Pikaraitiotie, paikallisjuna, ELSA-rata, Tallinnan laivat, suuri lentoasema... Mitä seuraavaksi? Metro?
SUURUUDENHULLUUTTA
Rahat eivät riitä edes föriin.
Moottoritie on sentään tulossa. Ollaan siitä iloisia.
Turku on liian pieni!
40
1598
Vastaukset
- ^~ehm
Pikaraitiotie on selvitetty kannattavaksi. Euroopassa Turun kokoisilla, eli keskisuurilla kaupungeilla on pikaraitioteitä. Sitä paitsi pikaraitio tie ei tule Turkuun, vaan Suur-Turun alueelle, eli 240.000ihmistä.
Ennen vanhaan junapysähteli 200:n ihmisenkin kaupungeissa, miksi lähijuna ei siis nykyään enää kannattaisi? Kyllä se kannattaa, sillä ihmisiä meillä riittää Varsinais-Suomessa 450.000.
2006vuoden kulttuuripääkaupunki Patras, on Kreikan toisiksi suurin kaupunki ja kas se on Turkua pienempi!- .......
Patras ei todellakaan ole Kreikan toiseksi suurin kaupunki. Toiseksi suurin on Thessaloniki.
Mene ja sivistä itseäsi. - Patras
- Patras on Kreikan 3. suurin kaupunki.
- Asukkaita yli 171 000, eli vain hiukan vähemmän kuin Turussa.
- Sinulle erityisen tärkeä asukastiheys on Patraksessa n. 1370as/km. - Massia sitten tiskiin
Jos pikarautiotie on kannattava, niin silloin rahoitus järjestyy, kun siitä tulee voittoa?
Eipä unohdeta sitä että Helsinginseudullakin karsittiin paikallisjunavuoroja pari vuotta sitten, kun eivät meinaa kannattaa. - ^~ehm
Massia sitten tiskiin kirjoitti:
Jos pikarautiotie on kannattava, niin silloin rahoitus järjestyy, kun siitä tulee voittoa?
Eipä unohdeta sitä että Helsinginseudullakin karsittiin paikallisjunavuoroja pari vuotta sitten, kun eivät meinaa kannattaa.Siksi minusta pikaratikan vastustaminen onkin tyhmää, koska sitä ei taatusti rakenneta Tampereellekaan, ellei sen katsota olevan seudulle kannattavaa.
On kuitenkin hieman eroteltava erillaisia kannattavuuksia. Joskus joku mikä ei ole rahallisesti kannattavaa toimintaa on kuitenkin seudun kehityksen kannalta kannattavaa.
Pikaratikka on arvioitu myös taloudellisesti kannattavaksi. Tottakai sekin, niin kuin kaikki hankkeet näyttävät miinusta, kunnes kustannukset on voitettu takaisin.
Sekä ELSA, pikaratikka ja taajamajuna ovat luonteeltaan sellaisia, että niistä on eniten hyötyä juuri kehityksen kannalta, eikä niinkään voittojen tuojana. Helsingin herrat eivät halua nähdä tätä seikkaa, ihan siitäkin syystä, että Varsinais-Suomen kehitys ei heitä mitenkään kiinnosta.
- ^~ehm
Mistäs provoilija on kotoisin?
Tallinnaan on haikailtu lähinnä kulttuurikaupunki risteilyjä, jotka mitä todennäköisimmin tulevat onnistumaan.
Muita linjoja on suunniteltu Turun ja Viron, ei välttämättä Tallinnan välille. Saarenmaalle pitäisi hyvinkin pian päästä.
Lentoaseman kohdalla Turkuun ollaan rakentamassa logistista keskusta ei matkustajaterminaalija. Turku on logistisesti Suomen paras paikka, joten lähtökohdat ovat hyvät.
Matkustajaliikenteen osalta Turku voisi olla paljon vilkkaampi ja se on sitä ollutkin, ennen kuin Helsinki- Vantaa on kahminut resurssit itselleen.
Turkuun ollaan havittelemassa uusia reittejä Pietariin ja Müncheniin. Sen lisäksi low-cost lentoja, joita Ryanair menestyksekkäästi Tampereelta operoi.
Mitää suuruudenhulluutta ei ole. Varsinais-Suomi on väkirikas maakunta. Helsinki keskeinen ajattelu vain pyrkii vähättelemään kaikki muut, jotta ne eivät mitään keksisi edes vaatia.
Metroa ei Turkuun olla haviteltu, koska metro ei tarvittaisi Helsingissäkään. Turun keskusta on laajuudeltaan sen verran pieni 5x4km, että siihen on aika kannattamatonta(turhaa) alkaa metroa vetämään.- lopeta jo
Oletko ajatellut miksi Venäjälle menevät tavarat ehdottomasti haluaisivat pysähtyä juuri Turkuun? Sitten ne pitäisi purkaa laivoista ja lentokoneista autoihin, parhaassa tapauksessa junanvaunuihin, jos niitä nykyistä enemmän kuoppaiselle yksiraiteiselle rantaradalle mahtuukaan. Rekat sitten jyristelisivät läpi taajaan asutun Etelä-Suomen asuntoalueitten hirveästi saastuttaen.
Turkuun laskeutuvat lentokoneetkin ovat jo melkoinen riesa saariston herkillä suojelualueilla alkaessaan jo Maarianhaminasta laskeutumisen lähes puiden latvojen ylle. Suoraan Venäjälle menevät koneet sensijaan lentävät vielä niin korkealla, ettei niistä liene suurempaa haittaa.
Onko kukaan edes viitsinyt ajatella niiden logistiikkakummajaisten ympäristövaikutuksia? Ei taatusti! - ^~ehm
lopeta jo kirjoitti:
Oletko ajatellut miksi Venäjälle menevät tavarat ehdottomasti haluaisivat pysähtyä juuri Turkuun? Sitten ne pitäisi purkaa laivoista ja lentokoneista autoihin, parhaassa tapauksessa junanvaunuihin, jos niitä nykyistä enemmän kuoppaiselle yksiraiteiselle rantaradalle mahtuukaan. Rekat sitten jyristelisivät läpi taajaan asutun Etelä-Suomen asuntoalueitten hirveästi saastuttaen.
Turkuun laskeutuvat lentokoneetkin ovat jo melkoinen riesa saariston herkillä suojelualueilla alkaessaan jo Maarianhaminasta laskeutumisen lähes puiden latvojen ylle. Suoraan Venäjälle menevät koneet sensijaan lentävät vielä niin korkealla, ettei niistä liene suurempaa haittaa.
Onko kukaan edes viitsinyt ajatella niiden logistiikkakummajaisten ympäristövaikutuksia? Ei taatusti!Rantaradalla kuule ei mikään cargo jyristele. Se rata ei siihen hommaan sovellu, se ei ensinäkään kestä sellaisia kilotonneja, eikä siinä oli tarpeeksi raiteitakaan.
Rekat vilistävän pisin moottoritietä, joka luojan kiitos on pian valmis. Turulle logistiikka on niin tärkeä asia, ettei siinä sovi paljon asukkaiden valittaa.
Helsinki-Vantaankin lentokoneet viistävät saaristonb yllä, koska Turussa on Helsinki-Vantaan vara-laskeutumis paikka.
Turku satama on jo 800vuotta sitten aloittanut Turun logistiikan ja se todellakin ansaitsee paikkansa. Turku on itseasiassa antanut ympäristön suojelun haitata toimintaansa erikoisen ansiokkaansti, kun ajattelee, että tärkeän lentokentän ja sataman vieressä on molemmissa luonnonsuojelu alueita. Helsingissä sellaiset olisi heivattu menemään aikapäiviä sitten. - Raisio kaavoittaa uudelleen
^~ehm kirjoitti:
Rantaradalla kuule ei mikään cargo jyristele. Se rata ei siihen hommaan sovellu, se ei ensinäkään kestä sellaisia kilotonneja, eikä siinä oli tarpeeksi raiteitakaan.
Rekat vilistävän pisin moottoritietä, joka luojan kiitos on pian valmis. Turulle logistiikka on niin tärkeä asia, ettei siinä sovi paljon asukkaiden valittaa.
Helsinki-Vantaankin lentokoneet viistävät saaristonb yllä, koska Turussa on Helsinki-Vantaan vara-laskeutumis paikka.
Turku satama on jo 800vuotta sitten aloittanut Turun logistiikan ja se todellakin ansaitsee paikkansa. Turku on itseasiassa antanut ympäristön suojelun haitata toimintaansa erikoisen ansiokkaansti, kun ajattelee, että tärkeän lentokentän ja sataman vieressä on molemmissa luonnonsuojelu alueita. Helsingissä sellaiset olisi heivattu menemään aikapäiviä sitten.Raisio varasi suuren alueen kuljetusalan tarpeisiin, mutta kiinnostusta ei löydy ja alueet kaavoitetaan uudelleen eri käyttöön.
- ^~ehm
Raisio kaavoittaa uudelleen kirjoitti:
Raisio varasi suuren alueen kuljetusalan tarpeisiin, mutta kiinnostusta ei löydy ja alueet kaavoitetaan uudelleen eri käyttöön.
Turun logicity-hanke on paljon parempi konsepti. Se vaatii pari suurta operaattoria lähteäkseen kunnolla käyntiin. Toivotaan että saadaan sellaisia.
TNT on ainakin menestynyt hienosti. Toivottavasti DHL aloittaisi mannerten välisen rahtaamisen Turun lentokentältä. Tosin Turun lentokentän kiitorata pitäisi pidentää 3km:seksi.
Turun seutu toimisi parhaiten niin, ettei kaikki yrittäisi kaikkea, vaan parannettaisiin yhteistyö ja tuettasiin eri kaupunkien vahvuuksia.
- täällä ihan
minunkin. Ei mikään ihme jos varallisuus ties millä kuralla kun tällaisia kaikenmaailman juttuja toteuttavat mitä jollain päähän pälkähtelee. Onko enää kukaan tolkuissaan päätäntä vallassa, vai meneekö kaikki tällaiseen vedätykseen mukaan tuosta vaan? Tuhlaillaan sinnetänne ja kukaan ei tiedä varmaan oikeasti mihin ne rahat menee. Esimerkkinä nyt vaikkapa Taidemuseo, sinne saatiin uppoamaan vaikka kuinka yhteisiä rahoja ja joku veti vaikka mitä välistä. Halpatyövoimaakin käytettiin ties missä vaiheessa. Epärehellistä tämä kaikki nykyisin. Missä kunnon päättäjät joilla olisi järkikin tallella? Onko kaikki jo aivopesty näille ääri-rikkaille kumartelemaan lisää rahaa yhteiskunnan toimiessa maksumiehenä? Missä lienee kaikki moraalinvartijat, niitäkin jo tarvittaisiin ja kiireen vilkkaa moittimaan jos aihetta löytyy.
- ^~ehm
Eiköhän se oli niin, että logistiikka on se joka Turkuun rahaa tuo.
Teitä moraalinvartioita on jo nyt ihan kehutyksen jarruksi saakka. Turku tarvitsee kehitystä, jotta se voi kilpailla pk-seudun kanssa. Turun ja Tampereen olisi hyvä tehdä yhteistyötä. - pargas......
^~ehm kirjoitti:
Eiköhän se oli niin, että logistiikka on se joka Turkuun rahaa tuo.
Teitä moraalinvartioita on jo nyt ihan kehutyksen jarruksi saakka. Turku tarvitsee kehitystä, jotta se voi kilpailla pk-seudun kanssa. Turun ja Tampereen olisi hyvä tehdä yhteistyötä.Turun ja Tampereen? Hah, turha kuvitella - Tampere pärjää MAINIOSTI yksinkin. Ei se tarvi ongelma-Turkua seurakseen.
- ^~ehm
pargas...... kirjoitti:
Turun ja Tampereen? Hah, turha kuvitella - Tampere pärjää MAINIOSTI yksinkin. Ei se tarvi ongelma-Turkua seurakseen.
Ei liene pk-keskeisyys Tampereenkaan edunmukaista. Enkä ymmärrä mitä Turun kaupungin taloudelliset ongelmat yhteistyöhön vaikuttaa. Turku ja Tampere ovat toisiaan täydentäviä kaupunkeja, koska valttikorttimme ovat erilaiset.
Turulla ja Tampereella ei ole oikeastaan mitään mistä oikeasti kilpailisi, muuta kuin jääkiekko. Ja TPS:n uidessa kaulaa myöten suossa, ei ole sitäkään. - pargas............
^~ehm kirjoitti:
Ei liene pk-keskeisyys Tampereenkaan edunmukaista. Enkä ymmärrä mitä Turun kaupungin taloudelliset ongelmat yhteistyöhön vaikuttaa. Turku ja Tampere ovat toisiaan täydentäviä kaupunkeja, koska valttikorttimme ovat erilaiset.
Turulla ja Tampereella ei ole oikeastaan mitään mistä oikeasti kilpailisi, muuta kuin jääkiekko. Ja TPS:n uidessa kaulaa myöten suossa, ei ole sitäkään.En tarkoittanut ongelma-Turulla pelkästään Turun taloudellisia ongelmia, vaan myös helvetinmoisia imago- ja kehitysongelmia.
Ei kukaan järkevä, MENESTYKSEKÄS (kyllä, katso ja ihaile miten Tampere porskuttaa) kunta halua sellaista riesakseen vapaaehtoisesti. - ^~ehm
pargas............ kirjoitti:
En tarkoittanut ongelma-Turulla pelkästään Turun taloudellisia ongelmia, vaan myös helvetinmoisia imago- ja kehitysongelmia.
Ei kukaan järkevä, MENESTYKSEKÄS (kyllä, katso ja ihaile miten Tampere porskuttaa) kunta halua sellaista riesakseen vapaaehtoisesti.En kyllä vielläkään ymmärtänyt, miksi Tampereelle olisi haittaa Turun kanssa tehdystä yhteistyöstä?
Turulla menee monella sektorilla oikein loistavasti. Ainoastaa kaupungin talous on kuralla. Ja sekin selkeistä syistä.
Suur-Turkuna Turku pärjäisi siinä missä Tamperekkin, sillä erotuksella, että valtio pitää Turkua aisoissa jättämällä tämän huomiotta. - pargas...............
^~ehm kirjoitti:
En kyllä vielläkään ymmärtänyt, miksi Tampereelle olisi haittaa Turun kanssa tehdystä yhteistyöstä?
Turulla menee monella sektorilla oikein loistavasti. Ainoastaa kaupungin talous on kuralla. Ja sekin selkeistä syistä.
Suur-Turkuna Turku pärjäisi siinä missä Tamperekkin, sillä erotuksella, että valtio pitää Turkua aisoissa jättämällä tämän huomiotta."En kyllä vielläkään ymmärtänyt, miksi Tampereelle olisi haittaa Turun kanssa tehdystä yhteistyöstä?"
- Koska riesana olisi silloin Turun karsea imago.
"Suur-Turkuna Turku pärjäisi siinä missä Tamperekkin, sillä erotuksella, että valtio pitää Turkua aisoissa jättämällä tämän huomiotta."
- No joopa joo. Ei valtio pidä Turkua aisoissa sen enempää kuin Tamperettakaan. Sen asian hoitavat moitteetta Turun ikiomat "edun"valvojat. - Turuimago
pargas............... kirjoitti:
"En kyllä vielläkään ymmärtänyt, miksi Tampereelle olisi haittaa Turun kanssa tehdystä yhteistyöstä?"
- Koska riesana olisi silloin Turun karsea imago.
"Suur-Turkuna Turku pärjäisi siinä missä Tamperekkin, sillä erotuksella, että valtio pitää Turkua aisoissa jättämällä tämän huomiotta."
- No joopa joo. Ei valtio pidä Turkua aisoissa sen enempää kuin Tamperettakaan. Sen asian hoitavat moitteetta Turun ikiomat "edun"valvojat.Tamperelaiset ja helsinkiläisethän sen karsean imagon ovat Turulle yhteistuumin luoneet. Siinä on oikea yhteistyön malliesimerkki, miten ikävästä ylpeilijästä, tehdään syntipukki.
- pargas.............
Turuimago kirjoitti:
Tamperelaiset ja helsinkiläisethän sen karsean imagon ovat Turulle yhteistuumin luoneet. Siinä on oikea yhteistyön malliesimerkki, miten ikävästä ylpeilijästä, tehdään syntipukki.
Ihan sama kuka sen loi, sellanen sillä kuitenkin on.
- käyttöön
Kuulkaas nyt, me emme Turussa tarvitse raitiovaunuja, ne ovat olleet ja menneet, meillä on hyvin kattava joukkoliikenneverkosto ja sitä kehittämällä ja varsinkin käyttämällä me turkulaiset pääsemme aika lähelle haluamillemme osoitteille. Tuollainen turha vanhojen vehkeiden himoaminen ei kuulu nykyaikaan, korkeintaan näyttelyesineiksi ja me turkulaiset kuljemme tulevaisuutta ajatellen emmekä enää halua tuhlata rahojamme "uusiin"
- samaa mieltä
olen kanssasi tästä asiasta. Turkua voi kehittää paljonkin ilman että jotain tyhmiä raitsikoita laitetaan tänne kulkemaan mihinkään suuntaan. Turhaa rahanmenoa on nyt jo aivan riittävästi, poistuen niistä tärkeämmista.
- ^~ehm
Pikaratikka ja ratikka.. niillä ei ole juuri muuta yhteistä kuin, että niillä on samantapainen nimi, ja että ne kulkevat kiskoilla.
Vaikka vanhat ratikat poistettiinkin, mikä sekin oli virhe, niin nämä uudet pikaratikat tulevat aivan erinlaiseen liikennöintiin.
Pikaratikka on Turun tulevaisuutta.. väistämätön kehityksen vaihe. Voimme mennä samassa junassa Tampereen kanssa tai parikymmentä vuotta jäljessä.
Se on varma juttu, että sitten kun Tampere saa pikaraitiotiet, niin Turku on jätetty aivan toiseen luokkaan. Turun seudun houkuttelevuus Tampereeseen nähden on sen jälkeen nolla. - Samaa mieltä
^~ehm kirjoitti:
Pikaratikka ja ratikka.. niillä ei ole juuri muuta yhteistä kuin, että niillä on samantapainen nimi, ja että ne kulkevat kiskoilla.
Vaikka vanhat ratikat poistettiinkin, mikä sekin oli virhe, niin nämä uudet pikaratikat tulevat aivan erinlaiseen liikennöintiin.
Pikaratikka on Turun tulevaisuutta.. väistämätön kehityksen vaihe. Voimme mennä samassa junassa Tampereen kanssa tai parikymmentä vuotta jäljessä.
Se on varma juttu, että sitten kun Tampere saa pikaraitiotiet, niin Turku on jätetty aivan toiseen luokkaan. Turun seudun houkuttelevuus Tampereeseen nähden on sen jälkeen nolla.Jos pikaratikkahankkeesta luovutaan niin houkuttelevuus treen rinnalla on tasan 0..
Ennuste lupaa jo pahaa; Turun seudulle ei asukkaita muuta 2030 mennessä kuin n. 20 000. Tampereen seudulle odotellaan 60 000 uutta asukasta siihen mennessä. Turku ei houkuttele. Kai se itsekin on pakattava kimpsut ja kamsut ja muutettava pirkanmaalle. - ^~ehm
Samaa mieltä kirjoitti:
Jos pikaratikkahankkeesta luovutaan niin houkuttelevuus treen rinnalla on tasan 0..
Ennuste lupaa jo pahaa; Turun seudulle ei asukkaita muuta 2030 mennessä kuin n. 20 000. Tampereen seudulle odotellaan 60 000 uutta asukasta siihen mennessä. Turku ei houkuttele. Kai se itsekin on pakattava kimpsut ja kamsut ja muutettava pirkanmaalle.Tosin suur-Turku kyllä pärjää Tampereen luvuille. Suur-Turku onkin Tamperetta väkiluvultaan paljon suurempi, vaikka pinta-ala on sama. Mutta kukaan ei näe Suur-Turun lukuja, ennen kuin Suur-Turku on virallisesti olemassa ja siksi olemme aina Tamperelaisten alapuolella.
- täällä pitää
Samaa mieltä kirjoitti:
Jos pikaratikkahankkeesta luovutaan niin houkuttelevuus treen rinnalla on tasan 0..
Ennuste lupaa jo pahaa; Turun seudulle ei asukkaita muuta 2030 mennessä kuin n. 20 000. Tampereen seudulle odotellaan 60 000 uutta asukasta siihen mennessä. Turku ei houkuttele. Kai se itsekin on pakattava kimpsut ja kamsut ja muutettava pirkanmaalle.käydä Tampereen tai jonkin muun alueen kanssa? Lapsellista ja älytöntä touhua ja vetoamista tuollaiseen, mitä muualla tehdään. Antaa muiden tehdä tyhmyyksiä jos niitä huvittaa, vai pitääkö kaikessa aina olla kuten muutkin? Lopettakaa nyt tämä höpinä jostain ratikoista, uusista tai vanhoista. Järjetöntä ainakin tässä tilanteessa Turun ja ympäristön kohdalla. Logistiikka on ihan kunnossa tälläkin hetkellä ja toimii hyvin ilman mitään ratikoitakin.
Kovasti tuntuu olevan myyntihenkistä touhua tämä pyssyn suuhun ajaminen pikaraitiotien kanssa, varsinkin tällä "^~ehm" nimimerkillä.
Katsokaa uutisia näistä Helsigin raitio vaunuista, siinä mallia miten käy kun haukkaa liian ison ja kalliin palan yhdellä kertaa. Suomessakin tekijöitä olisi ollut, vaan kun ei kelvannut niin tässä nyt palkka siitä tyhmyydestä. Ja kuka maksaa???
Ja nimimerkille "^~ehm " tahtoisin sanoa että on todella ärsyttävää tällainen jankkaaminen tästä asiasta. Lopeta jo! - ^~ehm
täällä pitää kirjoitti:
käydä Tampereen tai jonkin muun alueen kanssa? Lapsellista ja älytöntä touhua ja vetoamista tuollaiseen, mitä muualla tehdään. Antaa muiden tehdä tyhmyyksiä jos niitä huvittaa, vai pitääkö kaikessa aina olla kuten muutkin? Lopettakaa nyt tämä höpinä jostain ratikoista, uusista tai vanhoista. Järjetöntä ainakin tässä tilanteessa Turun ja ympäristön kohdalla. Logistiikka on ihan kunnossa tälläkin hetkellä ja toimii hyvin ilman mitään ratikoitakin.
Kovasti tuntuu olevan myyntihenkistä touhua tämä pyssyn suuhun ajaminen pikaraitiotien kanssa, varsinkin tällä "^~ehm" nimimerkillä.
Katsokaa uutisia näistä Helsigin raitio vaunuista, siinä mallia miten käy kun haukkaa liian ison ja kalliin palan yhdellä kertaa. Suomessakin tekijöitä olisi ollut, vaan kun ei kelvannut niin tässä nyt palkka siitä tyhmyydestä. Ja kuka maksaa???
Ja nimimerkille "^~ehm " tahtoisin sanoa että on todella ärsyttävää tällainen jankkaaminen tästä asiasta. Lopeta jo!Foorumithan on sitä varten että siellä saa keskustella.
Logistiikasta puhuttaessa on kyllä tarkoitettu muita juttuja kuin pikaratikkaa.
Se että kutsut pikaratikasta keskustelua höpötykseksi vain innostaa minua entisestään perustelemaan kantojani asiaan.
Helsingin raitiovaunut ja Turun pikaratikka eivät liity toisiinsa millään lailla. Pikaratikka on paljon modernimpi väline kuin tavallinen ratikka, joita en ole Turkuun tuomassa. - Näemmä
^~ehm kirjoitti:
Foorumithan on sitä varten että siellä saa keskustella.
Logistiikasta puhuttaessa on kyllä tarkoitettu muita juttuja kuin pikaratikkaa.
Se että kutsut pikaratikasta keskustelua höpötykseksi vain innostaa minua entisestään perustelemaan kantojani asiaan.
Helsingin raitiovaunut ja Turun pikaratikka eivät liity toisiinsa millään lailla. Pikaratikka on paljon modernimpi väline kuin tavallinen ratikka, joita en ole Turkuun tuomassa.Ne pikaratikat on käsitelty ja naurettu suolle jo ajat sitten pk-seudulla. Kyseiset välineet eivät sovellu näin arktiseen maahan, ja ne ovat käytännössä todella hitaita. Kalliit kustannukset, heikko toimivuus pakkasilla, routa, hitaus. Tässä muutamia syitä.
Espoossa oli poppoo, jolla oli kontaktit näitä myyviin firmoihin, ja joka yritti massiivista huijausta. Samat heput ja firmat taitavat Turussakin olla asialla, oletan.
Eikä se "pika"ratikka Turkuun ketään houkuttelisi, päin vastoin. Sitä maksamaan ei kukaan täysjärkinen tulisi.
Turun tauti vaatii poliitikkojen ja virkamiesten vaihtamista parantuakseen, ei älyttömiä investointeja. - ^~ehm
Näemmä kirjoitti:
Ne pikaratikat on käsitelty ja naurettu suolle jo ajat sitten pk-seudulla. Kyseiset välineet eivät sovellu näin arktiseen maahan, ja ne ovat käytännössä todella hitaita. Kalliit kustannukset, heikko toimivuus pakkasilla, routa, hitaus. Tässä muutamia syitä.
Espoossa oli poppoo, jolla oli kontaktit näitä myyviin firmoihin, ja joka yritti massiivista huijausta. Samat heput ja firmat taitavat Turussakin olla asialla, oletan.
Eikä se "pika"ratikka Turkuun ketään houkuttelisi, päin vastoin. Sitä maksamaan ei kukaan täysjärkinen tulisi.
Turun tauti vaatii poliitikkojen ja virkamiesten vaihtamista parantuakseen, ei älyttömiä investointeja.vai simmotos..
