Volvo FH16:sen veto, suuttimien vaihdon ajankohta.

Volvo FH16

Volvo fh16 1999. Autolla ajettu karvan verran 600tkm. Auton veto ei vastaa kyllä 520 tehoja. kulutus on nuppiajossa pyörinyt 48-50litran välimaastossa. Eiköhän noi suuttimet ole tien päässä? Yksi asia mikä ihmetyttää on toi ahtopainemittari. Ei tunnu menevän kuorman kanssa viisari pohjaan. Kuulin että jos viisari menee puoleenväliin niin ahtopaineista voi puuttua yksi kilo joka vastaisi n. 70hp. Kertokaa Fh16:sen käyttäjät onko nämä edellä esitetyt asiat auton vetoon vaikuttamassa ja kuinka paljon? Asiallisia vastauksia.

19

14707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kehtaisin väittää että suuttimet ei vielä ole tiensä päässä, ehkä säätöpoliittisia juttuja kannattaisi funtsia. Enemmänkin perehtyisin ahtopuolen mahdolliseen häiriöön. Melko kova kulutus nuppiajossa...

      • Veikkaanpa minäkin ettei suuttimissa välttämättä ole vikaa.


    • vaihtanut

      suodattimia.

    • Turbossa

      Vuoto painepuolella turbon jälkeen. Joku klemmari falskaa tai sitten on reikä jossain putkessa. (hankaumia)

    • Junior-Trucker

      Kippaa hytti siitä autosta, ja laita kone käymään. Jos jostain liitoksesta turbon jälkeen kuuluu suhinaa, niin siinäpä se vuoto sitten on...tietysti kannattaa/pitää antaa vähän kierroksia..ja Volvossa muistaakseni on potikka kaasupolkimella, että jonkun notkean pitäisi olla hytissä painamassa kaasua..:)

      Onhan muuten ilmanputsari OK????? Jos on tukossa, niin ei ole mikään ihme, jos ei kulje... Kävi tässä jopa niin, että Scaniaan laitettiin huollon yhteydessä tarvike-ilmansuodatin (eikä suodattimen alkuperä asentajalle mitään kuulukaan). Kuljettaja sitten muutaman päivän päästä tuli kertomaan, että on vähän hevoset laitumilla. Auto meni Scanialle tutkittavaksi, ja syyksi osoittautui tarvikesuodatin, joka ei hengittänyt riittävästi..vaikka uusi ja puhdas olikin.. kaikkea sitä voi sattua...toisekseen, suodatin oli tosi hankala saada paikalleen, tai siis se pöntön kansi/pohja kiinni... Auto oli ´03 94g

      • tuntee

        jo painosta!MB originaali oli huomattavasti
        painavampi,kuin tarvike.Mutta laatu maksaa.


      • Volvo Fh 16

        Putsari on ok. Hytin altakaan ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Voisiko olla että ahtopaineen anturi olisi sökö? Ahtopaineet ei tosiaan mene pohjaan kuormalla ajettaessa. Volvon miehiltä olen kysynyt suuttimien vaihtoväliä, vastaukseksi on annettu 500 000- 600 000km. Auton ääni kyllä kuulostaa terveeltä mutta menohaluja ei ole.


      • hirttänyt päälle
        Volvo Fh 16 kirjoitti:

        Putsari on ok. Hytin altakaan ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Voisiko olla että ahtopaineen anturi olisi sökö? Ahtopaineet ei tosiaan mene pohjaan kuormalla ajettaessa. Volvon miehiltä olen kysynyt suuttimien vaihtoväliä, vastaukseksi on annettu 500 000- 600 000km. Auton ääni kyllä kuulostaa terveeltä mutta menohaluja ei ole.

        silleen vähän, ettei tahdo heti huomata.


      • FL10:ssä
        hirttänyt päälle kirjoitti:

        silleen vähän, ettei tahdo heti huomata.

        Broidin FL10:ssä oli lattiamattoa kasautunut sinne kaasupedaalin taakse niin ettei poljin painunut täysin pohjaan saakka. Oli uskomattoman halpa vika korjata...


    • ..............................

      mulla on taas ahtopaineita varmaan liikaa turbon vaihdon jälkeen(kunnostettu vaihto osa) mittari menee reilusti yli 2 ja ylämäessä joutuu keventämään kaasu poljinta että paine putoaa.Vanhan turbon aikaan lukema ei mennyt kahteen koskaan. Onko turbo mittari todella ahtopaine mittari vai mittaako se alipainetta imupuolelta. Jossain näissä on välijäähdytin haljennut ja sieltäkautta hukannut ahtopainetta. Jos sulla on karstaa hukkaportissa ja se päästää painetta pois.Minä vaihdatin suuttimet 750000 km mittarilukemassa ja ne kusi silloin, tosin en tiedä onko vaihdettu aikaisemmin.

