Tuulennopeus

avomerellä

Mikä on sopiva maksimiraja tuulennopeuden suhteen turvalliseen merellelähtemiseen? Tietysti veneen koko vaikuttaa asiaan, olisiko sopivat ohjerajat esim:

veneen pituus - m/s
--------------------
4 m - 8 m/s
5 m - 12 m/s
6 m - 14 m/s
7 m - 15 m/s
8 m - 16 m/s
9 m tai pidempi 17 m/s

82

18440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuollaisen..

      ..taulukon tekeminen. Veneen merikelpoisuus ei todellakaan ole suoraan verrannollinen pituuteen. Ja lisäksi miehistön taidot vaikuttavat asiaan vähintään yhtäpaljon.

      • leveys

        Pituuden ja leveyden suhde on veneissä kuitenkin suunnilleen sama, ainakin suurimmassa osassa joitain erikoisempia malleja lukuunottamatta, joten taulukon tekeminen onnistuu siinä mielessä aivan hyvin.

        Mitä tulee merimiestaitoihin, ne tietysti vaikuttaa asiaa ääritilanteessa todella paljon, mutta sekään ei estä taulukon asiallista totetusta. Voihan joku sankari ajella 30 m/s tuulessa 4 metrin kumiveneellä "turvallisesti" mutta sillä asialla ei ole mitään tekemistä normaalikäyttäjien kanssa..


      • sivusta seurannut
        leveys kirjoitti:

        Pituuden ja leveyden suhde on veneissä kuitenkin suunnilleen sama, ainakin suurimmassa osassa joitain erikoisempia malleja lukuunottamatta, joten taulukon tekeminen onnistuu siinä mielessä aivan hyvin.

        Mitä tulee merimiestaitoihin, ne tietysti vaikuttaa asiaa ääritilanteessa todella paljon, mutta sekään ei estä taulukon asiallista totetusta. Voihan joku sankari ajella 30 m/s tuulessa 4 metrin kumiveneellä "turvallisesti" mutta sillä asialla ei ole mitään tekemistä normaalikäyttäjien kanssa..

        Voi olla 14m/s tuulessa meno vähän erillaista 6m 1000kg umpikatetulla uppoumarunkoisella kuin 6m 600kg avoperämoottoriveneellä?


      • tosiaan...
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Voi olla 14m/s tuulessa meno vähän erillaista 6m 1000kg umpikatetulla uppoumarunkoisella kuin 6m 600kg avoperämoottoriveneellä?

        Ja vielä suurempi ero on moottoriveneellä ja purjeveneellä. Jo pari metrinen aallokko lienee useimmille moottoriveneille paha tai ainakin vaatii kuskilta paljon, mutta purjeveneellä tuollaisesta nautiskelee aloittelijakin kunhan rättejä on sopivasti ylhäällä.


      • sama
        leveys kirjoitti:

        Pituuden ja leveyden suhde on veneissä kuitenkin suunnilleen sama, ainakin suurimmassa osassa joitain erikoisempia malleja lukuunottamatta, joten taulukon tekeminen onnistuu siinä mielessä aivan hyvin.

        Mitä tulee merimiestaitoihin, ne tietysti vaikuttaa asiaa ääritilanteessa todella paljon, mutta sekään ei estä taulukon asiallista totetusta. Voihan joku sankari ajella 30 m/s tuulessa 4 metrin kumiveneellä "turvallisesti" mutta sillä asialla ei ole mitään tekemistä normaalikäyttäjien kanssa..

        35 jalkaisissa purjeveneissä leveys vaihtelee noin 2,5m'stä 3,5m'iin


      • Eri juttuja
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Voi olla 14m/s tuulessa meno vähän erillaista 6m 1000kg umpikatetulla uppoumarunkoisella kuin 6m 600kg avoperämoottoriveneellä?

        Joo, en minä enää 14m/s tuuleen sillä avoperämoottorilla lähtisi.
        Uppoumarunkoisella kyllä menee mukavasti, mutta matkantekoa ei juurikaan tohdi miellyttäväksi kehua.
        Tuskin ainakaan ruoriin nukahtaa siinä kelissä.

        Avoveneille taitaa olla tuo kymmenen metriä kattoraja???


      • tärkeämpi

        Ettei veneeseen tule vettä.


      • useammasta
        tärkeämpi kirjoitti:

        Ettei veneeseen tule vettä.

        tekijästä.Jos saaristossa niin ei ole väliä mutta avomerelle kun menee niin tekijöitä on paljon.Minulla vasta 2 kautta kokemusta avomerellä reilun 5 metrin veneellä mutta jotain kokemusta toki siinäkin ajassa kertyy.Tuulen nopeuden lisäksi tärkeä on myös tuulen suunta ja kuinka kauan on puhaltanut samasta suunnasta.Suomenlahdella pahimpia ovat etelän ja lännen väliset tuulet ja useamman päivän samasta suunnasta puhaltanut alle 10 m/s tuulikin saa aikamoisia yksittäisiä aaltoja aikaiseksi.
        Useimmmiten myötä/sivuaallokosa on ihan mukava ajaa reilussa metrisessäkin aallokosa mutta vastaan ajaessa tilaanne ei ole välttämättä enää niin miellyttävä varsinkin liukuvissa veneissä.Voi tulla tilaanne että on ajettava pienillä kierroksilla alle liukunopeuden että matka taittuu.
        Ja mitä tulee siihen taulukkoon niin 4 metrin veneellä(nehän ovat kanootteja) 8 m/s etelätuulella voi hyvinkin olla tarvetta pelastautumispuvulle.
        Omien kokemuksien perusteella yli 6 m/s puhaltava tuuli alkaa saamaan jo aikaiseksi epämiellyttävän matkan mutta paljon isommallakin tuulella selviää henkissä mutta tarviiko sinne lähteä urheilemaan jos ei ole pakottavaa tarvetta?


      • S/Y Aava
        useammasta kirjoitti:

        tekijästä.Jos saaristossa niin ei ole väliä mutta avomerelle kun menee niin tekijöitä on paljon.Minulla vasta 2 kautta kokemusta avomerellä reilun 5 metrin veneellä mutta jotain kokemusta toki siinäkin ajassa kertyy.Tuulen nopeuden lisäksi tärkeä on myös tuulen suunta ja kuinka kauan on puhaltanut samasta suunnasta.Suomenlahdella pahimpia ovat etelän ja lännen väliset tuulet ja useamman päivän samasta suunnasta puhaltanut alle 10 m/s tuulikin saa aikamoisia yksittäisiä aaltoja aikaiseksi.
        Useimmmiten myötä/sivuaallokosa on ihan mukava ajaa reilussa metrisessäkin aallokosa mutta vastaan ajaessa tilaanne ei ole välttämättä enää niin miellyttävä varsinkin liukuvissa veneissä.Voi tulla tilaanne että on ajettava pienillä kierroksilla alle liukunopeuden että matka taittuu.
        Ja mitä tulee siihen taulukkoon niin 4 metrin veneellä(nehän ovat kanootteja) 8 m/s etelätuulella voi hyvinkin olla tarvetta pelastautumispuvulle.
        Omien kokemuksien perusteella yli 6 m/s puhaltava tuuli alkaa saamaan jo aikaiseksi epämiellyttävän matkan mutta paljon isommallakin tuulella selviää henkissä mutta tarviiko sinne lähteä urheilemaan jos ei ole pakottavaa tarvetta?

        Täällä monet keskustelevat asiasta, kuvitellen että kaikki muutkin kulkevat saman tyyppisellä veneellä kuin itsekin. Venetyyppi vaikuttaa kuitenkin paljon enemmän kuin veneen koko. Purjeveneellä turvallisen ja mukavan matkanteon tuuliraja on aivan toinen kuin samankokoisella liukuvalla moottoriveneellä.

        Viime kesänä olimme illalla lähdössä Piritasta, kun satamaan palasi n. 25 jalkaa pitkä moottorivene. Kertoivat käyneensä Aegnan majakalla ja sitten takaisin koska keli oli aivan mahdoton. Yhden ko. veneen porukasta piti välttämättä päästä Helsinkiin aamuksi, joten keli oli todellakin ylittänyt veneen merikelpoisuuden.

        Lähdimme 26 ft S/Y Aavalla kymmenen merisäät tullilaiturissa kuunneltuamme, merellä oli 8-12 m/s, WNW. Reipas yöpurjehdus, aamun sarastaessa ja Suomen jo siintäessä horisontissa tuli sadekuuroja ja reippaampia puuskia, tuonne 15 m/s saakka. Pikkuisen möykkyinen ylitys, tuossa kelissä suurimmat aallot ovat siellä parin metrin lähellä. Ei kuitenkaan liian epämukavaa, nautinnollinen purjevauhti, keli ei ollut kova veneen, kipparin tai miehistönkään kannalta katsoen.

        Milloin se sitten on? Ehkäpä voisi käyttää samoja tuulirajoja kuin Hki-Tallinna laivaliikenteessä.

        Kun keskituuli ylittää 15 m/s pikalaivat pysyvät satamassa. Silloin purjeveneellä ei viitsi lähteä ainakaan kryssisuuntaan liikkeelle, ellei ole tähdellistä asiaa tai muuten urheilumieltä. Keli on epämukava mutta ei aiheuta turvallisuusriskiä.

        Kun keskituuli ylittää 21 m/s isommatkin autolautat pysyvät satamassa. Tällöin purkkarillakin on syytä pysyä satamassa tai rannikon suojassa, avomerellä aallonkorkeus vähintään 3-4 metriä, lievä turvallisuusriski veneen rakenteiden tai kipparin taitojen liiallisesta rasittamisesta. Mutta kuten laivakin, myös purkkarin merikelpoisuus yleensä on riittävä myrskynkin kestämiseen kun kippari vaan tekee oikeita ratkaisuja.

        Moottorivene saa olla melkoisen iso, että sillä edes pärjää Suomenlahden yli niissä keleissä joissa pika-alukset jäävät satamaan. Myrskystä selviämiseen useimpien moottoriveneiden merikelpoisuus ei riitä. Niissä on esim. suuria ikkunapintoja, jotka voivat tulla sisään aallon lyödessä yli tai veneen tippuessa kyljelleen aallon harjalta.


      • JRxxx
        S/Y Aava kirjoitti:

        Täällä monet keskustelevat asiasta, kuvitellen että kaikki muutkin kulkevat saman tyyppisellä veneellä kuin itsekin. Venetyyppi vaikuttaa kuitenkin paljon enemmän kuin veneen koko. Purjeveneellä turvallisen ja mukavan matkanteon tuuliraja on aivan toinen kuin samankokoisella liukuvalla moottoriveneellä.

        Viime kesänä olimme illalla lähdössä Piritasta, kun satamaan palasi n. 25 jalkaa pitkä moottorivene. Kertoivat käyneensä Aegnan majakalla ja sitten takaisin koska keli oli aivan mahdoton. Yhden ko. veneen porukasta piti välttämättä päästä Helsinkiin aamuksi, joten keli oli todellakin ylittänyt veneen merikelpoisuuden.

        Lähdimme 26 ft S/Y Aavalla kymmenen merisäät tullilaiturissa kuunneltuamme, merellä oli 8-12 m/s, WNW. Reipas yöpurjehdus, aamun sarastaessa ja Suomen jo siintäessä horisontissa tuli sadekuuroja ja reippaampia puuskia, tuonne 15 m/s saakka. Pikkuisen möykkyinen ylitys, tuossa kelissä suurimmat aallot ovat siellä parin metrin lähellä. Ei kuitenkaan liian epämukavaa, nautinnollinen purjevauhti, keli ei ollut kova veneen, kipparin tai miehistönkään kannalta katsoen.

        Milloin se sitten on? Ehkäpä voisi käyttää samoja tuulirajoja kuin Hki-Tallinna laivaliikenteessä.

        Kun keskituuli ylittää 15 m/s pikalaivat pysyvät satamassa. Silloin purjeveneellä ei viitsi lähteä ainakaan kryssisuuntaan liikkeelle, ellei ole tähdellistä asiaa tai muuten urheilumieltä. Keli on epämukava mutta ei aiheuta turvallisuusriskiä.

        Kun keskituuli ylittää 21 m/s isommatkin autolautat pysyvät satamassa. Tällöin purkkarillakin on syytä pysyä satamassa tai rannikon suojassa, avomerellä aallonkorkeus vähintään 3-4 metriä, lievä turvallisuusriski veneen rakenteiden tai kipparin taitojen liiallisesta rasittamisesta. Mutta kuten laivakin, myös purkkarin merikelpoisuus yleensä on riittävä myrskynkin kestämiseen kun kippari vaan tekee oikeita ratkaisuja.

        Moottorivene saa olla melkoisen iso, että sillä edes pärjää Suomenlahden yli niissä keleissä joissa pika-alukset jäävät satamaan. Myrskystä selviämiseen useimpien moottoriveneiden merikelpoisuus ei riitä. Niissä on esim. suuria ikkunapintoja, jotka voivat tulla sisään aallon lyödessä yli tai veneen tippuessa kyljelleen aallon harjalta.

        ...etenkin liukuvalla tosiaan alkaa tuollaiset yli 12 m/s tuulet olla varsin epämukavia. Olemme tulleet Tallinnasta yli niin, että Suokin MV kertoi heidän mittarinsa näyttäneen 14 m/s. Se ei tuntunut vaarallisella tavalla epämukavalta, mutta ei myöskään ollut sellainen keli, johon olisi lähtenyt, jos säätiedot olisivat lähtiessä pitäneet paikkansa.
        Olemme pitäneet rajana, että emme lähde (8-metrisellämme) Suomenlahtea ylittämään, jos ennuste on kaksinumeroisissa. Kokemuksen perusteella uskon, että veneemme on sinänsä turvallinen reilusti kovemmassa kelissä, mutta ajo on kuoppaista ja ruorissa joutuu tekemään ihan turhan paljon töitä. Minun makuuni ei ole sellaiset olosuhteet, joissa kaasukahvaan joutuu koskemaan :))


      • veneellä
        JRxxx kirjoitti:

        ...etenkin liukuvalla tosiaan alkaa tuollaiset yli 12 m/s tuulet olla varsin epämukavia. Olemme tulleet Tallinnasta yli niin, että Suokin MV kertoi heidän mittarinsa näyttäneen 14 m/s. Se ei tuntunut vaarallisella tavalla epämukavalta, mutta ei myöskään ollut sellainen keli, johon olisi lähtenyt, jos säätiedot olisivat lähtiessä pitäneet paikkansa.
        Olemme pitäneet rajana, että emme lähde (8-metrisellämme) Suomenlahtea ylittämään, jos ennuste on kaksinumeroisissa. Kokemuksen perusteella uskon, että veneemme on sinänsä turvallinen reilusti kovemmassa kelissä, mutta ajo on kuoppaista ja ruorissa joutuu tekemään ihan turhan paljon töitä. Minun makuuni ei ole sellaiset olosuhteet, joissa kaasukahvaan joutuu koskemaan :))

        Entinen omistaja oli ajellut nykysellä minun paatilla 22m tuulessa ja hyvin mennyt,pituutta tosin 16,5m ja meriläismallinen puuvene,siis moottorivene,tukipurje tekisi kyllä hyvää.


      • paskapuhetta
        veneellä kirjoitti:

        Entinen omistaja oli ajellut nykysellä minun paatilla 22m tuulessa ja hyvin mennyt,pituutta tosin 16,5m ja meriläismallinen puuvene,siis moottorivene,tukipurje tekisi kyllä hyvää.

        Turhaa kehua, että 22 metrissä menisi hyvin. Siinä vauhdissa on laivojakin mennyt pohjaan. Ja matka on aivan infermaalista.

        Okei, jos hengissä on selvitty niin voidaanhan tulkita, että on mennyt hyvin.


      • F115
        paskapuhetta kirjoitti:

        Turhaa kehua, että 22 metrissä menisi hyvin. Siinä vauhdissa on laivojakin mennyt pohjaan. Ja matka on aivan infermaalista.

        Okei, jos hengissä on selvitty niin voidaanhan tulkita, että on mennyt hyvin.

        Toinen vaihtoehto että silloin ajeltiin uimahallissa...


      • protectori
        F115 kirjoitti:

        Toinen vaihtoehto että silloin ajeltiin uimahallissa...

        lähti ulos 25m/s tuulessa.


      • niinpä 2
        protectori kirjoitti:

        lähti ulos 25m/s tuulessa.

        Lähteväthän pelastusaluksetkin, mutta taistelua se on elämästä, sekä omasta, että pelastettavien.


      • kokeilemassa
        niinpä 2 kirjoitti:

        Lähteväthän pelastusaluksetkin, mutta taistelua se on elämästä, sekä omasta, että pelastettavien.

        Ei 22m/s niin hirveää ole mitä rannalta näyttää,no ei busterimiehille,mutta kun vene painaa 20-30tonnia ja suurin osa alhaalla hyvin menee.


      • Joakim
        kokeilemassa kirjoitti:

        Ei 22m/s niin hirveää ole mitä rannalta näyttää,no ei busterimiehille,mutta kun vene painaa 20-30tonnia ja suurin osa alhaalla hyvin menee.

        Kyllähän tuossa kelissä vielä "hyvin" pärjää useimmilla yli 30-jalkaisilla purjeveneillä. Ei toki mitään lomapurjehdusta ja sellaiseen kannata huvikseen mennä, muttei myöskään vielä infernaalista. Tuohan on "vasta" niukasti yli myrskyrajan (21 m/s).

        Laivat kyllä lähtevät paljon kovempaankin keliin.


      • S/Y Aava
        Joakim kirjoitti:

        Kyllähän tuossa kelissä vielä "hyvin" pärjää useimmilla yli 30-jalkaisilla purjeveneillä. Ei toki mitään lomapurjehdusta ja sellaiseen kannata huvikseen mennä, muttei myöskään vielä infernaalista. Tuohan on "vasta" niukasti yli myrskyrajan (21 m/s).

        Laivat kyllä lähtevät paljon kovempaankin keliin.

        Hki-Tallinna välin "laivat" jäävät satamaan myrskyllä, johtuu ilmeisesti siitä että Tallinnan sataman sisäänajo kovassa SW-N välin tuulissa on niille vaikea paikka.


      • hinaaja
        S/Y Aava kirjoitti:

        Hki-Tallinna välin "laivat" jäävät satamaan myrskyllä, johtuu ilmeisesti siitä että Tallinnan sataman sisäänajo kovassa SW-N välin tuulissa on niille vaikea paikka.

        Olen kerran ollut kyydissä kun hinaaja työnsi Nordlandian(?) laituriin. Olisiko niin, etteivät keulapotkurit riittäneet silloinkaan vaikka ei ollut edes myrsky vaan ehkä hieman navakampi tuuli.


      • 8metrisellä
        F115 kirjoitti:

        Toinen vaihtoehto että silloin ajeltiin uimahallissa...

        Kyllä parikymppisissä tuulissa 8m liukuvalla moottoriveneellä avomerellä pärjää. Aallon pituuden suhde korkeuteen asian ratkaisee. Lyhyessä terävässä allokossa on paljon pahempi ajaa kuin usean metrin mainingissa jonka pituus on kymmeniä metrejä. Lisäksi asiaan vaikutta paljon puskeeko vasten aalltoja vai sivumyötäiseen.

        Itse pidä esim. hki-tallinna ylitystä pahimpana 10-14m tuulessa. Aallokko on silloin veneelleni korkeuden ja terävyyden takia pahinta. Kovemmalla kelillä aallonpituus muuttuu paljon helpommin hallittavaksi.
        Vaarallisimpia tilanteita mitä olen kokenut on esim. kovassa kelissä vedensyvyyden nopea madaltuminen saarten väliin ajettaessa. Aallonn korkeus kasvaa nopeasti samalla kun allon pituus pienenee. Tällöin vene tahtoo karata aaltojen väliin poikittain ja liukunopeuksilla tilanne tahtoo karata käsistä.


      • Stormy
        8metrisellä kirjoitti:

        Kyllä parikymppisissä tuulissa 8m liukuvalla moottoriveneellä avomerellä pärjää. Aallon pituuden suhde korkeuteen asian ratkaisee. Lyhyessä terävässä allokossa on paljon pahempi ajaa kuin usean metrin mainingissa jonka pituus on kymmeniä metrejä. Lisäksi asiaan vaikutta paljon puskeeko vasten aalltoja vai sivumyötäiseen.

        Itse pidä esim. hki-tallinna ylitystä pahimpana 10-14m tuulessa. Aallokko on silloin veneelleni korkeuden ja terävyyden takia pahinta. Kovemmalla kelillä aallonpituus muuttuu paljon helpommin hallittavaksi.
        Vaarallisimpia tilanteita mitä olen kokenut on esim. kovassa kelissä vedensyvyyden nopea madaltuminen saarten väliin ajettaessa. Aallonn korkeus kasvaa nopeasti samalla kun allon pituus pienenee. Tällöin vene tahtoo karata aaltojen väliin poikittain ja liukunopeuksilla tilanne tahtoo karata käsistä.

        Kyllä kahdeksan metrinen liukuva moottorivene on aika avuton avomeren tuulissa. Puhun omasta kokemuksesta. Jos todella tuulee 20 m/s ei tulisi mieleenikään lähteä avomereelle, kun 8 m/s tekee matkanteon jo epämukavaksi röykytykseksi varsinkin vastaiseen tai sivuvastaiseen.

        Selitys näille tarinoille on se, että kuunnellaan sääennustetta joka lupaa vaikkapa 17-21 m/s (siis maksimituuleksi), ja uskotaan todella olleen sellaisessa tuulessa. Kuitenkin todellinen tuuli on saattanut olla vain 12 m/s.


      • 8metrinen
        Stormy kirjoitti:

        Kyllä kahdeksan metrinen liukuva moottorivene on aika avuton avomeren tuulissa. Puhun omasta kokemuksesta. Jos todella tuulee 20 m/s ei tulisi mieleenikään lähteä avomereelle, kun 8 m/s tekee matkanteon jo epämukavaksi röykytykseksi varsinkin vastaiseen tai sivuvastaiseen.

        Selitys näille tarinoille on se, että kuunnellaan sääennustetta joka lupaa vaikkapa 17-21 m/s (siis maksimituuleksi), ja uskotaan todella olleen sellaisessa tuulessa. Kuitenkin todellinen tuuli on saattanut olla vain 12 m/s.

        Ei avomerelle suunniteltu moottorivene ole avuton pahassa kelissä. Kuten kirjoitin liukuvalle moottoriveneelle lyhyt terävä aallokko on kaikkein epämukavin. Itse olen ajanut muutaman kerran Suomenlahden yli kun kantosiivet ovat jääneet satamaan. Aallokko on ollut arviolta 3-4 metristä. Pahin keli, tosin saaristomerellä Kihdin selällä, on ollut etelätuuli 22m/s eikä olo ollut edes epämukava. Nopeus on vain osattava sovittaa sopivaksi. Venettäni voi trimmit alhaalla roikottaa plaanissa alle 20kn nopeuksilla, jolloin aaltojen ottaminen onnistuu pehmeästi. Moottoritehoa kyllä vaaditaan, jotta homma on hallinnassa. Veneeni on 8m/3500kg jyrkkäpohjainen jenkki volvon 230 kadilla.


      • Stormy
        8metrinen kirjoitti:

        Ei avomerelle suunniteltu moottorivene ole avuton pahassa kelissä. Kuten kirjoitin liukuvalle moottoriveneelle lyhyt terävä aallokko on kaikkein epämukavin. Itse olen ajanut muutaman kerran Suomenlahden yli kun kantosiivet ovat jääneet satamaan. Aallokko on ollut arviolta 3-4 metristä. Pahin keli, tosin saaristomerellä Kihdin selällä, on ollut etelätuuli 22m/s eikä olo ollut edes epämukava. Nopeus on vain osattava sovittaa sopivaksi. Venettäni voi trimmit alhaalla roikottaa plaanissa alle 20kn nopeuksilla, jolloin aaltojen ottaminen onnistuu pehmeästi. Moottoritehoa kyllä vaaditaan, jotta homma on hallinnassa. Veneeni on 8m/3500kg jyrkkäpohjainen jenkki volvon 230 kadilla.

        Sinähän varsinainen sankari olet, kun olo Kihdillä 22 m/s tuulessa ei ole edes epämukava. Luulen taas, että tosituuli on ollut luokkaa 12 m/s. Harvallapa meistä on moottoriveneessä tuulimittaria, jolla tosituuli selviäisi.

        Ei veneessäsi ainakaan ylimääräistä tehoa ole, jos jyrkkäpohjaisessa 3500 kg:n veneessä on vain 230 hp. Oma veneeni on 2500kg / 165hp, ja oikeastaan aika alitehoinen vaikka meillä on tehopainosuhde samaa luokkaa.

        Olen kuitenkin veneillyt jo yli 30 vuotta, joten siinä ajassa on oppinut tietämään, että kun keli on kova, se on otettava vakavasti.


      • 8 metriä
        Stormy kirjoitti:

        Sinähän varsinainen sankari olet, kun olo Kihdillä 22 m/s tuulessa ei ole edes epämukava. Luulen taas, että tosituuli on ollut luokkaa 12 m/s. Harvallapa meistä on moottoriveneessä tuulimittaria, jolla tosituuli selviäisi.

        Ei veneessäsi ainakaan ylimääräistä tehoa ole, jos jyrkkäpohjaisessa 3500 kg:n veneessä on vain 230 hp. Oma veneeni on 2500kg / 165hp, ja oikeastaan aika alitehoinen vaikka meillä on tehopainosuhde samaa luokkaa.

        Olen kuitenkin veneillyt jo yli 30 vuotta, joten siinä ajassa on oppinut tietämään, että kun keli on kova, se on otettava vakavasti.

        Ajoin tuolla kelillä Maarianhaminasta Hankoon yhdessä päivässä. Tuulennopeuden kertoivat merivartijat Kasnässillä tankatessani. Ei ollut kuulemma muita pahemmin ollut liikenteessä.

        Miten olet punninnut veneesi. Oman veneeni tyhjäpaino on 2700kg. Siihen kun laittaa 400 litraa löpöä, 100 litraa vettä, sekalaisen määrän tavaroita ja muonaa sekä pari matkustajaa niin painoa alkaa olla tuo 3500kg. Matkanopeus ajokunnossa on noin 24kn ja huippuja karvan yli 30kn. Jos veneesi tyhjäpaino on tuo 2500kg en yhtään ihmettele, ajokunnossa 165hp on alitehoinen. Veneesi pohja on todennäköisesti aika pannukakku, sillä muutoin tuo koneteho ei riittäisi.

        Olemme ilmeisesti aika samanikäisiä sillä veneilyvuosia omilla veneillä on minullakin saman verran. Moottoriveneellä kautta kohden tulee 1500-2000 mailia ja kokonaismäärä on jo 30 000 paremmalla puolella.


      • 8 metriä
        Stormy kirjoitti:

        Sinähän varsinainen sankari olet, kun olo Kihdillä 22 m/s tuulessa ei ole edes epämukava. Luulen taas, että tosituuli on ollut luokkaa 12 m/s. Harvallapa meistä on moottoriveneessä tuulimittaria, jolla tosituuli selviäisi.

