Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

jotain gallupin tyyppistä>>>

sisarus

Meidän perheestä ainakin osa on muuttamassa Israeliin joskus, luultavasti jäädäkseen. Oon ite 16-vuotias tyttö ja oon menossa sinne myös. Aiemmin oon käyny siellä 2 kertaa, ensimmäisen kerran 5-vuotiaana ja viimeksi viime vuonna. Mun äiti on ollu joskus siellä pitemmänkin aikaa, mutta joka tapauksessa se tulee olemaan meille kaikille suuri muutos. Haluaisin siis nyt siis kehitellä jonkinlaista galluppia ja keskustelua. Onko täällä muita suomalaisia, jotka on käyny Israelissa, asunut siellä tai asuu tällä hetkellä? Tässä tulee siis jotain kysymyksiä joihin haluaisin vastauksia...

1. Onko heprean osaaminen tärkeä taito Israelissa?
-alotin tässä syksyllä opiskelemaan sitä ja perus sanasto on aika lailla tiedossa ja lisää opiskelen
2. Miten juutalaiset suhtautuu suomalaisiin/ulkomaalaisiin?
-itellä ei oo tästä kovin paljon kokemusta, mutta hyvää esimakua on =)
3. Entä miten palestiinlaiset, ku niitäkin siellä on suhtautuu meihin pohjoismaalaisiin?
-Edellisestä kerrasta ku kävin siellä (olin 15 vuotia) huomasin ainakin sen, että arabi miehet on joka paikassa vähän tyrkyllä. Onkohan se isokin ongelma?
4. Kuinka hyvin tulette toimeen paikallisten kanssa? Onko mahdollista että Israelissa tuntee yksinäisyyttä?
5. Onko Israelissa korkeampi vai matalampi hintataso verrattuna suomeen?
6. Entä ilmasto?

Mitä muuta ois hyvä tietää?

vastailkaa mihin osaatte ja kertokaa kokemuksia =)

14

1870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asuminen

      Miksi vain osa perheestä?
      Me asutaan kaikki Israelilais-suomalainen perhe ja kulttuuri.



      1. Onko heprean osaaminen tärkeä taito Israelissa?
      -alotin tässä syksyllä opiskelemaan sitä ja perus sanasto on aika lailla tiedossa ja lisää opiskelen

      Kyllähan maankielen taito on aina eduksi mutta englannillakin pärjää.
      Oletko ajatellut Ulpaania(hebrean kielikoulua)tänne tullessasi. niitä on ympäri maata ja eiri tasoisia sekä osa-aika tai kokopäivä opiskelua.




      2. Miten juutalaiset suhtautuu suomalaisiin/ulkomaalaisiin?

      Ihan samalla tavalla kuin muihinkin ihmisiin.
      Israelhan on kuin keitto johon mahtuu kaikkija kansalaisuuksia. Sanonkin että taitaa olla ainut maa josta löytyy kielenkääntajiä kaikille maailman kielille kädenkäänteessä.
      Riippuu paljon miten itse suhtaudut juutalaisiin.


      -itellä ei oo tästä kovin paljon kokemusta, mutta hyvää esimakua on =)

      3. Entä miten palestiinlaiset, ku niitäkin siellä on suhtautuu meihin pohjoismaalaisiin?
      -Edellisestä kerrasta ku kävin siellä (olin 15 vuotia) huomasin ainakin sen, että arabi miehet on joka paikassa vähän tyrkyllä. Onkohan se isokin ongelma?

      Jos itse et" vilkuile sillä silmällä" niin rauhassa saa olla ja ongelmia ei tule mutta varovainen kannattaa olla.

      4. Kuinka hyvin tulette toimeen paikallisten kanssa? Onko mahdollista että Israelissa tuntee yksinäisyyttä?

      Naapuri apua ja ystävällisyyttä jollaista täällä on saa Suomessa etsiä kissan ja koiran kanssa ja ehkä voi löytyä jostain maalaiskylästä.

      Ihmisten ystävällisyys ja toisista välittäminen on varmasti niitä suurimpia syitä että olen kotiutunut niin hyvin Israeliin.
      Jos olet itse avoin ja seurallinen niin en usko ongelmia tulevan, rohkeasti mukaan vain nuorten rientoihin.

      5. Onko Israelissa korkeampi vai matalampi hintataso verrattuna suomeen?

      Hiukan matalampi, arvojärjestys mielestäni poikkeaa.

      6. Entä ilmasto?

      Riippu minne olette ajatelleet muuttaa, Rannikolla ja Tiberiaksen seuduilla kesällä ilmasto on tosi kuumaa ja kosteaa. Minulle ainakin mahdotonta kestää. Jeruaslemissa siedettävämpää. Eilatissa ja negevissä kuumaa mutta kuivaa.
      Talvi vastaavasti Jerusalemin seudulla kylmää ja kosteaa, rannikolla lämpimämpää ja Eilatissa "suomen kevät" lämpötilat. Talvisin asunnot ovat kosteita ja viileitä, itse sanonkin että kylmyydestä olen kärsinyt vain täällä, mutta nyt on onneksi kotona sauna jossa saa luut lämpimäksi.

      JOs olet koulu ikäinen menet vain rohkeasti tavalliseen israelilaiseen kouluun eikä mihinkään vain ulkomaalaisille tarkoitettuun .Sitä tietä läydät nopeaasti ystävia ja pääset maan elämän makuun.
      OLetko ajatellut armeijaa vapaaehtoisena. Tytöthän käyvat täällä myös kaksivuotisen armeijan 18 vuotiaina, ja sekin voisi olis yksi elämys.

      Itse olen monilapsisen perheen äiti ja asunut täällä yli 30-vuotta.

      • nimim. asuminen

        Hei,
        en ole tuo alkuperäinen kysyjä mutta rohkenen tiedustella sinulta Israelissa asuva, että viitsisitkö laittaa joitain nettiosoitteita asuntoja, lähinnä vapaa-ajan, vuokraavista tahoista. Tarkoitus olisi noin vuoden kuluttua tulla ainakin kuukaudeksi Israeliin lomailemaan.
        Lähinnä Eilattiin ja sieltä sitten tehdä reissuja muualle maahan.
        Kiitos
        terv. Make


      • asuminen
        nimim. asuminen kirjoitti:

        Hei,
        en ole tuo alkuperäinen kysyjä mutta rohkenen tiedustella sinulta Israelissa asuva, että viitsisitkö laittaa joitain nettiosoitteita asuntoja, lähinnä vapaa-ajan, vuokraavista tahoista. Tarkoitus olisi noin vuoden kuluttua tulla ainakin kuukaudeksi Israeliin lomailemaan.
        Lähinnä Eilattiin ja sieltä sitten tehdä reissuja muualle maahan.
        Kiitos
        terv. Make

        Itse en asu Eilatissa mutta lapset käyvät kesäisin siellä ja asuvat porukalla vuokratuissa huoneissa.laitat vain hakusanaksi room renting Eilat niin pitäis jotain löytyä.

        Paljon riippuu montako tulijaa olis. ja mihin aikaan kesästä ja onko välttämättä oltava eilatissa.
        Tiedän täällä muutamia suomalaisia jotka vuokraavat huoneita turisteille ainakin Tiberiaksessa ja Jerusalemissa, mutta olen kuullut että eilatissakin olis yksi suomalainen joka vuokraa jos olet kiinnostunut voisin kysellä tiedottaa edellleen.


      • kyselee...

        Meillä isi on tulossa vuodeksi Israeliin töihin ja ollaan vähän harkittu koko perheen siirtymistä sinne. Turvallisuusasiat tietysti mietityttää, kun isukki tulee YK-hommiin...
        Eli nyt kaivataan Israelista täysin minut vakuuttavaa "mainosta", jotta saan pesueen pakattua isin matkaan???!!!!
        Ja vastaan otetaan myös niitä vähän ikävämpiäkin seikkoja, joita tulisi ottaa maahan liittyen huomioon....
        Ja "hyödyllisiä" nettisivustoja kaipailisin myös...

        Kiitos jo etukäteen!


      • tiedoista
        asuminen kirjoitti:

        Itse en asu Eilatissa mutta lapset käyvät kesäisin siellä ja asuvat porukalla vuokratuissa huoneissa.laitat vain hakusanaksi room renting Eilat niin pitäis jotain löytyä.

