Kyselen

neuvoa

Eli olen 29 vuotias nainen, meidän perheessä siis siskoilla ja vanhemmilla on kaikilla lasit, faija on lasinsa saannut vasta vanhemmalla iällä, mutta muilla on lasit.

Mä olen nyt huomannut viime aikoina että silmät väsyy helposti.. tai ainakin kun olen itse väsynyt huomaan tämän oireen.. eli lukiessa silmät väsyy, samoin tv:tä katsottaessa, näytttöpäätettä tuijottaessa ja joskus kun olen väsynyt valot vähän häikäiseee...lisäksi olen saannut migreenin viimeisten 2-3 vuoden aikana, jota ilmenee harvoin, mutta olemassa se on.. voiko asiat liittyä yhteen?
Millassia laseja tarvittas? Siis optikolle vai/tai silmälääkärille varmaan pitää jokatapauksessa mennä... en itseasiassa edes tiedä kenelle pitää aika varata? Miten voinkin olla näin käsi tämän asian kanssa, mutta en ole joutunut aikaisemmin käymään moisissa...
Lisäksi pimeänäkö on heikentynyt, olen huomannut sen kun pimeellä ajan autolla ja lukiessani lehteä.. huomaan joutuvani keskittymään lukemiseen hiukka tarkemmin.. aluksi mietin vaan että olen väsynyt ja siksi ei jaksa lukea...

Eli mistä pitäisi aloitta?
Mikä olisi edullisin keino..
Infoilkaapa mua te fiksummat =)

15

1609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvokaa

nyt minua =)

• Pitkä kokemus silmälaseista

Varaa aika silmälääkäriltä. Optikko voi toki tarkastaa näkösi mutta samalla vaivalla tulee tehtyä laajempikin silmien terveystarkastus joten lääkärille vaan.

Taittovirheet kehittyvät yleensä, ja teini-iän jälkeen varsinkin, niin hiipien ettei sitä itse yleensä edes tiedosta. Tulee vaan omituisia oireita, päänsärkyä, silmien väsymistä, valonarkuutta ja muita juttuja.

Jos valitat asiaa työterveyshoitajalle niin voit saada pienellä tuurilla häneltä lähetteen silmälääkärille jolloin työnantaja maksaa. Lisäksi jos lääkäri määrää sinulle työlasit esimerkiksi näyttöpäätetyöskentelyä vareten, nekin maksaa työnantajasi.

Silmälääkäri vastaa varmasti mielellään kaikkiin näkemistä koskeviin kysymyksiisi, niitä ei kannata ujostella.

• silmäihminen

Eipä tuohon muuta neuvoa ole, kuin puhelin käteen ja varaamaan aikaa optikolta. Toki voit myös käydä silmälääkärillä, jos haluat tarkastuttaa silmien terveydentilan perusteellisemmin, mutta pelkkään silmälasien tarpeen/voimakkuuden määrittämiseen ja yleiseen silmien kunnon kartoitukseen riittää optikolla käynti mainiosti! (Optikon koko 3,5 vuoden koulutus tähtää nimen omaan tähän, lääkärin erikoistuminen painottuu silmäsairauksiin.) Oireittesi perusteella kuulostaisi siltä, että sinulla on kauko- eli plusnäköä. Sitä on todennäköisesti ollut aina, mutta pikku hiljaa iän myötä (valitan, 3-kymppiset silmät alkavat jo olla vanhat...Ü) silmät eivät enää jaksa kompensoida taittovirhettä omalla lihastyöllä. Etenkin näyttöpäätteellä silmät väsyvät, koska lähietäisyydelle täytyy "zoomata" enemmän kuin kauas. Olet myös huomannut valontarpeen kasvaneen, sekin viittaisi kaukonäköön. On myös mahdollista, että sinulla on pientä hajataittoa, mikä tarkoittaa vain sitä, että silmä ei taita joka suunnassa samalla tavalla. Tämä on aivan yleistä.

Ilmeisesti tarvitset siis pluslasit, joita sinun on hyvä käyttää ainakin päätteellä ja lukiessa. Optikko määrittää silmälasiarvot silmiesi taittovoiman ja tarpeittesi mukaan ja auttaa tarvittaessa kehysten valinnassa. Muista, että silmien taittovirhe (eli kauko- tai likinäkö tai hajataitto) ei ole silmäsairaus vaan silmien fysiologinen tila!

