puuauton nosturiteline?

kumpi parempi?

sisä vai ulkopuolinen teline? sisäpuolisessa ainakin saa nosturin lähemmäs autoa jolloin tyhjänä mukavampi ajaa. lienekkö muuta hyötyä?

8

4051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Weckman

      Ehottomasti sisäpuolinen, tukevampi lastata ja voi olla vähän kevyempi. Ulkopuolinen väljistyy helpommin. Sisäpuolinen helpompi laittaessa perään kun ei ole valopalakit eikä muut hilikuttimien päät lähellä

    • Nuo puuautot on meidän verstaala harvoin nähtyjä autoja.

      Mitä tarkoittaa sisä ja ulkopuolinen teline kyseisessä tapauksessa?

      • http://services.mascus.com/image.aspx?did=sisunew&Ctl=cargo-transport&prodID={F7E91BB9-BF32-4EDF-B83D-509A4A3B0CC8}&imageid=3

        Tuo on niin sanottu ulkopuolinen nosturiteline. Eli nosturin tupet tulevat noihin rungon ulkopuolella oleviin tuppeihin. Tai millä nimellä niitä kutsuukaan.

        Tässä ns. sisäpuolinen teline:

        http://services.mascus.com/image.aspx?did=sisunew&Ctl=cargo-transport&prodID={073EB44C-2E43-4055-8BF2-C5CA05E8DE38}&imageid=4


        Sisäpuolisessa nosturitelineessä nosturin tupet tulevat rungon sisäpuolelle. Mahdollistavat muun muassa sen, että nosturia saa ajettua rungon "sisään". Eli esim. hyttinosturin suhteen etu näkyy siinä, että auton perän ja perävaunun etunipun väliä saa kasvatettua. Muutenkin ahdas se väli, eikä sitä nosturin hyttiäkään kehtaisi rutistella.
        Lisäksi jo mainittu seikka, että taitaapa parantaa ajo-ominaisuuksia tyhjänä ajettaessa.


      • puukuski kirjoitti:

        http://services.mascus.com/image.aspx?did=sisunew&Ctl=cargo-transport&prodID={F7E91BB9-BF32-4EDF-B83D-509A4A3B0CC8}&imageid=3

        Tuo on niin sanottu ulkopuolinen nosturiteline. Eli nosturin tupet tulevat noihin rungon ulkopuolella oleviin tuppeihin. Tai millä nimellä niitä kutsuukaan.

        Tässä ns. sisäpuolinen teline:

        http://services.mascus.com/image.aspx?did=sisunew&Ctl=cargo-transport&prodID={073EB44C-2E43-4055-8BF2-C5CA05E8DE38}&imageid=4


        Sisäpuolisessa nosturitelineessä nosturin tupet tulevat rungon sisäpuolelle. Mahdollistavat muun muassa sen, että nosturia saa ajettua rungon "sisään". Eli esim. hyttinosturin suhteen etu näkyy siinä, että auton perän ja perävaunun etunipun väliä saa kasvatettua. Muutenkin ahdas se väli, eikä sitä nosturin hyttiäkään kehtaisi rutistella.
        Lisäksi jo mainittu seikka, että taitaapa parantaa ajo-ominaisuuksia tyhjänä ajettaessa.

        Kiinnitys tapa on minulle tuttu, mutta en ole ajatellu/katsoneeni niitä niin tarkaan että niitä olisi kahta vaihtoehtoa.

        "tupet"
        Ootko ikinä pelannut TUPPEA? (korttipeli)
        Lapsuuden kesät vietin pohjoisessa jossa metsurit pelasi tuppea, minäkin sitä pelasin, mutta en muista enään sääntöjä. Muistaakseni se oli enemmän järkipeli kuin onnen.


      • RK-asentaja kirjoitti:

        Kiinnitys tapa on minulle tuttu, mutta en ole ajatellu/katsoneeni niitä niin tarkaan että niitä olisi kahta vaihtoehtoa.

        "tupet"
        Ootko ikinä pelannut TUPPEA? (korttipeli)
        Lapsuuden kesät vietin pohjoisessa jossa metsurit pelasi tuppea, minäkin sitä pelasin, mutta en muista enään sääntöjä. Muistaakseni se oli enemmän järkipeli kuin onnen.

        Voit sitten seuraavalla kerralla opastaa minua, vuoroin vieraissa :)

        Nosturin kiinnitysmuotoja on myös muunlaisia, mitä tulee mieleen niin kiinteäasennus (eli pultataan auton runkoon) ja taitaapa olla jonkinlainen kääntökehämallikin olemassa. Nosturin saa kuulemma irrotettua ilman perävaunun jättöä. Ja joku kääntökehämalli on sellainen, että nosturin saa käännettyä jotenkin auton sivulle ja kuulemma kärsii vielä lastatakkin.
        Noista kääntökehällisistä en osaa kertoilla mitään kun en ole eläissäni nähnyt.

        Yleensähän hytillisissä puutavaranostureissa se hytti on "kuljettajan puolella". Vaan kerran näin sellaisenkin ihmeen missä hytti oli sijoitettu niin sanotusti apumiehen puolelle autoa. Kieltämättä oli niin suuri ihmetys että ehdin ihan pariin kertaan hämmästellä meidän sivuuttaessa toisemme.

        En ole pelannut tuppea, muistelen näin lonkalta että aikoinaan mehtätyömiehet olisivat pelanneet sitä. Muuta en pelistä tiedä.


    • cat 18

      no en nyt ihan yhtysi sisä puoliseen. ei kyllä henk kokemusta mut seurannu kuunnellu niitä juttuja et kumpikin väljistyy ihan samalla tavalla. ja ei siinä niin isoa painon voittoa saa siinä wekmannin telineessä et sen takia laittaisin. mut se on tosi asia et lähemmäksi autoa saa sen ja sitä mukaa myös teli piano kuorman kans pienempi. ja häntä ylitys pienmpi mut saman saa myös vanhalla pukilla kun rakentaa lyhyemmän rungon pää. ja ei kyllä nopeuta nosturin ottoa sen enempää jälkeen kuin vanhaakaan mallia. eli ihan maku kysymys vain mitä haluaa laittaa kukin autoon.

      • kokemuksella

        Kun työnnät ulkopuolisen telineen pitkälle jos laitat 3 metristä ja autossa on kuormatila 3.5 metriä niin sehän ei oo kun pikkasen tupen päistä rungon sisällä, mutta sisäpuolisessa se makaa runkoon päällä paljon enemmän, niin onhan se paljo tukevampi. Ukopuolinen on vaan mahtivirman Alucaren ajamaa rakennustyyliä, mutta aikaansa jäljessä. Katoppa noita aikasemmissa jutuissa olevia kuvia miten ulkopuolisessa on valopalkit paljon aremmassa paikassa nosturia laittaessa perään,


    • kestää

      yksin kertaisesti. meillä on alucar alumiinisena ulkopuolisilla tuppiilla ja weckmannia sisäpuolisena ja on wecman mukavempi käyttää. ja kestää ei kirpun vikaa toisin ku alucar

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9037
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      54
      4804
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4481
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      52
      2780
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1546
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1326
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1266
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1222
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      41
      1189
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      168
      1140
    Aihe