        Paljon riippuu montako tulijaa olis. ja mihin aikaan kesästä ja onko välttämättä oltava eilatissa.
        Tiedän täällä muutamia suomalaisia jotka vuokraavat huoneita turisteille ainakin Tiberiaksessa ja Jerusalemissa, mutta olen kuullut että eilatissakin olis yksi suomalainen joka vuokraa jos olet kiinnostunut voisin kysellä tiedottaa edellleen.

        katsellaan mitä löytyy, jos vaan viitsit niin lisätieto esim. tästä suomalaisesta on tervetullut.
        Kiirettä ei ole.
        terveisin - make -
        Privaatisti voit ottaa yhteyttä: [email protected]


    • Mary80

      Moi,
      jos osaa hepreaa pärjää paremmin - joskus se jopa vaikuttaa hintoihin tietyssä paikoissa, paikallinen saa halvemmat hinnat.
      Suhtautuminen on hyvin myönteistä.
      Kolmosesta en osaa sanoa muuta kuin että turisteihin suhtaudutaan aina myönteisesti.
      Israelissa ei tunne yksinäisyyttä. Paikallisten kanssa tullut toimeen erinomaisesti.
      Hintataso vähänkuin Suomessa,
      talvella kylmä, kesällä kuuma, syksy ja kevät parhaimmat.

    • Maria toimistosta

      Vastauksia löytyy :)

    • Apple29

      Tässä omat kokemukseni ja mietteeni.

      1. Onko heprean osaaminen tärkeä taito Israelissa?

      - On. Niin kauan, kun et kieltä osaa olet Israelilaisten silmissä turisti. Jonkin asteiseen "huijaamiseenkin" saatat törmätä. Ja ne nk. ei toivottavat tulevat tekemään tuttavuutta. Englannilla toki pärjäät.


      2. Miten juutalaiset suhtautuu suomalaisiin/ulkomaalaisiin?

      - Suhtautuvat hyvin, ovat avuliaita ja uteliaita


      3. Entä miten palestiinlaiset, ku niitäkin siellä on suhtautuu meihin pohjoismaalaisiin?

      - On reisaa, jos itse antaa aihetta. Samoin myös juutalaisista miehistä.


      4. Kuinka hyvin tulette toimeen paikallisten kanssa? Onko mahdollista että Israelissa tuntee yksinäisyyttä?

      - Hyvin tulee toimeen, mutta kannattaa varautua yksinäisyyteenkin. Ennen kun opit kielen saatat tuntea olosi ulkopuoliseksi ja kannattaa muistaa, että tulet löytämään ystävällisiä ihmisiä enemmän, kun tosiystäviä.


      5. Onko Israelissa korkeampi vai matalampi hintataso verrattuna suomeen?

      - Riippuu tavarasta. Ruoka ravintoloissa kalliimpaa, paikallinen ruoka halvempaa. Ruoka kaupoissa suht saman hintasta. Merkkivaatteet kalliita, paikallisista Castroista (H&M tyyppinen) ja Foxeista saa halvalla. Kenkiä saa suht halvalla.


      6. Entä ilmasto?

      - Riippuu missä päin maata..

    • Mimimi

      1. Onko heprean osaaminen tärkeä taito Israelissa?
      Kielitaito on tärkeää opiskelun ja työnteon kannalta. Aluksi pärjää englannillakin oikein hyvin. Suosittelen Ulpanissa opiskelua (ulpanit ovat kielikouluja maahanmuuttajille, osa ottaa vain juutalaisia, osa myös ei-juutalaisia opiskelijoita)

      2. Miten juutalaiset suhtautuu suomalaisiin/ulkomaalaisiin?
      Avoimesti ja lämpimästi useinmiten. Perhettä perustaessa paikallisen kanssa tämä on isompi kysymys, mutta ei ylitsepääsemätön. Suomalaisiin suhtaudutaan tosi hyvin. Joko vaan positiivisesti tai sitten joutuu selvittelemään formulakuskien ja mäkihyppääjien viimeaikaisia koitoksia ;)

      3. Entä miten palestiinlaiset, ku niitäkin siellä on suhtautuu meihin pohjoismaalaisiin?
      Palestiinalaisalueilla en ole käynyt, mutta israelilaisarabien kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Muutaman arabin kanssa olen tutustunut enemmän ja kaikki ovat olleen samalla tavalla ystävällisiä ja juttelevaisia kuin muutkin israelilaiset. Eikä kukaan arabimies ole yrittänyt kaapata mua mukaansa vaikka mulla onkin vaalea tukka ;) Kaikki miehet flirttailevat täällä kovasti, siihen pitää vaan suhtautua rennosti ja pilke silmäkulmassa.

      4. Kuinka hyvin tulette toimeen paikallisten kanssa? Onko mahdollista että Israelissa tuntee yksinäisyyttä?
      Kavereita täällä saa sekunnissa!