        Ei veneessäsi ainakaan ylimääräistä tehoa ole, jos jyrkkäpohjaisessa 3500 kg:n veneessä on vain 230 hp. Oma veneeni on 2500kg / 165hp, ja oikeastaan aika alitehoinen vaikka meillä on tehopainosuhde samaa luokkaa.

        Olen kuitenkin veneillyt jo yli 30 vuotta, joten siinä ajassa on oppinut tietämään, että kun keli on kova, se on otettava vakavasti.

        Ajoin tuolloin Maarianhaminasta Hankoon ja Kasnäsillä taknatessa huoltoaseman pitäjä kyseli kuulumisia ja kertoi jutelleesa merivartioiden kanssa myrskystä ja tuulen nopeudesta. Eihän moottoriveneessä omalla tuulimittarilla tekisi yhtään mitään.

        Miten mahdat mitata veneesi painon? Minulla tyhjäpaino on 2700kg. Siihen kun laskee 400 litraa löpöä, 100 litraa vettä, tavarat ym. ja miehistön niin 3500kg alkaa olla mittarissa. Jos paattisi tyhjäpaino on 2500kg, niin ajopaino on ihan eri luokkaa ja 165hp ei riitä mihinkään ja veneesi pohjanmuoto on varmaan aika pannukakku. Minulla marssivauhti on 24kn/3400rpm ja huiput 32kn/4000rpm eli reserviä on juuri sopivasti.

        Ajan kaudessa 1500-2000 mailia ja veneilyvuosia omilla paateilla on saman verran kuin sinullakin eli maileja moottoriveneellä on takanapäin yli 30 000.


      • 8 metriä
        8 metriä kirjoitti:

        Ajoin tuolloin Maarianhaminasta Hankoon ja Kasnäsillä taknatessa huoltoaseman pitäjä kyseli kuulumisia ja kertoi jutelleesa merivartioiden kanssa myrskystä ja tuulen nopeudesta. Eihän moottoriveneessä omalla tuulimittarilla tekisi yhtään mitään.

        Miten mahdat mitata veneesi painon? Minulla tyhjäpaino on 2700kg. Siihen kun laskee 400 litraa löpöä, 100 litraa vettä, tavarat ym. ja miehistön niin 3500kg alkaa olla mittarissa. Jos paattisi tyhjäpaino on 2500kg, niin ajopaino on ihan eri luokkaa ja 165hp ei riitä mihinkään ja veneesi pohjanmuoto on varmaan aika pannukakku. Minulla marssivauhti on 24kn/3400rpm ja huiput 32kn/4000rpm eli reserviä on juuri sopivasti.

        Ajan kaudessa 1500-2000 mailia ja veneilyvuosia omilla paateilla on saman verran kuin sinullakin eli maileja moottoriveneellä on takanapäin yli 30 000.

        Onpa hidas palvelin. Luulin jo viestin kadonneen bittimerelle. : ))


      • pask
        8metrisellä kirjoitti:

        Kyllä parikymppisissä tuulissa 8m liukuvalla moottoriveneellä avomerellä pärjää. Aallon pituuden suhde korkeuteen asian ratkaisee. Lyhyessä terävässä allokossa on paljon pahempi ajaa kuin usean metrin mainingissa jonka pituus on kymmeniä metrejä. Lisäksi asiaan vaikutta paljon puskeeko vasten aalltoja vai sivumyötäiseen.

        Itse pidä esim. hki-tallinna ylitystä pahimpana 10-14m tuulessa. Aallokko on silloin veneelleni korkeuden ja terävyyden takia pahinta. Kovemmalla kelillä aallonpituus muuttuu paljon helpommin hallittavaksi.
        Vaarallisimpia tilanteita mitä olen kokenut on esim. kovassa kelissä vedensyvyyden nopea madaltuminen saarten väliin ajettaessa. Aallonn korkeus kasvaa nopeasti samalla kun allon pituus pienenee. Tällöin vene tahtoo karata aaltojen väliin poikittain ja liukunopeuksilla tilanne tahtoo karata käsistä.

        ei pärjää jutut ovat kovia.


      • Stormy
        8 metriä kirjoitti:

        Ajoin tuolla kelillä Maarianhaminasta Hankoon yhdessä päivässä. Tuulennopeuden kertoivat merivartijat Kasnässillä tankatessani. Ei ollut kuulemma muita pahemmin ollut liikenteessä.

        Miten olet punninnut veneesi. Oman veneeni tyhjäpaino on 2700kg. Siihen kun laittaa 400 litraa löpöä, 100 litraa vettä, sekalaisen määrän tavaroita ja muonaa sekä pari matkustajaa niin painoa alkaa olla tuo 3500kg. Matkanopeus ajokunnossa on noin 24kn ja huippuja karvan yli 30kn. Jos veneesi tyhjäpaino on tuo 2500kg en yhtään ihmettele, ajokunnossa 165hp on alitehoinen. Veneesi pohja on todennäköisesti aika pannukakku, sillä muutoin tuo koneteho ei riittäisi.

        Olemme ilmeisesti aika samanikäisiä sillä veneilyvuosia omilla veneillä on minullakin saman verran. Moottoriveneellä kautta kohden tulee 1500-2000 mailia ja kokonaismäärä on jo 30 000 paremmalla puolella.

        Veneeni esitepaino oli bensakoneella 1800 kg. Se on dieselöity ( 200 kg), juomavesi 70 kg, polttoaine 150 kg, kaikenlaiset varusteet (mm. kumivene ja perämoottori) X kg. Lisäksi 2-4 henkilöä.

        Pohjan kulma muuttuu keulasta perään aika voimakkasti, perässä enää n. 15 astetta.
        Puhtia saisi olla reilusti enemmän.


      • useammasta kirjoitti:

        tekijästä.Jos saaristossa niin ei ole väliä mutta avomerelle kun menee niin tekijöitä on paljon.Minulla vasta 2 kautta kokemusta avomerellä reilun 5 metrin veneellä mutta jotain kokemusta toki siinäkin ajassa kertyy.Tuulen nopeuden lisäksi tärkeä on myös tuulen suunta ja kuinka kauan on puhaltanut samasta suunnasta.Suomenlahdella pahimpia ovat etelän ja lännen väliset tuulet ja useamman päivän samasta suunnasta puhaltanut alle 10 m/s tuulikin saa aikamoisia yksittäisiä aaltoja aikaiseksi.
        Useimmmiten myötä/sivuaallokosa on ihan mukava ajaa reilussa metrisessäkin aallokosa mutta vastaan ajaessa tilaanne ei ole välttämättä enää niin miellyttävä varsinkin liukuvissa veneissä.Voi tulla tilaanne että on ajettava pienillä kierroksilla alle liukunopeuden että matka taittuu.
        Ja mitä tulee siihen taulukkoon niin 4 metrin veneellä(nehän ovat kanootteja) 8 m/s etelätuulella voi hyvinkin olla tarvetta pelastautumispuvulle.
        Omien kokemuksien perusteella yli 6 m/s puhaltava tuuli alkaa saamaan jo aikaiseksi epämiellyttävän matkan mutta paljon isommallakin tuulella selviää henkissä mutta tarviiko sinne lähteä urheilemaan jos ei ole pakottavaa tarvetta?

        Kirjoitit:

        "Ja mitä tulee siihen taulukkoon niin 4 metrin veneellä(nehän ovat kanootteja) 8 m/s etelätuulella voi hyvinkin olla tarvetta pelastautumispuvulle.
        Omien kokemuksien perusteella yli 6 m/s puhaltava tuuli alkaa saamaan jo aikaiseksi epämiellyttävän matkan mutta paljon isommallakin tuulella selviää henkissä mutta tarviiko sinne lähteä urheilemaan jos ei ole pakottavaa tarvetta?"

        Oletko koskaan melonut merikajakilla kunnon kelissä? (Meri/retkikajakki on usein noin kuusimetrinen, omani 5,83.) Vapun jälkeen oli syytä tulla kotiin, tuuli oli mittaushistorian (testbed) mukaan n. 15 m/s, puuskissa paljon enemmän. Eihän se ihan kivaa ollut, mutta mukavammin se meni kuin jollain Busterilla.

        Ei kannata alkaa hehkuttaa jos ei ole kokemusta.


      • veksiorg
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Voi olla 14m/s tuulessa meno vähän erillaista 6m 1000kg umpikatetulla uppoumarunkoisella kuin 6m 600kg avoperämoottoriveneellä?

        Kätevästi tuulen vaikutuksen näkee tuolta http://www.veksi.org


    • taulukko

      veneen pituus - m/s
      --------------------
      4 m - kokenut 8 m/s harrastelija 6 m/s
      5 m - kokenut 12 m/s harrastelija 8 m/s
      6 m - kokenut 14 m/s harrastelija 11 m/s
      7 m - kokenut 15 m/s harrastelija 12 m/s
      8 m - kokenut 16 m/s harrastelija 13 m/s
      9 m tai pidempi kokenut 17 m/s harrastelija 14 m/s
      --
      Purjeveneellä ei suositella merelle lähtöä ollenkaan yli 10/ms tuulessa niiden heikon vakavuuden takia

      • olet?!

        "Purjeveneellä ei suositella merelle lähtöä ollenkaan yli 10/ms tuulessa niiden heikon vakavuuden takia"

        Onhan tämä provo?


      • vaarallista..
        olet?! kirjoitti:

        "Purjeveneellä ei suositella merelle lähtöä ollenkaan yli 10/ms tuulessa niiden heikon vakavuuden takia"

        Onhan tämä provo?

        liikkua merellä yli 10 m/s tuulessa, varsinkin jos on kyseessä kokematon veneilijä, koska purjevene on huomattavan kiikkerä isommassa aallokossa ja mm. liikkuva puomi on erittäin vaarallinen, pahimmillaan tappava kovassa kelissä. Moottorivene ei kärsi kovasta tuulesta samalla tavalla paremman suuntavakavuuden sekä hyvän ohjattavuuden ansiosta.


      • rovoilija
        vaarallista.. kirjoitti:

        liikkua merellä yli 10 m/s tuulessa, varsinkin jos on kyseessä kokematon veneilijä, koska purjevene on huomattavan kiikkerä isommassa aallokossa ja mm. liikkuva puomi on erittäin vaarallinen, pahimmillaan tappava kovassa kelissä. Moottorivene ei kärsi kovasta tuulesta samalla tavalla paremman suuntavakavuuden sekä hyvän ohjattavuuden ansiosta.

        Tuskinpa tuota kukaan tosissaan kirjoittaa, sen verran pahaa puppua. 10 m/s ei ole paha kevytveneillekään, optari mukaanlukien.


      • Blla 685

        ei yksistään riitä. Olennaista on aallokon suunta matkaan nähden. Itse olen ollut hiukka alle 5 metrin 50 hv perämoottori avopaatilla liikkeellä. 12m/s saakka WSW kelissä voi varovasti mennä vastatuuleen korkeassakin aallokossa, mutta täytyy olla tarkkana ettei kippo heitä keulan kautta ympäri kun on sen verran takapainoinen. Myötätuulessa voi taas mennä samassa kelissä plaanissa: vesi lentää ja hauskaa on, ainoa varottava homma on ettei aja keulaan aaltoon sisään, jolloin paatista tulee amme hetkeksi. Avopaatille mukavaa ja osaavalle turvallista menoa saa alle 8 m/s tuulessa ja vastaavassa aallokossa.


      • satamassa
        rovoilija kirjoitti:

        Tuskinpa tuota kukaan tosissaan kirjoittaa, sen verran pahaa puppua. 10 m/s ei ole paha kevytveneillekään, optari mukaanlukien.

        Olen usein ollut merellä yli 10 m/s tuulessa ja yhtään optaria en ole merellä silloin nähnyt, kyllä ne vaan silloin pysyy satamassa, niinkuin 2-3 metriset moottoripurkitkin.


      • lastaaminen
        Blla 685 kirjoitti:

        ei yksistään riitä. Olennaista on aallokon suunta matkaan nähden. Itse olen ollut hiukka alle 5 metrin 50 hv perämoottori avopaatilla liikkeellä. 12m/s saakka WSW kelissä voi varovasti mennä vastatuuleen korkeassakin aallokossa, mutta täytyy olla tarkkana ettei kippo heitä keulan kautta ympäri kun on sen verran takapainoinen. Myötätuulessa voi taas mennä samassa kelissä plaanissa: vesi lentää ja hauskaa on, ainoa varottava homma on ettei aja keulaan aaltoon sisään, jolloin paatista tulee amme hetkeksi. Avopaatille mukavaa ja osaavalle turvallista menoa saa alle 8 m/s tuulessa ja vastaavassa aallokossa.

        Jos menee 5 metrin koppi tai HT-veneellä yli 10 m/s tuuleen niin kannattaa lastata teltat, kaljakori ja anoppi keulaan, niin kulkee paremmin ja ei rupea keulimaan niin pahasti.

        Muuten tarinasi osuu taulukkoon aika hyvin.


      • se rovoilu
        satamassa kirjoitti:

        Olen usein ollut merellä yli 10 m/s tuulessa ja yhtään optaria en ole merellä silloin nähnyt, kyllä ne vaan silloin pysyy satamassa, niinkuin 2-3 metriset moottoripurkitkin.

        Minä taas olen useinkin ollut seuraamassa optarikisoja yli 10 m/s tuulessa ja nähnyt niitä siis vesillä satojakin kerrallaan niissä oloissa.


      • mutta..
        se rovoilu kirjoitti:

        Minä taas olen useinkin ollut seuraamassa optarikisoja yli 10 m/s tuulessa ja nähnyt niitä siis vesillä satojakin kerrallaan niissä oloissa.

        ..et ole nähnyt niitä avomerellä, kyse on kokoajan ollut avomeren olesuhteista, ei Lauttasaaren sillan kupeesta..


      • välttämättä
        mutta.. kirjoitti:

        ..et ole nähnyt niitä avomerellä, kyse on kokoajan ollut avomeren olesuhteista, ei Lauttasaaren sillan kupeesta..

        Kisoja ei pidetä Lauttasaaren sillan kupeessa. Avomeriveneitähän optarit eivät tietenkään ole, mutta katsopa joskus kilpailukutsusta niitä rata-alueita, muutamat ovat hyvin avoimilla paikoilla. Parhaana kotimaisena esimerkkinä ehkä ÅSS:n käyttämä, joka aukeaa suoraan Ahvenanmerelle. Ja optaria isommat kevytveneet yllättäin kisaavat vielä avoimemmilla paikoilla. Muualla maailmassahan avomeri alkaakin heti aallonmurtajan takaa.


      • Kilpapurjehdus
        välttämättä kirjoitti:

        Kisoja ei pidetä Lauttasaaren sillan kupeessa. Avomeriveneitähän optarit eivät tietenkään ole, mutta katsopa joskus kilpailukutsusta niitä rata-alueita, muutamat ovat hyvin avoimilla paikoilla. Parhaana kotimaisena esimerkkinä ehkä ÅSS:n käyttämä, joka aukeaa suoraan Ahvenanmerelle. Ja optaria isommat kevytveneet yllättäin kisaavat vielä avoimemmilla paikoilla. Muualla maailmassahan avomeri alkaakin heti aallonmurtajan takaa.

        .. onpi jo kilpaurheilua, joten siihen taulukko ei tietenkään suoraan sovi..ellei kyseessä ole aloittelija! Eihän nopeusrajoituksetkaan ole autourheilukilpailussa voimassa. Kilpailun järjestäjä sitten päättää mahdollisen tuulirajan vai eikö niitä ole purjehduskilpailussa ollenkaan?


      • myönnetään
        olet?! kirjoitti:

        "Purjeveneellä ei suositella merelle lähtöä ollenkaan yli 10/ms tuulessa niiden heikon vakavuuden takia"

        Onhan tämä provo?

        ..että hiukan kokeilin onko yhtään purjehtijaa paikalla, mutta totta on että aloittelijan ei pidä lähteä purje- eikä moottoriveneellä merelle yli 10 m/s tuulessa..


      • opti-isä
        satamassa kirjoitti:

        Olen usein ollut merellä yli 10 m/s tuulessa ja yhtään optaria en ole merellä silloin nähnyt, kyllä ne vaan silloin pysyy satamassa, niinkuin 2-3 metriset moottoripurkitkin.

        vanha ketju, mutta 10v myöhemmin on pakko lisätä siltä varalta, että joku muukin tätä lukee, että tuuliraja optareille kisoissa on 3-12 m/s. Treeneissä meillä on ollut optareita ulkona 14 m/s tuulessa, mutta pienemmät purjehtijat olivat helisemässä


      • niin.silloin
        opti-isä kirjoitti:

        vanha ketju, mutta 10v myöhemmin on pakko lisätä siltä varalta, että joku muukin tätä lukee, että tuuliraja optareille kisoissa on 3-12 m/s. Treeneissä meillä on ollut optareita ulkona 14 m/s tuulessa, mutta pienemmät purjehtijat olivat helisemässä

        Tuo oli tuuliraja periaatteessa 10 v sitten, kun näitä kirjoiteltiin. Ja oli myös 20 v sitten, kun itse opti-isänä mukana olin. Usein vain joko tuuli siellä rata-alueella friskasi kesken kisojen tai esim. jotkut karsinnat vedettiin läpi tuulirajasta huolimatta. Tietenkin radalle jäivät silloin vain ne kokeneemmat. Loppujen lopuksi purjehtijan koko ei ollut suurikaan rajoite, vaan kokemus ja taistelutahto.


    • 10,5 metrinen

      Sillä pärjää kovassakin kelissä. Olen ollut keskellä suomenlahtea 18ms tuulessä. Lounas ,elokuu 2001, nousi 8 ms:sta 18:sta reilussa tunnissa. Allot olivat aluksi reilun metrin korkuisia, ja muutaman tunnin kuluttua jopa n 3 metrisiä. Onneksi oli melko vastaista. Koneella piti passata että keula kerkesi mukaan. 50 rpm ero aiheutti että keulan yli tuli jopa puolen metrin paksuinen vesilasti. onneksi lasit ja ohjaamo kesti ne muutamat mällit, kunnes opin.
      En lähde merelle jos on yli 12 ms ja on luvannnut
      kovempaa.
      Elä muuten yritäkkään tehdä ko taulukkoa. Asiaan vaikuttaa mm: oletko avimerellä vaiko saaristossa,
      Oletko kokenut vaiko et, tunnetko todella aluksesi ominaisuudet, koneteho,muu porukka aluksellasi,aluksen merikelpoisuus ja koko.

      • taas..

        tämäkin kertomus sopii taulukkoon aika hyvin, sitäpaitsi uudessa taulukossahan oli kokemus otettu huomioon, taulukko on muuten avomerelle ja/tai ulkosaaristoon soveltuva.


    • taulukko III

      Maksimituulirajat avomerelle / ulkosaaristoon - suositus

      veneen pituus - m/s
      --------------------
      4 m - harrastelija 5 m/s kokenut 7 m/s
      5 m - harrastelija 8 m/s kokenut 11 m/s
      6 m - harrastelija 10 m/s kokenut 14 m/s
      7 m - harrastelija 12 m/s kokenut 15 m/s
      8 m - harrastelija 13 m/s kokenut 16 m/s
      9 m > harrastelija 14 m/s kokenut 17 m/s
      --
      taulukko ei sovellu erikoismallisiin mm. erityisen kapeisiin veneisiin
      aloittelevan veneilijän ei tule lähteä merelle ollenkaan yli 7 m/s tuulessa

      • Änkkääjä

        Kertoisit edes minkä tyyppisellä paatilla haluat tuuleen eli merenkäyntiin uskaltautua. Nettiveneilijälle se nyt on kait yks hailee, mutta käytännössä merikelpoisuus riippuu kaikesta muusta kuin veneen pituudesta.

        Maailman ympäri järjestettävän yksinpurjehduskisan vene on Pogo 650, pituutta kuusi ja puoli metriä, taulukossasi voisit laittaa että aloittelijan ei kannata 6,5 metrin veneellä lähteä avomerelle yli 25 m/s tuulissa, mutta kokenut pärjää 50 m/s. Havsfidralla, joka on 6 metrinen kosteri, pärjää varmasti kaikissa myrskyissä mitä Itämereltä löytyy, se on vähän merikelpoisempi kuin sitä pelastamaan lähtevät SAR-alukset.

        Mutta jos puhut moottoriveneistä (et ole kyllä maininnut motskaria tarkoittaneesi) niin sitten pitää mietiskellä onko vene katettu vai avovene, onko se uppoumarungolla vai lättäpohjaisempi, onko se kolmekerroksinen vai...

        Hyvän keskustelun olet silti saanut aikaan, eipä selvään kysymykseen olisikaan tullut noin monta vastausta ;-)

        Silti, venetyypistä se tuuliraja riippuu. Noin nelimetrisellä kevytveneellä eli purjejollalla olen pärjännyt ihan hyvin 12 m/s merenkäynnissä Suomenlahdelta tulevassa allokossa, joka rannikolla oli vielä pahempaa kuin aavalla. Enkä silloin nuorempana ollut kuin aloittelija.

        Nyt maksimituulirajaa ei ole, pärjään kaikissa Itämeren keleissä (koputellan puupäätä), en viitsi lähteä yli 15 m/s keleihin ellei ole tähdellistä asiaa, mutta Itämeren ylityksellä se keli voi aina tulla, sinulta kysymättä!

        Veneeni on alle 9 m pitkä.


      • kymmenen metrin

        Tuosta taulukosta voisi ensi alkuun jättää kokonaan pois tuon alle 10m/s tuulen ; ts. mainita että alle tuon rajan voi millä tahansa kelluvalla esineellä veneillä turvallisesti , ja ellei voi, sellaista esinettä ei voi pitää a) kelluvana, b) veneenä. ;-)

        No sitten voisi jatkaa esim. plaanaavien veneiden osalta, että kovin leveäperäisellä ( vrt. nyt ainakin naapurin eukkoon) veneellä voi olla ongelmiä lyhyessä ja korkeahkossa perästä tulevassa aallokossa hitailla nopeuksilla.

        Meinaatkos hankkia itsellesi monta eri venettä, oletko kontrollifriikki , teet itsellesi taulukon josta sitten valitset kulloiseenkin tuuleen sopivan pitkän veneen suoritettuasi ensin itse-evaluioinnin kyvyistäsi, taidoistasi ja sieluntilastasi??


      • Aalokkoratsastaja

        Nyt kun joku kaivoi yli 10 vuotiaan säikeen eroon.

        Taulukko ei pidä paikkansa. Olen ollut ulkomerellä 18 m/s tuulessa ja sen mukaisessa 3-4 m aallokossa noin 4 metrin RIB veneellä ja hyvin meni. Ja ihan normi settinä tällä apuveneellä hoidetaan kaupa yms. reissut kaksitaan vielä 12 m/s tuulessa, tosin "saaristossa" (esim. Jurmosta Nötöseen). Ei se pituus, vaan moni muu parametri.


    • Määäää

      Itsellä on Yamarinin 4300 vene ja itse olen pitänyt rajana 14m/s. Kyyti ei ole todellakaan mukavaa, mutta pärjää jos on kunnón kamat ja käsi kaasukahvalla koko ajan.

      Kyytiin en kyllä ota ketään ja ajaa pitää seisoviltaan.

    • kyllä.........

      tymin keskustelu mies muistiin. Minkähänlainen hemmo noita taulukoita virittelee? Voi ihme.

      • Oskari

        Mutta mitähän kuvaa se, että vain Bavarian haukkuminen näyttää kiinnostavan kirjoittajia enemmän kuin tämä. Entisestään vahvistuu käsitys, että pääosalla kirjoittajista ei ole minkäänlaista käsitystä siitä veneilystä, joka tapahtuu ihan oikeasti vesillä eikä pöydän ääressä.


      • mieltä..

        taulukko on todella tarpeellinen suurimmalle osalle veneilijöitä, varsinkin sulle kun sulla ei ole edes sen verran veneilykokemusta, että osaisit kommentoida oikeasti meriolosuhteita eri tuulennopeuksissa, sensijaan heität vaan jotain levontonta läppää kun olet niiiin tylsistynyt..


    • TiinuLiina

      Heippa, musta taulukko on tosi hyvä, varsinkin toi III-versio, mulla on 5,60 pitkä HT-vene ja aina mietin milloin voisi lähteä merelle, tästä näkee suoraan, jos joku on eri mieltä niin voisiko antaa uuden paremman version perusteluineen k.o. taulukosta?

      • Wiki

        Mikäli todellakin aiot lähteä HT-veneelläsi avomerelle, eikä sinulla ole aiempaa kokemusta, niin taulukko on sinulle todella tarpeen!

        5,6 metrisellä veneellä taulukon mukaan voit lähteä Hesasta Tallinnaan 12 m/s tuulella. Käy haistelemassa keliä Harvajan ulkopuolella ja jos parimetrisessä aallossa harttopparisi kulkee kivasti, niin anna sortaa ja painu Piritaan!

        Mutta jos tulee suru puseroon niin älä usko taulukkoa vaan järkeäsi ja käänny takaisin!


      • TiinuLiina
        Wiki kirjoitti:

        Mikäli todellakin aiot lähteä HT-veneelläsi avomerelle, eikä sinulla ole aiempaa kokemusta, niin taulukko on sinulle todella tarpeen!

        5,6 metrisellä veneellä taulukon mukaan voit lähteä Hesasta Tallinnaan 12 m/s tuulella. Käy haistelemassa keliä Harvajan ulkopuolella ja jos parimetrisessä aallossa harttopparisi kulkee kivasti, niin anna sortaa ja painu Piritaan!

        Mutta jos tulee suru puseroon niin älä usko taulukkoa vaan järkeäsi ja käänny takaisin!

        Etkö osaa lukea taulukkoa? Minä ainakin olen harrastelija ja vene siis 5 m , siis veneeni ei todellakaan ole 6 m ja en ole ensinkään kokenut?

        5 m - harrastelija 8 m/s kokenut 11 m/s
        6 m - harrastelija 10 m/s kokenut 14 m/s


      • kommenttia
        TiinuLiina kirjoitti:

        Etkö osaa lukea taulukkoa? Minä ainakin olen harrastelija ja vene siis 5 m , siis veneeni ei todellakaan ole 6 m ja en ole ensinkään kokenut?

        5 m - harrastelija 8 m/s kokenut 11 m/s
        6 m - harrastelija 10 m/s kokenut 14 m/s

        Eka veneeni oli 5.5m ht ja en uskaltanut lähteä avomerelle oikein 6m tuulessakaan, koska pelotti. Kokemusta tuli vuosien myötä lisää ja jouduin olemaan 12m tuulessa uppoumarunkosella 8m fiskarilla vasta-aallokossa.Hyvin kuitenkin meni, vaikka koira oksensi, "taulut" tippu seinältä ja kapteenska haro meripelastuksen numeroa kännykästä. Ei silti, 700:n Bella meni ohi ja miehistö kusi laidalta. Tänä syksynä testasin 25 jalkasta jenkkiä vastaseen 8m tuulessa avosella ja nopeus 22 knot. Hianosti meni vaikka vähän röykytti.Mutta purkkareille noi kelit ei ole mitään. Ehkä eläkkeellä sitten kokeilen semmosta.

        Taulukoitten tekemiseen on aivan lian monta muuttujaa ja olen sitä mieltä, että kipparilla pitää olla järki päässä ja muistaa, että merkkiliikkeessäkin huollettu VP voi tehdä tenän kesken kaiken ja sitten onkin vitsit vähissä.

        Veneily on silti hauskaa hommaa ja aion jatkaa, jahka tuleva talvi taas taittuu.


      • pee

        vaikka olisit tutustunut taulukoosi kuinka tarkasti tunnin päästä keli voi olla kuinka kova tahansa .


    • mahdollisuus.

      Eli huomenna iltapäivästä alkaen on kaikilla näillä kovilla merikarhuilla ketkä tällä palstalla kehuvat kuinka 4-5 metrin veneellä pärjää hyvin 15 m/s tuulessa.
      Suomenlahdelle ennustetaan huomiseksi 4 metrin aaltoja.Ottakaa ihmeessä nyt se videokamera mukaan ja kuvatkaa se reissu avomerellä ja sitten tulette tänne kehumaan kuvamateriaalin kanssa.

      • tulla?

        Eipä taida enää neljän metrin kipolla veneilevät olla sen aallokon jälkeen olla juttelukunnossa.

        Itselläni on kymmenmetrinen merelle tehty kalastusvene ja en edes halua lähteä urheilemaan luonnonvoimia vastaan.
        Jokainen ajelkoon missä tuulessa huvittaa ja sinällään tuon taulukon tekeminen on turhaa.
        Joku jo huomauttikin täysin asiallisesti, että muuttujia on niin paljon, ettei taulukko tule koskaan luotettavaksi.

        Vai voiko sitten haaksirikon jälkeen sanoa, että kyllä siinä taulukossa oli ihan selvästi, että kaksitoistanmetrisellä kirkkoveneelläni voi ihan turvallisesti ajella 22 metriä/sekunti -tuulessa.
        Ei sen olisi pitänyt katketa, eikä kaatua.


    • kerrakseen

      Ajattelin mielessä minkälainen taulukko tulisi omalle veneelleni. Jo tällä pikku purkkarilla tulee niin monta eri aspektia että taulukkoa on paha lähteä tekemään.

      Esim pohjoinen 10m/s tuuli joka on yleensä puuskainen ja tähän tiukkaa kryssiä kapeassa rännissä missä tuuli pyörii ja aallot nousevat koska matalaa. Alkaa olemaan jo rajoilla että onko mukavaa. 10m/s etelä sivumyötäinen aallokko matalaa tuuli on päivän aikana noussut ei viellä maininkia tällöin keitellään viellä kahvia ja otetaan aurinkoa. Jos veneeni olisi toista merkiä kuitenkin samankokoinen luvut olisivat täysin eri. Esim platu vs havsfrida. Usein pienet veneet ovat mukavampia kovalla kelillä tietysti keinuu mutta ei tarvii vetää jotain 40mˇ2 genoaa kannelle ja vaihtaa fokkaa tms.

      Unohtakaa koko taulukko

      • Taulukontekijä

        Oikeastaan todella tarkka taulukko olisi tietysti venekohtainen. Yleistaulukkoon voisi tietysti ottaa mukaan veneen pituuden lisäksi veneen leveys, paino ja malli sekä tuulensuunta ja lähtösataman sijaínti, eli oikeastaan taidankin kirjoittaa pienen ohjelman samantien, pitäisi vaan kerätä noita muuttujia tarpeeksi, nyt ei taida kommentit ihan siihen riittää..


      • ettiedä
        Taulukontekijä kirjoitti:

        Oikeastaan todella tarkka taulukko olisi tietysti venekohtainen. Yleistaulukkoon voisi tietysti ottaa mukaan veneen pituuden lisäksi veneen leveys, paino ja malli sekä tuulensuunta ja lähtösataman sijaínti, eli oikeastaan taidankin kirjoittaa pienen ohjelman samantien, pitäisi vaan kerätä noita muuttujia tarpeeksi, nyt ei taida kommentit ihan siihen riittää..

        Yhtään mitään veneen rakenteista ja veneilystä,etsippä muuttujia siitä näytöltäsi niin hyvä tulee!!!


      • mitäs
        ettiedä kirjoitti:

        Yhtään mitään veneen rakenteista ja veneilystä,etsippä muuttujia siitä näytöltäsi niin hyvä tulee!!!

        sinä sitten asiasta tiedät? Esitä parempi taulukko vai provoatko vain huviksesi kun tylsistyt siellä sateessa? Äläkä vaan sano että et voi taulukkoa tehdä kun ei ole kaikkia muuttujia (=et tiedä veneilystä yhtään mitään).


    • ja varovaisuus

      On hyvä että yritetään jollain lailla hahmottaa mikä on turvallista ja mikä ei. Veneily on vielä nykypäivänäkin aikalailla villiä, toiset ovat uhkarohkeita ja aina on tietenkin niitäkin jotka ovat ehkä vähän turhankin arkoja. Ohessa linkki/osoite mielestäni opettavaiseen onnettomuusraporttiin. http://www.onnettomuustutkinta.fi/36440.htm
      Vaikka olisi taitoa ja oman veneen tuntemusta niin merta pitää osata kunnioittaa. Varovaisuutta ja kokemusta tuskin voi liikaa painottaa. Jos kokemusta puuttuu niin viisas korvaa sen riittävällä varovaisuudella.

      • .. ..

        En lähestyisi aihetta tuon taulukon kautta. Kysymykset ovat; lähdetäänkö, joudutaanko, selviydytäänkö.

        Ensimmäisen voi päättää. Seuraavat tulevat jos tulevat.


      • oli..

        surullinen kalareissu, olipa miehillä sitten huonot kelluntahaalarit kun hukkuivat vieläpä heinäkuussa?? Asiasta kannattaa ottaa opiksi sen verran että kaikilla on todellakin kunnolliset pelastusliivit ja/tai haalarit, lisäksi ne hätäraketit- ja soihdut ei voi olla ainakaan huonolla kelillä siellä hytin perällä lokerossa "varmassa tallessa".. Ehkä reitinvalintakin oli sitten jotenkin väärä kun ajoivat tuulen puolella saaria. Jokatapauksessa joku taulukko ja/tai suositusrajat tuulelle vs veneen koko ovat paikallaan, ainakin jos ei ole paljon kokemusta.


      • lukea tarkemmin
        oli.. kirjoitti:

        surullinen kalareissu, olipa miehillä sitten huonot kelluntahaalarit kun hukkuivat vieläpä heinäkuussa?? Asiasta kannattaa ottaa opiksi sen verran että kaikilla on todellakin kunnolliset pelastusliivit ja/tai haalarit, lisäksi ne hätäraketit- ja soihdut ei voi olla ainakaan huonolla kelillä siellä hytin perällä lokerossa "varmassa tallessa".. Ehkä reitinvalintakin oli sitten jotenkin väärä kun ajoivat tuulen puolella saaria. Jokatapauksessa joku taulukko ja/tai suositusrajat tuulelle vs veneen koko ovat paikallaan, ainakin jos ei ole paljon kokemusta.

        Kelluntahaalarin ongelmaksi osottautui, että pää ei pysynyt ylimpänä jolloin vaakasuoraan kelluessa niskasta loppui voima ja sieraimet painuivat veteen.


    • Myrkyn jälkeen

      Millainen pohja pitää olla avomerikelpoisessa veneessä?? V-pohja, pyöreä? Liukuva vaiko uppouma runkoinen??
      Tää kysymys siis myrskykeleille. Itse en ole kuin netti seilaaja, ekaa venettä juur ostamassa. Sekin perämoottori prutku ja sisävesille.
      Uteliaisuuttani ja valtavaa kiinostusta aiheeseen kuitenkin kyselen.

      Näkeekö päälle päin mikä on avomeri kelpoinen botski vai ei??
      Niin ja moottoriveneitä silmällä pitäen vastaukset. Oletetaan myös et veneen pituus olisi se 9-12 metriä.

      Kiitos =)

      • 9m paatinomistaja

        Ensinnäkin "avomerikelpoisuus", kuten sanottu ei riipu pelkästään veneestä ja sen ominaisuuksista, vaan myös miehistön kokemuksesta ja taidoista sekä ennenkaikkiea järjen käytöstä.

        Mutta periaatteessa avomeriluokitukseen vaaditaan ainakin että avotilojen tulee olla itsestään tyhjeneviä ja vieläpä hyvin nopeasti! Jos tulee iso aalto joka kerrasta täyttää koko veneen, on veden päästävä tyhjenemään muutamassa sekunnissa. Toisekseen avomerikelpoinen saisi olla mieluummin kokonaan katettu. Pittudeksi purjeveneissä riittää n. 10 metriä, mutta moottoriveneen olisi oltava n. 15 -> metriä, ehdottomasti uppoumarunkoinen, mahdollisimman suuri syväys ja uppouma, mielellään vähintään 2 metriä syväystä. Ehdottomasti akselivetoinen jotta potkuri ääriolosuhteissakin pysyy suurimman osan aikaa veden alla. Hyvissä avomerelle tarkoitetuissa moottoriveneissä, (esim. kalastustroolarit) pohjan muoto muistuttaa paljolti purjeveneen pohjan muotoa.

        Pyöreä pohja tosin rullaan enemmän mutta oikeaa takaisinkin ääriasennosta paremmin. Siinä missä uppoumarunko oikaisee itsensä hirvittävästä kallistuskulmasta, joku v-pohja tai tasapohja jo kaatuu eikä enää pystyyn palaja.

        Kaikki luukut pitää olla tiiviitä ja suljettavia avomeriveneessä. Lisäksi siinä on oltava hyvät ja riittävät varusteet, esim. vhf:t yms.


        Kaikki muunlaiset veneet, olkootpa vaikka 30 metriä pitkiä, ovat tyynien kelien rannikkoveneitä.


      • 7588500
        9m paatinomistaja kirjoitti:

        Ensinnäkin "avomerikelpoisuus", kuten sanottu ei riipu pelkästään veneestä ja sen ominaisuuksista, vaan myös miehistön kokemuksesta ja taidoista sekä ennenkaikkiea järjen käytöstä.

        Mutta periaatteessa avomeriluokitukseen vaaditaan ainakin että avotilojen tulee olla itsestään tyhjeneviä ja vieläpä hyvin nopeasti! Jos tulee iso aalto joka kerrasta täyttää koko veneen, on veden päästävä tyhjenemään muutamassa sekunnissa. Toisekseen avomerikelpoinen saisi olla mieluummin kokonaan katettu. Pittudeksi purjeveneissä riittää n. 10 metriä, mutta moottoriveneen olisi oltava n. 15 -> metriä, ehdottomasti uppoumarunkoinen, mahdollisimman suuri syväys ja uppouma, mielellään vähintään 2 metriä syväystä. Ehdottomasti akselivetoinen jotta potkuri ääriolosuhteissakin pysyy suurimman osan aikaa veden alla. Hyvissä avomerelle tarkoitetuissa moottoriveneissä, (esim. kalastustroolarit) pohjan muoto muistuttaa paljolti purjeveneen pohjan muotoa.

        Pyöreä pohja tosin rullaan enemmän mutta oikeaa takaisinkin ääriasennosta paremmin. Siinä missä uppoumarunko oikaisee itsensä hirvittävästä kallistuskulmasta, joku v-pohja tai tasapohja jo kaatuu eikä enää pystyyn palaja.

        Kaikki luukut pitää olla tiiviitä ja suljettavia avomeriveneessä. Lisäksi siinä on oltava hyvät ja riittävät varusteet, esim. vhf:t yms.


        Kaikki muunlaiset veneet, olkootpa vaikka 30 metriä pitkiä, ovat tyynien kelien rannikkoveneitä.

        Annappa vene esimerkkejä. Noista vanhemmista. Siis sellaisia jotka täyttää nuo sun kriteerit??


      • Ujbnki
        9m paatinomistaja kirjoitti:

        Ensinnäkin "avomerikelpoisuus", kuten sanottu ei riipu pelkästään veneestä ja sen ominaisuuksista, vaan myös miehistön kokemuksesta ja taidoista sekä ennenkaikkiea järjen käytöstä.

        Mutta periaatteessa avomeriluokitukseen vaaditaan ainakin että avotilojen tulee olla itsestään tyhjeneviä ja vieläpä hyvin nopeasti! Jos tulee iso aalto joka kerrasta täyttää koko veneen, on veden päästävä tyhjenemään muutamassa sekunnissa. Toisekseen avomerikelpoinen saisi olla mieluummin kokonaan katettu. Pittudeksi purjeveneissä riittää n. 10 metriä, mutta moottoriveneen olisi oltava n. 15 -> metriä, ehdottomasti uppoumarunkoinen, mahdollisimman suuri syväys ja uppouma, mielellään vähintään 2 metriä syväystä. Ehdottomasti akselivetoinen jotta potkuri ääriolosuhteissakin pysyy suurimman osan aikaa veden alla. Hyvissä avomerelle tarkoitetuissa moottoriveneissä, (esim. kalastustroolarit) pohjan muoto muistuttaa paljolti purjeveneen pohjan muotoa.

        Pyöreä pohja tosin rullaan enemmän mutta oikeaa takaisinkin ääriasennosta paremmin. Siinä missä uppoumarunko oikaisee itsensä hirvittävästä kallistuskulmasta, joku v-pohja tai tasapohja jo kaatuu eikä enää pystyyn palaja.

        Kaikki luukut pitää olla tiiviitä ja suljettavia avomeriveneessä. Lisäksi siinä on oltava hyvät ja riittävät varusteet, esim. vhf:t yms.


        Kaikki muunlaiset veneet, olkootpa vaikka 30 metriä pitkiä, ovat tyynien kelien rannikkoveneitä.

        Meripelastusveneet ovat varmasti merikelpoisia. Läheskään kaikki niistä eivät täytä noita kriteereitä. Myös v-pohja voi olla täysin itseoikaiseva.


    • Omituisella tavalla kovin moni näyttää sekoittavan toisiinsa kaksi ihan erillistä asiaa: sen, mihin olosuhteisiin lähdetään ja missä olosuhteissa pärjää. Pitäisi olla itsestään selvää, että jokaisella järkevällä veneilijällä on selvä turvallisuusmarginaali niin, että ei lähde läheskään niin kovaan keliin, jossa vielä uskoo veneen selviävän vaikka epämukavastikin. Jo siksikin, ettei meillä huviveneilijöillä ole yleensä varsinaista pakkoa lähteä, ammatikseen merelläkulkevien tilanne on aivan toinen.

      Oma näkemykseni on, että jos tuuli on kaksinumeroisissa eikä sen ennusteta laantuvan ja suunta on hiukankin epämukava, niin ainakaan avomerelle ei lähdetä. Kotimatkalle saaristossa voi lähteä, jos pitää olla seuraavana aamuna töissä. Tai Tallinnasta kotiin sillä tavanomaisella eli lounaistuulella.

    • Perustestit

      Veneen leveys on tärkeämpi suhteessa aallokon korkeuteen kuin veneen pituus. Karkeasti voi sanoa, että aallon merkitsesä korkeus (korkein kolmannes aalloista) ei saisi olla suurempi kuin veneen leveys on metreinä. Tässäkin oletuksena on, että veneen vakavuuslaajuus/oikaiseva työ on riittävä. Sen voi testata heilauttamalla venettä laiturissa laidalta laidalle (ja takaisin) ja mittaamalla montako sekuntia heilahusperiodiin kuluu, siihen ei saisi kulua enempää sekunteina kuin veneen leveys on metreinä.

    • Amtsi

      AMT 200 DC tuli hienosti Suomenlahdella vaikka Ilmatieteenlaitos näytti kyseiseen kohtaan 4.5m korkeita aaltoja ja semmoiselta korkeimmat aallot tuntuikin. Avomerellä nähtiin matkan aikana rahtilaiva, meripelastusalus ja iso purkkari (ei mitään muuta joka kertonee kelistä), kun väylä meni saarten suojaan mentiin mekin. Meidän nyt vaan piti päästä paikasta A paikkaan B. Ei ollut meidän keli mutta homma toimi.

      Kuten edellä todettu, merikelpoinen vene ja osaava miehistö merkitsee.

    • Jöpty

      Tuulella ei ole merkitystä muutoin, kun rantautuessa, jos pitää tunkea ahtaaseen koloon.
      Aallonkorkeudella ja muodolla sen sijaan on.
      Kokenut veneilijä tietää minkälainen aallokko syntyy missäkin kohtaa tietyllä tuulella, joka on puhaltanut tietyn ajan.
      Taulukon tekeminen aallonkorkeuden mukaan eri veneelle voisi olla mielekästä, mutta se on turhaa koska veneillä on luokitus

    • Heleppoo

      Jaa korvienvälinen etäisyytesi kulloinkin ilmoitetulla sekunnilla ja päässäsi on kustakin se määrä litroina.

      • Shrinkage

        Oletko jo tehnyt oman pääsi suhteen nuo laskelmat?


    • aifinlors

      Eikö tässä asiassa voisi noudattaa samaa periaatetta kun maanteillä nopeusrajoituksissa. Nopeusrajoituksen on oltava sellainen, että nopeus on turvallien kaikille kuljettajille ja autoille kaikissa olosuhteissa.
      Tuulirajaksi voisi asettaa vaikka 4m/s ja tätä kovemmalla tuulella olisi vesille lähteminen lailla kielletty. Lakia voitaisiin valvoa tuulimittarin kanssa venesatamien ulosmenoväylilla, ja roimat sakot kaikille liian kovassa tuulessa ulos lähteville. Osittain tämä laki voisi korvata myös kaavaillun n.s. huvikuunariveron.

    • venekeli

      Ajettiin bayliner 1952 caprilla jossa 135 honda perässä ajettiin 27 metrii sekunnissa saimaalla isolla selällä oli aika epämukavaa keliä

    • KäymälälaivanKapteeni

      Optimistijollalla 16 m/s jos myötätuuleen vedät, kaveri on mukana ja molemmat roikkuvat peräpeilin takana. Silloin nokka ei vielä painu veden alle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      375
      1860
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      49
      1577
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      208
      1270
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1056
    5. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      918
    6. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      48
      712
    7. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      67
      711
    8. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      256
      707
    9. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      101
      678
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      46
      640
    Aihe