Ajokortti lähti hyllylle!

Kortiton myyntitykki

Syytteenä törkeä liikenteen vaarantaminen, koska aloitin ohituksen poliisin mielestä keltaisen viivan kohdalla. Toki myös nopeus nousi ohitustilanteessa yli aluerajoituksen.

Tapahtunut mitä tapahtunut, mutta kun nyt taitaapi käydä niin että nykysäännöin kortti on poissa monta kuukautta, vähintään kolme kuukautta!

Koska kyseessä on törkeä liikenteen vaarantaminen, juttu käsitellään käräjäoikeudessa ja siihen asti on voimassa väliaikainen ajokielto. Olen kuullut, jotta aikaa saattaa kulua jopa 3-4 kk ennenkuin sinne käräjille pääsee, ja koko tämän ajan kortti on poissa väliaikaisen ajokielllon vuoksi.

Oikeudessa on mahdollista saada ehdollinen ajokielto, jolloin ajokortin saa takaisin, mutta jos ehdollisen ajokiellon aikana tulee liikennerikkomuksia, niin kortti on poissa koko ehdollisen ajokieltotuomion ajan eli 1-3 vuotta.

On kuulemma myös mahdollista saada väliaikainen ajokielto ehdolliseksi, jos on todennäköistä että käräjäoikeus ehdollista ajokieltoa antaa.

Ehdollisen ajotuomion voi kuulemma lain mukaan saada henkilö jonka toimeentulo on kiinni ajokortista.

Teen myyntityötä provisiopalkalla ja asiakkaalta toiselle ajellessa tulee kilometrejä 5000-6000 km/kk. Nyt minulla on ollut tällä viikolla kuski, mutta jos ajokielto kestää monta kuukautta, niin mitä ihmettä teen!?

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta ja siitä miten helpolla ehdollisen ajokiellon voi saada jo nimismieheltä tai edes oikeudesta?

23

18511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kortiton myös ollut

      Ei kai siinä muutako paahat menemään entiseen tahtiin vaan, tai siis hiljempää vaan.

      Tekee vaan hommasta haastavamman.

      Näin kuullu monen tekevän.

    • heli

      kaverilta lähti kans kesällä kortti ja on semmosessa työpaikassa että ajaa useita tuhansia kilometrejä kuukaudessa, ei muuta kuin hommas kuskin sille pari kk:lle minkä kortti oli pois..

    • aabbcc

      Mikäli toimeentulosi on kiinni ajokortista, eli tarvitset ajokorttia työssäsi, saat sen heti takaisin kun vain ymmärrät ilmoittaa tämän poliisille, hyvin perustellen. En varma ole, mutta saattaa jopa olla laissa että on pakko antaa. Jokatapauksessa korttisi saat varmasti takaisin. Tiedän useasta vastaavasta tapauksesta, eräs tuttavani sai kortin jopa samana päivänä takaisin, kaiken lisäksi oli kärähtänyt rattijuoppoudesta.

    • myyntitykki32

      Mene heti ja nyt poliisin juttusille, etsi käsiin komisario tmv. Esitä asiasi fiksusti, asiallisesti ja kerro perustelut saada kortti takaisin. Luultavimmin saat sen heti ammatitperustein, korkeintaan pitävät poissa pari kolme viikkoa maksimissaan.

      Jatkossa malta mielesi ajellessa, vaikka kuinka vituttaisi tai olisi kiire, aja rajotusten pinnassa, ja varo nyt niitä kameratutkia myös.

      • 7000km/kk

        Se on ihan itsestä kiinni miten ajelee. Turha ruikuttaa yhtään, laki on kaikille sama. Naurettavaa pelleilyä vedota ajomäärään ja ajokortin tarpeellisuuten, jos kortin on menettänyt törkeällä tuottamuksella.


      • Epäreilu
        7000km/kk kirjoitti:

        Se on ihan itsestä kiinni miten ajelee. Turha ruikuttaa yhtään, laki on kaikille sama. Naurettavaa pelleilyä vedota ajomäärään ja ajokortin tarpeellisuuten, jos kortin on menettänyt törkeällä tuottamuksella.

        mutta ajokortin poisotto rangaistuksena on huomattavasti kovempi sellaiselle, jonka toimeentulo on siitä kiinni. Pahimmassa tapauksessa menee talous siihen malliin jotta joku voi joutua myymään asuntonsa ym. ellei pankin puolelta ymmärrystä riittävästi löydy. Myös työpaikka saattaa lähteä alta edustajalta joka ei pysty työtään suorittamaan, koska tämä aiheuttaa irtisanomisperusteen.

        Koska asumme tasa-arvoisessa maassa olisi myös rangaistusten oltava tasa-arvoisia.

        Henkilölle, joka voi mennä töihin vaikka polkupyörällä tai bussilla on täysin eri asemassa ko. tilanteessa.

        Satutkohan muuten tietämään, jotta vaikka ohitustilanteessa nopeutesi puolesta et korttia hyllyttäisikään, niin saat syytteen törkeästä liikenteen vaarantamisesta, jos poliisin mielestä olet aloittanut ohituksen niin ettei keltainen viiva ole vielä ehtinyt päättyä. Vaikka mitään vaaratilannetta ei todellisuudessa synny, niin kortti on ko. tapauksessa poissa minimissään 3 kk. 3 kk ajokielto henkilölle jonka toimeentulo on ajokortista kiinni on täysin kohtuuton.

        Mielestäni myös ajomäärällä olisi oltava jonkinlaista vaikutusta esim. nykyinen 2 vuoden sääntö on epäsuhteessa paljon ajavaan. Edustaja saattaa ajaa vuodessa 80 000 km ja jollain tavan pulliaisella joka ajaa vuodessa 10 000 samaan matkaan aikaa kuluu 8 vuotta.

        Jos 2 vuoden sisällä saat 4 liikennerikkomusta, lähtee kortti hyllylle. 80 000 km ajava edustaja ajaa tämän aikana 160 000 km ja tavan pullianen ko. esimerkin mukaan 20 000 km. Edustaja on ajanut keskimäärin 40 000 km per sakko ja tavan pulliainen 5000 km.


      • asenne vammasia sakotetaan!
        Epäreilu kirjoitti:

        mutta ajokortin poisotto rangaistuksena on huomattavasti kovempi sellaiselle, jonka toimeentulo on siitä kiinni. Pahimmassa tapauksessa menee talous siihen malliin jotta joku voi joutua myymään asuntonsa ym. ellei pankin puolelta ymmärrystä riittävästi löydy. Myös työpaikka saattaa lähteä alta edustajalta joka ei pysty työtään suorittamaan, koska tämä aiheuttaa irtisanomisperusteen.

        Koska asumme tasa-arvoisessa maassa olisi myös rangaistusten oltava tasa-arvoisia.

        Henkilölle, joka voi mennä töihin vaikka polkupyörällä tai bussilla on täysin eri asemassa ko. tilanteessa.

        Satutkohan muuten tietämään, jotta vaikka ohitustilanteessa nopeutesi puolesta et korttia hyllyttäisikään, niin saat syytteen törkeästä liikenteen vaarantamisesta, jos poliisin mielestä olet aloittanut ohituksen niin ettei keltainen viiva ole vielä ehtinyt päättyä. Vaikka mitään vaaratilannetta ei todellisuudessa synny, niin kortti on ko. tapauksessa poissa minimissään 3 kk. 3 kk ajokielto henkilölle jonka toimeentulo on ajokortista kiinni on täysin kohtuuton.

        Mielestäni myös ajomäärällä olisi oltava jonkinlaista vaikutusta esim. nykyinen 2 vuoden sääntö on epäsuhteessa paljon ajavaan. Edustaja saattaa ajaa vuodessa 80 000 km ja jollain tavan pulliaisella joka ajaa vuodessa 10 000 samaan matkaan aikaa kuluu 8 vuotta.

        Jos 2 vuoden sisällä saat 4 liikennerikkomusta, lähtee kortti hyllylle. 80 000 km ajava edustaja ajaa tämän aikana 160 000 km ja tavan pullianen ko. esimerkin mukaan 20 000 km. Edustaja on ajanut keskimäärin 40 000 km per sakko ja tavan pulliainen 5000 km.

        sählätä. Ajan itse todella paljon, eli himpun alle 100tkm vuosi, eikä minua ole kertaakaan sakotettu taikka epäilty törkeästäliikenteenvaarantamisesta. Enkä myöskään ole mikään tientukko oulu-helsinki väli menee taukoineen 7,5h:ssa. Jokainen työseen tiellä liikkuva tietää rangaistukset, turha niistä on natista kun käry käy.


      • samaa mieltä!
        7000km/kk kirjoitti:

        Se on ihan itsestä kiinni miten ajelee. Turha ruikuttaa yhtään, laki on kaikille sama. Naurettavaa pelleilyä vedota ajomäärään ja ajokortin tarpeellisuuten, jos kortin on menettänyt törkeällä tuottamuksella.

        ihan totta!


    • ajokortti on.

      Miksi teillä pitäisi olla erityisvapauksia? Ettekö tuolla ajokokemuksella osaa ajaa? Tiedätkö mitä ovat liikennesäännöt? Tidätkö miksi keltaiset viivat ovat tiessä? Tiedätkö miksi sinulta on kortti poissa, tiedätkö, oikeasti?? Oletko oppinut tästä mitään?

    • Ex kortiton myyntitykki

      oli onneksi vain vajaan kuukauden poissa. Kyllä sitä nyt on tullut ajeltua kiirehtimättä. Sen olen huomannut, että kun nopeusrajoitusten mukaan ajelee, niin noin 20-30% autoilijoista ohittaa.

      Heh, odotinkin tuollaisia viestejä tulevan joiltain urpåilta, jotta "mitäs ajoit jne."

      • Ei kaahari

        Niinpä lähti tuo kortti multakin kuukaudeksi. Ei auttanut valittelut, tuskinpa noita niin kauheasti noteerataankaan. Liitteenä oli työnantajan todistelut.

        Kilometrejä vuodessa tulee 50 tonnia ja kortti ollut 17 vuotta. Ekat sakot siis vasta nyt niin että tuo 3 tuli täyteen, ei tahallaan vaan alueilla, joilla rajotukset vaihtuu 100 --> 80
        -->100 --> 60...Viimeisin klo 4:00 yöllä valvontakameraan (tiesin siis että valvontaa on).

        Kyllä noissa tutuissa ympyröissä pysyy nopeudet hanskassa, mutta pitkillä matkoilla saattaa ote välillä vähän herpaantua, kun ajatukset karkaavaat esim. kotiin.

        Kaahaus tarkoittaa mielestäni jo liikenneturvallisuuden vaarantamista, eikä tässä siitä ole kyse.

        Tämä "Urpoille" vaan kommenttina.


      • taximan
        Ei kaahari kirjoitti:

        Niinpä lähti tuo kortti multakin kuukaudeksi. Ei auttanut valittelut, tuskinpa noita niin kauheasti noteerataankaan. Liitteenä oli työnantajan todistelut.

        Kilometrejä vuodessa tulee 50 tonnia ja kortti ollut 17 vuotta. Ekat sakot siis vasta nyt niin että tuo 3 tuli täyteen, ei tahallaan vaan alueilla, joilla rajotukset vaihtuu 100 --> 80
        -->100 --> 60...Viimeisin klo 4:00 yöllä valvontakameraan (tiesin siis että valvontaa on).

        Kyllä noissa tutuissa ympyröissä pysyy nopeudet hanskassa, mutta pitkillä matkoilla saattaa ote välillä vähän herpaantua, kun ajatukset karkaavaat esim. kotiin.

        Kaahaus tarkoittaa mielestäni jo liikenneturvallisuuden vaarantamista, eikä tässä siitä ole kyse.

        Tämä "Urpoille" vaan kommenttina.

        ... tietenkään niille, jotka työkseen ajavat. Päinvastoin, "ammattilaisen" on tiedettävä säännöt amatöörejä paremmin. On aivan järjetöntä, että rattijuopumukseen syyllistynyt rekkakuski voi saada kortin nopeasti takaisin, kun tarvitsee sitä työssään....

        Sitten on eri asia, onko mitään järkeä, että kortti otetaan pois 3 pienestä ylinopeudesta vuoden sisällä. Pitäisi enemmän käyttää harkintaa, eikä liian kaavamaista rangaistusasteikkoa... Nuo jatkuvasti vaihtuvat nopeusrajoitukset, joissa usein ei ole mitään logiikkaa, ovat myös tietynlainen ongelma Suomen teillä. Jos "missaat" yhden nopeusrajotusmerkin esim. tilanteessa, jossa joudut keskittämään huomiosi johonkin toisen aiheuttamaan vaaratilanteeseen tms. saatat ajaa tietämättäsi 20 km/h ylinopeutta kameratutkaan.

        Mulla nyt rikesakkoja 3 vuoden sisällä, lienee hyllytys tulossa, mut ei vielä kutsuttu....


      • 6-2
        taximan kirjoitti:

        ... tietenkään niille, jotka työkseen ajavat. Päinvastoin, "ammattilaisen" on tiedettävä säännöt amatöörejä paremmin. On aivan järjetöntä, että rattijuopumukseen syyllistynyt rekkakuski voi saada kortin nopeasti takaisin, kun tarvitsee sitä työssään....

        Sitten on eri asia, onko mitään järkeä, että kortti otetaan pois 3 pienestä ylinopeudesta vuoden sisällä. Pitäisi enemmän käyttää harkintaa, eikä liian kaavamaista rangaistusasteikkoa... Nuo jatkuvasti vaihtuvat nopeusrajoitukset, joissa usein ei ole mitään logiikkaa, ovat myös tietynlainen ongelma Suomen teillä. Jos "missaat" yhden nopeusrajotusmerkin esim. tilanteessa, jossa joudut keskittämään huomiosi johonkin toisen aiheuttamaan vaaratilanteeseen tms. saatat ajaa tietämättäsi 20 km/h ylinopeutta kameratutkaan.

        Mulla nyt rikesakkoja 3 vuoden sisällä, lienee hyllytys tulossa, mut ei vielä kutsuttu....

        Sen ainoan kerran, kun olen saanut sakon ja sekin oli rikesakko, poliisi muistaakseni sanoin että sitä ei lasketa tähän kolmen sakon settiin.

        Sen verran jeesustelisin, että ammattimies pitää yleensä työkaluistaan huolen. Mulle yksi tärkeimmistä työkaluista on ajokortti.


      • Polkupyörallä kuukau
        Ei kaahari kirjoitti:

        Niinpä lähti tuo kortti multakin kuukaudeksi. Ei auttanut valittelut, tuskinpa noita niin kauheasti noteerataankaan. Liitteenä oli työnantajan todistelut.

        Kilometrejä vuodessa tulee 50 tonnia ja kortti ollut 17 vuotta. Ekat sakot siis vasta nyt niin että tuo 3 tuli täyteen, ei tahallaan vaan alueilla, joilla rajotukset vaihtuu 100 --> 80
        -->100 --> 60...Viimeisin klo 4:00 yöllä valvontakameraan (tiesin siis että valvontaa on).

        Kyllä noissa tutuissa ympyröissä pysyy nopeudet hanskassa, mutta pitkillä matkoilla saattaa ote välillä vähän herpaantua, kun ajatukset karkaavaat esim. kotiin.

        Kaahaus tarkoittaa mielestäni jo liikenneturvallisuuden vaarantamista, eikä tässä siitä ole kyse.

        Tämä "Urpoille" vaan kommenttina.

        Ylitykset 80km alueella 14, 60km alueella 8 ja 40km alueella 10. Edellinen sakko ylinopeudesta v.1996. Mihinkään ei liittynyt tieliikenteen törkeää vaarantamista, vaan ajoin muuan liikenteen mukana. Ajokieltoa kuukausi - onneksi leipä ei ole kiini autosta. Ymmärrän paljon ajavia - viheitä sattuu elämässa, niin tien päällä kuin muussakin. Turvallista matkaa kaikille vähän höllemmällä kaasujalalla.


    • auttaisiko tämä?

      aikaisemmin liikkeelle kuin yleensä?

      • lin_tao

        puhalla perseeseen kyrpä!


    • ajaja_vm__.

      Ei siinä mitään. Itse olen ajanut muut huomioon ottaen. Eli näyttänyt vilkkua, ryhmittynyt jne. Mutta annas olla kun tuo yhteiskunnan suurin rikollinen eli autoilija ottaa tolppakameroista kolme mitätöntä ylinopeusakkoa niin kortti lähtee hyllylle niin että heilahtaa.Itsellänikin säännöllisen epäsäännölinen vuorortyö ja pitkät vuorot ja ei paljoo paina tuollainenkaan. No kun kortin saan takaisin niin lupaan ja allekirjoitan omantuntoni kautta että lopetan vilkun käytön ja ryhmittymisen ja alan muutenkin ajamaan siellä harmaalla alueelle joka ei ole laitonta. Että siinä voi poliisi miettiä kumpi on vaarallisempaa, se ettei näytä vilkkua vai se että ottaa maantiellä ylinopeusakkoja ja tuo rahaa valtion kassaan.

    • pyöräilijä on mies

      Hommaa moottoripyörä niin ei tarvi pelätä noita tolppakameroita. Itse hommasin pyörän työmatka-ajoon enkä ole katunut kertaakaan. Ennen autolla saattoi vahingossakin nopeus lipsahtaa ylinopeuden puolelle. Pyörällä saa kahvaa kääntää melko huoletta ja ei paljoa haittaa jos kamera ottaa pyörästä kuvan.

    • työautoilija_85

      Joo ei toi ajokortin menettäminen ainakaan minun nopeuksiini vaikuttanut mitenkään. Navigaattori lähtee samaan aikaan päälle tupakansyttymisestä ja huuta kameroiden kohdalla. Navigaattorin ei ole tuulilasissa vaan koelaudan lokerikossa josta varkaatkaan sitä eivät näe helposti. Eli ei tarvi stressailla turhia. Lisäksi kamerattomilla osuuksilla ajan ihan surutta ylinopeutta, kovempaa kuin ennen kortin hyllylle laittoa. Lisäksi motarilla on kesäisin n. 150km/h rajoitus ja talvisin parikymppiä vähemmän. Lisäksi myös tuo vilkun käyttö on jäänyt ajokiellon saamisen jälkeen vähemmälle. Tämä on muuten toimiva keino saada kanssa-autoilijat raivon partaalle. Kortin menettämisestä tällä hetkellä 6kk ja kuukauden oli poissa.

      Tuon työmatkan nyt muutenkin olen aina ajanut rauhallisesta, mutta niin vain lähti kortti aivan olemattomista ylinopeuksista (alle 17km/h). Työmatka koostuu lähes kokonaan maantieajosta jossa lievä ylinopeus ei tasan haittaa yhtään mitään. Olen niin täynnä pyhää vihaa poliisilaitosta kohtaan ettei tosikaan. Jahtaisivat niitä todellisia ylinopeuksia, rattijuopoja, rikollisia, mutta ei, ennemmin kiusataan työmatkalaisia jotka ihan "huvikseen" tuolla ajavat tuntitolkulla viikottain öisessä rantasateessa.

      Minuun ei todellakaan tehoa tämänlaiset keinot, että kortti pois yms, ennemmin ajaisin kunnolla jos kokisin että poliisikin käyttäytyy reilusti ja kunnolla, mutta jos poliisi on mulkku niin täältä pesee myöskin. Olen liikenteessä keskimääräistä parempi kuski ja tiedän tämän. Minun autonkäsittelytaitoni ovat keskimääräistä paremmat, tämän todistaa jo se että kilometrejä tulee autolla paljon, myös ahtaissa parkkitiloissa tulee pyörittyä ja talvisin käyn ajoharjoitteluissa jne. Viimeksi kolhin autoa vajaa 8 vuotta sitten kun sain ajokortin ja ensitalven liukkaus yllätti pariin otteeseen. Mutta sen jälkeen ei mitään. Tuollainen opettaa ja silloin kohdalleni osuikin asiallisia poliiseja, eikä todellakaan puhuttu mistään ajokortin pois ottamisesta vaikka kyseiset kolarit tapahtuivat aivan ydinkeskustassa jossa syynä oli liiallinen tilannenopeus. Silloin olin vielä koulussa joten ajokortin pois ottaminen ei olisi haitannut mitään. Mutta annas olla kun sitä autoa oikeasti tarvitsee niin silloin kyllä ollaan kiusaamassa töissä käyviä ihmisiä heti.

      • työautoilija_85

        Lisäksi unohdin mainita punaisiin valoihin päin ajot jos risteyksessä ei näy ketään. Ei niitä oikeita poliiseita tuolla koskaan näy valvomassa todellisia liikennerikkomuksia. Eli pelataan niillä korteilla jotka on jaettu ja myönnetään että niihin harmaan alueen kortteihin on livahtanut jokeri jos toinenkin verrattuna reiluun autoilijaan jollainen minäkin olin ennen ajokortin menettämistä.


      • luuletolevasi

        Keskimääräisesti parempi kuski ei kehu itseään eikä ole piittaamaton liikenteessä. Eli keskimääräisesti paremmalla kuskilla ei ole asennevammaa.


      • Jaa'a

        Se, että osaa parkkihallissa pyörittää, ei paljoa kerro autonkäsittelytaidoista tiukassa paikassa. Talviharjoitteluradatkaan eivät ihan vastaa tositilannetta, koska tilanteet siellä ovat ennalta-arvattavia, ja omien kokemuksien mukaan radat ovat olleet kohtalaisen helppoja.

        Mutta mitä sitä ajotaidolla brassailemaan, pitää suunsa kiinni ja näyttää ajamalla taitonsa. Myös omaan ajamiseen kannattaa suhtautua hieman kriittisesti. Kuskiksi ei ole koskaan valmis ja aina voi oppia virheistään.

        Omien kokemuksien mukaan poliisin toiminta on ollut asiallista. Poliisin kanssa tappeleminen on ajan tuhlausta, pidemmän päälle et voita mitään, pahoitat ehkä oman mielesi aivan turhaan. Ota järkevä ja rakentava asenne, niin ei tule turhia sähläämisiä.

        Poliisikin tekee vaan työtään, miksi siis niille vihoittelet? Taitaa nykyiset nopeusrajoitukset perustua vaan siihen faktaan, että 70-luvulla kun rajoituksia ja sääntöjä, eikä valvontaa ollut juurikaan, oli meno kovin toisenlaista. Kun jokainen autoilija laatii itse sääntönsä, on meno kuin venäjällä tänä päivänä (30 000 kuolee vuodessa). Vaikkei suomessa ollut autoja läheskään niin paljoa kuin nykyään, ihmisiä kuoli suomessakin yli kolminkertaisesti nykypäivään verrattuna. Syy on nimenomaan liikennekulttuurin kehittyminen ja järkeistyminen.

        Eli ei ne nopeusrajoitukset ole mistään päästä vedettyjä, ilman mitään faktaa heitettyjä. Kyllä niille selvä peruste on. Jos rajoituksia haluaa selvästi nostaa, pitää teitä parantaa.


    • Junni1

      Suomen poliisiin liikenneterrorismiin täytyy puuttua, ei tässä ole enään mitään tolkkua. Kameravalvonta on nykyään sen verran paljon, että paljon ajavien on melkein mahdotonta välttää välillä tulevia vahinkosakkoja.
      Pahinpia ovat juuri nopeasrajoituksen vaihtumisen jälkeen sijoitetut tolpat, tottakai pitäisi silmä tarkkana seurata koko ajan liikennemerkkejä, mutta oikeasti päähuomio on edessä olevassa liikenteessä ja tiessä.
      Itse olen saanut nyt vuoteen kolme rikesakkoa liikennevirran mukana ajaessa, seuraus kortti kuukauden hyllyllä. Tuttavaperheen äidillä sama tilanne.
      Kumpikin tarvitsee korttia työssään, tilanne todella hankala koko perheille ja työyhteisölle.

      Jotenkin tuntuu, että poliisi perustelee valvonnan kiristymistä siksi, että ylinopeuksia ajetaan paljon, lisääntyneestä valvonnasta seuraa enemmän ja enemmän ns. Vahinkosakkoja ja tällä taas perustellaan tarvetta vavvonnan lisäämiseen.
      Lopputuloksena on, että poliisi tekee tavallisista kansalaisista rikollisia.
      Kenen etu se on, että 50-perheenisä, jolla ei 30-vuotisen ajoiran aikana ole yhtään kolaria, yksi päiväsakkotapaus yli 10 vuotta sitten, todetaan niin vaaralliseksi muulle liikenteelle, että kortti pitää ottaa pois kuukaudeksi.
      Poliisin viimeiaikaista toimintaa seuratessa, muunmuassa rekisterit moottoripyöräjengien tukijoista, Ulvilan murhajuttu yms. minulle tulee mieleen ajatus, ettei poliisi pärjää oikeille rikollisille, niin sitten pitää tehdä tavallisista kansalaisista liikennerikollia, jotta saadaan perusteltua omaa toimintaa ja rahoitusta.

      Ei Suomessa tavallisen kansalaisen tarvitse rikollisia pelätä, poliisissa on ihan riittämiin.

      Demokratiassa tietysti mennään enemmistön mukaan ja lainsäädäntävalta kuuluu eduskunnalle. Minä ainakin lupaan seuraavissa vaaleissa ääneni siille puolueelle/ehdokkaalle, joka lupaa puuttua poliisin valvontaterroriin.
      Poliisin toiminta pitää suunnata oikean rikollisuuden torjuntaan, eikä tavallisten kansalaisten elämän hankaloittamiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7190
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2577
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      108
      2110
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1568
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

      Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1099
    6. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      979
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

      Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      79
      899
    9. Sä tiedät rakas

      Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      739
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

      Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      738
    Aihe