Olisin kysynyt sellaista, että kuuluuko sairaanhoitajan toimenkuvaan sellaisia hommia kuin esim. potilaan pesu, peräruiskeet, geriatrisilla osastoilla vaipanvaihto yms.? Käsittääkseni nämä jutut ovat lähihoitajien hommia, olenko oikeassa?? Minua ei niinkään arveluta mahdollisuus joutua tekemään näitä hommia kerran tai kaksi, mutta koko työikää ei niiden kanssa viitsisi käyttää. Haaveeni on jonain päivänä valmistua terkkariksi.
Jos olet opiskellut terkkariksi aikuisella iällä, niin voitko kertoa kokemuksistasi? Täällä neuvotaan paikallisessa amk:ssa, että aikuisopiskelijaksi aikovan kantsisi ottaa suoraan yhteyttä kouluun.. miksi? Itse haluaisin kovasti hoitoalalle, mutta lukiotorkkarini oli törkeän huono. Tiedä kehtaako sitä amk:uun soittaa ja kysyä opiskelusta, kun kerran todistus oli mitä oli. :( Iso unelmani olisi toimia terv. hoitajana jossakin pienessä maalaiskunnassa, poissa täältä ruuhkasuomen katkuista.
Sairaanhoitajan työnkuva??
13
7877
Vastaukset
- sh.
Kyllä joutuu osallistumaan myös osaton rutiini toimiin, ei se sh homma pelkkää lääkärin ja lääkepurkkien viihdyttämistä ole. Osasto millä olen töissä kaikki tekevät kaikkea.
Teveydenhoitajan työ pääosin päivätyötä sairaanhoitajan 3-vuoro. Molemmissa puolensa. - härkä
Moi!
Tottakai joudut tekemään. Ei sh pelkästään kyniä pyörittele. Kyllä siiheen kuuluu tuseerauksesta kaikki työt. - et voi olla tosissasi..
Perushoitoa ei pääse missää hoitotyössä karkuun. Takapuolia pestään myös esim. teho-osastoilla. Perus- ja lähihoitajat ovat häviämässä erikoissairaanhoidosta ja tulevaisuudessa sh:t joutuvat yhä enemmän osallistumaan perushoitoon.
- niin..
suosittelisin EHDOTTOMASTI hakeutumaan jonkinlaiseen "työharjoitteluun" (esim. työvoima toimiston kautta) jossa pääsisit edes tutustumaan kyseiseen ammattiin!!! Noilla tiedoilla en suosittele edes hakemaan kouluun. Kyllä ko ammatti tarvitsee ihan perushoidonkin osaamisen!! Kyllä on joillakin ihmeellisiä ajatuksia ammateista...huh huh! Kyllä ennevanhaan oli asia paremmin kun kouluihin pääsemiseen vaadittiin jonkinlaista työkokemusta alalta -> tiesi ainakin mille alalle hakee. Nykyinen AMK tutkinto on mennyt ihan perseelleen....
- hoitsuopiskelija
Pahoittelen muiden puolesta, kun saat noin huonon kuvan. Ei ole huonoja kysymyksiä, ainostaan huonoja vastauksia:)
Sairaanhoitaja voi nykyään erikoistua seuraaviin erikoisaloihin, joiden työnkuva on joissakin tapauksissa täysin toistensa vastakohtia:
-"Aikuisten hoitotyö": Eli työskentelyä sisätautien osastoilla. Aamuvuoroissa perushoitajat tekevät pesut ym. potilaan perushoidon. Sh on lääkärinkierrolla ja toteuttaa lääkärin määräykset, hoitaa kaiken lääkityksen ja potilaan ohjaukset. Iltavuorossa toimenkuvaan kuuluu perushoitajan työt lisäksi. Joka päivä tulee hiki.
-"Ikääntyneiden hoitotyö": Eli hoidetaan mummuja pappoja. Paljon perushoitoa. Esim. hoitokodeissa.
-"Kriittisesti sairaan potilaan hoitotyö": Käytännössä tehohoitopotilaiden hoitoa. Seurataan silmä kovana monitoreita ja pidetään ihmiset hengissä. Paljon suonensisäisiä lääkkeitä ja letkuja joka reiässä. Tarvitaan todella hyvä ammattitaito! Myös perushoito kuuluu asiaan. Lääkärin kanssa työskentelyä paljon.
-"Lapset ja nuoret": Sama kuin sisätautien työ, mutta potilaat ovat lapsia ja nuoria. Tarvitsee myös jonkin verran psykiatrisia taitoja, sillä vanhemmat ovat aina huolissaan..
-"Psykiatrinen hoitotyö": Joissakin tapauksissa tarvitaan perushoitoa. Yleensä psyk.hoitajat työskentelevät päiväsairaaloissa, ensi- ja turvakodeissa, lastenkodeissa ym. Työnkuva keskustelua, tukemista ym. Jonkun verran lääkehoitoa, paitsi jos työskentelee suljetuilla osastoilla. Eivät pidä hoitsujen pukuja.
-" Perioperatiivinen hoitotyö": Eli leikkurityötä. Leikkaussalissa on aina vähintään 3 hoitajaa: Anestesiahoitja, joka huolehtii potilaan nukutuksesta, puudutuksesta, kivusta, hengityksestä, lämmöstä... Istutaan monitorin ääressä ja kytätään sitä ja potilasta vuoron perään, pidetään potilas hengissä, nesteytetään, lääkitään, kirjataan.. Tarkkaa hommaa. Toiset hoitajat ovat instrumenttihoitajia. Toinen pukeutuu steriiliksi ja avustaa lääkäriä leikkauksessa. Toinen hoitaja on passari, eli tekee kaiken muun työn. Hoitajan hommiin kuuluu kirjata kaikki tapahtuva leikkaussalissa ylös. Valmistella potilas ym.- alalle mielivä
Kiitos paljon vastauksestasi! Ehkäpä uskaltaudun soittamaan sinne kouluun ja kysymään, kuinka sinne voisi hakea.
Muille kommentoisin sen verran, että tuttavapiiriini ei kuulu yhtään sh:aa, joten en tiedä siitä ammatista valtavan paljon ja olen pahoillani jos jotkut loukkaantuivat. - eräs hoitavainen
alalle mielivä kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksestasi! Ehkäpä uskaltaudun soittamaan sinne kouluun ja kysymään, kuinka sinne voisi hakea.
Muille kommentoisin sen verran, että tuttavapiiriini ei kuulu yhtään sh:aa, joten en tiedä siitä ammatista valtavan paljon ja olen pahoillani jos jotkut loukkaantuivat.Ei kyllä voi välttää eritteitä hoitoalalla missään. Jopa terveydenhoitajana voi joutua esim. antamaan pikkuperäruiskeen, virtsanäytteitä saat pikatestata päivittäin ja tutkia märkiviä ihottumia ja varpaanvälejä. Silleen ei kannata hoitoalalle lähteä, että ajattelee, että ettii paikan, missä ei tarvii nähdä eritteitä. Niitä on joka paikassa. Siihen vaan kasvaa ajan myötä enemmän, ku oppii ymmärtämään, mitä voi päätellä esim. haavaeritteen laadusta tai virtsan pikatestistä tms. Siitä tulee "arvokasta tietoa" eikä niinkään yökyök olo. Ja jos ittellä on joskus joku ihottumakin ollu, ni tietää, kuinka kiusallista se on sille, joka hoitoa hakee. Joten tunteet taka alalle ja auttamismielessä töihin.
- Aikuisopiskelija itsekkin...
Eli niin ku jo aijemissa viesteissä kerottiin, niin ei tosiaan sairaanhoitaja välty perustöiltä jos ei työskentele niin sanotuissa paperihommissa. Sairaanhoitajaksi ei pääse opiskelemaan aikuisopiskelijana pelkältä lukio pohjalta eikä varsinkaan terveydenhoitajaksi. Sairaanhoitajaksi kun opiskelee pitää olla sosiaali-ja terveysalan perustutkinto ja mielellään työkokemusta alalta (ei pakollinen). Terveydenhoitajaksi kun taas opiskelee niin pitää olla sairaanhoitajan tutkinto ja mielellään työkokemusta.... Mutta sinulla on kuitenkin mahdollisuus hakea päiväkoulutukseen eli nuorisopuolelle ja sieltä sitten anoa vaihtoa aikuiskoulutuspuolelle... Ja kannattaa tosiaan pyrkiä harjoittelemaan niin näkee mitä tämä työ tosiaan on...
- Th AMK / Sh AMK
Itse olen opiskellut suoraan terveydenhoitajaksi. Takana oli lukio, kaksi ammattikoulutusta ja myyntialan työkokemusta 15 vuotta.
Terveydenhoitajaksi opiskeltuani jatkoin vielä sairaanhoitajan opinnoilla, eli suuntauduin sisätautikirurgiseen sairaanhoitoon.
Alkuun työtä sairaalassa kirurgisella osastolla, sittemmin terveydenhoitajana lastenneuvolassa. - Aikuisopiskelija
Th AMK / Sh AMK kirjoitti:
Itse olen opiskellut suoraan terveydenhoitajaksi. Takana oli lukio, kaksi ammattikoulutusta ja myyntialan työkokemusta 15 vuotta.
Terveydenhoitajaksi opiskeltuani jatkoin vielä sairaanhoitajan opinnoilla, eli suuntauduin sisätautikirurgiseen sairaanhoitoon.
Alkuun työtä sairaalassa kirurgisella osastolla, sittemmin terveydenhoitajana lastenneuvolassa.Joo no en väitä etteikö se olisi mahdollista mutta itse en ole moista kuullut.... Siinä ryhmässä missä itse opiskelen on vain niitä joilla on alan peruskoulutus...
- ent. terkkari
Th AMK / Sh AMK kirjoitti:
Alkuun työtä sairaalassa kirurgisella osastolla, sittemmin terveydenhoitajana lastenneuvolassa.Opiskelin lastenhoitajaksi, sitten terv.hoitajaksi ja lopuksi psyk. sair. hoitajaksi. Ja nämä kaikki peruskoulutodistuksella.
Nyt olen töissä ohjaajana. - tiedä mitään
ent. terkkari kirjoitti:
Opiskelin lastenhoitajaksi, sitten terv.hoitajaksi ja lopuksi psyk. sair. hoitajaksi. Ja nämä kaikki peruskoulutodistuksella.
Nyt olen töissä ohjaajana.Siis sh:ksihan ja terkkariksihan VOI opiskella ihan vaikkei sulla olisi mitää aikaisempaa terv.alan koulutusta. Ainoa vaatimus on että olet suorittanut toisen asteen tutkinnon (eli amis tai lukio). Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja ovat siis AMK tutkintoja. Älä jaa tietojasi kun et kerran tiedä...
-Sairanhoitajaopiskelija - edellinen
tiedä mitään kirjoitti:
Siis sh:ksihan ja terkkariksihan VOI opiskella ihan vaikkei sulla olisi mitää aikaisempaa terv.alan koulutusta. Ainoa vaatimus on että olet suorittanut toisen asteen tutkinnon (eli amis tai lukio). Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja ovat siis AMK tutkintoja. Älä jaa tietojasi kun et kerran tiedä...
-SairanhoitajaopiskelijaMoni vaihtaa erikoistumisiaan myöhemmin monilla erilaisilla pätevöittämiskoulutuksillaan. Lukio tai amias ei ole ainoa kriteeri jatkokoulutukseen.
Monin eri taustoin ja monin eri kokemuksin sekä monilla eri kielillä hankituilla koulutuksilla hoitoalalla työskennellään nykyään.
Maikki me olemme erilaisia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1393095- 81686
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221374Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441171
- 371051
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381032Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47964
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38918