tyhmä

tupakka..

onko joku joka polttaa ja imettää tai osittain imettää...olin raskaus ajan ilman tupakaa mutta taas ratkennut...onko teidän vauvanne jotenkin oireillut??"täydellisten äitien"ei tarvi vaivautua kommentoimaan!!

15

3656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupruttelija

Olen polttanut päivässä 3-4 röökiä. ei oole ollut mitään oireilua terve ja pulska poika! tietty pyrin etten imettäisi pariin tuntiin röökin jälkee.

• kysymystä

onko sulla ollu ikinä vähemmän kuin se 2tuntia välii?jos vaikka vauva haluaa tunnin päästä ruokaa kun olet polttanu imetätkö vai annaks korviketta tai pumpattua?

• paheensa orja

Olin päättänyt täysimettää, kunnes huomasin ettei maitoa tulekaan vauvan tarvitsemaa määrää. Kokeilin kaikki keinot, että saisin maitoa tulemaan. Ja sain kuulla kommentteja, että "kyllä sitä maitoa tulee, kun vain jaksat olla sitkeä" Lapsi oli kiukkuinen ja nukkui vain pieniä pätkiä yölläkin.Turhauduin ja kuinka ollakkaan, annoin itselleni luvan taas polttaa muutaman päivässä. Imetän ainoastaan yöllä ensin rinnoista ne vähäiset millit ja sit pullosta, ja aamuisin kun maitoa edes vähän heruu rinnoista. Päivisin saa ainoastaan korviketta, ja päivällä tulee sit poltettua, mutta vain silloin kun todella tekee mieli..Nyt lapsi on tyytyväinen ja nukkuu 6-7 tuntia yössä. Ei hyljeksi tissiä, vaikka saakin useimmin pullosta kuin tissistä. Pääasia että lapsi on tyytyväinen ja kylläinen, ja minä annan anteeksi itselleni paheeni päivisin.

• tyhmä tupakka

Minä olin polttamatta koko raskausajan ja täysimetysajan. Nyt kun imetys on radikaalisesti vähentynyt olen poltellut 1-3 tupakkaa päivässä. Minä yritän pitää taukoa tupakan jälkeen vähintään 3-4h ennen imetystä. Polttaminen ajoittuukin pääosin iltaan, kun vauva nukkuu.
      Huono omatunto on kumminkin... :(

• vastailee...

Joskus, kun vauva oli pienempi nyt jo 7kk oli tilanteita jolloin joduin antamaan tissiä vaikka ei sitä paria tuntia ollut mennyt.. en viitsi ottaa stressiä kun norttia menee vaan 3-4 päivässä mielummin niin kun naama norsun veellä!

• poltin

aika lailla, n.10tupakkaa meni päivässä... siis silloin kun imetin, raskausajan olin ilman.

Tupakan ja syötön väliin ei jäänyt välillä kuin 1/2h, mutta minkäänlaisia "vieroitus oireita" ei tullut missään vaiheessa... Imetin n.3kk, ja sitten se vain lopahti...

• vaan...

Tupakointi ja imetys

Imeväisikäisen paras ravinto on äidinmaito, ja imetyksellä on todettu olevan merkitystä lapsen allergioiden ehkäisyssä. Oman äidin maito allergisoi vauvaa vähemmän kuin äidinmaitovastikkeet ja korvikeravinto.

Tupakointi vaikuttaa haitallisesti imetykseen. Tupakoivalta äidiltä erittyy maitoa noin 30 prosenttia vähemmän kuin tupakoimattomalta. Lapsen imemiskyky on tavallista heikompi ja lapsen paino lisääntyy hitaammin. Äidin tupakoinnin on todettu olevan yhteydessä lyhyeen imetysaikaan.

Savukkeen nikotiini kulkeutuu nopeasti äidinmaitoon. Rintamaidon nikotiinipitoisuus kohoaa kolminkertaiseksi verrattuna äidin seerumin pitoisuuteen. Nikotiinin puoliintumisaika äidinmaidossa on noin 1,5 tuntia. Tupakoivan äidin pitäisi olla tupakoimatta vähintään 2,5 tuntia ennen imetystä, jotta maidon nikotiinipitoisuus olisi pudonnut neljännekseen savukkeenpoltosta. Katso: Nikotiini .

Norjalaisen tutkimuksen mukaan tupakoivien, imettävien äitien lapsista 45 prosentilla on päivittäisiä koliikkivaivoja, kun tupakoimattomien vauvoista vain 26 prosentilla on koliikkivaivoja. Tupakoivien imettävien äitien lapsilla on myös enemmän itkuisuutta.

www.tupakka.org

-------

Mutta omapa on vauvasi, tosin sitten meidän kaikkien maksamilla verovaroilla hoidetaan, kun ongelmia tulee .... :-(

• emma69

en ole itse polttanut.joten omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta muistelen, mitä eräs naapurini puhui. hänelle oli sanottu, että imetyksen edut ovat niin suuret, ettei niitä pysty kumoamaan esim. polttamalla 10 tupakkia päivässä. suositeltiin polttamaan heti imetyksen jälkeen. ja myöskin muistan toisen äidin, joka imetti ja poltti erittäin paljon, kun kyläilivät 6 kk iässä. lapsi oli ehkä vähän levoton, mut ei voi kyllä varmaksi sanoa! Nyt kun lapsi on 2 ja puoli vuotta, niin täytyy sanoa, että siinä vasta fiksu ja söpö nuori mies.. en tietty suositteli tupakointia imettävälle äidille, mutta parempi polttaa kun lopettaa..

• muutamasta

tuskin tuollainen pari päivässä haittaa. Itselläni jo aikuisia fiksuja lapsia. Poltin tupakkaa raskaus ja imetys aikana. Lapset olivat siis jo vauvoina todella rauhallisia, joten missään nimessä en allekirjoita sitä, että lapset ovat jotenkin levottomampia. Siitä en sitten tiedä jos vetää askin verran päivässä, mutta muutama tupakka,pyh!

• justiinsa
        muutamasta kirjoitti:

tuskin tuollainen pari päivässä haittaa. Itselläni jo aikuisia fiksuja lapsia. Poltin tupakkaa raskaus ja imetys aikana. Lapset olivat siis jo vauvoina todella rauhallisia, joten missään nimessä en allekirjoita sitä, että lapset ovat jotenkin levottomampia. Siitä en sitten tiedä jos vetää askin verran päivässä, mutta muutama tupakka,pyh!

En polttanut raskaana enkä vauvan 3kk ikään asti. Poltan imetyksen jälkeen eli seuraavaan imetykseen oli 3-6kk ikään n 2-3 tuntia ja nyt 4-5 tuntia. Noin 5 savuketta päivässä. Tupakka on kyllä vaikeuttanut herumista. Nyt yritän vieroittaa tisusta kun pojalla ikää 8kk ja imetyksiä jäljellä 4 päivässä.

Annetaan provosoijien olla.

Jos tupakasta tulee vaaville ongelmia niin anna vaan korviketta. Ihan täyspäisiä lapsia olen niilläkin kuullut kasvatettavan.

Meidämpä ovat vauvamme. Olemme hyviä äitejä tupaksta huolimatta. Muistakaamme että asiat ovat monilla paljon huonommin. :)

Kaunista syksyä sinulle ja kaikille tupakoiville sekä tupakkaa vastustaville!

• on ollut

tulisia viestejä täälä aamupäivällä kun kävin..on näköjään poistettu,niihin vielä kommentoiden että en alkuperäsessä viestissä mielestäni kysynyt että olenko hyvä vai huono äiti jos poltan..joten ennen kuin kirjoitta täydelliset mamit mitään niin lukekaapa viesti uudelleen!!ja kiitos niille jotka asiallisesti täällä keskustelee!!eipä taida sillä yhdellä kirjoittajallakaan ihan kaikki olla ok.kun täälä tarvii alkaa napottamaan vaikka pyysin vain asiallisia kommentteja,en moraalasaarnaa!!

• yksi mamma

Hei! Mä poltin ennen raskautta paljon, mutta lopetin heti kun sain tietää olevani raskaana. Nyt on taas tehnyt mieli polttaa, mutta oon pysynyt kovana ajattelemalla että millainen roolimalli haluan lapselleni olla. Toivottavasti ei kuulostanut miltään saarnalta, ei ollut ainakaan tarkotus, tiedän miten paljon voi tehdä mieli tupakkaa.

• Tupakoiva
        yksi mamma kirjoitti:

Hei! Mä poltin ennen raskautta paljon, mutta lopetin heti kun sain tietää olevani raskaana. Nyt on taas tehnyt mieli polttaa, mutta oon pysynyt kovana ajattelemalla että millainen roolimalli haluan lapselleni olla. Toivottavasti ei kuulostanut miltään saarnalta, ei ollut ainakaan tarkotus, tiedän miten paljon voi tehdä mieli tupakkaa.

Hei!
        Olen polttanut pienen ikäni, mutta raskaaksi tullessa lopetin, mutta vauvan ollessa 4-5kk aloitin uudelleen, ikävä kyllä! Poltan nykyisin aika määriä, paha paha paha! Menetän vaan hermoni jos koetan olla ilman joten pidän parempana polttaa ja olla tyytyväinen kuin rähjätä nikotiinituskissani viattomalle vauvalle! Osaimetyksellä mennään koska vauva on jo 9,5kk vanha ja syö siis kiinteitä jo viisi-kuusi ateriaa päivässä. Vauvani ei ole levoton, ei oksentele, ei ole korkeaa pulssia eikä itkeskele eikä sairastele, ei ole koskaan ollut koliikkia tai allergioita. Kasvanut koko ajan normaalisti ja kehittyy nopealla vauhdilla.

Mutta, kaverini poltti koko raskausajan; hänen vauvansa on erityisseurannassa korkean pulssin vuoksi. Oksentelee imetyksen jälkeen ja selvästi koliikkinen ja kipuilee sekä hengityskin rahisee ja on ollut jo flunssassakin vaikka alle 3kk.

Lapset erilaisia! Miettikää onko aihetta lopettaa vai voiko jatkaa! Lapsen ehdoilla!!!!!

Parasta olisi tietenkin lopettaa, mutt mulla ei aiankaan ole selkärankaa siihe enää..... Ikävä kyllä!

• nähdä
        Tupakoiva kirjoitti:

Hei!
        Olen polttanut pienen ikäni, mutta raskaaksi tullessa lopetin, mutta vauvan ollessa 4-5kk aloitin uudelleen, ikävä kyllä! Poltan nykyisin aika määriä, paha paha paha! Menetän vaan hermoni jos koetan olla ilman joten pidän parempana polttaa ja olla tyytyväinen kuin rähjätä nikotiinituskissani viattomalle vauvalle! Osaimetyksellä mennään koska vauva on jo 9,5kk vanha ja syö siis kiinteitä jo viisi-kuusi ateriaa päivässä. Vauvani ei ole levoton, ei oksentele, ei ole korkeaa pulssia eikä itkeskele eikä sairastele, ei ole koskaan ollut koliikkia tai allergioita. Kasvanut koko ajan normaalisti ja kehittyy nopealla vauhdilla.

Mutta, kaverini poltti koko raskausajan; hänen vauvansa on erityisseurannassa korkean pulssin vuoksi. Oksentelee imetyksen jälkeen ja selvästi koliikkinen ja kipuilee sekä hengityskin rahisee ja on ollut jo flunssassakin vaikka alle 3kk.

Lapset erilaisia! Miettikää onko aihetta lopettaa vai voiko jatkaa! Lapsen ehdoilla!!!!!

Parasta olisi tietenkin lopettaa, mutt mulla ei aiankaan ole selkärankaa siihe enää..... Ikävä kyllä!

miten täällä on äitejä, jotka yrittävät parasta...itse en pysttynyt lopettamaan ihan kokonaan edes raskausajaksi (n.1-muutama päivässä ajoittain) ja täysimetysaikanakin poltin ajoittain 5 tai enemmän. koin ahdistukseen saakka syyllisyyttä, muttei ollut mitään keinoa nikonistille, kun erokin tuli vähän vauvan syntymän jälkeen, olla polttamatta.
        koitin polttaa vasta kun todella teki mieli ja imetyksen jälkeen ja menin jopa vauvan kanssa vieroituskurssille, trev. hoitaja, kurssin vetäjä sanoi että nikotiinin ja nuiden (kymmenien) haitallisten kemikaalien lisäksi lapsen aivojen hermiradat kehittyvät ikäänkuin nikonistille. silti imetuksen edut ovat ilm niin suuret että pitäis imettää vaikkei pysty lopettaan polttamista. nikotiini poistuu äidinmaidosta muistaakseni n. 2 vrk:ssa.
        jossain vaiheessa vähensin ja on tunne että maidon tuotanto helpottui, kun tupakka ei enää kuivattanut".
        tilöanne parani kun puhuin itseni ympäri olemaan stressaamatta ja kehumalla hyviä puoliani itselleni ja antamalla itselleni luva polttaa jos kovasti teki mieli. silloin polttaminen väheni.

koittakaa vähentää ja polttakaa puolikkaita, syyllisyys on kauheeta jos tietää parhaansa yrittävänsä.!

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      101
      4006
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      69
      3850
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      43
      2237
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      56
      2214
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2104
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      52
      1766
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1439
    8. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1228
    9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1193
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1129
    Aihe