• silmäihminen

• kirjoittelija..
        silmäihminen kirjoitti:

Tässä yksi linkki, josta löytyy taittovirheistä ym. ihan selkokielellä:

http://www.arlainst.fi/nv-peda/silmat/taittovirheet.htm

Kiitoksia paljon infosta. Nyt on varattuna optikolle aika. Silmäasemilla on nyt tarjous, jossa pääsee tarkastukseen 5;llä eurolla.

Miten paljon lasit maksaa?

Jos on esim. yksiteholasit? Kehykset ja lasit tms...
        Tuolla silmäaseman sivuilla oli teksti että:
        Syyskuvaston uutuusmalleista alennus 60€ ostaessasi yksiteholinssit kehykset...

Millä hinnalla te olette lasinne ostaneet?

• optikkoliikkeestä
        kirjoittelija.. kirjoitti:

Kiitoksia paljon infosta. Nyt on varattuna optikolle aika. Silmäasemilla on nyt tarjous, jossa pääsee tarkastukseen 5;llä eurolla.

Yksitehoisen ( likilasit ) pakettiratkaisun sain mielestäni jopa halvemmalla kuin kuvittelin.
        Linssit kovapintaisena, kehys, optikon työt ( tutkimus sekä lasien rakennus ) sekä kova kotelo:
        Kaikkineen 80:00 euroa !

Eipä mielestäni kannata Viroon matkustella ;)

• elina28

Hei! Milloin tarkastuksesi on? Laitapa tietoa tulemaan miten meni.
        Mulla kävi vuos sitten aika lailla samoin kun sun. Todettiin kaukotaitteseksi ja nyt plus-lasit nenällä aamusta iltaan. Ootko kokeillut sellaisia halpakaupan valmiita plus-laseja?
        Elina

• sait......
        optikkoliikkeestä kirjoitti:

Yksitehoisen ( likilasit ) pakettiratkaisun sain mielestäni jopa halvemmalla kuin kuvittelin.
        Linssit kovapintaisena, kehys, optikon työt ( tutkimus sekä lasien rakennus ) sekä kova kotelo:
        Kaikkineen 80:00 euroa !

Eipä mielestäni kannata Viroon matkustella ;)

noin edullisen paketin?

• ne...
        elina28 kirjoitti:

Hei! Milloin tarkastuksesi on? Laitapa tietoa tulemaan miten meni.
        Mulla kävi vuos sitten aika lailla samoin kun sun. Todettiin kaukotaitteseksi ja nyt plus-lasit nenällä aamusta iltaan. Ootko kokeillut sellaisia halpakaupan valmiita plus-laseja?
        Elina

halvat plus lasit on..mistä tietää mikä on hyvä.. onhan niitä varmasti eriasteisia laseja olemassa..

• säännöt
        sait...... kirjoitti:

noin edullisen paketin?

kieltää markkinoimasta tai mainostamisesta tällä palstalla. No ymmärrettäväähän on, sillä muuten täämä palsta olis silmäasiketjujen mainoksia täynnä.

Tuskin rikon sääntöjä jos kerron että "pienestä, katutasossa, kivijalkamyymälästä"...
        -Niin ja pääkaupungissa...

• MjM

Mulla on kans tämän syksyn aikana ilmaantunut ihan samanlaisia oireita, eli pää ja silmät kipeytyy lähelle katselemisesta ja välillä näkö meinaa sumentua. Varsinkin työpäivän jälkeen monesti tuntuu, että silmät on tosi jännittyneet ja tekee mieli vaan katsella horisonttiin. Kävin muutama päivä sitten optikolla tarkastuksessa ja plussaahan sieltä löytyi. Optikko suositteli, että lasit kannattaisi ehdottomasti hankkia. Ihmettelin kuitenkin jälkikäteen kun vahvuutta tulisi "vain" 0.75 eikä hajataittoa mitattu ollenkaan (kun ei siihen ollut aihetta). Muutenkin tuo optikon tarkastus oli kyllä tosi pikainen. Selailin vanhoja viestejä täältä foorumilta ja tuntuu, että monet on saaneet paljon vahvemmat lasit vastaaviin oireisiin. Mulla on myös kotona jotkut halpislasit 1.0 vahvuudella ja niilläkin näkee ihan terävästi lähelle ja kauas.

Varasin nyt sitten ajan silmälääkärille, jotta saisi selville varmasti oikeat vahvuudet. Kuitenkin jos nyt joutuu ekat lasit hankkimaan niin olisihan se hyvä, että ne olisi sitten varmasti oikeanlaiset, eikä niitä tarvisi heti ruveta uusimaan. Oikeastaa melkein odotan, että lääkäri määräisi lasit, jotta oireet helpottuisi. Ikävä kun joutuu kokoajan pinnistelemään kun katselee lähelle, eikä tämä näyttöpäätetyö yhtään helpota asiaa. Ikää mulla on 29v.

• mette 32
        MjM kirjoitti:

Mulla on kans tämän syksyn aikana ilmaantunut ihan samanlaisia oireita, eli pää ja silmät kipeytyy lähelle katselemisesta ja välillä näkö meinaa sumentua. Varsinkin työpäivän jälkeen monesti tuntuu, että silmät on tosi jännittyneet ja tekee mieli vaan katsella horisonttiin. Kävin muutama päivä sitten optikolla tarkastuksessa ja plussaahan sieltä löytyi. Optikko suositteli, että lasit kannattaisi ehdottomasti hankkia. Ihmettelin kuitenkin jälkikäteen kun vahvuutta tulisi "vain" 0.75 eikä hajataittoa mitattu ollenkaan (kun ei siihen ollut aihetta). Muutenkin tuo optikon tarkastus oli kyllä tosi pikainen. Selailin vanhoja viestejä täältä foorumilta ja tuntuu, että monet on saaneet paljon vahvemmat lasit vastaaviin oireisiin. Mulla on myös kotona jotkut halpislasit 1.0 vahvuudella ja niilläkin näkee ihan terävästi lähelle ja kauas.

Varasin nyt sitten ajan silmälääkärille, jotta saisi selville varmasti oikeat vahvuudet. Kuitenkin jos nyt joutuu ekat lasit hankkimaan niin olisihan se hyvä, että ne olisi sitten varmasti oikeanlaiset, eikä niitä tarvisi heti ruveta uusimaan. Oikeastaa melkein odotan, että lääkäri määräisi lasit, jotta oireet helpottuisi. Ikävä kun joutuu kokoajan pinnistelemään kun katselee lähelle, eikä tämä näyttöpäätetyö yhtään helpota asiaa. Ikää mulla on 29v.

moi!
        sama juttu mulla parisne vuotta sitten. sain ekoiksi laseiksi 1.0, mut sit jo puolen vuoden päästä piti uusia ne ja silloin tuli molempiin 2.0 ja nyt tuntuu et pitäisi jo taas uusia ainakin lähelle.
        Johtuu kait siitä et heti ei plus-silmiin voida laittaa koko tarvittavaa vahvuutta. Silmien pitää ensin tottua miedompiin linsseihin. Kerrothan sit mitä lääkäri määräsi?
        Mette
        PS. Määräsikö optikko sulle lasit vakikäyttöön vai lukulaiseksi? Mä tarviin näitä omiani sekä lähelle että kauaksi.

• MjM
        mette 32 kirjoitti:

moi!
        sama juttu mulla parisne vuotta sitten. sain ekoiksi laseiksi 1.0, mut sit jo puolen vuoden päästä piti uusia ne ja silloin tuli molempiin 2.0 ja nyt tuntuu et pitäisi jo taas uusia ainakin lähelle.
        Johtuu kait siitä et heti ei plus-silmiin voida laittaa koko tarvittavaa vahvuutta. Silmien pitää ensin tottua miedompiin linsseihin. Kerrothan sit mitä lääkäri määräsi?
        Mette
        PS. Määräsikö optikko sulle lasit vakikäyttöön vai lukulaiseksi? Mä tarviin näitä omiani sekä lähelle että kauaksi.

Tosiaan vakikäyttöön se optikko lasit määräsi. Sanoi että lähelle katselemisessa niistä olisi eniten hyötyä, mutta niillä pitäisi nähdä hyvin kauaskin. Olisi noista optikon laseistakin varmasti paljon hyötyä, mutta ihan oman mielenrauhan takia ajattelin vielä sielä silmälääkärissä käydä. Mulla on se lääkäriaika ens viikolla niin sittenpä kuulee tuomion. Saa nähdä kuinka paljon se eroaa tuosta optikon tarkastuksesta. Näin äkkiseltään vähän hirvittää, että pitäisi ruveta lasien vakikäyttäjäksi eikä enään ilman pärjäisi.

