Miksi erityisluokalle mennään?

masentunutameeba

Joo, otsikossahan se kysymys jo onkin.. Eli siis tarkkikselle, toimintaluokalle, erityisluokalle, ESY:lle.. Sillä taitaa olla monta nimeä, mutta kuitenkin, mitäs kaikkia syitä niitä onkaan, että sinne joutuu/pääsee?

Monella on vissiin ADHD, mutta mitä muita on? Kun kaikki eivät mielestäni vaikuta ylivilkkailta, melkeinpä päinvastoin.

7

3269

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Crommower

      No yleensä erityisluokalle menee vaan sellaset, joilla on hankaluuksia normaalissa opiskeluympäristössä.

    • sosiaalisesti sopeutumaton

      Esy-luokille sijoitetaan tunne-elämältään häiriintyneitä tai sosiaalisesti sopeutumattomia oppilaita. Kuten nimistäkin voi päätellä, ei kyseessä ole vain "meluavat häirikköoppilaat", sillä esim. tunne-elämän häiriö voi olla vakava masennus ja sosiaalisesti sopeutumattomat taas voivat olla itseensä vetäytyneitä ja hiljaisia. Kyse voi olla myös jonkin sairauden (esim. asperger) aiheuttamat oireet, jonka vuoksi lapsi/nuori ei tule toimeen normaalissa ja sosiaalisessa suurluokkaopetuksessa.

      Tarkennukseksi kuitenkin on kysyttävä, että tarkoitatko nyt siis erityisesti esy-luokkia vai erityisluokkia yleensä? Kun niitä erityisluokkia on aika monenlaisia ja esy on niistä vain yksi.

      Ja otetaanpa vielä kantaa tuohon "joutuu/pääsee" asiaan. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että erityisluokalle nimenomaan pääsee! Parhaimmillaan pienluokkaopetus (luokissa max. 10 oppilasta) on erittäin mukavaa ja ympäristönä se voi olla sosiaalisesti taitamattomalle tai tunne-elämältään ongelmaiselle erittäin "rento" paikka. Myöskin tukitoimet ovat tuollaisessa luokassa aivan eri luokkaa kuin normikouluissa, joissa yksilö hukkuu massaan ja välillä voi tuntua ettei kukaan välitä.

      Tarkkis pilasi pitkään erityisluokkien mainetta, mutta usko pois, ne ajat ovat olleet ja menneet (jos niitä edes koskaan olikaan).

      • someone14

        Ite ainaki jouduin erityisopetukseen sen takia ku mua kiusattii koulussa. En uskaltanu mennä enää kouluu ja masennuin. Jäin jälkeen aika pahasti toisista isossaluokassa. Oon sit 14 vuotias poika


      • ------
        someone14 kirjoitti:

        Ite ainaki jouduin erityisopetukseen sen takia ku mua kiusattii koulussa. En uskaltanu mennä enää kouluu ja masennuin. Jäin jälkeen aika pahasti toisista isossaluokassa. Oon sit 14 vuotias poika

        mun milestä esy luokka, on niille joilla on ongelmia jossain esim aineessa, tai sit vaa ei koulu kiinnosta, tai ei vaa pysty käymää, en kyll ite oo sellases luokas mut, tunnen paljon jotka on, ja mun mielestä ne on tosi hyvii tyyppei, eikä niis oo kyll mitää vikaa. juups et sellast!


      • Hcvhvh
        ------ kirjoitti:

        mun milestä esy luokka, on niille joilla on ongelmia jossain esim aineessa, tai sit vaa ei koulu kiinnosta, tai ei vaa pysty käymää, en kyll ite oo sellases luokas mut, tunnen paljon jotka on, ja mun mielestä ne on tosi hyvii tyyppei, eikä niis oo kyll mitää vikaa. juups et sellast!

        Mä tiliään just sellaisen luokan. Se on Maunulan yläasteella.


    • Moooo

      Itse ainaki haen,koska mulla on vaikeuksia keskittyä normaalissa luokassa. Kun pienikin ääni häirihtee.

    • Anonyymi

      Miten minä pääsen eritys luokalla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe