Asunnossani ovat patterit kylmät tai lähes kylmät. Kuitenkin rappukäytävän patteri on kuuma eli talossa pitäisi lämpö olla päällä.
Pitääkö pattereita jotenkin ilmata eli onko vika siinä vaiko missä?
Tiedän olevani epäkäytännöllinen, mutta toivon silti asiallisia vastauksia.
Patterit kylminä
11
12313
Vastaukset
- lämpoä pattereihin
Patterit pitäisi ilmanmuuta ilmata, että ne lämpenevät. Siihen tarkoitukseen on olemassa työkalukin. Ota yhteyttä isännöitsijään ja kerro asiasta hänelle.
- ilmausavaimella
avataan ilmaruuvi auki ja jos ilma virtaa ulos anna ilman tulla pois,joka muuttuu patterin lämmitessä vedeksi on patteri ilmattu.
Sulje ilmaruuvi.
Ilmatessa anna ilmausavaimen olla ilmausruuvissa kiinni.
Käytä hansikasta tai rättiä ja suojaa käsiä,kuumalta patterivedeltä ilmatessasi patteria.
Patterivesi haisee ja on likaistavettä.
Huomioi että ilmatessa,vettä tulee paineella ja on kuumaa.
Paterintermostaattikin voi olla jumiutunut kesän jälkeen,kun patterit ovat olleet "tyhjäkäynnillä".
Termostaattia kiertämällä kiinni,auki,useitakertoja useinmiten termostaativenttiili aukeaa "kirrolle" ja vesi alkaa kiertämään patterissa ja sitämyöten patteri lämmetä.
Jos nämä toimenoiteet eivät auta voit kysellä ammattilaisten apua patterilämpöpulmaasi.- niinkin
että asuntosi on riittävän lämmin, eivätkä pattereissa olevat termostaattiventtiilit sen vuoksi päästä pattereihin niin paljon vettä, että ne tuntuisivat käteesi yhtä lämpimiltä kuin porrashuoneen patterit, joissa termostaattiventtilejä ei todenäköisesti ole.
Älä kiinnitä mitään huomiota pattereiden lämpötilaan. Vain huoneiden lämpötiloilla on merkitystä.
Ja vielä: esim. 25-asteinen patteri tuntuu käteen viileältä, mutta se luovuttaa kuitenkin lämpöä 20-asteiseen huoneeseen.
Älä lähde ilmaamaan pattereita, jos et todella tiedä mitä olet tekemässä. Jos kovin monet innostuvat päästelemään ilmaa pattereistaan, patteriverkostoon pitäisi myös jonkun olla lisäämässä vettä lämmönjakokeskuksella. - Epäkäytännöllinen
niinkin kirjoitti:
että asuntosi on riittävän lämmin, eivätkä pattereissa olevat termostaattiventtiilit sen vuoksi päästä pattereihin niin paljon vettä, että ne tuntuisivat käteesi yhtä lämpimiltä kuin porrashuoneen patterit, joissa termostaattiventtilejä ei todenäköisesti ole.
Älä kiinnitä mitään huomiota pattereiden lämpötilaan. Vain huoneiden lämpötiloilla on merkitystä.
Ja vielä: esim. 25-asteinen patteri tuntuu käteen viileältä, mutta se luovuttaa kuitenkin lämpöä 20-asteiseen huoneeseen.
Älä lähde ilmaamaan pattereita, jos et todella tiedä mitä olet tekemässä. Jos kovin monet innostuvat päästelemään ilmaa pattereistaan, patteriverkostoon pitäisi myös jonkun olla lisäämässä vettä lämmönjakokeskuksella.Tosi paljon kiitoksia teille, kun vastasitte perustellusti ja asiallisesti!
Lienee nyt niin, että on syytä ottaa yhteyttä isännöitsijään eikä ruveta ominpäin hankkimaan työkaluja tms ilmaamiseen. Minulla ei todellakaan ole kokemusta sen tekemisestä, vaikka tässäkin ketjussa annettiin yksityiskohtaisia ohjeita. Pari patteria on lievästi lämpimiä, pari kylmiä. Huoneiden lämpötilat ovat suht normaalit, eivät kuitenkaan kovin lämpimät.
Olen ostanut asunnon viime keväänä eli minulla ei ole viime talvelta kokemusta patterien lämmöstä.
- ja syynä on kai
se, että syksy on ollut pitkään liian lämmin, joten lämmitys ei toimi ulkoilman lämpimyyden takia. Kuitenkin mun kaksiossani on tosi kylmää ja vetoista asua, sillä asuntoni on talon päädyssä ja talon ylimmässä kerroksessa. Olosuhteeni ovat erilaiset kuin alempana tai talon keskiosissa asuvilla. Heillä on varmaankin sopivan lämmintä, kun ei ole ulkoseinää paljon, ja katon päällä on yläkerran asunto.
Mittautin huoltomiehellä lämpötilan, ja koska en ollut itse paikalla, sain vain tiedotteen, jonka mukaan lämpöä on tarpeeksi eli taloyhtiön asettamassa minimissä, ja jopa "yli 21 astetta". Nyt mun pitää saada jostain puolueeton mittaus tai ostaa itselle kalibroitu mittari. Olen jo monta viikkoa saanut palella kotonani, josta olen maksanut saman vastikkeen kuten muut.
Kaiken kukkuraksi sanottiin, että seuraava mittaus tehdään sitten, kun on päivällä pakkasta väh. -5 astetta, jos silloin tuntuu kylmältä! Käytännössä näillä ilmastonmuutoskeleillä voidaan joutua odottelemaan -5 asteen pakkasta tammi-helmikuulle!
Ja niin säästettiin lämmityskuluissa tämän mummelin kustannuksella, sillä olihan alemmissa kerroksissa mukava asua, sekä nuorilla kuumaverisillä, joita ei palele missään. Sitä ei tietenkään suostuta tekemään, että mitattaisiin myös alemmissa kerroksissa asuvien sisäilman lämpötila, jolloin paljastuisi, miten eriarvoisessa asemassa ylimmän kerroksen asukas on! Vedätetään vaan verukkeilla, että " 21 on taloyhtiön virallinen päätös ja suositus sisälämpötilalle". Minun asunnossani se tuskin on sitäkään, sillä kylmyydestä päätellen lämpöä on liian vähän. Ainakin haluan nähdä totuuden kalibroidulla mittarilla.
Noh, aionkin tässä lähitulevaisuudessa vaihtaa asuntoa muista syistä, joten vahinko siirtyy seuraajalleni... ja taloyhtiön herrat saavat uuden uhrin vedätettäväkseen. Tosin, jos asukkaaksi tulisikin tomera mies eikä ikääntyvä yksinasuja mummeli, jonka valituksista ei tarvitse välittää!- kyseessä
uusi talo tai äskettäin tehty lämmitysverkoston saneeraus? Lämmitysverkoston tarkistusmittaus tehdään vasta pienellä pakkasella, kuhunkin patteriin on asetettu esisäätö, mikä rajaa vesimäärää eli samalla lämmitystehoa. Esisäädöt tarkistetaan vasta em. mittauksella. Oikein perussäädetyssä talossa huoneistojen lämpötilat ovat parin asteen tarkkuudella samat. Jos on kuitenkin epäily riittämättömistä lämpötiloista, ota yhteys paikalliseen terveystarkastajaan. 21 astetta on riittävä lämpötila, eikä viranomainen voi vaatimuksissaan mennä määräyksiä pidemmälle. Asumisterveysohjeessa on tietoa asuntojen olosuhteiden vaatimuksista (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisu).
- niinkin
kyseessä kirjoitti:
uusi talo tai äskettäin tehty lämmitysverkoston saneeraus? Lämmitysverkoston tarkistusmittaus tehdään vasta pienellä pakkasella, kuhunkin patteriin on asetettu esisäätö, mikä rajaa vesimäärää eli samalla lämmitystehoa. Esisäädöt tarkistetaan vasta em. mittauksella. Oikein perussäädetyssä talossa huoneistojen lämpötilat ovat parin asteen tarkkuudella samat. Jos on kuitenkin epäily riittämättömistä lämpötiloista, ota yhteys paikalliseen terveystarkastajaan. 21 astetta on riittävä lämpötila, eikä viranomainen voi vaatimuksissaan mennä määräyksiä pidemmälle. Asumisterveysohjeessa on tietoa asuntojen olosuhteiden vaatimuksista (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisu).
että talossa on näitä mummeleita, joiden päätyönä on tunnustella pattereidensa lämpötiloja, ja jos ne tuntuvat käteen viileiltä, heillä TÄYTYY olla kylmä, olipa huoneen lämpötila mikä tahansa.
Erittäin monista lähteistä löytyvien ohjeiden mukaan asuinhuoneen oikea ja kohtuullinen lämpötila on 20 - 22 astetta, makuuhuoneissa vähän alempi.
Poikkeavat yksilölliset tarpeet hoidetaan VAATETUKSELLA. Suomessa ei talvella tarvitse sisätiloissakaan tarjeta kalsareilla. - ja syynä on kai
kyseessä kirjoitti:
Talo on vanha, n. 1979-80 rakennettu, ja meille asennettiin uudet patteritermostaatit (aikaisemmin oli kai uudistettu jotain lämmityskattiloita) toissa talvena. Se olikin järkyttävää aikaa, kun uudet termostaatit asennettiin, sillä vaikka valitin, että lämpötila on n. 19 astetta, sanottiin vaan, että "odota vaan ja aivan pian lämpö nousee, kunhan uusi systeemi saadaan toimimaan". Kun joulunaluspäivinä soitin ja pyysin, voisiko saada lämpöä enemmän edes jouluksi, huoltomies oli kireänä, ettei nyt ehdi sinne tulla. Olis tullut seuraavana päivänä juuri kun aurinko alkoi paistaa, mittaamaan!
Jätin valittamisen sikseen, ja päätin kestää siihen asti, kunnes vaihdan asuntoa. Joulun jälkeen tuli yhtäkkiä lämpöä lisää reilusti, ja kun ihmettelin asiaa naapurillekin, se sanoi valittaneensa kaksi kertaa! Minusta oli präntätty tiedotteeseen kaikkien nähtäväksi, että vain ylimmän kerroksen rouva on tähän asti valittanut, ei muut... Kun naapurikin oli valittanut, tiedote olikin jo otettu pois ilmoitustaululta!
Kun sinä talvena kysyin alemman kerroksen naapureiltani, onko heilläkin kylmää, vastaus oli, että päinvastoin heillä on lähes hiki ja joutuivat säätämään termostaatista pienemmäksi! Sen takia arvelen, että nyt on myös alemmissa kerroksissa sopivat kodikkaat lämmöt, mutta minulle asti niitä ei suoda, sillä riittäähän se toki, että minäkin saan minimilämpötilan, lähes 21! Mitäs sen on niin väliä, saanko yhtä paljon kuin alemmissa kerroksissa, vai?
Tätä uudistusta mainostettiin hienona systeeminä, jossa jokainen voi termostaatista säätää itselleen sopivan lämpötilan! No, okei, en tee itsestäni idioottia, vaikka olenkin mummeli. En valita, vaan odotan taas, että joku toinen valittaa jossain vaiheessa. Sillä aion muuttaa tästä vielä puolen vuoden sisällä, enkä KOSKAAN, en vahingossakaan osta asuntoa ylimmästä kerroksesta (enkä alimmasta), koska lämpötilat lasketaan sen mukaan, ovatko keskikerroksien asukkaat tyytyväisiä! Onhan se hyvä, että minä asun heidän yläpuolellaan vintillä (lattiat, jopa matotkin kylmiä), ja välillä kun menen nukkumaan, kestää aikansa, ennenkuin paleleminen lakkaa täkin ja kahden puuvillahuovan alla. En suinkaan tarvitse sitä lämpöä nukkuessani, sillä pidän viileässä nukkumisesta, mutta kun olen valveilla, istun ja luen, ja ääreisverenkiertoni on kieltämättä heikentynyt iän myötä.
Noh, ensi viikollakin on taas yli 10 asteen lämpöjä ulkosalla, joten patteritkin taas viilenevät, vaikka en minä pattereita tsekkaile vaan sitä, pystynkö nauttimaan asumisesta edes jotenkin tässä kovalla työllä maksetussa läävässä. - sijainti ym.
niinkin kirjoitti:
että talossa on näitä mummeleita, joiden päätyönä on tunnustella pattereidensa lämpötiloja, ja jos ne tuntuvat käteen viileiltä, heillä TÄYTYY olla kylmä, olipa huoneen lämpötila mikä tahansa.
Erittäin monista lähteistä löytyvien ohjeiden mukaan asuinhuoneen oikea ja kohtuullinen lämpötila on 20 - 22 astetta, makuuhuoneissa vähän alempi.
Poikkeavat yksilölliset tarpeet hoidetaan VAATETUKSELLA. Suomessa ei talvella tarvitse sisätiloissakaan tarjeta kalsareilla.Joo, tähän taloon osuu kivasti tuulet mereltä, ja päädyn kulmassa on kaksi pitkää ulkoseinää, joista toinen idänpuolella sekä olohuoneessa iso ikkuna, 3-kertainen mutta tilkitty. Parvekkeen ovi on tuplasti tilkittynä, ja parvekelasit on kiinni eikä kämppää ole tuuletettu ikkunoista eikä parvekkeelle kahteen viikkoon. Suurimmassa huoneessa olohuoneessa varsinkin on vetoista ja kylmintä. Sen tuntee siitä, että viihtyisyys katoaa, kun koti tuntuu kolkolta ja vetoiselta. Kun haluaisi keskittyä lukemiseen muuallakin kuin sohvalla peiton alla.
Lisäksi meillä mummeleilla sattuu aika usein olemaan nivel- ja selkävaivoja ja ääreisverenkierto hidastunut, joten me ei ihan turhasta valiteta. Tähän olotilaan onneksi pääsee aikanaan muutkin, ellei satu kuolemaan nuorena...
Tämä mummeli kuitenkin saattaa pian muuttaa ja vahinko siirtyy seuraajalle. Koetan katsoa, etten kuitenkaan myy ikäihmiselle, sillä tällaista jokasyksyistä monen kuukauden palelua ja kissanhännänvetoa, kun on heikko vastustaja, vanha mummeli, en toivo ikätovereilleni. - mummelilta
ja syynä on kai kirjoitti:
Talo on vanha, n. 1979-80 rakennettu, ja meille asennettiin uudet patteritermostaatit (aikaisemmin oli kai uudistettu jotain lämmityskattiloita) toissa talvena. Se olikin järkyttävää aikaa, kun uudet termostaatit asennettiin, sillä vaikka valitin, että lämpötila on n. 19 astetta, sanottiin vaan, että "odota vaan ja aivan pian lämpö nousee, kunhan uusi systeemi saadaan toimimaan". Kun joulunaluspäivinä soitin ja pyysin, voisiko saada lämpöä enemmän edes jouluksi, huoltomies oli kireänä, ettei nyt ehdi sinne tulla. Olis tullut seuraavana päivänä juuri kun aurinko alkoi paistaa, mittaamaan!
Jätin valittamisen sikseen, ja päätin kestää siihen asti, kunnes vaihdan asuntoa. Joulun jälkeen tuli yhtäkkiä lämpöä lisää reilusti, ja kun ihmettelin asiaa naapurillekin, se sanoi valittaneensa kaksi kertaa! Minusta oli präntätty tiedotteeseen kaikkien nähtäväksi, että vain ylimmän kerroksen rouva on tähän asti valittanut, ei muut... Kun naapurikin oli valittanut, tiedote olikin jo otettu pois ilmoitustaululta!
Kun sinä talvena kysyin alemman kerroksen naapureiltani, onko heilläkin kylmää, vastaus oli, että päinvastoin heillä on lähes hiki ja joutuivat säätämään termostaatista pienemmäksi! Sen takia arvelen, että nyt on myös alemmissa kerroksissa sopivat kodikkaat lämmöt, mutta minulle asti niitä ei suoda, sillä riittäähän se toki, että minäkin saan minimilämpötilan, lähes 21! Mitäs sen on niin väliä, saanko yhtä paljon kuin alemmissa kerroksissa, vai?
Tätä uudistusta mainostettiin hienona systeeminä, jossa jokainen voi termostaatista säätää itselleen sopivan lämpötilan! No, okei, en tee itsestäni idioottia, vaikka olenkin mummeli. En valita, vaan odotan taas, että joku toinen valittaa jossain vaiheessa. Sillä aion muuttaa tästä vielä puolen vuoden sisällä, enkä KOSKAAN, en vahingossakaan osta asuntoa ylimmästä kerroksesta (enkä alimmasta), koska lämpötilat lasketaan sen mukaan, ovatko keskikerroksien asukkaat tyytyväisiä! Onhan se hyvä, että minä asun heidän yläpuolellaan vintillä (lattiat, jopa matotkin kylmiä), ja välillä kun menen nukkumaan, kestää aikansa, ennenkuin paleleminen lakkaa täkin ja kahden puuvillahuovan alla. En suinkaan tarvitse sitä lämpöä nukkuessani, sillä pidän viileässä nukkumisesta, mutta kun olen valveilla, istun ja luen, ja ääreisverenkiertoni on kieltämättä heikentynyt iän myötä.
Noh, ensi viikollakin on taas yli 10 asteen lämpöjä ulkosalla, joten patteritkin taas viilenevät, vaikka en minä pattereita tsekkaile vaan sitä, pystynkö nauttimaan asumisesta edes jotenkin tässä kovalla työllä maksetussa läävässä.Sitä en ehkä koskaan saa tietää, onko 21 astetta keskikerrosten huoneistoissakin maksimilämpö, joka tulisi maksimisäädöllä nro 5, kuten on minun kohdallani. Epäilen, että keskikerroksissa on lämpöä n. 22 tai hiukan enemmän maksimisäädöllä. Sellaisessa lämmössä on viihtyisää asua.
Sitähän 22 astetta minäkin vain haluan! Sen sain minäkin viime talvena, kun toinen saman rapun ylimmän kerroksen naapuri oli valittanut ja lämmitystä lisättiin.
"Nyt on mahdollisuus säätää itse kullekin sopiva lämpö uutta termostaattia kääntämällä!" No, vaikka kuinka käännän termostaattejani, ei vaan tule sitä n. 22 astetta!
Asunto on muuten viihtyisä ja rauhallinen ja taloyhtiön asiat hyvin hoidettu. Olen syntynyt ja viettänyt lapsuuteni maalla, ja harrastan liikuntaa. Takavuosina uin avannossakin. Lämmityksestä maksan saman kuin muutkin keskikerroksissa, joten haluan vain samat oikeudet asua "itselleni sopivassa lämmössä", kun ulkona on kylmää.
- asukas
Asumme kerrostalossa, joka on valmistunut 80-luvulla. Talossa on vesikieroinen kaukolämmitys sekä koneellinen tulo- ja poistoilma lämmöntalteenotolla. Lämmityksen ohjausjärjestelmää on jossain vaiheessa parannettu ja samalla on asennettu termostattiventtiilit pattereihin.
Termostattiventtiilithän toimivat siten, että ne pyrkivät pitämään asunnon lämpötilan vakiona. Niissä on myös asetettu yläraja, jota asukas itse ei saa ylitettyä. Eli venttiili asennossa 6 tarkoittaa suurimpaa lämpötilaa joka on saatavissa.
Silloin kun huoneisto on lämmin, niin patteri tuntuu usein viileältä. Siitä huolimatta se voi lämmittää ilmaa. Tämä johtuu siitä, että ihmiskäsi on 37 asteinen ja jos metallipatteri on 30 astetta, niin se on 7 astetta viileämpi (=kylmempi). Kuitenkin jos huoneen lämpötila on 20, niin 30 asteinen patteri lämmittää huonetta.
Asunnossamme on kolme digitaalista lämpömittaria. Viime talven pakkasilla lämpötila huoneistossamme pysyi melko tarkkaan näiden mittareiden mukaan välillä 21,3-21,7 astetta. Minulle se oli sopiva lämpötila ja pärjäsin hyvin mieluisimmassa kotiasussa: paljain jaloin, t-paita ja farkut. Ihmiset halusivat, että lämpötilaa talossa nostettaisiin. Hallitus päätti nostaa lämpöä asteella. Sen jälkeen meillä lämpötila oli 22,4-22,6 astetta. Sekin oli meille sopiva - ehkä vähän mukavampikin lämpö paljasjaloille.
Hyvä osoitus kuitenkin siitä, että jos järjestelmä on kunnossa, niin talon lämpötilaa on mahdollista säätää hyvinkin hallitusti ja tarkasti. Kalliiksihan tuo nosto taloyhtiölle tulee, mutta eihän kotona tarvitse palella...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339