Lojban vauhdissa

Katselin pitkästä aikaa tilannetta ja Lojbanilla menee varsin kovaa:
http://www.lojban.org
Paljon aktiviteettia ja materiaalia löytyy. Vaikka inhoan Lojbanin sanastonmuodostusperiaatetta ja esim "rikasta" konsonanttijärjestelmää, niin taitaa parasta olla ottaa lusikka kauniiseen käteen ja opetella tämä kieli. Sillä on niin paljon kiinnostavia käyttösovelluksia ja lisää tulee.

Olisi tietysti hienoa, jos Suomeen saataisiin toimiva Lojban yhteisö. Ruotsissa ilmeisesti jo on.

Täytynee aloittaa sivustolta löytyvien melko runsaiden opiskeluvälineiden kokeilulla.

6

1722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aasi

      Yleensä tyyppiä, joka puhuu omaakeksimäänsä kieltä, ei kovin järkevänä pidetä. Sitäpaitsi keinokielet ovat tapa luistella oikeiden kielten opiskelusta. Erityisen säälittäviä ovat ainoastaan englantia osaavien viritelmät. Mitä hyötyä amerikkalaiselle yliopistolle olisi lojbanin tai klingonin opettamisesta, kun voi opettaa vaikka venäjää, kiinaa tai arabiaa?

      • Et ole ymmärtänyt keinokielten olemusta. Ne eivät juurikaan ole vaihtoehtoja luonnollisille kielille. Tässä suhteessa keinokielet ja luonnolliset kielet eivät ole yhteismitallisia, verrattavia.

        "Yleensä tyyppiä, joka puhuu omaakeksimäänsä kieltä, ei kovin järkevänä pidetä."

        Totta, keinokielten olemusta ei ymmärretä. Esperantistien vanha uho tulla maailman kaikkien ihmisen toiseksi kieleksi, "via dua lingvo", on jäänyt soimaan. Nykyisin ei kovinkaan paljon puhuta enään tällä sävyllä.

        "Sitäpaitsi keinokielet ovat tapa luistella oikeiden kielten opiskelusta."

        Tuskin koskaan. Keinokielet, monet, ovat "oikeita kieliä" siinä suhteessa, että niiden käyttökelpoisuus on testattu. Kaikki kielet ovat ihmisten kehittämiä. Luonnolliset kielet ovat syntyneet hitaammin, kulttuurievoluution tuotteena.

        "Erityisen säälittäviä ovat ainoastaan englantia osaavien viritelmät."

        En ymmärrä pointtia.

        Mitä hyötyä amerikkalaiselle yliopistolle olisi lojbanin tai klingonin opettamisesta, kun voi opettaa vaikka venäjää, kiinaa tai arabiaa?

        Lojban ja klingon eivät ole samalla linjalla. Lojban on kymmenien ihmisten vuosikymmenien kuluessa toteuttama tietellinen projekti, klingon on fiktiivistä taidetta.

        Luonnolliset kielet eivät korvaa Lojbania, niiden opiskelua tarvitaan edelleen, mutta ne eivät täytä Lojbanin speksejä. Lojbanille riittää, että löytyy esim 10000 luovaa, sivistynyttä ihmistä, jotka alkavat käyttää sitä oman alansa tarpeiden mukaisesti. Sitä ei ole mitenkään tarkoitettu kaikkien ihmisten arkikieleksi tai matkailukieleksi, vaikka se ominaisuuksiensa puolesta siihen sopisi. Mutta sellaiseen ei ole realiteetteja.

        Lojban on tarkoitettu lyhyesti sanottuna tieteelliseen työhön ja luovaan kokeiluun, ehkä myös esim patentti-, laki- tai sopimuskieleksi. Jos et tarvitse sitä, sinulla ei ole paljonkaan syytä opiskella sitä. Minä koen tarvitsevani sitä.


      • aasi
        Yusa kirjoitti:

        Et ole ymmärtänyt keinokielten olemusta. Ne eivät juurikaan ole vaihtoehtoja luonnollisille kielille. Tässä suhteessa keinokielet ja luonnolliset kielet eivät ole yhteismitallisia, verrattavia.

        "Yleensä tyyppiä, joka puhuu omaakeksimäänsä kieltä, ei kovin järkevänä pidetä."

        Totta, keinokielten olemusta ei ymmärretä. Esperantistien vanha uho tulla maailman kaikkien ihmisen toiseksi kieleksi, "via dua lingvo", on jäänyt soimaan. Nykyisin ei kovinkaan paljon puhuta enään tällä sävyllä.

        "Sitäpaitsi keinokielet ovat tapa luistella oikeiden kielten opiskelusta."

        Tuskin koskaan. Keinokielet, monet, ovat "oikeita kieliä" siinä suhteessa, että niiden käyttökelpoisuus on testattu. Kaikki kielet ovat ihmisten kehittämiä. Luonnolliset kielet ovat syntyneet hitaammin, kulttuurievoluution tuotteena.

        "Erityisen säälittäviä ovat ainoastaan englantia osaavien viritelmät."

        En ymmärrä pointtia.

        Mitä hyötyä amerikkalaiselle yliopistolle olisi lojbanin tai klingonin opettamisesta, kun voi opettaa vaikka venäjää, kiinaa tai arabiaa?

        Lojban ja klingon eivät ole samalla linjalla. Lojban on kymmenien ihmisten vuosikymmenien kuluessa toteuttama tietellinen projekti, klingon on fiktiivistä taidetta.