• MjM
        MjM kirjoitti:

Tosiaan vakikäyttöön se optikko lasit määräsi. Sanoi että lähelle katselemisessa niistä olisi eniten hyötyä, mutta niillä pitäisi nähdä hyvin kauaskin. Olisi noista optikon laseistakin varmasti paljon hyötyä, mutta ihan oman mielenrauhan takia ajattelin vielä sielä silmälääkärissä käydä. Mulla on se lääkäriaika ens viikolla niin sittenpä kuulee tuomion. Saa nähdä kuinka paljon se eroaa tuosta optikon tarkastuksesta. Näin äkkiseltään vähän hirvittää, että pitäisi ruveta lasien vakikäyttäjäksi eikä enään ilman pärjäisi.

Nyt on sitten silmälääkärissä käyty. Vahvuutta tuli 1.0. Hajataittoakin oli vähän, mutta sitä ei kannata alkaa erikseen korjaamaan. Lääkäri sanoi, että aika nopeasti joutuisi vahvuutta lisäämään kun silmä tottuu linssiin. Sumutustippojakin laitettiin, mutta sitten loppujen lopuksi näköä ei kuitenkaan erikseen tippojen kanssa katsottu - silmän pohjat ainoastaan.
        Eikai siinä sitten muuta kun pokia valitsemaan. Sen verran lähelle katselu kuitenkin tuntuu rasittavan, että varmasti ihan tarpeeseen lasit tulee. Vakikäyttöön lääkärikin laseja suositteli, koska silmä on kauaskin katseltaessa kokoajan rasituksessa ilman laseja.

• MjM
        MjM kirjoitti:

Nyt on sitten silmälääkärissä käyty. Vahvuutta tuli 1.0. Hajataittoakin oli vähän, mutta sitä ei kannata alkaa erikseen korjaamaan. Lääkäri sanoi, että aika nopeasti joutuisi vahvuutta lisäämään kun silmä tottuu linssiin. Sumutustippojakin laitettiin, mutta sitten loppujen lopuksi näköä ei kuitenkaan erikseen tippojen kanssa katsottu - silmän pohjat ainoastaan.
        Eikai siinä sitten muuta kun pokia valitsemaan. Sen verran lähelle katselu kuitenkin tuntuu rasittavan, että varmasti ihan tarpeeseen lasit tulee. Vakikäyttöön lääkärikin laseja suositteli, koska silmä on kauaskin katseltaessa kokoajan rasituksessa ilman laseja.

Laitetaanpas vielä loppukommentit tähän. Eli nyt on em. lasit olleet viikon käytössä ja tosi hyvältä tuntuu. Lasit on olleet päässä oikeastaan koko päivän koska teen näyttöpäätetyötä ja siinä laseista on eniten hyötyä. Lähelle katsominen on tosi paljon helpompaa kun silmä tarkentaa ilman pinnistelyä eikä tarkennus herpaannu vaikka samaa kohdetta tuijottaa vähän pidempäänkin. Hämärässä näön tarkkuus lähelle ja kauaskin on selvästi parempi laseilla kun ilman. Mitään silmien alueella tuntuvaa päänsärkyä ei ole ollut. Ainoa miinus on, että jos katsoo tarkasti jotain kohdetta jossa on iso kontrastiero, esim. teksti-tv:n valkoinen teksi mustalla pohjalla, näkyy kirkkaan tekstin yläpuolella haalea varjo tekstistä. Tuo on vissiin sitten sitä hajataittoa, josta lääkäri mainitsi. Ei tuo nyt häiritse, mutta täytyy seuraavia laseja hommatessa huomauttaa asiasta, josko sen saisi korjattua.

Aika nopeasti totuin laseihin ja nyt tuntuukin, että on mielummin lasit päässä kun ilman. Jotenkin näkeminen on vaan paljon helpompaa lasien kanssa kun näkee selkeästi ilman pinnistelyä. Eli rillipääksi tässä tultiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3626
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      33
      3006
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2906
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1669
    Aihe