elikkä, en tienny oikee mihi palstalle tämän tyrkkäisin, mutta laitoimpa sitten tänne metsästyskoiriin.. :)
dalmatiankoira vaikuttaa huimalta energiapakkaukselta.
miten se käyttäytyy kotosalla? sopiiko se kaupunkiin, kerrostaloon, edellyttäen että se saa runsaasti liikuntaa?
miten se reagoi vieraisiin? haukkuuko se paljon?
olen kuullut/lukenut, että se on ihmisystävällinen (kaikille ystävällinen), mutta kuitenkin vartioiva koira. esim. jos puskasta loikkaa kidnappaaja omistajaa kohti, dalmatian luult. puolustaa omistajaansa. miten tämä voi pitää paikkaansa jos koira on kaikille ihmisille ystävällinen? onko se mustasukkainen omistajasta niinkuin olen kuullut esim. doopereiden olevan tai kun tuttavani dooperi, jos tuttavani juttelee ja "on lähekkäin" toista koiralle suht tuntematonta ihmistä, koira on vieressä niinkuin valmiina puraisemaan vierasta jos "tämä menee liian pitkälle"?:D
huonoja puolia dalmiksissa? tiedän että ne vaativat huikean paljon liikuntaa sun muuta virikettä. mutta siis tätä rotua olen harkinnut hankkivani:) onkos sukupuolen välisiä eroja? itse olen ajatellut naarasta..
DALMATIANKOIRA
2
751
Vastaukset
- smie
Kerron omasta dalmatiankoirastani
dalmatiankoira vaikuttaa huimalta energiapakkaukselta.
-Energia ei lopu kesken..=)
miten se käyttäytyy kotosalla? sopiiko se kaupunkiin, kerrostaloon, edellyttäen että se saa runsaasti liikuntaa?
-Kotona dalluni rauhallinen jos ei havaitse mitään kiintoisaa lähipiirissä lepäilee omassa pedissään. Sopii kerrostaloon. Kunhan panostaa koulutukseen: ei saa haukkua ja yksinoloa harjoiteltava pienestä ajasta lähtien. Pentu oppii hyvin hissillä tai portaissa kulkemisen. Jos ei hissiä varaudu että saat pientä pentua kantaa alussa
miten se reagoi vieraisiin? haukkuuko se paljon?
- Minun koira ei hauku juuri lainkaan, mutta sitä onkin pienestä lähtien kielletty jos sisällä liian äänekkään äänen päästänyt. Vieraista jostain tykkää, mutta tämä on varmaan aika yksilökohtaista.
olen kuullut/lukenut, että se on ihmisystävällinen (kaikille ystävällinen), mutta kuitenkin vartioiva koira. esim. jos puskasta loikkaa kidnappaaja omistajaa kohti, dalmatian luult. puolustaa omistajaansa. miten tämä voi pitää paikkaansa jos koira on kaikille ihmisille ystävällinen? onko se mustasukkainen omistajasta niinkuin olen kuullut esim. doopereiden olevan tai kun tuttavani dooperi, jos tuttavani juttelee ja "on lähekkäin" toista koiralle suht tuntematonta ihmistä, koira on vieressä niinkuin valmiina puraisemaan vierasta jos "tämä menee liian pitkälle"?:D
- Eipä tämä ainakaan=)...
huonoja puolia dalmiksissa? tiedän että ne vaativat huikean paljon liikuntaa sun muuta virikettä. mutta siis tätä rotua olen harkinnut hankkivani:) onkos sukupuolen välisiä eroja? itse olen ajatellut naarasta..
- nartut varmaankin helpompia, sitten on tietty juoksuajat niillä. Urokset usein dominoivempia. Dalmiksista lähtee ihan uskomattoman paljon karvaa, eikä ne lähde sitten millään irti mustista vaatteista..Ei näytä kovin pelottavalta vahtikoiraksi.. Talvella voi joutua ostamaan sille takin kun aluskarvaa ei sillä ole, no en tiedä onko se huono puoli, mielestäni nämä takit ovat kyllä aika hauskoja koirilla=) Tarvitsee tosiaan paljon liikuntaa ja kannattaa opettaa pienestä lähtien pysymään lähelläsi vapaana ollessaan niin voit päästää sen esim. metsään vapaaksi purkamaan energiaansa.Hyviä puolia on kuitenkin mielestäni enemmän kuin huonoja. Valkoisesta turkista on paljon etua; kynnet on ainakin meidän koiralla suurimmaksi osaksi valkoiset, huomaa helposti jos on haava tai ihottumaa, lika näkyy helposti ja karvaan ei tartu lika helposti jos tarttuu se varisee nopeasti pois karvan laadun takia... - koko vuoden :(
Aikas menijä on sekä valkoista piikikästä karvaa
on huusholli täynnä läpi vuoden, siihen pitää
varautua !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938108
- 403912
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241380
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html331224Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311109Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia12980Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797