- -------
muuta ämmä helsinkiin
- tätä ratikkavouhotusta
Ratikat poistettiin aikanaan siksi, että ne olivat joustamattomia, niiden reittien lisääminen olisi ollut tolkuttoman kallista, eivätkä ne sellaisenaan palvelleet akuuteimpia tarpeita. Kolmonen kiersi ikuisesti omaa kehäänsä palvelematta oikein ketään.
Linja-autot voitiin siirtää aina sinne missä tarvetta oli eniten. Tulevaisuuden seuraava suuri haaste lienee Hirvensalon suunnalla, kun tiet tukkeutuvat pikkuautoista? Kuka luulee raitsikanratojen vetämisen kannattavan saarille?
Tiedättekö, ikuiset marisijat, mitään muuta suomalaista suurkaupunkia, jossa joukkoliikenne toimisi yhtä juoheasti kuin Turussa? Kauppatorin terminaaliin pääsee joka suunnalta ja sieltä taas joka ikiseen suuntaan. Välimatkat ovat lyhyitä: yhteenkään työmatkaan ei kaupungin alueella aikaa kulu tuntitolkulla niinkuin Helsingin seudulla säännöllisesti!
Pikaraitsikka omine kaistoineen ja muine vaatimuksineen vain sekoittaisi muun liikenteen sujuvuutta ydinkeskustassa. Jos kalliilla ja niukaksi käyvällä sähköllä välttämättä halutaan kulkea, mietittäköön trolleybusseja! Ne eivät ainakaan vaadi hirmukalliita raiteita!- yöks bussi
Homma onkin siinä, että pikaratikalla kehtaa kulkea myös muutakin porukkaa, kuin vain ne joilla ei ole varaa autoon. Toinen että pikaratikka ei korvaa busseja saati ratikoita, vaan tuo kehyttyneemmän joukkoliikenteen muodon kasvavalle kaupunkiseudulle. Ennenkaikkea se on kehitystä autottamampaan kaupunkiin, jota tulevaisuudessa tarvitaan.
Kyllä pikaratikkalle kaistaa löytyy. Keskustassa se voidaan rakentaa kulkemaan maanalla. Juuri pikaratikan tyylinen ratkaisu tulisi toimimaan hyvin myös saarilla, jos saarten väkimäärät saadaan kasvatettua tarpeeksi isoiksi. Nimittäin ne ruuhkat sillalla ja sen jälkeen eivät tule helpottamaan ja ne saarilla asuvat ihmiset tulisi ehdottomasti saada joukkoliikenteen käyttäjiksi! - maanalainen
yöks bussi kirjoitti:
Homma onkin siinä, että pikaratikalla kehtaa kulkea myös muutakin porukkaa, kuin vain ne joilla ei ole varaa autoon. Toinen että pikaratikka ei korvaa busseja saati ratikoita, vaan tuo kehyttyneemmän joukkoliikenteen muodon kasvavalle kaupunkiseudulle. Ennenkaikkea se on kehitystä autottamampaan kaupunkiin, jota tulevaisuudessa tarvitaan.
Kyllä pikaratikkalle kaistaa löytyy. Keskustassa se voidaan rakentaa kulkemaan maanalla. Juuri pikaratikan tyylinen ratkaisu tulisi toimimaan hyvin myös saarilla, jos saarten väkimäärät saadaan kasvatettua tarpeeksi isoiksi. Nimittäin ne ruuhkat sillalla ja sen jälkeen eivät tule helpottamaan ja ne saarilla asuvat ihmiset tulisi ehdottomasti saada joukkoliikenteen käyttäjiksi!Turkulaiseen savimaahan maanalaisen kiskotien rakentaminen on kyllä jo niin kallista huuhaata, ettei siihen nykyisenkokoiset veroäyrit riitä kuin näytiksi!
Hirvensalokin on jo nyt rakennettu niin tupaten täyteen omakotimattoa, ettei alueelle kirveelläkään saada mahtumaan niin paljon uudisasukkaita, että raitiotien rakentaminen kuuna päivänä tulisi kannattavaksi! Se on taivaan tosi, uskokaa jo! - koko joukkoliikenne?
yöks bussi kirjoitti:
Homma onkin siinä, että pikaratikalla kehtaa kulkea myös muutakin porukkaa, kuin vain ne joilla ei ole varaa autoon. Toinen että pikaratikka ei korvaa busseja saati ratikoita, vaan tuo kehyttyneemmän joukkoliikenteen muodon kasvavalle kaupunkiseudulle. Ennenkaikkea se on kehitystä autottamampaan kaupunkiin, jota tulevaisuudessa tarvitaan.
Kyllä pikaratikkalle kaistaa löytyy. Keskustassa se voidaan rakentaa kulkemaan maanalla. Juuri pikaratikan tyylinen ratkaisu tulisi toimimaan hyvin myös saarilla, jos saarten väkimäärät saadaan kasvatettua tarpeeksi isoiksi. Nimittäin ne ruuhkat sillalla ja sen jälkeen eivät tule helpottamaan ja ne saarilla asuvat ihmiset tulisi ehdottomasti saada joukkoliikenteen käyttäjiksi!Jo on aikoihin eletty. Minä en kehtais ajaa yli puoli vuotta vanhalla megamaasturillakaan, kele!
- jetsullee
maanalainen kirjoitti:
Turkulaiseen savimaahan maanalaisen kiskotien rakentaminen on kyllä jo niin kallista huuhaata, ettei siihen nykyisenkokoiset veroäyrit riitä kuin näytiksi!
Hirvensalokin on jo nyt rakennettu niin tupaten täyteen omakotimattoa, ettei alueelle kirveelläkään saada mahtumaan niin paljon uudisasukkaita, että raitiotien rakentaminen kuuna päivänä tulisi kannattavaksi! Se on taivaan tosi, uskokaa jo!No on eri tyypit, jotka asian ratkaisee.
- vaan..
koko joukkoliikenne? kirjoitti:
Jo on aikoihin eletty. Minä en kehtais ajaa yli puoli vuotta vanhalla megamaasturillakaan, kele!
Kysymyshän on myös viihtyvyydestä ja sujuvuudesta. Turussa ei varmaan yksikään liikemies eksy bussiin, ellei auto ole tehnyt tenän. Mutta euroopassa asia on eritavalla.
Syys miksi Turussa ei jo ole pikaraitioteitä on se, että Suomessa valtion tuki on niin auttamattoman surkeaa. Siksi julkinenliikenteemme on pelkästään bussien varassa.
Turun joukkoliikenne on kaukana modernista ja tämän kokoisen kaupungin normaalista julkisen liikenteen tasosta. - kulkemaan
koko joukkoliikenne? kirjoitti:
Jo on aikoihin eletty. Minä en kehtais ajaa yli puoli vuotta vanhalla megamaasturillakaan, kele!
Mitä Te häpeätte, ajakaa ihmeessä autoillanne ne muutamat kilometrit asioillenne, onhan meillä parkkipaikkoja, mutta me muut käytämme busseja ja maksamme itse matkan.
Tässä on saanut seurata miten monen oven takana on toinen toistaan komeampi auto ja nuoret, tuhdit isät ja äidit tulevat toimeen tekemättä työtä - ilmeisesti eivät kehtaa käyttää busseja...
- ...
Tossa on joku vanha selvitys pikaratikasta Turussa. Toinen on kai tulossa.
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/historia/pika/pika.htm- vain näin vähän
321 096 000. kyll´on halpaa.
Voihan vitsit mitää huuhaata ja joku vaan jaksaa jauhaa. - mitä sitten
vain näin vähän kirjoitti:
321 096 000. kyll´on halpaa.
Voihan vitsit mitää huuhaata ja joku vaan jaksaa jauhaa.Vapaa maa..
- ...
"Ennen kaikkea raitiotie koetaan Euroopassa urbaanin kaupungissa sen tunnusmerkiksi. Raitiotie parantaisi Turun kansallista ja kansainvälistä imagoa asuin- ja työpaikkana sekä matkailukohteena. Se parantaisi palveluyrittämisen mahdollisuuksia ja työpaikkojen edellytyksiä. Se tukisi ympäristöystävällisen, urbaanin kaupungissa asumisen kulttuurin kehittymistä."
Aika tärkeä kohta. Imago on kuitenkin Turulle erittäin tärkeä ja varsinkin kansainvälinen, ei niinkään kansallinen imago. Kyllä Turun on näytettävä toimivalta kapungilta, eikä kehitysvaiheessa olevalta syrjäkylältä.
Tottakai hanke on kallis, mutta myös pakollinen kehitysaskel. Tai no tietty, jos ei haluta kehittyä, vaan köyhtyä, niin ei sitten mitään. Homma on aika paljon kiinni siitä kuinka paljon valtio on valmis tukemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1951496Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231258- 50988
- 70940
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52853Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53840- 56832
- 102814
- 82810
- 32745