        Luonnolliset kielet eivät korvaa Lojbania, niiden opiskelua tarvitaan edelleen, mutta ne eivät täytä Lojbanin speksejä. Lojbanille riittää, että löytyy esim 10000 luovaa, sivistynyttä ihmistä, jotka alkavat käyttää sitä oman alansa tarpeiden mukaisesti. Sitä ei ole mitenkään tarkoitettu kaikkien ihmisten arkikieleksi tai matkailukieleksi, vaikka se ominaisuuksiensa puolesta siihen sopisi. Mutta sellaiseen ei ole realiteetteja.

        Lojban on tarkoitettu lyhyesti sanottuna tieteelliseen työhön ja luovaan kokeiluun, ehkä myös esim patentti-, laki- tai sopimuskieleksi. Jos et tarvitse sitä, sinulla ei ole paljonkaan syytä opiskella sitä. Minä koen tarvitsevani sitä.

        "Et ole ymmärtänyt keinokielten olemusta. Ne eivät juurikaan ole vaihtoehtoja luonnollisille kielille."

        Niin, ehkä kielen "keksijälle". Muilta ihmisiltä sellaisen opiskelu vie silti aikaa ja kapasiteettia luonnollisen kielen opiskelulta.

        "Esperantistien vanha uho tulla maailman kaikkien ihmisen toiseksi kieleksi, "via dua lingvo", on jäänyt soimaan. Nykyisin ei kovinkaan paljon puhuta enään tällä sävyllä."

        Miten sitten Lojbania on ehdotettu Amerikassa yliopistoihin jopa pakolliseksi?

        "Luonnolliset kielet ovat syntyneet hitaammin, kulttuurievoluution tuotteena."

        Kyllähän Lojbankin on, postituslistalla nimittäin. Luonnollisella kielellä on tuhansia vuosia etumatkaa.

        ""Erityisen säälittäviä ovat ainoastaan englantia osaavien viritelmät."
        En ymmärrä pointtia."

        No kun yksikielinen amerikkalainen ryhtyy suunnittelemaan keinokieltä, se tietenkin rakentaa ensin vastineet englannin kieliopillisille rakenteille. Olen vähän skeptinen, että tästä näkökulmavaikutuksesta pääsisi ollenkaan eroon. Lojbanissa erityisesti huvittaa sen äännejärjestelmä ja jopa kirjoitustapa, jotka eivät paljon eroa englannista.

        Esimerkkinä kriteereistä voisi olla tämä Esperanto-kritiikki:
        http://www.xibalba.demon.co.uk/jbr/ranto/index.html

        "Lojbanille riittää, että löytyy esim 10000 luovaa, sivistynyttä ihmistä, jotka alkavat käyttää sitä oman alansa tarpeiden mukaisesti."

        Ja näin tuskin käy. Kommunistithan yrittivät tehdä Esperantosta maailmankieltä, mutta kuinkas sitten kävikään.


    • hopeatikari

      Itsekin olen yrittänyt lojbania opiskella ongelma on tosiaan se, että suomalaista matskua ei lyödy juuri ollenkaan. Helsingin yliopistossa pidetyn lojban kurssin kurssi materiaalit löysin netistä, muuta ei ole näkynyt. Sen jälkeen olen kahlannut enkku tavaraa, mutta siitä opiskelu on hankalaa kun ei ymmärrä edes kaikkia hankalimpia englannin termejä. Joten en ole päässyt alkeita pitemmälle.

      Lojban yhteisön perustaminen Suomeen on minustakin hieno ajatus, siinä on vain yksi ongelma jonkun pitää ryhtyä konkreettisiin toimiin. talk is cheap. acts matter.

      Itse olisin kyllä valmis auttamaan yhteisön kasauksessa, mutta yksin en kyllä hommaan ryhdy. Helpointa lienee perustaa netti foorumi, ne on kohtuu helppo tehdä ja yhteisö yleensä muodostuu lähes itsestään jos on muodostuakseen.

      • OK. Avasin foorumin tähän tarkoitukseen. Se löytyy osoitteesta:

        http://suomilojban.15.forumer.com

        Sen konfigurointi on minulla vielä kesken, esim en pysty muuttamaan foorumin kuvausta, vain katkaistu otsikko näkyy.. ärsyttävää.

        Mutta ilmeisesti sinne voi jo rekisteröityä ja kirjoittaa avausviestit. Muuten olen sitä mieltä, että pitäisin rekisteröinnin pakollisena, jos aikoo kirjoitella. En löytänyt asetusta, ehkä se on jo oletus.

        Idea on siis kirjoitella aluksi suomeksi ja jossakin vaiheessa lojbaniksi.

        Foorumi tuhoutuu, jos kuukauteen ei tule viestejä.


      • berger
        Yusa kirjoitti:

        OK. Avasin foorumin tähän tarkoitukseen. Se löytyy osoitteesta:

        http://suomilojban.15.forumer.com

        Sen konfigurointi on minulla vielä kesken, esim en pysty muuttamaan foorumin kuvausta, vain katkaistu otsikko näkyy.. ärsyttävää.

        Mutta ilmeisesti sinne voi jo rekisteröityä ja kirjoittaa avausviestit. Muuten olen sitä mieltä, että pitäisin rekisteröinnin pakollisena, jos aikoo kirjoitella. En löytänyt asetusta, ehkä se on jo oletus.

        Idea on siis kirjoitella aluksi suomeksi ja jossakin vaiheessa lojbaniksi.

        Foorumi tuhoutuu, jos kuukauteen ei tule viestejä.

        on ainakin tekstiasultaan aikamoista sotkua. En hauku kieltä mitenkään vaan sanoin vain näin objektiivisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe