Millainen Lidl on työnantajana?

Onko kiirettä?

Olen hakemassa erääseen Lidl-myymälään töihin, mutta olen jonkin verran ennakkoluuloinen. Myymälöissä asioidessa tuntuu, että siellä on aina kamala kiire, pitääkö paikkaansa? Millainen paikkana muuten? Onko negatiivisia / positiivisia ajatuksia?

17

7507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Illusion

olin kyseisellä ketjulla töissä ja en vaan tykännyt. Käytännöt ja työtahti vaihtelee jonkin verran eri myymälöiden välillä.

Myyjä on myyjä, ei ole oikeutta tehdä juuri mitään, kaikkeen tarvitaan myymälävastaava. Töihin et pääse ulko-ovesta ennenkuin myymälävastaava tulee töihin.
      Et saa tehdä tilauksia, et kirjata hävikkiä, et käytännössä tee muuta kuin istu kassalla, pura kuormaa, pahvita ja siivoa.

Myymälässä jossa olin nipotettiin, jos käytit koko 10 minuutin taukosi ja pidit kaikki sinulle kuuluvat tauot päivän aikana.

Kytättiin ja hoputettiin, että nopeammin nopeammin. Jokaisella vapaalla soitettiin ja pyydettiin töihin ja kun kieltäydyttiin tulemasta töihin VAADITTIIN SELITYSTÄ, jota käsittääkseni työntekijä ei ole velvollinen antamaan jos on vapaalla.

Myymälän tai koko ketjun toimintatavat eivät vain itselleni natsanneet, asiakkaat mahdollisimman nopeasti ulos, kassanopeus vähintään 40 syöttöä minuutissa jne.. Jos tykkää tiukasta työtahdista ja ei välitä varsinaisesta asiakaspalvelusta niin on varmasti ihan hyvä paikka ja tosiaan myymälöiden välillä on eroja.

Plussana se, että vapaat joita tarvitsi aina sai kyllä.

• ................

Olen tällä hetkellä Lidlissä töissä ja etsin uutta työpaikkaa.Teen opiskelujen ohessa töitä muutaman kerran viikossa,enempää en jaksaisikaan.
        Työtahti on kova.Työntekijöitä on jatkuvasti liian vähän,joka takaa sen että työtä todellakin tehdään parinkin ihmisen edestä.En tykkää myöskään kyttäämisestä,vähintään 40 tuotetta minuutti.Mielestäni se on epäkohteliasta asiakasta kohtaan hosua kauheella kiireellä ja tästä saakin palautetta kokoajan asiakkailta;liiasta kiireestä saada asiakas lähtemään kassalta.
        Ja juuri tuo ettei työntekijään luoteta ollenkaan,kaikkeen tarvitaan myymäläpäällikköä ja ikinä ei ole tarpeeksi hyvä.Ja kyse on kuitenkin kassalla istumisesta ja kuorman purkamisesta.
        Kun nyt vielä vähän aikaa jaksaisi...

• kikutin

Lidl sai tuossa noin vuosi sitten PAM:ilta (Palvelualojen ammattiliitto) huomautuksen, vai saiko jopa sakot, työntekijöidensä huonosta kohtelusta:

Naismyyjät joutuivat käyttämään kuukautisten aikana punaista otsapantaa merkkinä, jotta työnantaja tiesi milloin heidän piti päästä hiukan useammin vessaan. Muuten vessassa käynti muulloin kun tauon aikana katsottiin työtehtävien jättämiseksi, jolloin asiasta annettiin esimiestasolta huomautus.

Lidlissä esimiehet olivat myös jättäneet rahaa sisältäviä kirjekuoria "unohtuneina" lojumaan eri puolille myymälää testatakseen työntekijöiden rehellisyyttä. Valvontakameroista sitten seurattiin miten kukin työntekijä menettelee rahakuoren löytäessään.

Olen itse ollut kolmisen vuotta sitten Lidlissä työhaastattelussa (en päässyt, onneksi). Haastattelussa minulle kerrottiin että firman politiikkaan kuuluu ettei kaupassa ole erillisiä kuorman purkajia tms, vaan myyjät tekevät kaiken. sinut voidaan siis myyjän nimikkeellä nakittaa tekemään ihan mitä tahansa esimiehen määräämää myymälässä esiintyvää työtä.

Olen kyllä tyytyväinen ettei minua otettu Lidliin töihin, kuulostaa käsittämättömältä kyttäysmeiningiltä! Tällä hetkellä olen asiakaspalvelutehtävissä Stockmannilla ja ihan tyytyväinen työnantajaani.

• tietoa....

PAM ei mitään sakkoja voi luonnollisestikaan antaa; huomautta kyllä voivat, mutta pääsääntöisesti he kai pyrkivät keskusteluyhteyteen Lidlin johdon kanssa -- johon he alkuhankaluuksien jälkeen ovat päässeetkin.

Tuo kuukautisjuttu on huhu itä-Euroopan Lidleistä, mutta sitä ei ole oikein vahvistettu missään.

Noin muuten tuo juttusi oli kyllä pääpiirteittäin totta.

• Pimmiäinen
        tietoa.... kirjoitti:

PAM ei mitään sakkoja voi luonnollisestikaan antaa; huomautta kyllä voivat, mutta pääsääntöisesti he kai pyrkivät keskusteluyhteyteen Lidlin johdon kanssa -- johon he alkuhankaluuksien jälkeen ovat päässeetkin.

