Kani synnyttää? Mitä teen?!

Nimetön

Homman nimi on se, että kaverini kani on mitä todennäköisimmän raskaana. Ja tämä kyseinen kaveri sai yllättäen matkaliput ulkomaille juuri sille viikolla ku kanin olisi tarkoitus synnyttää.
Ja minä onneton lupauduin hoitamaan hänen eläinkatrastaan sen viikon ajan.
Nyt sitten on paniikki päällä, että jos kani synnyttää kun kaveri on lomalla.
Mitä minun pitäisi tehdä?? Pitääkö kania auttaa jotenkin, kannustaa vieressä ja hokea "ponnista, ponnista" vai olla tyystin toisessa huoneessa kun kani poikii ja antaa sen olla rauhassa?
Täytyykö varata jotain välineitä?
Mitä jos kani alkaa vaikka syödä poikasiaan (näin olen kuullut että voi käydä:/) tai poikasia syntyy kuolleena? Mitä sitten pitäisi tehdä?
Kanin omistaja on myös aika kokematon näissä synnytysasioissa, vaikka on hänkin neuvoja antanut, mutta ajattelin silti että jos täältä saisi niitä lisää?? Onko kellään kokemusta, apu olisi enemmän kuin tarpeen!

23

7366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnea!
    • tania

      Kani on eläin joka haluaa synnyttää ilman häiriötekijöitä!
      Se rakentaa pesän (pesäkoppiin)päivää paria aijemmin-jotkut vatsa samana päivänä. Tällöin on kanin ympäristö rauhoitettava.(ei kovia ääniä, ei vieraita..)
      Seuraile kania kuitenkin komplikaatioiden varalta hieman kauempaa..Usein kani kuitenkin synnyttää juuri silloin kun et ole paikalla!
      Kun huomaat kanin synnyttäneen pidä tilanne rauhallisena. Kanin siirtämistäkin omaan kotiinsa tulisi sitten siirtää kunnes poikaset ovat vanhempia.Häiriintyessään kani voi syödä poikasensa!
      Synnytystä seuraavana päivänä voit varovasti kurkata pesään (päältä avattava on hyvä) kun emo on syömässä ja poistaa mahdolliset kuolleet poikaset ellei emo ole niitä syönyt.
      Jos ongelmia ilmenee soita el.lää:lle.

      • Miiru99

        Moi! Meillekkin on tulossa kanin poikasia! Mitä tarkottaa rauhassa synnyttäminen? Onko se sitä että mieluiten eri huoneessa vai sitten vieressä mutta hiljaa? Rakentaako kani pesän omaan koppiinsa? Vai ihan normaalisti häkkiinsä johonkin laatikkoon? Mitä minun pitää tehdä kun meillä on koirat jotka haukkuu hirveästi enkä tiedä kanin poikasista itsekkään mitään!!! Oma kanini oli hoidossa kun saimme kuulla että kanimme on paksuna... Auttakaa minua!


      • ELINA123321
        Miiru99 kirjoitti:

        Moi! Meillekkin on tulossa kanin poikasia! Mitä tarkottaa rauhassa synnyttäminen? Onko se sitä että mieluiten eri huoneessa vai sitten vieressä mutta hiljaa? Rakentaako kani pesän omaan koppiinsa? Vai ihan normaalisti häkkiinsä johonkin laatikkoon? Mitä minun pitää tehdä kun meillä on koirat jotka haukkuu hirveästi enkä tiedä kanin poikasista itsekkään mitään!!! Oma kanini oli hoidossa kun saimme kuulla että kanimme on paksuna... Auttakaa minua!

        No Miten sen sun kanin synnytys meni? kysyin vaa koska ajatelin että ostaisinko naaraan ja antaisin uros kanini synnytää.


    • anni

      kani syö poikaset jos ne ovat kuolleet jo valmiiksi,se on normaalia!!
      kannaattaa laittaa jokin pesäkoppa kanille ja antaa olla rauhassa...myöhään aina kattoo varovasti että onko pesässä liikettä..pesää ei saa mennä käpälöimään,eikä häkkiä siivota ekaan 2 viikkoon,voi suojella poikasia niin että hyökää sinun kimppuun..

      • fgkhjyt

        kiitos vinkeistä.meidän kani teki pesän tuntia ennen synnytystä sängyn alle, se kun saa juosta vapaana päivät.Siis annamme pesän olla paikallaan ja rauhassa.


    • Milkywayyyyyyyy

      Anna kanin olla rauhassa! Älä missään nimessä mene hössäämään häkin lähelle. Kanit pärjäävät synnytyksestä yksin! Kanille pitää huolehtia tarpeeksi pesätarvikkeita (heinää!!!!) jo hyvissä ajoin ennen synnytystä ja mieluusti pesäkoppi! kun synnytys on tapahtunut huolehdi että kaikki elävät poikaset ovat pesässään! muuten ne saattaa paleltua kuoliaaksi. kuoleeet pois häkistä. Jos kani nuori tai ensisynnyttäjä kuolleisuus poikasissa on yleistä :( eipä muuta! :) Onnea! (Ps. Omistan 6 kania ja poikueitakin on tullu kasvatettua.)

      • Kanistaan huolestunut..

        Hei! mitä mun pitäs tehdä kun mun 9 kuukautta vanha kainini jonka sain vähän alle kuukausi sitten on raskaana, ennen samassa talossa asuvalle uroskanille? Tiedän että kani naaraan on oltava aina urosta isompi, mutta nyt asia on toisin päin, en itse tiennyt kanini raskaudesta jonka sain kaveriltani.. hän ei itse kyennyt sitä enää pitämään.. kuinka kanini selviää raskaudesta? Varmaan tekee tiukkaa.. Tarvitsen pikaisesti kokenutta apua, sillä rakas kanini voi synnyttää millä hetkellä hyvänsä.! olen antanut sillee monipuolista ruokaa, ja runsaasti heinää ja kopin.. ruokaakin olen lisännyt vähitellen.. Apua, Auttakaa!
        P.S. olen laittanut lakanan häkin päälle, jotta kanilla olisi rauhallisemmat olot..


      • ameily
        Kanistaan huolestunut.. kirjoitti:

        Hei! mitä mun pitäs tehdä kun mun 9 kuukautta vanha kainini jonka sain vähän alle kuukausi sitten on raskaana, ennen samassa talossa asuvalle uroskanille? Tiedän että kani naaraan on oltava aina urosta isompi, mutta nyt asia on toisin päin, en itse tiennyt kanini raskaudesta jonka sain kaveriltani.. hän ei itse kyennyt sitä enää pitämään.. kuinka kanini selviää raskaudesta? Varmaan tekee tiukkaa.. Tarvitsen pikaisesti kokenutta apua, sillä rakas kanini voi synnyttää millä hetkellä hyvänsä.! olen antanut sillee monipuolista ruokaa, ja runsaasti heinää ja kopin.. ruokaakin olen lisännyt vähitellen.. Apua, Auttakaa!
        P.S. olen laittanut lakanan häkin päälle, jotta kanilla olisi rauhallisemmat olot..

        Kuinka paljon kokoeroa on? Jos ei ole paljon, niin ei hätää.. Jos on huima ero, niin ainhan voit ottaa yhteyttä eläinlääkäriin.


      • puppana
        Kanistaan huolestunut.. kirjoitti:

        Hei! mitä mun pitäs tehdä kun mun 9 kuukautta vanha kainini jonka sain vähän alle kuukausi sitten on raskaana, ennen samassa talossa asuvalle uroskanille? Tiedän että kani naaraan on oltava aina urosta isompi, mutta nyt asia on toisin päin, en itse tiennyt kanini raskaudesta jonka sain kaveriltani.. hän ei itse kyennyt sitä enää pitämään.. kuinka kanini selviää raskaudesta? Varmaan tekee tiukkaa.. Tarvitsen pikaisesti kokenutta apua, sillä rakas kanini voi synnyttää millä hetkellä hyvänsä.! olen antanut sillee monipuolista ruokaa, ja runsaasti heinää ja kopin.. ruokaakin olen lisännyt vähitellen.. Apua, Auttakaa!
        P.S. olen laittanut lakanan häkin päälle, jotta kanilla olisi rauhallisemmat olot..

        Älä ole huolestunut, jos kanit ovat samaa rotua tai suht samaa kokoluokkaa, kaikki menee hyvin. Anna kanin olla mahdollisimman paljon itsekseen kaksi päivää ennen ja jälkeen synnytyksen ja silittele kun käyt antamassa ruokaa, jos antaa silittää. Meillä uroskani oli isompi, koska oli vanhempi kuin tyttökani, mutta kaikki meni hienosti. Poikaset ovat elossa ja saman kokoisia, eli tyttönen imettää hienosti kaikkia. olen ylpeä emosta ja ihastunut poikasiin, toivottavasti kaikki meni sinullakin hyvin ;).


