Onko luvallista

tummentaa tai värjätä valoja

Olen monta kertaa nähnyt esim.Honda Civicin tai Accordin pikimustat takavalot eli päällepäin ei näe missä on peruutus valot tai vilkut ym.ja eri värisiä sivuvilkkuja.
Saako valoja jotenkin kalvottaa sisä- tai ulkopuolelta tai yksi neuvoi,että Motonetistä saa jotain sellaista maalia tai värillistä lakkaa,jolla onnistuu moinen.En vain uskalla otta riskiä, ettei mene katsastuksesta läpi.
Entä valkoinen sivuvilkun ulkokuori,saako siihen esim. lakan sekaan sekoittaa hiukankorivärimaalia? Onhan se silti se sama E-hyväksytty kuori toisin kuin ei useimat tarvikeliikkeissä olevat. Onko katsastajissa noin paljon eroja? Joillain menee,toisilla ei ollenkaan.

8

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöljää sakkia

      Takavalojen tummentamisessa ei ole mitään järkeä.
      Ihmettelen, ettei poliisit puutu takavalojen
      näkymättömyyteen.
      Kortti pois kaikilta liikaa tummentaneilta!

    • silmät...

      Itsellä jos olisi auton keula maalaamista vailla niin tuuppaisin semmoisen amisauton perseeseen.
      Sit väittäisin et en nähny jarruvaloista vilaustakaan.

    • luvallista

      tummentaa millään keinoin (itse). Täytyy olla E-hyväksyntä.
      t. katsastusmies

    • Autot on

      Miks tummentaa??? Tummentaminen on kielletty ja äärimmäisen typerää. Mietipä miks autossa on parkki/ jarruvalot??
      Samalla sä voisit maalata ajovalot mustiks... Onko järkee???

    • mutta muistaakseni jossain myytiin tummia takavaloja, jotka päästi valon asianmukisesti läpi.

      spraylla tummentamisen jälkeen valo ei näy, kalvolla tummentamisen jälkeen valo näkyy, mutta lähes aina jää paljastava ryppy, tai leikkaus paljaaksi.

      Itse en menisi tummentamaan, koska kalvolla ei saa siistiä jälkeä, ja spry ei päästä valoa riittävästi läpi.

      • Nimetön

        on joissain malleissa ,Civic ja Accord, valmiiksi tummnnetut takavalot ja niitä saa ostaa tarvikkeena ainakin Saabiin Hellan valmistamina.Kaikkiin automallleihin kun ei saa Lexus valoja.En puhu nyt tietenkään takavalojen tummentamisesta umpeen maalaamalla vaan hiukan sävyttämällä. Nämä umpiot Hellallakin tietysti ovat E-hyväksytyt.On se kumma, että tarvikevalmistajat saavat alle euron (todellinen hinta muovinpaloille)maksaviin maalata saman ja myydä nen yli 20euroa/kpl,mutta jos yksityinen tekee saman, ei saa edes leimaa autoonsa. Katsastusmiehille kysymys:Miten on mahdollista, että tuolla liikkuu autoja katsastetuina,missä on etusivulasitkin niin mustat, ettei päivälläkään näe sisälle autoon, eli kalvot ovat upotettu tiivisteiden alle piiloon?Hurjimpia tuunauksia ovat nyt nämä tuulilasin tummentaneet eli kuljettajaa tai muita matkustajia ei voi tunnistaa edes edestäpäin päivänvalollakaan,kun ovat niin tummat ja pinta heijastaa auringon valoa kuten WRC-ralliautoissa käytetään sivulaseissa.No,kisakäyttö onkin ihan oma lukunsa, mutta mitn näitä on siviiliautoissa.Todella ihmeissään!!!
        Tässä varmaan jo rikotaan auton rekisterööinti ja tieliikenneasetuksia raskaasti.

        Sinä joka kaipaa autosi keulaan uutta maalia, en suosittele perään pasauttamista.Kyllä ne takavalot näkyvät ihan normaalisti ja sinulla on oman autosi lisäksi maksettavana toisen auton korjauskulut,oikeuskulut, sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja ainakin reissu näöntarkastukseen. Ei auta selitykset,etten nähnyt jarruvaloja,kun itse roikkuu perseessä kiinni esim. moottoritiellä. Voin luvata, että maksettavaa riittää ja ne käräjät avustajineen ei ole mitään ilmaisia,jotka sinä häviäjänä maksat molempien edestä.Omapa on asiasi, jos massia riittää ja kusi ei lähde päästä peräänajossakaan.


      • Toteaja
        Nimetön kirjoitti:

        on joissain malleissa ,Civic ja Accord, valmiiksi tummnnetut takavalot ja niitä saa ostaa tarvikkeena ainakin Saabiin Hellan valmistamina.Kaikkiin automallleihin kun ei saa Lexus valoja.En puhu nyt tietenkään takavalojen tummentamisesta umpeen maalaamalla vaan hiukan sävyttämällä. Nämä umpiot Hellallakin tietysti ovat E-hyväksytyt.On se kumma, että tarvikevalmistajat saavat alle euron (todellinen hinta muovinpaloille)maksaviin maalata saman ja myydä nen yli 20euroa/kpl,mutta jos yksityinen tekee saman, ei saa edes leimaa autoonsa. Katsastusmiehille kysymys:Miten on mahdollista, että tuolla liikkuu autoja katsastetuina,missä on etusivulasitkin niin mustat, ettei päivälläkään näe sisälle autoon, eli kalvot ovat upotettu tiivisteiden alle piiloon?Hurjimpia tuunauksia ovat nyt nämä tuulilasin tummentaneet eli kuljettajaa tai muita matkustajia ei voi tunnistaa edes edestäpäin päivänvalollakaan,kun ovat niin tummat ja pinta heijastaa auringon valoa kuten WRC-ralliautoissa käytetään sivulaseissa.No,kisakäyttö onkin ihan oma lukunsa, mutta mitn näitä on siviiliautoissa.Todella ihmeissään!!!
        Tässä varmaan jo rikotaan auton rekisterööinti ja tieliikenneasetuksia raskaasti.

        Sinä joka kaipaa autosi keulaan uutta maalia, en suosittele perään pasauttamista.Kyllä ne takavalot näkyvät ihan normaalisti ja sinulla on oman autosi lisäksi maksettavana toisen auton korjauskulut,oikeuskulut, sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja ainakin reissu näöntarkastukseen. Ei auta selitykset,etten nähnyt jarruvaloja,kun itse roikkuu perseessä kiinni esim. moottoritiellä. Voin luvata, että maksettavaa riittää ja ne käräjät avustajineen ei ole mitään ilmaisia,jotka sinä häviäjänä maksat molempien edestä.Omapa on asiasi, jos massia riittää ja kusi ei lähde päästä peräänajossakaan.

        Ihan varmasti katsastajat puuttuvat laittomiin tummennuksiin, kun kohdalle sattuu! Eihän katsastaja voi niitä estää. Eli niitä (hölmöjä) tulee aina näkymään (vaikkakin huonosti näkyy...) liikenteessä.
        Pitäisikö joka autossa olla aina katsastaja mukana kyttäämässä, ettei siihen koskaan tehdä laittomuuksia. Katsastajat tekee voitavansa tuonkin asian eteen! Katsastuksessa auto tarkastetaan, mutta joskus myös liikenteenvalvonnan yhteydessäkin osittain. Ymmärrys hoi!


      • Nimetön
        Toteaja kirjoitti:

        Ihan varmasti katsastajat puuttuvat laittomiin tummennuksiin, kun kohdalle sattuu! Eihän katsastaja voi niitä estää. Eli niitä (hölmöjä) tulee aina näkymään (vaikkakin huonosti näkyy...) liikenteessä.
        Pitäisikö joka autossa olla aina katsastaja mukana kyttäämässä, ettei siihen koskaan tehdä laittomuuksia. Katsastajat tekee voitavansa tuonkin asian eteen! Katsastuksessa auto tarkastetaan, mutta joskus myös liikenteenvalvonnan yhteydessäkin osittain. Ymmärrys hoi!

        Yksi Nissan Almeran tuunaja kertoi, että hän aikoo laittaa auton etusivulaseihinkin tummat kalvot alas asti koteloiden alle ja lakkaa päälle ja ottaa silti riskin,että katsastja vaatii poistamaan moiset.Samalla hän oli maalauttanut takavalojen kuoret korin värisiksi,mikä on kyllä luvallista,kunhan eivät peitä valoja.Etuvaloihin kuullemma tilaa uudet umpiot Jenkeistä,silläkin uhalla, että ne ovat laittomat eli ei E-hyväksyt
        Suomessa.Aika hullun touhua sanon minä, vaikka kyseessä onkin palkittu hifi/näyttelyauto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe