Nykydieselien kiihdytystapa

Miten toimia?

Dieselauto kiinnostaa kovasti, koska uudet dieselmoottorit pistävät väkisinkin hymyn korviin asti niillä ajaessa. Miten pitäisi manuaalidieseliä kiihdyttää esim. ohituksissa parhaan suorituskyvyn saamiseksi?

Itse en ole omistanut vielä yhtään nakuttajaa, joten bensakoneella ohittaessa kierrokset tappiin jne on paras tapa niissä, mutta entäs kiisseli? Kannattaako myös niissä tehdä samat asiat, vai vaihtaa isommalle heti suurimman väännön jälkeen?

Missä kohtaa oikein säädetty automaatti vaihtaa isommalle täyskiihdytyksessä dieselkoneella?

Pitääkö alkaa "järjenvastainen" vaihtaminen isommalle vaikka punaiselle alueelle onkin vielä varaa vedättää?

10

2341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivusta seurannut kuitenkin

      Arvelen että maantievauhdeissa 5 tai 4 alle 80km/t on hyvä aloitusvaihde. Siitä sitten suurimmalle kun kierrokset nousevat turhan korkeiksi (kuulee usein selvästi) tai liki punaista.
      Turbon vääntö vaikuttaa yleensä niin ettei vaihtaminen ole välttämätöntä pienemmälle kuten bensakokeissa, riippuu koitenkin onko tehoa auton painoon nähden riittävästi. Ainakin jos omistaisin uuden dieselauton en kierrättäisi aina maksimiin vaan säälisin moottoria ja vaihtaisin aikaisemmin isompaan.
      Kannattaisi harjoitella ohitusta turvallisesti esim moottoritiellä, jotta kierroslukualue tulee tutuksi;)

    • Niin usein

      Dieselillä käyttämään joudu, varsinkin jos oatat automaatin, tässä esimerkki:
      Volvon diesel D5252T
      140hp/4000r/min
      290Nm/32-53
      29,6/1900-3100

      Sama Bensakoneella:
      B5244S2
      140hp/5100r/min
      220Nm/33
      22,5/3750

      Jos on vääntöä,niin tuo vaihtaminenkin tulee jossain kohtaa harvemmaksi,ja manuaalilla sen kyllä tulet huomaamaan.

      • v70

        Oheisesta linkistä löytyy malliksi -05 moottoreiden momentti-tehokäyrät, ks. http://www.ngv-holland.nl/docs/pdfs/v70spec.pdf

        Bensakoneen momenttikäyrät ovat laakeat, kun taas dieselille on tyypillistä lyhyt maksimiväännön alue. Jos puhutaan Volvon 5 lovisesta manuaalilaatikosta, niin dieselin 5-vaihde on välitykseltään harvempi kuin bensakoneella. Uusilla dieselkoneilla manuaalilaatikko on sitten joko 5- (D ja 2,4D) tai 6-vaihteinen (D5).

        Itse välttäisin rajua ”vedättämistä” manuaalilaatikolla dieselmoottorin alhaisilla kierroksilla – vaihteisto joutuu dieselin kovalla väännöllä pienten kierrosten alueella turhan koville. Jos autoa pitää itsellään pidempään, niin manuaalivaihteisella dieselillä kannattaa käyttää vaihteita, vaikka kone jaksaakin kiertää ja harkita kovan alaväännön rajua ulosottoa. Momenttikäyristä näkee myös, ettei kovien yläkierroksien käytöstä ole vastaavaa hyötyä.


      • mielenkiintoista....
        v70 kirjoitti:

        Oheisesta linkistä löytyy malliksi -05 moottoreiden momentti-tehokäyrät, ks. http://www.ngv-holland.nl/docs/pdfs/v70spec.pdf

        Bensakoneen momenttikäyrät ovat laakeat, kun taas dieselille on tyypillistä lyhyt maksimiväännön alue. Jos puhutaan Volvon 5 lovisesta manuaalilaatikosta, niin dieselin 5-vaihde on välitykseltään harvempi kuin bensakoneella. Uusilla dieselkoneilla manuaalilaatikko on sitten joko 5- (D ja 2,4D) tai 6-vaihteinen (D5).

        Itse välttäisin rajua ”vedättämistä” manuaalilaatikolla dieselmoottorin alhaisilla kierroksilla – vaihteisto joutuu dieselin kovalla väännöllä pienten kierrosten alueella turhan koville. Jos autoa pitää itsellään pidempään, niin manuaalivaihteisella dieselillä kannattaa käyttää vaihteita, vaikka kone jaksaakin kiertää ja harkita kovan alaväännön rajua ulosottoa. Momenttikäyristä näkee myös, ettei kovien yläkierroksien käytöstä ole vastaavaa hyötyä.

        Jännät käppyrät. Kahdet samat koneet: 140hp ja 170hp bensa ja kummatkin dieselit. Bensakoneissa käyrä on ihan identtinen, 140hp mallissa vain tapahtuu leikkaus 5000 kierroksen jälkeen. Dieselkoneissa taas 2.4D on selvästi heikompi koko alueella.

        Eli ilmeisesti naftakoneissa tehoja on rajoitettu eri tavalla mitä bensoissa.


      • v70
        mielenkiintoista.... kirjoitti:

        Jännät käppyrät. Kahdet samat koneet: 140hp ja 170hp bensa ja kummatkin dieselit. Bensakoneissa käyrä on ihan identtinen, 140hp mallissa vain tapahtuu leikkaus 5000 kierroksen jälkeen. Dieselkoneissa taas 2.4D on selvästi heikompi koko alueella.

        Eli ilmeisesti naftakoneissa tehoja on rajoitettu eri tavalla mitä bensoissa.

        140 hp ja 170 hp bensat ovat samanlaiset koneet tavalliselle pulliaiselle - lisätehot irtoaa vastaa yläkierroksilla. Siis molemmissa on samat tehot/väännöt normaalissa ajossa.

        Dieselit ovat vähän muuttuneet linkittämästäni tiedosta. Kuvan 2,4D on nykyisin pelkkä D ja D5 on nykyisin 2,4D. Molempien moottorien tehoa/vääntöä on parannettu mm. uudella elektronisesti ohjatulla turbolla (suurempi ahdinpyörä). Uusi D5 (-06/-07) antaa tehoa/vääntöä jo 185 hp/400 Nm (2000-2750 RPM).

        Dieselien ominaisuuksia ei siis ole parannettu pelkästään ohjelmallisesti, vaan imu- ja pakokanavien tilavuutta on kasvatettu, on kehittynyt monivaiheruiskutusjärjestelmä (7-reikäiset suuttimet), palotilojen kokoa on kasvatettu/puristuspainetta laskettu jne.


      • näin on
        v70 kirjoitti:

        140 hp ja 170 hp bensat ovat samanlaiset koneet tavalliselle pulliaiselle - lisätehot irtoaa vastaa yläkierroksilla. Siis molemmissa on samat tehot/väännöt normaalissa ajossa.

        Dieselit ovat vähän muuttuneet linkittämästäni tiedosta. Kuvan 2,4D on nykyisin pelkkä D ja D5 on nykyisin 2,4D. Molempien moottorien tehoa/vääntöä on parannettu mm. uudella elektronisesti ohjatulla turbolla (suurempi ahdinpyörä). Uusi D5 (-06/-07) antaa tehoa/vääntöä jo 185 hp/400 Nm (2000-2750 RPM).

        Dieselien ominaisuuksia ei siis ole parannettu pelkästään ohjelmallisesti, vaan imu- ja pakokanavien tilavuutta on kasvatettu, on kehittynyt monivaiheruiskutusjärjestelmä (7-reikäiset suuttimet), palotilojen kokoa on kasvatettu/puristuspainetta laskettu jne.

        Näinhän se on. Mutta tuossa kuvassa olevat moottorit on "vanhoja" dieseleitä. Ja 2.4D ja D5 vuosi pari sitten olivat vielä aivan samat koneet. Ainoastaan softassa ero. Kuten oli 140hp ja 170hp malleissa. Siksi ihmeellistä on että käyrästöllä noilla kahdella diesel "mallilla" oli suuri ero, kun taas bensakoneet olivat arkiajossa identtiset.


      • sentään
        v70 kirjoitti:

        140 hp ja 170 hp bensat ovat samanlaiset koneet tavalliselle pulliaiselle - lisätehot irtoaa vastaa yläkierroksilla. Siis molemmissa on samat tehot/väännöt normaalissa ajossa.

        Dieselit ovat vähän muuttuneet linkittämästäni tiedosta. Kuvan 2,4D on nykyisin pelkkä D ja D5 on nykyisin 2,4D. Molempien moottorien tehoa/vääntöä on parannettu mm. uudella elektronisesti ohjatulla turbolla (suurempi ahdinpyörä). Uusi D5 (-06/-07) antaa tehoa/vääntöä jo 185 hp/400 Nm (2000-2750 RPM).

        Dieselien ominaisuuksia ei siis ole parannettu pelkästään ohjelmallisesti, vaan imu- ja pakokanavien tilavuutta on kasvatettu, on kehittynyt monivaiheruiskutusjärjestelmä (7-reikäiset suuttimet), palotilojen kokoa on kasvatettu/puristuspainetta laskettu jne.

        Nuo 140 ja 170 ole samanlaiset???

        B5244S2
        Teho kW/r/sek 103/95
        hv/r/min 140/5100

        B5244s
        Teho Kw/r/sek 125/95
        hv/r/min 170/5700

        On tuo alavääntö tuossa 170:ssä pikkusen heikonpi, ja tuntuu jo normaalissa ajossa, ja ihan tavallisella pulliaisella

        170
        vääntömomentti Nm/r/s 230/75
        kpm/r/min 23,5/4500

        140
        vääntömomentti Nm/r/s 220/33
        kpm/r/min 22,5/3750


      • mukaan...
        sentään kirjoitti:

        Nuo 140 ja 170 ole samanlaiset???

        B5244S2
        Teho kW/r/sek 103/95
        hv/r/min 140/5100

        B5244s
        Teho Kw/r/sek 125/95
        hv/r/min 170/5700

        On tuo alavääntö tuossa 170:ssä pikkusen heikonpi, ja tuntuu jo normaalissa ajossa, ja ihan tavallisella pulliaisella

        170
        vääntömomentti Nm/r/s 230/75
        kpm/r/min 23,5/4500

        140
        vääntömomentti Nm/r/s 220/33
        kpm/r/min 22,5/3750

        Jos siitä aiemmin linkitetystä pdf dokusta katsoo, niin kovin on samat teho-vääntö-käyrät. Jälkimmäinen vain kiertää korkeammalle ja huipputehot otetaan sielät. Eli ts. softalla on tehty kierrosrajoitin tuolle "heikommalle" koneelle.

        Mainittakoon että itselläni on D5, joten Volvon bensojen tehoero ei minua koske. Jälkiviisaana voisin nyt ostaa 2.4D:n ja lastuttaa sen sitten 190hp pintaan. Silti tulisi kai halvemmaksi mitä D5 alkuperäisenä. Tämä siis olettaen että ostaisin edelleen "vanhempia" dieseleitä, eli ei tätä ihan uusinta D5 mallia. Ja bensakoneena tietenkin ostaisin ahdetun koneen. Volvo ilman turboa on pelkkä volvo ;)


      • v70
        mukaan... kirjoitti:

        Jos siitä aiemmin linkitetystä pdf dokusta katsoo, niin kovin on samat teho-vääntö-käyrät. Jälkimmäinen vain kiertää korkeammalle ja huipputehot otetaan sielät. Eli ts. softalla on tehty kierrosrajoitin tuolle "heikommalle" koneelle.

        Mainittakoon että itselläni on D5, joten Volvon bensojen tehoero ei minua koske. Jälkiviisaana voisin nyt ostaa 2.4D:n ja lastuttaa sen sitten 190hp pintaan. Silti tulisi kai halvemmaksi mitä D5 alkuperäisenä. Tämä siis olettaen että ostaisin edelleen "vanhempia" dieseleitä, eli ei tätä ihan uusinta D5 mallia. Ja bensakoneena tietenkin ostaisin ahdetun koneen. Volvo ilman turboa on pelkkä volvo ;)

        Turbotekniikka on nykyaikaa - ja etenkin turbodiesel...


    • Paras kiihtyvyys saadaan aikaan kiihdyttämällä pienemmällä vaihteella punaisen rajalle ennen kuin laitetaan isompaa sisään.

      Noista aiemmista käppyröistä ja välityssuhteista näkee, että esimerkiksi ykkösvaihteella punaisen rajalla 4200 1/min moottorin vääntö on 225 Nm mutta vaihteiston jälkeen sitä on 690 Nm. Parhaimmillaan ykkösellä löytyy vaihteiston jälkeen 1043 Nm.

      Kakkosella parhaimmillaankin vääntöä on vaihteiston jälkeen 601 Nm. Eli, ykkösellä punaisen rajalla on vääntöä laatikosta tulossa ulos enemmän, kuin kakkosella millään kierrosluvulla. Ei siis kannata vaihtaa liian aikaisin.

      Kolmosella vääntöä löytyy vaihteiston jälkeen enimmillään 404 Nm. Mutta kakkosella punaisen rajalla vielä 398 Nm.

      Vetopyörästön vaikutus voidaan jättää laskelmissa näiden vertailujen tekemisen kannalta huomiotta. Vetopyörästön välityssuhde on vakio eikä siihen vaikuta valittu vaihde.


      Master Eq

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      43
      3246
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      95
      3139
    3. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      50
      2962
    4. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      137
      2210
    5. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1758
    6. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      104
      1627
    7. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      82
      1596
    8. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

      Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      315
      1560
    9. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

      Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1534
    10. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

      Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      97
      1326
    Aihe