      • 6rabbit
        puppana kirjoitti:

        Älä ole huolestunut, jos kanit ovat samaa rotua tai suht samaa kokoluokkaa, kaikki menee hyvin. Anna kanin olla mahdollisimman paljon itsekseen kaksi päivää ennen ja jälkeen synnytyksen ja silittele kun käyt antamassa ruokaa, jos antaa silittää. Meillä uroskani oli isompi, koska oli vanhempi kuin tyttökani, mutta kaikki meni hienosti. Poikaset ovat elossa ja saman kokoisia, eli tyttönen imettää hienosti kaikkia. olen ylpeä emosta ja ihastunut poikasiin, toivottavasti kaikki meni sinullakin hyvin ;).

        nää viestit on aika vanhoi , joten kai hyvin synnytys menny ku ei oo mtn vastausta tullu


    • kanihöper

      voiko kani synnttää paikassa jossa on 2 muuta kania..? onko kuinka yleistä että ensi kertaa synnyttävä kani kuolee??

      • ajattelevähän

        Jos ensi kertaa synnyttävä kani kuolisi, olisi kanit kuolleet sukupuuttoon aikoja sitten


    • Marida ja V.Putin

      Kanini on puuhastellut kuljetuskopin parissa jo parisen viikkoa. Raahasi koppiin vaatteita, työkäsineitöääni ja heinää, eilen kurkkasin koppiin ja se oli valkoisenaan kanini valkoisista karvoista. Kotona on uroskanikin, mutts pidän sitä suljettuna toisessa häkissä. Luulen että neitosells on valeraskaus. Hän on noin 9 kk

    • pieniin päin

      Oletko ihan varma etteivät kanit ole kohdanneet. Yhdyntä tapahtuu tosi nopeesti ja that's it. Toivottavasti ei niin ole käynyt, vaan Marida vaan toivoo olevansa raskaana.

    • kasvattajap

      Jos syntyy alle neljä omistajan ei pidä antaa uroksen omistajalle yhtään poikasta.
      Jos sitten on 5-8. Poikasta pitää antaa yksi poikanen. Olen kasvattaja joten jotku ovat kuulleet että pitää antaa puolet taikka kaksi poikasta jotka eivät kummiskaan pidä paikkaansa. Jotkut jotka eivät ole kasvattajia on saaneet päähänsä jotain epätodellista. Omistaja joka omistaa naaraan saa itse päättää minkä poikasista antaa että uroksen omistaja saa haluteessaan ottaa oman värisensä poikasen mutta ei toisen värisiä jos naaraan omistaja ei halua. Joten jos sinulla on poikasia niin lue tästä tiedot!

      • Sedä

        Eh? Kyllä astutussopimus on ihan yksilökohtainen ja sen mukaan pelataan mitä on sovittu :D


    • luppienomistaja

      tulin kysymään että voiko meidän neljä vuotias kääpiöluppa maisa möhmö enää synnyttää?

      • hööeläin

        emt


    • hööilein

      jaaaaaaaaaa................................

    • naputta

      homojen-nussija toivottavasti oot trolli PS. MÄ NII TOIVON ET OOT TROLLI!!!!!! JOS ET VOI HE*******!!!!!!

    • KaniFani

      Meidän kaksi uros ja naaras kanit pääsivät vahingossa samaan häkkiin vuorokaudeksi. Kummatkin ovat vajaat viisi vuotiaita samastai poikueesta syntyneitä. Naaras puolinen kani ei ole koskaan ennen saanut pentuja ja luin jostakin että ensimmäiset pennut pitäisi synnyttää viimeisää 1,5 vuoden sisällä. Pääsivät vahingossa samaan häkkiin pari päivää sitten joten mitään tiineyden merkkejä ei ole tietenkään vielä näkynyt. Minua huolestuttaa että mahdollinen emo kani kuolee synnytyksessä. Mitä minun pitäisi tehdä? Jos tiineyden merkkejä tulee pitääkö minun viedä se eläinlääkärille vai antaa pesänteko ainekset? Toivon pikaista vastausta.

    • Pihtaripupu

      Meille on tulossa tarkoin suunnitellut poikaset. Haluan vahvistaa rodun hyviä puolia urokselta, kummatkin uros ja naaras siis ovat hyväluonteisia ja aivan mahtavia lemmikkikaneja.

      Minulla on mahdollisuus pitää kaikki poikaset jos kotia ei löydy, vaikka niitä se lähemmäs 10 syntyisi.

      Tässä nyt on vain ongelma että naaras ei tarjoa itseään. Jähmettyy kyllä astutuksen aikana maahan kun uros on hetken juossut naaraan kanssa. Naaras ei kumminkaan nosta häntäänsä mutta uros hoitaa hommat loppuun eli selän päälle. Onko mahdollisuutta kantavuudelle?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe