :D ihan paras ope koska saatiin vaan kerran läksyä seiskal ja koskaan melkein ei käytetty kirjoja tehtiin vaan muistiinpanoja, piitrettiin katotiin kuolleen ruumiin kuvia ja joku ruumiinpoltto video Mut se ei oo kivaa jos se saa ragekohtauksen :'D rupee heittelee pulpetteja ja tuoleja... ja sit se kans hakkaa pöytää kans jollai paperijutul? XD mut joo ei ehkä oo ihan normaali tyyppi... hyvä maine sil on sompparis ;)


    • Minäsevaanolen

      Ruoti ❤️ Hieno mies :)

    • Et-opelta kyllä ei

      Kenenkään ei ole pakko osallistua koululaisjumalanpalveluksiin ja seurakunnan aamuhartauksiin. Jos koulu tai lukio sellaisia toimintaansa ymppää, niille pitäisi nyt OPHn ohjeiden mukaan olla vaihtoehtoista ei-uskonnollista ohjelmaa, josta tiedotetaan hyvin etukäteen.

      Aletaan valita se vaihtoehtoinen ohjelma, niin eiköhän kirkkojumalanpalvelukset ala vähetä! Ja jokainenhan voi käydä kirkossa vaikka viikottain jumalanpalveluksessa, jos haluaa.

    • jmkdgfhdrthg

      No miksi te siellä tunneilla käytte? Luuletteko että ne loppuvat kun tänne kirjoittelette?
      Äänestäkää jaloillanne ja alkakaa käyttää järkeä mitä seuraa omista teoistanne. Ei niistä mikään mielikuvitusolento ota vastuuta. Jos sataa paskaa niskaan niin se on ihan oma syy. Sitä saa mitä tilaa.

      • Et-opelta

        Kirkon jäseninä olevilla on pakko osallistua "oman uskonnon" opetukseen eli heillä on ET mene -kielto ET-opetukselle.

        Lukioikäinen (15 vuot täyttnyt) voisi kyllä erota kirkosta, mutta alle 18-vuotias vain molempien huoltajien suostumuksella

        Sen sijaan koululaisjumalanpalveluksiin ja aamuhartauskiin ei kirkon jäsentenkään tarvitse osallistua.

        Pois jäänti lisääntyy, kun uusien ohjeiden mukainen vaihtoehtoinen ohjelma kehittyy ja siitä tiedotetaan.

        Tai sitten reksi hoksaa, että jumalanpalvleukset eivät kuulu hänen lakisääteisiin hommiinsa... Ihmiset voi itse käydä vaikka joka sunnuntai ja väliin viikollakin...


      • ethndfsgbhsbs
        Et-opelta kirjoitti:

        Kirkon jäseninä olevilla on pakko osallistua "oman uskonnon" opetukseen eli heillä on ET mene -kielto ET-opetukselle.

        Lukioikäinen (15 vuot täyttnyt) voisi kyllä erota kirkosta, mutta alle 18-vuotias vain molempien huoltajien suostumuksella

        Sen sijaan koululaisjumalanpalveluksiin ja aamuhartauskiin ei kirkon jäsentenkään tarvitse osallistua.

        Pois jäänti lisääntyy, kun uusien ohjeiden mukainen vaihtoehtoinen ohjelma kehittyy ja siitä tiedotetaan.

        Tai sitten reksi hoksaa, että jumalanpalvleukset eivät kuulu hänen lakisääteisiin hommiinsa... Ihmiset voi itse käydä vaikka joka sunnuntai ja väliin viikollakin...

        Mikä ihmeen pakko? Kuka pakottaa? PELKO. Se pakottaa. Jos osaisitte ajatella ihan omilla aivoilla sanoisitte noille satutunneille heipparallaa nyt on hyppytunti.


      • Humanistisesti
        ethndfsgbhsbs kirjoitti:

        Mikä ihmeen pakko? Kuka pakottaa? PELKO. Se pakottaa. Jos osaisitte ajatella ihan omilla aivoilla sanoisitte noille satutunneille heipparallaa nyt on hyppytunti.

        Niin, pelko sosiaainen paine, mitä muut ajattelevat, samanikäiset, tai isovanhemmat... Pelko on kuitenkin ylimitoitettua... rohkeus saa kunnoitusta... Tsemppiä!


    • Ruoti=legenda

      Haha. Ruoti on legenda. Hyvin omalaatuinen, rennot tunnit, mutta silti oppii hyvin. Eikä ysillä Ruoti jaksa edes jakaa kirjoja. Uskonto on kyllä aika perseestä, mutta etiikka on ihan kivaa. On se kyllä aika pelottava kun alkaa huutamaan, mutta ei onneksi huuda kuin syystä. Kerran on läksyä antanut, kasilla piti mennä ens ripari messussa alasti kirkkoon. Voitte arvata kuinka moni teki läksyt.

    • somppari

      Jussi Ruoti opetti minullekin uskontoa 2000- luvun alussa. Minä en kutsuisi Jussia rennoksi, päin vastoin. Vaatii kyllä oppilailta paljon ja omaa vahvan auktoriteetin. Uskonnontunnit tuntuivat kyllä rennoilta Jussin opetusmetodien takia! En muista kuin parin opettajan nimet yläasteelta, mutta Jussi on kyllä jäänyt vahvasti mieleen. Olen Jussille kiitollinen, kun opetti "ajattelemaan" ja "tulkitsemaan" tietoa. Ruodin kokeet olivat muistaakseni utopisen vaikeita.

    • Ruotionäijä

      Vittu mikä äijä

    • RuotiOnLegenda

      Ruoti on varmasti omankin yläasteaikani mielenpainuvin opettaja, varsinkin ysiluokalla etiikka oli silkkaa parhautta ja aamulla oli suorastaan nautinnollista mennä Jussin tunnille :D

    • Feeniksin_kyynel

      Aina voi mennä elämänkatsomustunneille tai erota kirkosta ja mennä elämänkatsomustunneille. Kukaan ei estä.

    • JeesusTulee

      Uskonto on propagandaa, mutta siihen uskomisesta aiheutuvat haitat on pieniä. Kannattaisi ensin keskittyä muihin valheisiin, kuten siihen että tottelevaisuus on hyve. Sitä opetetaan syntymästä lähtien ja koulussa jatketaan.

    • Uskonnosta saa vapautuksen, kun eroaa kirkosta. Pakkoruotsista saa vapautuksen vain tekemällä itsarin!

    • Anonyymi

      Upp

      • Anonyymi

        Älä nosta viestiketjua turhaan, mikäli ei ole varsinaista asiaa.


    • Anonyymi

      Uskonnot eivät kuulu kouluihin, tai sitten niillä pitäisi tasapuolisesti opettaa kaikkia uskontoja.
      Uskonto kuuluu satutunneille, kaikki olisivat normaalisti ateisteja.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä!


    • Anonyymi

      Alaluokilla diggasin uskontotunteja, varsinkin kun ope luki usein tarinoita.
      Uskonnon opetuksesta tai tuputuksesta ei ollut tietoakaan.
      Lukiossa "ymmärsin" että voin luistaa noin yhden tunnin kouluviikosta koska olen ns pakana. No ei ollu kivaa notkua se tunti yksin pihalla tietämättä miten kuluttaisi aikansa.

    • Anonyymi

      Mä oon sompionkoulus ja mun ope on Jussi ruoti

    • Anonyymi

      Tota meidän ussan ope on Jussi ja se on 😀😀

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe