Vartijan asu

FARTija

Olen pistäny merkille että eräässä itäsuomalaisessa pikkukaupungissa rajantuntumassa muutama vartija pitää vartijan asua vaikka ei ole edes työtehtävissä, vaan esim. kaupoissa asiolla tai pankissa yms.

Olen saanut tietooni että vartija ei saa käyttää asuaan kuin työtehtävissä.

17

6215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hghghg

      No voehan tokkiinsa, eekä ku soita Hannu Karpolle.
      Nii hyö tulleepi ja huastattelloo, tekeepi viälä okkee ohjelonniii ja voip piästä telekkarriinnii..
      Hannu,HANNUU... Pojat käyttee vuattetita joita heidän ei höveleis käyttee, tuutha sie Hannu tuuthan? Kiänny sen kolomannen huaran jäläkkee
      vasuriin, niin miä ootan siinä maitolaiturilla.

      So what jos käyttävätkin , jos niil ei ole muitakaan vaatteita?

    • ...

      On eri asia käyttää vartijan asua pikaiseen toimittaessa esim. työvuoron aikana tauolla joitakin omia asioita tai käydä työvuoroa ennen tai sen jälkeen mainitussa pankissa tai kaupassa pikaisesti. EREHDYTTÄMINEN on se avainsana, eli vaikka nyt aika tiukka systeemi onkin kirjaimellisesti, niin pointti on se ettet esiinny vartijana muualla kuin kohteessa/kohteissa tavoitellen sillä jotakin.

      Jos nyt olet myymälävartija ja piipahdat jossakin esim. takki päällä jossa loistaa isolla selässä vartijatekstit, niin siihen en oikein löydä syytä miksi näin...Mutta jos pistät päälle oman takkisi ja alla ovat vartijan kuteet tai riisut ainakin takin ja olet pelkällä paidalla niin sitä vähemmänhän sitä kukaan huomaa. Eli vähän nyt kiinni siitä miten silmiinpistävästäkin jutusta on kyse, miten moitteita tulisi.

    • piirijaska

      perjantaisin töiden jälkeen viinakaupassa. ei kukaan ole valittanut.

    • Säkkipilli

      ...on AINA kaupassa käydessä camo-kuvioinen tank top jossa on selässä teksti SECURITY. Valitsen AINA kärryn sijasta korin jotta voi kantaa sitä kyynärvarren varassa. Verisuonet tulevat silloin hyvin esille, eikä KUKAAN ole KOSKAAN valittanut. Kassajonossakin tekevät TILAA ja antavat paikkansa. HUOM! Ei sovi ns. kynäniskoille, ovat vaan koomisen näköisiä

    • kieltää moisen

      ei sellaista lakia ole säädetty joka kieltää vartijan asun käytön mutta liikkeen omat sisäiset säännöt voi sellaiset olla mutta mihin se raja vedetään nähdäkseni jos on ihan selvästi vapaapäivä ja jäbä talsii kadulla kuteet päällä niin selvityksen joutuu varmasti antamaan mutta jos kaupassakäynti on esim työmatkalla niin eipä tuohon kukaan mitään voi, vielä kysymys, kuka tervejärkinen niissä vartijan kuteissa vapaaaikanaan kulkee???

      • ddddddddddddddkkkkkkkkkk

        sulle tietämätön Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista :
        32 §
        Vartijan asun käyttäminen
        Vartijan on vartioimistehtävissä oltava pukeutunut vartijan asuun. Saman vartioimisliikkeen palveluksessa olevien, samanlaisia tehtäviä suorittavien vartijoiden on oltava pukeutuneita yhdenmukaisesti.

        Jos tehtävä sitä edellyttää, vartija saa käyttää myymälätarkkailussa ja muissa vastaavissa rikosten paljastamiseen liittyvissä tehtävissä sekä henkivartijatehtävissä ja arvokuljetustehtävissä muuta kuin vartijan asua. Muun kuin vartijan asun käyttämisestä päättää vastaava hoitaja toimeksiannoittain.

        Vartijan asua saa käyttää vain vartija vartioimistehtävissä. Vartijan asusta tulee huolehtia siten, etteivät siihen kuuluvat asusteet joudu asiattomien haltuun.

        Ja sama laki:
        56 §
        Vartioimisliikerikkomus

        Vartioimisliikerikkomuksesta tuomitaan myös vartija, joka tahallaan tai huolimattomuudesta...
        ) ei käytä vartijan asua tai käyttää vartijan asua vastoin 32 §:n säännöksiä tai käyttää vartijan asua, joka on 33 §:n vastainen


      • kyse oli vartijasta
        ddddddddddddddkkkkkkkkkk kirjoitti:

        sulle tietämätön Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista :
        32 §
        Vartijan asun käyttäminen
        Vartijan on vartioimistehtävissä oltava pukeutunut vartijan asuun. Saman vartioimisliikkeen palveluksessa olevien, samanlaisia tehtäviä suorittavien vartijoiden on oltava pukeutuneita yhdenmukaisesti.

        Jos tehtävä sitä edellyttää, vartija saa käyttää myymälätarkkailussa ja muissa vastaavissa rikosten paljastamiseen liittyvissä tehtävissä sekä henkivartijatehtävissä ja arvokuljetustehtävissä muuta kuin vartijan asua. Muun kuin vartijan asun käyttämisestä päättää vastaava hoitaja toimeksiannoittain.

        Vartijan asua saa käyttää vain vartija vartioimistehtävissä. Vartijan asusta tulee huolehtia siten, etteivät siihen kuuluvat asusteet joudu asiattomien haltuun.

        Ja sama laki:
        56 §
        Vartioimisliikerikkomus

        Vartioimisliikerikkomuksesta tuomitaan myös vartija, joka tahallaan tai huolimattomuudesta...
        ) ei käytä vartijan asua tai käyttää vartijan asua vastoin 32 §:n säännöksiä tai käyttää vartijan asua, joka on 33 §:n vastainen

        joka kulki asu päällään, asu kuului kait tuolle pololle mutta missä voi vetää rajan sille onko työmatkalla ja kuka jaksaa sellaisesta välittää voi hyvä ihme ettei ole muuta murhetta


      • ziizuzzaatana
        kyse oli vartijasta kirjoitti:

        joka kulki asu päällään, asu kuului kait tuolle pololle mutta missä voi vetää rajan sille onko työmatkalla ja kuka jaksaa sellaisesta välittää voi hyvä ihme ettei ole muuta murhetta

        sulla olla toi lukemisen ymmärtäminen hukassa .
        Et sitten tajunnut että nuo Pari lakipykälä viittausta viittasivat juurikin VARTIJAAN?????????


      • eikö

        kurkkaappa nyt sitä lakia vielä kertaalleen. Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista, 33§


    • Osta itsellesi

      Osta itsellesi Army Shopista kommando asu niin toi alemmuuskompleksi saattaa jopa jonkinverran lieventya, mutta jos noi kledjut ei auta niin Xanor anti depressiivit voivat auttaa. Mutta olet jo varmaan jonkin tasoisella skitso/paranoija laakityksella jo nyt. Otat vaan ihan relasti, kyl ne vartijat on varmaan ihan oikeesti duunissa.Jos on harhoja viela poliisien suhteen jotka ostavat virkapuku ylla K-kaupasta ruokaa niin soitappa hoitavalle lekurillesi ja tarkista se reseptin riittavyys.

    • vartija

      Kyllä taas huomaa, että täällä kirjoittavista varmaan noin prosentti on vartijoita ja ehkä 5 prosenttia tuntee vartijan. Faktat ja alan tuntemus täysin hukassa...

      • uhoa!

        Onko nyt niin,ettei mene kaaliin,ettei sitä vartijan asua voi käyttää työn ulkopuolella,ei kaupassa eikä kotimatkalla.Eikä tarvitse yhtään väheksyä siitä huomauttamisesta,voihan vartijoiltakin sentään odottaa selvän lain noudattamista ja tuntemista.Mistä kummasta noita kaikentietäviä selittäjiä sikiää?Mielestäni vartijalta odotetaan jopa parempaa oman työnsä lakien tuntemusta ja noudattamista kuin "ei vartijalta".


      • todellakin
        uhoa! kirjoitti:

        Onko nyt niin,ettei mene kaaliin,ettei sitä vartijan asua voi käyttää työn ulkopuolella,ei kaupassa eikä kotimatkalla.Eikä tarvitse yhtään väheksyä siitä huomauttamisesta,voihan vartijoiltakin sentään odottaa selvän lain noudattamista ja tuntemista.Mistä kummasta noita kaikentietäviä selittäjiä sikiää?Mielestäni vartijalta odotetaan jopa parempaa oman työnsä lakien tuntemusta ja noudattamista kuin "ei vartijalta".

        väärin, jos ja kun poikkean aamulla piirin jälkeen klo. 7 kaupan kautta ostoksilla? Älkää nyt vittu änkyttäkö jotain ihan hevonpaskaa. Kyllä ihan varmasti saan työmatkalla (töihin tai kotiin mennessä) poiketa vartijan kuteissa ihan missä mua huvittaa.


      • sinä
        todellakin kirjoitti:

        väärin, jos ja kun poikkean aamulla piirin jälkeen klo. 7 kaupan kautta ostoksilla? Älkää nyt vittu änkyttäkö jotain ihan hevonpaskaa. Kyllä ihan varmasti saan työmatkalla (töihin tai kotiin mennessä) poiketa vartijan kuteissa ihan missä mua huvittaa.

        et ole vartija,etkä missään muussakaan palveluammatissa,jo kielenkäyttösi osoittaa sopimattomuutesi,samoin lain noudattamisen halveksiminen.


      • Lailla väliä
        uhoa! kirjoitti:

        Onko nyt niin,ettei mene kaaliin,ettei sitä vartijan asua voi käyttää työn ulkopuolella,ei kaupassa eikä kotimatkalla.Eikä tarvitse yhtään väheksyä siitä huomauttamisesta,voihan vartijoiltakin sentään odottaa selvän lain noudattamista ja tuntemista.Mistä kummasta noita kaikentietäviä selittäjiä sikiää?Mielestäni vartijalta odotetaan jopa parempaa oman työnsä lakien tuntemusta ja noudattamista kuin "ei vartijalta".

        Eivät tunnu vartiointiliikkeetkään laista piittaavan. Itse olen yleensä suostunut tulemaan töihin siviilit päällä, jos kohteesta löytyy lukittavat sosiaalitilat joissa sopii vaihtaa ja säilyttää vaatteensa. Jos taasen ei löydy, käytän reteästi vormua myös matkoilla. Turhatiimin vaatteissa on myös se hyvä puoli, että VARTIJA-väktare-tunnukset on kiinnitetty tarranauhoilla, joten ne voi matkan ajaksi poistaa.

        Seculla tuli myös aikanaan törmättyä tilanteeseen, jossa tauoilla käytiin virkapuku päällä. Sisätiloja tai ruokailumahdollisuutta ei kohteessa ollut, eikä kukaan täysijärkinen tahtonut käyttää muutoinkin lyhyttä taukoaan siviilivaatteiden vaihtamiseen. Sanomista tuli toki toisinaan, mutta eipä ollut Marjanpoimijoilla kanttia sanoa siitä(kään) kohteesta ketään irti, kun muutenkin oli krooninen työvoimapula.


      • rautalankaa
        Lailla väliä kirjoitti:

        Eivät tunnu vartiointiliikkeetkään laista piittaavan. Itse olen yleensä suostunut tulemaan töihin siviilit päällä, jos kohteesta löytyy lukittavat sosiaalitilat joissa sopii vaihtaa ja säilyttää vaatteensa. Jos taasen ei löydy, käytän reteästi vormua myös matkoilla. Turhatiimin vaatteissa on myös se hyvä puoli, että VARTIJA-väktare-tunnukset on kiinnitetty tarranauhoilla, joten ne voi matkan ajaksi poistaa.

        Seculla tuli myös aikanaan törmättyä tilanteeseen, jossa tauoilla käytiin virkapuku päällä. Sisätiloja tai ruokailumahdollisuutta ei kohteessa ollut, eikä kukaan täysijärkinen tahtonut käyttää muutoinkin lyhyttä taukoaan siviilivaatteiden vaihtamiseen. Sanomista tuli toki toisinaan, mutta eipä ollut Marjanpoimijoilla kanttia sanoa siitä(kään) kohteesta ketään irti, kun muutenkin oli krooninen työvoimapula.

        Vaikka vartija olisi tauolla on se työaikaa, jolloin vartija on vartioimistehtävissä ja vartijan asun pois ottaminen tai peittäminen on suorastaan laitonta. Vartijan vartioimistehtävissä oleminen on sidoksissa aikaan, siis työaikaan, ei vartijan sijaintiin, eikä siihen mitä vartija juuri sillä hetkellä itseasiassa sattuu tekemään.


    • täydellinen vartijan asu

      Takki, housut, kauluspaita ja kravatti.
      Parit vanhat haalaritkin löytyisi auton takakontista, aavistuksen ovat ehkä kurassa ja öljyssä. Pois ratkotut merkitkin voi löytyä jostain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1812
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      463
    Aihe