Haluaisin kuulla alle 13- vuotiaiden mielipiteitä siitä millaiselle leirille he haluaisivat kaikista mieluiten osallistua. Leirin pituus, ohjelmasisältö, ( hinta?)tms. Olisi kiva kuulla myös mielipiteitä vaikkapa edelliskesien leireistä: mikä niissä oli parasta ja mikä otti päähän?
Olisiko hauskempi vain lomailla ohjauksessa maatilalla vai osallistua täynnä aktiviteettaja olevalle leirille?
Ottakaa kantaa!
Kesäleirit
7
607
Vastaukset
- niina_89
lepäily maatilalla,jousiammunta,ratsastus,uinti,kasvo maalaus,teatteri-höskät,elukoiden hoitelu,meikkaamisen alkeet ( :) ),luonnossa liikuskelu,kokkaaminen (sillontällön),kaupunkiin ostoksille meno,valokuvauksen alkeet, ja kaikkee muuta kivaa mahtu edellis kesän 2 leiriin!!! ja kivaa oli!!!!
- Leena
Kiva kun vastasit! Olisi vielä hauska kuulla minkä ikäinen olet? Ja kuinka pitkiä viime kesän leirit olivat?
- Hevoshullu
joo mä ainakin haluisin jollekin eläin leirille!leiri voisi olla 3-5 päivää...eläinten hoitoo ja teoriaa..hintan. 100 euroo!
- Leena
Kiitos myös sulle vastauksesta. Mitkä eläimet erityisesti kiinnostaisi? Missä muodossa haluaisit teoriaa, ettei lomasta tulisi liian koulumaista...Minkä ikäinen olet?
- Enkulilta siivet katosi
Mihin tietoa tarvitset? :)
Okei, tuskin mun mielipidettä pahemmin kaipaat, koska olen päivien päästä 15v. Mutta silti, pakko nyt jotain kertoa. :) Oon harrastanu pian seittemän vuotta partiota, ja nyt toista vuotta olen vartionjohtajana, ja "johdan" yhdeksää 10-11 vuotiasta tyttöä. Alotin partion toisella luokalla, eli kerron myös asioista, mitä itse silloin tahdoin.
Nämä kaikki asiat liittyy aika pitkälti partioaiheisiin asioihin, mutta koitan muokata niitä myös ei-partiolaisille käyviksi.
Ainakin yleensä kaikki ?-12 vuotiaat kaipaavat PALJON ohjelmaa. Niille tulee turhautuva olo, jos ei ole paljon ohjelmaa, ja kotiikävä saattaa yllättää jos ei ole muuta ajateltavaa. Mutta tässä 12 ja 13 "ikävaiheen" välillä menee aika iso raja. 13-vuotiashan on yläaste ikäinen, joten yleensä sen ikäiset ei itse kaipaa enää niin paljon ohjelmaa eikä mitään niin paljon "hei, nyt askarrellaan kartongista joulukuusi ja liimataan pumpulia lumeksi..."- ohjelmapisteitä tai vastaavia.
Ainakin meidän vartiolaiset (ne nuoret tytöt (ja yleensä pojatkin)) kaipaavat pitkän leirin. Oikeestaan, meillä mene semmoinen raja, että kesäleirit alle kymmenen vuotiaille on kolme yötä ja neljä päivää, ja yli kymmenvuotiaille on n. 6, 7 päivän leiri.
Leirin hinta pitäisi olla sen mukaista, että leirillä leiriläiset huomaavat tasan tarkkaan mihin se raha on käytetty (hyvää ruokaa, hieman kalliimpia ja vaikeammin toteutettu rasteja/ohjelmapisteitä, paljon menoa ja hauskanpitoa...). Jos kyseessä on ratsastusleiri tai joku golfleiri tai jtn vastaavaa, niin se on ymmärrettävää että se saa maksaa enemmän. Myös jos on jossain leirillä, missä tarvitaan esim. jotain uimaallasta, keilahallin, sisäpelikentän ym.ym.ym. saa hinta olla korkeampi, koska semmoisen vuokraaminen/varaaminen maksaa yllättävästi. Mutta jos nimenomaan on "luonnon keskellä" niin se hinta on yleensä reilusti halvempi, sillä vain se kämppä maksaa. Luonnossahan saa liikkua ilmaiseksi :)
Ihan vain ruokailusta se, että kannattaa olla aamu- ja iltapala PLUS kaksi kunnon lämmintä ruokaateriaa ja joku välipala. Koska, uskokaa tai älkää, niin leireillä tulee aina niin kova nälkä!! Ja monipuolista ruokaa salaatin kera :)
Takaisin siihen ohjelmaan :) Ainakin yleensä ns. tavallisilla kesäleireillä on pari (n. 3-4 :)) ohjelmapistettä per päivä, jonka välissä on ruokaa, leikkejä, yhdessäoloa, hauskanpitoa ja VAPAAIKAA! Mutta kuten jo aiemmin mainitsin, liikaa on aina liikaa vapaata. Ohjelmapisteissä voi olla vaikka jotain veistelyä (linnunpönttöjä?)(muistakaa turvallisuus!! ja puukkoja tarvitaan), semmosia naru sösellyksiä mitä laitetaan ranteeseen :), uimista (myös vaatteet ja pelastusliivit päällä), melomista, soutelua, päiväretki, lintu-/kukkabongausta :D, suunnistamista, leikkejä, joku rasti että pääsee keittiölle tekemään erilaisia ruokia tai edes "apukokiksi", jotain tyyliin askartelua, lauluja, jotain pieniä ensiapu "vinkkejä" (okei, ei sovi ihan jokaiseen leiriin :)), elokuvan tekoa, joku rasti jossa on vettä esim. 7dl ja 2 dl kipoissa ja pitää saada yhteen kippoon kolme desiä vettä, solmuja ja köytöksiä (okei, okei, partiota, partiota), nuotio, jotain eläimiin liittyvää, joku rasti josta saa palkkioksi karkkia kun on tehnyt jotain.. :D ym.ym... IHAN mistä vaan voi tehdä kivan rastin :) Takaan sen.
Toivottavasti en antanut partiosta huonoa käsitystä :)
Nyt ei ole aikaa keksiä eikä kertoa mitään kun pitäisi vielä pari sivua kokeisiinkiin lukea. Mutta tästä jotain ensialkajaisiksi.
Olin nuorempana tätä mieltä, ja edelleen: PALJON ACTIONIA! :)
Öitä! - Nuppi
Minäkin olen tosin pikapuoliin 14-vuotias tyttö, mutta partiota on useampi vuosi takana. Oma vartiokin tässä vedossa.
7-9 päivää on ollut ihan totuttuja aikoja leireille, hinta on ollut sitä 60-80 euron luokkaa mikäli oikein muistan.
Omien ja muiden kokemusten perusteella toisinaan on hyvä ottaa rennompia päiviä, jolloin on ehkä muutama aktiviteetti ja vähän vähemmän sitä ohjattua toimintaa. Muulloin aktiviteetteja on ihan kiva olla runsaasti. Kuitenkin liika on aina liikaa ja se rupeaa rasittamaan. Jonkun verran sitä vapaata pitää kuitenkin olla.
Partiolaiset tietenkin viettävät leiriyönsä teltoissa.
Rastikierto on ollut juuri aika suosittua ja siihen nyt saa laitettua ties minkälaista ohjelmaa. Vaikkapa askartelua, apinannyrkki kenties. Mustikalla ja marjoilla saa värjättyä hyvin kaikenlaista, jotain vauhdikkaita pelejä. Tietenkään rastit voivat olla ihan näköetäisyydellä toisistaan. Jos ympäristö antaa myöten, metsäfutis tai joku vastaava voisi olla ihan hauskaa. Joku pieni luontopolku, tai retki jonnekin tietylle paikalle voisi olla ihan mukava.
Erityisesti tuohon ruokapuoleen kannattaa kiinnittää huomiota. Itse olen joskus 7 päivää ollut näännyksissä huonon safkan takia.
Joku erityinen aktiviteetti-kilpailu on yleensä myös kuulunut perinteeseen. Eli kierretään erinäisissä pisteissä, joissa kokeillaan erilaisia lajeja.
Muistan joskus 9-vuotiaana meillä olleen leirillä olympialaiset. Kilpailuohjelmistossa oli mm. vesipyssyllä ammuntaa, säkinkantoa (eukonkanto), pimeään huoneeseen piilotettuja esineitä piti etsiä, pukkitaistelua, bofferointia, tikanheittoa, sama onnistuu vaikkapa ilmapalloilla jne. Metsägolfia, kyykkää, tukin heittoa ja sellaisiakin on tullut kokeiltua ja aina on ollut hauskaa. - matkailija
olen ollut neljänä kesänä ulkomailla leirillä.
-99 ruotsi, bureå
-00 itävalta, wiesen
-01 englanti, walesby
-02 itävalta, döbriach
jokaiselle leirille matkustus tapahtui bussilla. perillä yövyttiin puolijoukkueteltoissa. osanottajia on paljon eri maista, esim. englannissa 5000 hkö, joista muutama oli mm. intiasta, nepalista ja brasiliasta.
ensi kesänä leiri järjestetään SUOMESSA, forssassa!!! tulossa on n. 500-600 nuorta pääasiassa euroopasta.
leirit on nuoret kotkat-järjestön toteuttamia.
jos kiinnostuit niin voit mailata mulle, vastaan mielelläni kysymyksiin!
[email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156