      • FH12:sessa

        ahtopainemittari heittää aina aivan äärilaitaan eli reiluun 3 baariin, oon epäillyt onko mittari vai anturi kunnossa, turbolle ei oo tarvinnut tehdä mitään, alkuperäsisissä säädöissään


    • sivusta kuuntelija

      Osta se uusi 13 litranen 520 hv volvo. Serkku vaihto scaniansa (580 hv) semmoseen ja sanoi että volvo jaksaa mennä paljon paremmin ja kulutus on vielä pienempi ku scaniassa. Nyt sillä on ajettu jotakin 200 tkm eikä mitää ongelmia. Itse tutkin ko. volvon teho/momentti käyriä ne ovat aivan mahtavat, sata heppaa isompi scania saa kyllä hävetä.

      • jeejee

        ota yhteyttä linnus-autoon kokkolaan ja kerro ongelmastasi, minulla omakohtaisia kokemuksia auto toimii


    • kyllä

      Koeponnistamassa coolerin. Kulutustavaraa. Vartin homma (testaus). Vuotoa ei paikallaa kierrostamalla todennäköisesti korvalla kuule kun ei nosta paineitakaan ilman kuormitusta.

      • Volvo FH16

        FH 16:nen oli Volvolla. Autosta löytyi seuraavia vikoja. Cooleri oli vuotanut.Kaasupolkimen asentotunnistin viallinen, termostaatti oli viallinen, suuttimen kärjet vaihdettu uusiin rungot oli hyväkuntoiset ja ahtopaineanturi oli sökö. Nyt on nuo edellä mainitut viat korjattu. Nyt odottelen vesi kielellä miten vetää. Autoon vaihdettiin talvipintaiset renkaat. Ensi viikolla varmaan osaan kertoa enemmän vedosta kun saan taas käyttöön.


      • oo kuulunut miten kävi
        Volvo FH16 kirjoitti:

        FH 16:nen oli Volvolla. Autosta löytyi seuraavia vikoja. Cooleri oli vuotanut.Kaasupolkimen asentotunnistin viallinen, termostaatti oli viallinen, suuttimen kärjet vaihdettu uusiin rungot oli hyväkuntoiset ja ahtopaineanturi oli sökö. Nyt on nuo edellä mainitut viat korjattu. Nyt odottelen vesi kielellä miten vetää. Autoon vaihdettiin talvipintaiset renkaat. Ensi viikolla varmaan osaan kertoa enemmän vedosta kun saan taas käyttöön.

        ???


    • jjjsrt

      Meillä vaihdettiin suuttimet Fh12 -95 380hv autoon ja ahtopaineet kyllä nousivat selvästi ja tehoa tuli lisää... mutta ei se siltikään pohjaan mennyt se mittari

      • rahtihemmo54545454

        ei sen mittarin pidäkkään mennä pohjaan. 340 noin 1bar 380 noin 1.3bar ja 420 noin 1.6bar

        fh16 470 noin 1.6bar ja 520 noin 1.7-1.8bar.

        tapissaanhan se on 2bar ja sinne asti ei kuulukkaan mennä.


    • F/FH 16 mafia

      itsellä -97 FH16 520 km lukema karvan verran alle 1,6 milj. km originaali suuttimet eikä mitään ongelmaa vielä. vois olla hukka-portti venttiilissäkin vuoto. eli ei sulje kunnolla. voi testata kun ottaa sinisen kumiletkun pois hukka-portti venttiilin kellolta niin pitäis ahto-paineiden nousta huomattavasti. (älä aja pitkään ilman letkua. ei hyvä koneelle.....) jos ei niin vika moisessa venttiilissä. volvon oma ahto-paine mittari ei ole luotettava. on vain viittaa antava. itsellä on VDO:n laatu mittari omissa autoissa. 520:n alkuperäinen ahto-paine ei ole enempää kuin 1,35 kg/cm2 eli 2,35 bar. (Volvon omien kirjojen mukaan. Luulis heidän tietävän mikä on oikea arvo...) Kiristämällä hukka-portin venttiilin jousta, (kiertämällä tankoa lyhyemmäksi noin 3-4mm.) voit nostaa ahto-paineen noin 1,7 kg/cm2. sen yli alkaa alkaa olemaan voimansiirron kesto vaarassa. jos kaikki on kunnassa niin ilman letkua paineet nousee 1,9 - 2,0 kg/cm2 tienoille. Kuten sanottua EN SUOSITTELE että ajaa pitkään niillä säädöillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      446
      9984
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      265
      6984
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      18
      3140
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2363
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1737
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1653
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      191
      1359
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1293
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      1009
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      985
    Aihe