Pari kuukautta sitten silmälääkäri huomasi ihan rutiinitarkistuksessa, että silmänpaineeni ovat 26 ja 27. Sain lähetteen silmäpolille tutkimuksiin (=näkökenttätutkimus & silmänpohjakuvaus), jonne nyt sitten huomenna olen menossa. Ja nyt alkoi jännittää niin pirusti. Glaukoomasta kun olen lukenut, että se on "ikä-ihmisten sairaus" jota tavataan harvoin alle 40-vuotialla.
Suvussani ei tietääkseni ole esiintynyt glaukoomaa, joten mikähän se meikäläisen paineet nostaa? Voiko olla pelättävissä vielä jotain pahempaa kuin glaukooma - mitkä muut taudit nostavat silmänpainetta?
Silmänpaine korkealla
20
30554
Vastaukset
- Tutkitahan
Älähän sie hättäile, ei se paine vielä tarkoita glaukoomaa. Mutta kohonnut paine on riski, sen vuoksi on hyvä päästä tutkimuksiin, ja saada se paine seurantaan ja hallintaan jos on aihetta.
Painetta nostavista muista taudeista en osaa saunoa, jospa joku toinen osaisi jatkaa. - 4 leikkausta
heippa vaan joko lienet sairaalassa. ei kannata jännittää sitä leikkausta. Minulle ne on tehty nukutuksessa paitsi kaihileikkaus.
Olen tällä hetkellä sairauslomalla ja hyvin onnistnut leikkaus taas takana.
Minäkään en tiedä että suvussani olisi glaukoomaa että ei tietoa mistä on tullut ja vain toisessa silmässä.
Värikalvotulehdukseseta eli iritistä kaikki alkoi noin 10 vuotta sitten.
Niin olen jo hieman yli 50v ja tuolla sairaalassa olessa on yleensä kaikki olleet minua vanhempia.
Jos haluat keskustella aiheesta enemmän lähetä vistiä. Mukavaa päivänjatkoa- leikkaus edessä
Mitä leikkauksia on sinulle tehty ja miksi neljä??? Itsellä tulossa parinviikon sisällä Montelon-implantin asennus toi nimi voi olla väärin kirjoitettu.
Laitetaan kuitenkin jokin putki joka on silikoonia ja sellainen kupin näköinen osa silmän taakse,siten saadaan uusiväylä painetta tekevälle nesteelle.
Olis mukava tietää kenelle on ko.leikkaus tehty että miten on toiminut,toipuminen ja onko ollut ongelmia jos niin minkälaisia. - 4 leikkausta
leikkaus edessä kirjoitti:
Mitä leikkauksia on sinulle tehty ja miksi neljä??? Itsellä tulossa parinviikon sisällä Montelon-implantin asennus toi nimi voi olla väärin kirjoitettu.
Laitetaan kuitenkin jokin putki joka on silikoonia ja sellainen kupin näköinen osa silmän taakse,siten saadaan uusiväylä painetta tekevälle nesteelle.
Olis mukava tietää kenelle on ko.leikkaus tehty että miten on toiminut,toipuminen ja onko ollut ongelmia jos niin minkälaisia.juups. ensin leikattiin harmaakaihi jonka aiheutti pitkäkestoinen kortisoni tipan käyttö tai ainakin yhdeksi syyksi sanottiin se.
sitten laitettin molteno putki oikeaan yläkulmaan ja toipuminen sujui hyvin ja meni noin kolme vuotta ja paineet oli edellen kohola tosin välillä alhaisiakin lukemia.
Viime keväänä paineet oli taas koholla jotain 30. Toukokuussa laitettin skleerapaikka josta ei ollut apua.
Jo kesäkuussa päätettiin laittaa uusi putki oikeaan alakulmaan ja nyt toivon että menisi taas joku vuosi että voisi elää normaalia elämää tosin kontrolleissa joutuu käymään aika usein.
Mitään erityisiä ogelmia ei ole leikkauksen jälkeen ollut tippoja olen nyt joutunut käyttämään
1x5 päivässä painetipatx2. Silmä on hieman kipea jonkun aikaa että särkylääkettä joutuu kotonakin käyttämään jotakin päiviä.
Kysyin sairaalasta lähtiessä että joko nyt on kaikki mahdolliset putket laitettu kuulemma oikeaan silmänurkkaan voi vielä laittaa mutta toivon jo todella että ei tarvitse.
Niin se putki tuntuu tietenkin jonkun aikaa voisi sanoa että vieras esine silmässä. Jos vielä haluat tietää jotain jota en ole huomannut kertoa niin laita viestiä. - Leikkaus edessä
4 leikkausta kirjoitti:
juups. ensin leikattiin harmaakaihi jonka aiheutti pitkäkestoinen kortisoni tipan käyttö tai ainakin yhdeksi syyksi sanottiin se.
sitten laitettin molteno putki oikeaan yläkulmaan ja toipuminen sujui hyvin ja meni noin kolme vuotta ja paineet oli edellen kohola tosin välillä alhaisiakin lukemia.
Viime keväänä paineet oli taas koholla jotain 30. Toukokuussa laitettin skleerapaikka josta ei ollut apua.
Jo kesäkuussa päätettiin laittaa uusi putki oikeaan alakulmaan ja nyt toivon että menisi taas joku vuosi että voisi elää normaalia elämää tosin kontrolleissa joutuu käymään aika usein.
Mitään erityisiä ogelmia ei ole leikkauksen jälkeen ollut tippoja olen nyt joutunut käyttämään
1x5 päivässä painetipatx2. Silmä on hieman kipea jonkun aikaa että särkylääkettä joutuu kotonakin käyttämään jotakin päiviä.
Kysyin sairaalasta lähtiessä että joko nyt on kaikki mahdolliset putket laitettu kuulemma oikeaan silmänurkkaan voi vielä laittaa mutta toivon jo todella että ei tarvitse.
Niin se putki tuntuu tietenkin jonkun aikaa voisi sanoa että vieras esine silmässä. Jos vielä haluat tietää jotain jota en ole huomannut kertoa niin laita viestiä.Kiitos vastauksista,kysyisin vielä kauanko joutuu olemaan pois töistä ja onko pitemmän päälle joitakin rajoituksia.
Esim.nostaminen,tärinä,sauna ym, tai oletko havainnut sen jotain haittaavan.
Mikä tippa sulle jäi käyttöön,itsellä menee nyt Xalatan x 1 ja Asopt X 2 kertoivat että saattaa leikkauksen jälkeen pärjätä yhdellä.Miksi sinut on nukutettu,kertoivat leikkauksen tapahtuvan puudutuksessa kuten tehtiin kaihileikkauskin. - puhut???
Hupsista vaan, jopas nyt jotain! Aloittaja kirjoittaa vain kohonneesta silmänpaineesta ja näkökenttätukimuksiin menosta. Ei edes todetusta glaukoomasta.
Ja sinä jo puhut suoraan leikkauksesta!
Jopas nyt mentiin kovasti asioiden edelle.
Itselläni paineen seuranta alkoi myös alle nelikymppisenä. Glaukoomaksi tauti diagnostisoitiin vasta myöhemmin, ja siitäkin meni jokunen vuosi, ennenkuin päädyttiin leikkaukseen, ikävuosia oli minulla silloin 49.
Ikävä sanoa, että kaikki leikkaukset eivät onnistu. Minun tilanteeni huononi. Onneksi näin käy harvoin, syyttää ei voi muuta kuin huonoa tuuria. Kaikissa leikkauksissa on riski, näihän se valitettavasti on. Harkintaa... - glukooma
Leikkaus edessä kirjoitti:
Kiitos vastauksista,kysyisin vielä kauanko joutuu olemaan pois töistä ja onko pitemmän päälle joitakin rajoituksia.
Esim.nostaminen,tärinä,sauna ym, tai oletko havainnut sen jotain haittaavan.
Mikä tippa sulle jäi käyttöön,itsellä menee nyt Xalatan x 1 ja Asopt X 2 kertoivat että saattaa leikkauksen jälkeen pärjätä yhdellä.Miksi sinut on nukutettu,kertoivat leikkauksen tapahtuvan puudutuksessa kuten tehtiin kaihileikkauskin.Sairasloma on kuukausi rajoituksia noin kaksi viikkoa ei saa nostaa mitään painavaa ja ylensä mikä voi aiheuttaa painetta kumartuminen. Saunaan voi mennä 2viikon kuluttua silmä ei myöskään saa kastua sen 2 viikon aikana. Joten suihkussa olen itse käynyt vain kaulaa myöten ja pessyt hiukset vc lavuaariin nojaten jossa minulla on pyyhe että vesi ei mene silmään. No minä olen sanonut että se on keskellä vaatteita elämistä pari viikkoo. Niin ja sitä kilpeä jonka he antaa sieltä pitää käyttää yöllä ja jos menet ulos eikä ole käytössä laseja. Niin onhan se jonkun aikaa semmonen miten sen sanoisi hankalan tuntoinen mutta ei pahasti. Niin en lääkkeet minulla menee se tippa x5 Oftandexa-chlora kontrolliin asti ja paine tippa betopic x2. Ja silmäni tuntien taitaa toisiaan jo iriittiä pukata antipiotti tipasta huolimatta on taas särkyä välillä. Niin se nukutus mulle tehtiin se kaihi leikkaus puudutuksessa oli minusta ikävä kokemus päätin silloin että jos mun silmään vielä kosketaan niin minä nukun ja näin on tehty. Ei ole pakko antaa tehdä sitä puudutuksessa jos ei ole esteitä nukutukselle toipuminen mun mielestä samanlaista paitsi se yksi tokkura päivä. Kotiutus ei ole minulla ainakaan sen vuoksi viivästynyt. Olisi kiva kuulla sinusta leikkauksen jälkeen ja vaikka vielä ennen sitäkin
- tutkitahan
Silmät ymmrkäisenä minäkin luen vastaustasi aloittajalle.
Miksi ihmeessä puhut leikkauksesta???
Kyseessä on kohonneen paineen vuoksi tehtävä näkökenttätutkimus ja silmänpohjakuvaus - näinhän aloittaja kertoi.
Menipä mutkat suoraksi kertaheitolla :( - Leikkaus edessä
glukooma kirjoitti:
Sairasloma on kuukausi rajoituksia noin kaksi viikkoa ei saa nostaa mitään painavaa ja ylensä mikä voi aiheuttaa painetta kumartuminen. Saunaan voi mennä 2viikon kuluttua silmä ei myöskään saa kastua sen 2 viikon aikana. Joten suihkussa olen itse käynyt vain kaulaa myöten ja pessyt hiukset vc lavuaariin nojaten jossa minulla on pyyhe että vesi ei mene silmään. No minä olen sanonut että se on keskellä vaatteita elämistä pari viikkoo. Niin ja sitä kilpeä jonka he antaa sieltä pitää käyttää yöllä ja jos menet ulos eikä ole käytössä laseja. Niin onhan se jonkun aikaa semmonen miten sen sanoisi hankalan tuntoinen mutta ei pahasti. Niin en lääkkeet minulla menee se tippa x5 Oftandexa-chlora kontrolliin asti ja paine tippa betopic x2. Ja silmäni tuntien taitaa toisiaan jo iriittiä pukata antipiotti tipasta huolimatta on taas särkyä välillä. Niin se nukutus mulle tehtiin se kaihi leikkaus puudutuksessa oli minusta ikävä kokemus päätin silloin että jos mun silmään vielä kosketaan niin minä nukun ja näin on tehty. Ei ole pakko antaa tehdä sitä puudutuksessa jos ei ole esteitä nukutukselle toipuminen mun mielestä samanlaista paitsi se yksi tokkura päivä. Kotiutus ei ole minulla ainakaan sen vuoksi viivästynyt. Olisi kiva kuulla sinusta leikkauksen jälkeen ja vaikka vielä ennen sitäkin
Kortiooni minullakin on kuulemma aiheuttanut painetta,jota on onneksi vaan toisessa silmässä.
Leikkaukseen menen 1.11 saa sitten nähdä miten menee ja kauanko on siitä apua.
Jatkuva kahden painetipan käyttö alkaa jo kyllästyttää ja sivuvaikutuksia on niilläkin.
Laitan viestiä miten meni kun olen toimenpiteessä käynyt.
Puhuivat että leikkauksen jälkeen noin kuukauden päästä on jokin paineen nousu "piikki" joka johtuu Montelon arpeutumisesta,paljonko sulla paine nousi silloin jos sulla sellainen oli?. - Anonyymi
4 leikkausta kirjoitti:
juups. ensin leikattiin harmaakaihi jonka aiheutti pitkäkestoinen kortisoni tipan käyttö tai ainakin yhdeksi syyksi sanottiin se.
Niin se putki tuntuu tietenkin jonkun aikaa voisi sanoa että vieras esine silmässä. Jos vielä haluat tietää jotain jota en ole huomannut kertoa niin laita viestiä.Mit0en pitkään leikkaus kesti edessä suntin asennus. Oliko kipeä leikkaus onko pitkä toipumis aika
Kiitos vastauksesta
- lo_siento
(pitkälle edennyt) diabetes.
- Paineita
Silmänpaine ja diabetes eivät liity mitenkään toisiinsa. Olen tämän silmälääkäriltä varsin kysynyt. Enkä tiedä mitä tarkoittaa "pitkälle edennyt" diabetes. Ei se mihinkään etene, voi kyllä aiheuttaa paljonkin ongelmia hoitamattomana, mutta silmänpaine ei kuulu niihin.
- silmävammainen
Paineita kirjoitti:
Silmänpaine ja diabetes eivät liity mitenkään toisiinsa. Olen tämän silmälääkäriltä varsin kysynyt. Enkä tiedä mitä tarkoittaa "pitkälle edennyt" diabetes. Ei se mihinkään etene, voi kyllä aiheuttaa paljonkin ongelmia hoitamattomana, mutta silmänpaine ei kuulu niihin.
Ja keväällä todetun korkean silmänpaineen 55 takia tehtiin ensin laser-leikkaus,
Näkökykyä oli mennyt rutkasti.Sitten leikkautin harmaakaihin ja oletin,että se
olisi parabtanut näköäni.Vielä mitä.Nyt näen vasemmalla vain 0,4,kun se keväällä
oli o,9.Tuli miinuslinssi,jotakin -1,25.En tiedä onko apua.
Nyt vasta lääkäri kiirehti silmäpolille näkökenttätutkimuksiin(on se touhua)
Varmaan on edessä juuri nuo leikkaukset tulevaisuudessa.
Lääkäri kehoitti ,että lapseni kävisivät silmälääkärillä jo viimeistään 35 v täytettyään.
On tutkittava silmät perusteellisesti,ettei käy kuten minulle. - Aalloppi
Paineita kirjoitti:
Nyt taidat olla väärässä, mulle diabeteshoitaja kertoi jo aikaa sitten että hän voi sanoa neljänkymmenen vuoden kokemuksen jälkeen että silmänpainetautikin on joillakin ihmisillä diabeteksen liitännäissiraus, tuleehan se toki muistakin syistä ja silmälääkärinikin kertoi että nykyisin on huomattu että diabetes lisää riskiä sairastua silmänpainetautiin. ja onhan se ymmärrettävää jo kauan on tiedetty että diabetes nopeuttaa kaihin kasvua. Olen nyt lueskellut näitä sivuja, koska kaihileikkaus on huomenna edessä ja jännittää kovasti,
- nuorempi?
ihmettelin kuinka myöhään on yleisesti alkanut silmänpainetaudit, itse olen 18 ja toinen silmä on sokeutunut jo syli vauvana ja toinen pelastettiin lääkityksellä.
kaihit leikattu 6-12 vuotiaana, paitsi tietenki viherkaihia.
moltenoputki asennettiin 13 vuotiaana ja sen jälkeen olen saanu elää rauhassa.- silmäsairas
Silmänpaineen hoitaminsen lanssa?
- silmäsairas
silmäsairas kirjoitti:
Silmänpaineen hoitaminsen lanssa?
On jatkuvasti siellä kolmenkymmenen tietämissä tai ylitse,
eikä laske silmätipoilla,voidaan tehdä laser-leikkaus.Elikkä
tehdään laserilla arpikudosta -ja kanavia silmiin,jolloin silmänpaine laskee.
Tosin sen vaikutus voi olla vain lyhytaikainen.
Toinen vaihtoehto on kaihileikkaus,joka laskee painetta sekin.
Eiköhän tuo putkien asentaminen liene niitä viimeisimpiä konsteja.
- glaukooma
Alkuperäisen viestin kirjoittaja, joka olet saanut tietoa?
Itse olen alle 30-v ja minulla on glaukooma.
Minulle on tehty 2 x laserleikkaus ja kaihileikkaus.
Tällä hetkellä tauti saatu pysähdykseen.
Suvussa ei ole ainakaan vielä löytynyt ketään, jolta olisin voinut periä.
Minulla synnynnäinen vika silmänrakenteessa. Yleensä ei havaita näin nuorena. - AkuuttiJuttu
Paraikaa omainen on silmäklinikalla valvonnassa.
Vuorokausi kaihileikkauksen jälkeen toisen silmän paine nousi vuorokauden kuluessa yli 60:n ja seurauksena kova silmäsärky ja oksentelu.
Puhkaisu puudutuksessa tiputti paineen 10:een ja leikatun silmän näkö palasi välittömästi.
Tunti toimenpiteen jälkeen lukema jälleen yli 50:n. Uusi operaatio välittömästi (paine laskettiin nyt 2:een) ja paineet nousseet uuden operaation jälkeen selvästi vähemmän ja hitaammin. Operaation voi kuulemma toistaa tarvittavan monta kertaa.
Leikkaus itsessään ilmeisesti sujui ilman komplikaatioita. Tekomykiö paikallaan kunnolla jne. Toisen silmän näkö alkoi sumentua paineen kohoamisen takia vasta leikkauspäivän iltana. Pupilli pysyi 2-3x suurempana kuin oireettoman silmän.
Jos silmässä on särkyä leikkauksen jälkeen, älä odota vaan soita VÄLITTÖMÄSTI leikkauksen yhteydessä annettuun päivystysnumeroon. Paine kuulemma ei itsestään laske.- visco
Kyllä se paine itsestäänkin laskee, mutta liian hitaasti. Siksi on hyvä käydä silmäpäivystyksessä jos on vaivoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113475MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801188Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768