      5. Onko Israelissa korkeampi vai matalampi hintataso verrattuna suomeen?
      Aika samanlainen, ehkä himpun verran alempi kuin Suomessa. Täällä dollari on tärkeä valuutta ja kun dollari on nyt niin alhaalla, ovat hinnatkin kohtuullisia. Tel Avivissa on muuten yllättävän korkea vuokrataso ja vuokratakuut ovat huimat (5000-7000 dollaria kaksiosta joka vuokra on noin 800 dollaria kuussa)! Muualla maassa asuminen on halvempaa. Ulkona syöminen on paaaaaljon halvempaa kuin Suomessa.

      6. Entä ilmasto?
      Lämmintä piisaa! Talvikuukausina on samanlaista kuin Suomessa syksyllä. Mutta talot on rakennettu kesää varten, joten talvella voi olla melko viileää ja kaakelilattiat ovat tosi kylmät. Tohveleiden hankinnalla pääsee tästäkin ongelmasta.

      Mitä muuta ois hyvä tietää?
      Israel on tosi kaunis maa ja ihmiset ovat ystävällisiä. Välillä ottaa päähän byrokratia ja vallitseva beseder (eli "kyllä se siitä järjestyy")-mentaliteetti, mutta tämä on silti ihan sivistysmaa verrattuna esim. Itä-Eurooppaan jossa olen myös asunut. Terveydenhuolto on korkeatasoista ja kaupoista saa kaikkea (myös ei-koshertuotteita kunhan vaan osaa mennä oikeisiin kauppoihin). Elämänarvot ovat hyvin samanlaiset kuin Suomessa ja elämä muutenkin hyvin samanlaista. No joo, sapattina kaikki paikat ovat kiinni, eli silloin ei kannata lähteä reissaamaan.

      Itse olen läytänyt tosi hyviä käytännön neuvoja Nefesh'B'Nefeshin nettisivuilta: suunnattu englanninkielisille juutalaisille maahanmuuttajille, mutta sivut ovat hyvät ja neuvot kullanarvoisia. www.nbn.org.il

      Myös Yahoo Groupseissa on useampikin englanninkielinen keskusteluryhmä israelissa asuville ja tänne muuttoa suunnitteleville. Näissä on usein myös asuntoilmoituksia.

    • erg

      Minkälaista likenne on? onko kurinalaista vai samaa tasoa kuin etelä-euroopassa?

      • samanlaista

        Samanlaista kuin etelä euroopassa vaikka parempaan suuntaan onkin menossa.


      • Mary--
        samanlaista kirjoitti:

        Samanlaista kuin etelä euroopassa vaikka parempaan suuntaan onkin menossa.

        Liikenteessä kuolee eniten ihmisiä tilastojen mukaan.


      • Apple29

        ..yhtä kaaosta suomalaisesta näkökulmasta katsottuna. Kaikki kiilaa kaikkia (varsinkin bussit, rekat ym. pienempiä autoja), kukaan ei anna tietä, kaistoja vaihdellaan kokoajan, torvea soitetaan, käsimerkkejä näytetään. Yhdellä sanalla sanottuna, stressaavaa. Myöskään autot ei ole samnlaisia "pyhiä lehmiä", kun suomessa. Naarmuihin ja kolhuihin on siis syytä varautua, ja hermojaan sen takia turha menettää.
        Ja ne kolarit, joista kuulee uutisissa, lukee lehdistä tai sattuu silminnäkijäksi..auts, todella rumaa jälkeä tulee.


      • Mimimi

        Tiet ovat ihan hyviä, mutta suurimpana erona ovat ne niin tärkeät turvavälit, aivan hakusessa Israelissa... Moottoriteillä monet posottavat vasenta kaistaa koko ajan ja ohitukset ovat aika "tiukkoja".

        Parkkeerauskultturi on tosiaan sitä pum-pum, ensin edessä olevan auton puskuriin, sitten takana olevaan puskuriin :p Yhtään en liiottele! Autot tuppaavatkin naarmuttumaan täällä melkoisesti, mutta onneksi teillä ei ole suolaa tms joka söisi naarmut ruosteisiksi. No tämä on tosin ihan Tel-Avivilainen ilmiö, muualla maassa ei ole tarvetta parkkeerata niin tiukasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2112
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      29
      1744
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1510
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1461
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1378
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1261
    Aihe