ketjujen pesu

Johannjjj

Laittelen pyörää talviteloille ja ketjut ovat töhnän peitossa.Mikä on paras konsti pesuun?Googletin ja toiset suositteli moottoriöljyä.

14

2949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oldbikerboy

      Ota ketjut irti ja pistä likoamaan esimerkiksi lakkabensiiniin. Liotuksen jälkeen etsi vanha kattila ja kaada siihen moottoriöljyä niin että ketjut peittyy. Vie kattila ulos ja käytä retkikeitintä tai nuotiota ja keitä ketjuja kiehuvassa öljyssä jonkin aikaa. Kiehuva öljy tunkeutuu joka rakoseen. Älä sitten pistää tippaakaan rasvaa tai ketjuöljyä vaan aja ketjut kuivana seuraavan kauden ja taas syksyllä uusit käsittelyn. Näin ei turha töhnä tartu kiinni ja ketjut kyllä kestävät näinkin käytettynä.

    • Kra

      Ennen O-rengasketjuaikaa ihan toimiva menetelmä, minulla on vieläkin hyllyssä kattilallinen kyseistä tavaraa. Käytän sitä edelleen fillareiden ketjuihin. Huoneen lämpöisenä kattilan saa kääntää vaikka ympäri, sieltä ei valu mitään on senverran jäykkää tavaraa.

      Alunperin se oli muistaakseni joku englantilainen tuote. Sillä sai prätkän perinteisen rullaketjun käyttöiän tuplattua helpostikin.

      Mutta tuskimpa sillä menetelmällä voi enää hoitaa nykyisiä erikoisketjuja, joissa on kumitiivisteet (O-,X- tai Z-)

    • askaa olis

      ite teen dieselistä ja bensasta sekoituksen jolla maalipensselillä sivelen ketjun puhtaaksi ovat kestäneet aivan ennätys lukemia ketjut.toisella kädellä pitelen sellaista irtokarkkirasiaa mihin neste sitten valuaa.käsittelyn jälkeen ajan parikilsaa että loput lähtee lentoon. ja öljyän sitten seuraavana ajopäivänä.hyvin ovat kestelleet ketjut.toki se sotkee moottorin päätä hiukan kun se lentää sieltä pois. liuottimella suihkauttaa jos näkyy jotain pinnoilla sitten.

    • jii--jii

      vinkiksi käytä peräöljyä ketjujen voiteluun,ei ole
      sen jälkeen koskaan paskaiset,ainoa "haittapuoli"
      on että on isompitöinen mutta pienellä pensselillä/hammasharjalla homma hoituu,ja varmasti
      parhaiten voitelee,verrattuna noihin sprey tavaroihin,ja kerjun pesun saa sen jälkeen unohtaa.

      • Olis kiva tietää miten olet tämmöseen päätynyt? Et kai ihan ekalla yrittämällä kaiksta erilaisista vaihtoehdoista just peräöljyä keksinyt käyttää?


      • jii--jii
        Laaksonenster kirjoitti:

        Olis kiva tietää miten olet tämmöseen päätynyt? Et kai ihan ekalla yrittämällä kaiksta erilaisista vaihtoehdoista just peräöljyä keksinyt käyttää?

        "viisaus" että kokemus on opettanut,moottori/perä öljyt ovat ainoita jotka eivät kerää kaikkia pa..aa
        ketjuihin,joku tuolla mainitsi ketjuvahan,sillä tuhoaa
        takuuvarmasti ainakin vanhat ketjut.

        mulla pyörässä nuy 45tkm ja vielä on käytössä alkuperäiset ketjut/rattaat,hyvä suoritus kun ottaa huomioon,että pyörällä oli ajettu 21tkm kun se ostin.

        olin vaan tässä välillä unohtanut tuon rasvaus homman,kun kaksi edellistä pyörää oli keppivetoisia,ainoa haitta jos näin voi sanoa on
        peräöljyn pas..mainen haju,mutta se on pieni "haitta".

        suurin ketjujen ikään vaikuttava homma on kuinka
        usein niitä rasvaa,itse kuulun siihen kategoriaan
        jotka suorittavat homman joka (melkein) tankillisen välillä,joku pitää sitä suurena vaivana,mutta sitä se ei mielestäni kyllä ole,jos
        muistaa mitä tuo "paketti" maksaa,itselläni kustansi reilun 200€,vielä en ole päättänyt vaihdanko talven aikana uudet,vai ajanko vielä vanhoilla.

        mitä enemmän noille ketjuilla on ajettu sitä useammin ne kaipaavat rasvausta,ja kyllähän ne jo ääntelevätkin aika lailla,joten taidan päätyä tuohon vaihtoon,koska ei tahdo enää löytää sopivaa kiristys kohtaa,kun rattaat ovat sen verran soikeana.

        tässä lyhykäidyssään minun "perusteluni" miksi
        minä käytän peräöljyä,eikä se kylläkään tullut mitenkään sattumalta,johan jo manuskassa on "suositus" ko: tavaran käytöstä.


      • jii--jii kirjoitti:

        "viisaus" että kokemus on opettanut,moottori/perä öljyt ovat ainoita jotka eivät kerää kaikkia pa..aa
        ketjuihin,joku tuolla mainitsi ketjuvahan,sillä tuhoaa
        takuuvarmasti ainakin vanhat ketjut.

        mulla pyörässä nuy 45tkm ja vielä on käytössä alkuperäiset ketjut/rattaat,hyvä suoritus kun ottaa huomioon,että pyörällä oli ajettu 21tkm kun se ostin.

        olin vaan tässä välillä unohtanut tuon rasvaus homman,kun kaksi edellistä pyörää oli keppivetoisia,ainoa haitta jos näin voi sanoa on
        peräöljyn pas..mainen haju,mutta se on pieni "haitta".

        suurin ketjujen ikään vaikuttava homma on kuinka
        usein niitä rasvaa,itse kuulun siihen kategoriaan
        jotka suorittavat homman joka (melkein) tankillisen välillä,joku pitää sitä suurena vaivana,mutta sitä se ei mielestäni kyllä ole,jos
        muistaa mitä tuo "paketti" maksaa,itselläni kustansi reilun 200€,vielä en ole päättänyt vaihdanko talven aikana uudet,vai ajanko vielä vanhoilla.

        mitä enemmän noille ketjuilla on ajettu sitä useammin ne kaipaavat rasvausta,ja kyllähän ne jo ääntelevätkin aika lailla,joten taidan päätyä tuohon vaihtoon,koska ei tahdo enää löytää sopivaa kiristys kohtaa,kun rattaat ovat sen verran soikeana.

        tässä lyhykäidyssään minun "perusteluni" miksi
        minä käytän peräöljyä,eikä se kylläkään tullut mitenkään sattumalta,johan jo manuskassa on "suositus" ko: tavaran käytöstä.

        rasvaa joo, samaa mieltä.
        Vaikka nää O-rengas ym. ketjut onkin niinku sisältä valmiiksi rasvattu, niin pitäähän siihen rattaan ja rullan väliinkin saada voiteluainetta.
        Itse olen käyttänyt tänä vuonna CRC:n suihkutettavaa ketjurasvaa, jota olen vedellyt mutulla, kun ketjut on alkaneet näyttää kuivilta tai ihan sormella olen kokeillut ketjun pintaa.
        Viime vuonna oli joku toinen Motonetin myymä merkki, en muista mikä.
        Mun mielestäni tää CRC:n tökötti pitää ketjut puhtaampina, enkä ole ajokaudella niitä erikseen millään putsaillutkaan.


      • Johannjjj

        peräöljyä ketjuihin,joten hain purkin sitä.Ketjuista tuli tosi puhtaat,kun penslasin moottoriöljyllä ne.


      • xv1100
        Laaksonenster kirjoitti:

        Olis kiva tietää miten olet tämmöseen päätynyt? Et kai ihan ekalla yrittämällä kaiksta erilaisista vaihtoehdoista just peräöljyä keksinyt käyttää?

        Perä/vaihteistoöljy on parempaa tuollaiseen läträykseen koska sisältää korkeapainelisäaineita.


    • pensselillä

      sillä lähtee huvin puhtaaksi, eikä haise niin vittumaiselle kuin nafta/bensacoctailit. Ite tein edellisessä pyörässä joka kesä ja 45000km:n jälkeen ketjut ja rattaat ei uusia hävenneet. Toki rasvattuakin tuli aktiivisesti.

    • Ketjuvahasta

      Törmäsin kesällä sellaiseen tuotteeseen kuin ketjuvaha. Oli Castrolin tuote. pysyy kyllä hyvin kiinni, mut voiteleeko mitenkään. kyse oli kuitenkin vahoista ketjuista. Nyt syksyllä ketjut on kyllä ihan finaalissa. ne ei oo enää ketjua vaan mieluummin kettinkiä(kiertyy puolen metrin matkalla yli 90 astetta)
      nyt funtsin, että tuhoutuiko ketjut vahan takia, vaiko siitäkin huolimatta?
      Vanha roiskuva rasva oli kyllä siitä kiva, ettei tuning-bemari-kersat roikkuneet motarilla perässä kiinni.

      • mankelix

        olkoon kenen hyvänsä valmistama, ei kerää muuta kuin pölyä ja paskaa itseensä. Sitten kun tuo moska hienontuu se tunkeutuu ketjulenkkiin ja tuhoaa sen. Ketjut kannattaa pestä aivan tavallisella ohuella moottoriöljyllä, kuivata sen jälkeen ja voidella oikealla ketjurasvalla. Mitään liuottimia ei kannata käyttää, ellei kyseessä ole aivan tavalliset o-renkaattomat ketjut. Ne taas eivät kestä vaikka niitä huoltaisi ja rasvaisi tämän tästä.


      • palautetta ketjuvahasta
        mankelix kirjoitti:

        olkoon kenen hyvänsä valmistama, ei kerää muuta kuin pölyä ja paskaa itseensä. Sitten kun tuo moska hienontuu se tunkeutuu ketjulenkkiin ja tuhoaa sen. Ketjut kannattaa pestä aivan tavallisella ohuella moottoriöljyllä, kuivata sen jälkeen ja voidella oikealla ketjurasvalla. Mitään liuottimia ei kannata käyttää, ellei kyseessä ole aivan tavalliset o-renkaattomat ketjut. Ne taas eivät kestä vaikka niitä huoltaisi ja rasvaisi tämän tästä.

        parikin hyvää palautetta tuli.
        luovun ketjuvahasta suosiolla nyt, kun menee kuitenkin uusiksi ketjut ja rattaat. tallin katossa roikkuu kuitenkin kettinki (ei ketju) vetoinen kellotaja. Ehkä nuukana miehenä voitelen sen kettiingit,kun ei tartu pahasti edes hanskoihin. meneeköhön sekin vituix.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3452
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3282
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      147
      3275
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2729
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1993
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1900
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1666
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      88
      1589
    9. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1585
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1370
    Aihe