Tuo kuukautisjuttu on huhu itä-Euroopan Lidleistä, mutta sitä ei ole oikein vahvistettu missään.

Noin muuten tuo juttusi oli kyllä pääpiirteittäin totta.

Ottamatta kantaa tekstisi muihin kohtiin: miksi myyjän ei tarvitsisi purkaa kuormia? Suurimmassa osassa kaupoista se on juuri myyjien työtä. Omalla työpaikallani on hyllyntäyttäjät, mutta kiiretilanteessa purkuun osallistuvat kaikki, myös konttorin henkilökunta.

• ^^^^^¨¨T

kyllä tosiaan ainakin S-ryhmän myymälöissä kaikki tekevät kaikkea,noin pääsääntöisesti,ja se on kyllä ihan hyvä juttu.Esim.sairaslomatuurajat on helppo järjestää,ja onhan se vaihtelua kun voi tehdä eri juttuja päivän aikana.Muuten en ota kantaa lidli-kirjoitukseen,kun ei sieltä ole kokemuksia.

• Taas näitä

Hohhoijaa...
        Tuo panta juttu ei nyt ollenkaan ole täältä suomesta, vaan saksassa tätä panta menetelmää käytettiin.

Ja jos kerran olet myyjä, se ei tarkoita sitä että istut vain kassalla, tai purat ainoastaan kuormaa. Omasta mielestäni on ihan jees että saa tehdä monipuolista työtä. Oisko hiukan tylsää ainoastaan tehdä yhden sortin hommaa. Itse olen ollut kohta Lidlissä kolmisen vuotta. Itse tykkään kun on kokoajan jotain tekemistä. En kyllä viihtyisi jos vaan tarttis istua ja kattella kelloa jatkuvasti. On mukavaa kun on vähän haastetta päivän aikana ja saa työajankin menemään niin nopeasti. ;)

Työporukka on aivan loistava, ainakin siellä missä minä olen töissä.

Sekään ei ole totta että ei sais tehdä mitään...haloo, ehkä ette ole saaneet tehdä mitään, jos ette ole olelleet tarpeeksi kiinnostuneita, sellainen asenne että paskan väliä kunhan saan palkkaa. Itse olen aloittanut nollasta ja hyvällä työtahdilla ja panostuksella olen nousut myymälävastaavansijaiseksi...eli ainakin on helppo nousta ylöspäin. O,asta mielestäni on hyvä että mvs (myymälävastaavansijainen) tekee palautukset ym sillä aina asiakkaat eivät ole helppoja ja saa sitten muutenkin jatkaa puuhiaan kassalla ilman että jonot pitenee ja pitenee.

Miellä täällä uudellamaalla ainakin saa tehdä monia asioita...non-foodin rakentaminen, pullohuone, tavaran purku, hevin rakentaminen/siistiminen, kassa, pahvittaminen ym ym.

Täytyy kyllä sanoa että se on kyllä ihan itsestäsi kiinni miten suhtaudut työhösi. En ymmärrä miksi Lidlillä on niin huono maine, koska kuitenkin siellä toimii kaikki ihan hyvin. Jos ei toiisi, tuskin koko lidliä enää ois...

Sekään ei ole totta että taukoja ei saa potää ja vapaapäivinä soitellaan...No joo onhan niitä päiviä kun soitellaan, mutta silloin yleensä joku on sairaana ja silloin tarttis saada joku töihin. Siitäkin saa "hälytyskorvauksen". Eli ei ainakaan miinusta kenellekkään.

No joo, itse olen viihtynyt Lidlissä...oikein mukava paikka ;) Sopii sellaisille jotka tykkää tehdä hommia, eikä vaan istua sihteerinä tai ärrllä missä saa kelloa tujottaa jatkuvasti.

Sinne vaan rohkeasti töihin...eihän se haittaa jos kokeilee ;)

• Ex-lidliläinen

Lidlissä on kyllä kiire koko ajan ja tekemistä riittää. Työkaverit oli kuitenkin mukavia ja omasta mielestäni oli kivaa ettei tarvinnut koko ajan istua kassalla vaan sai tehdä muutakin, eli poistaa pahvia, hyllyttää tavaroita, siivoilla, käydä pullohuoneessa jne. Rasittavaa oli se ettei itse voinut palautuksia tms tehdä vaan aina soitettava mv paikalle. Työvuoroihin sai itse vaikuttaa hyvin joka oli tod. positiivista, opiskelija kun olen.

• ...

Työporukka on ihan mukava ja vapaata saa sille päivälle kun tarvii.Mutta ainakin tänään istuin taas n.6,5h kassalla 8 tunnin työpäivästä...

• sulle
        ... kirjoitti:

Työporukka on ihan mukava ja vapaata saa sille päivälle kun tarvii.Mutta ainakin tänään istuin taas n.6,5h kassalla 8 tunnin työpäivästä...

Sanon vaan sulle yhden asian: paljonko auttaa sun tilannettas että täällä valitat työpäivääs?!? Nappaat huomenna työkaveria niskasta kiinni, ja vuorottelette kassalla oloa, niin ei tuu kelleekään puutumista siinä... Onko se niiiin vaikeeta?!?!?

• lidliläinen

Paljon siellä on oppimista, ja töitä saa oikeasti tehdä, mutta ainakin työpäivät menevät nopsaan =)
      Meillä ainakin (kahden liikkeen kokemuksella voin sanoa) on mahtava porukka töissä, aina saa kysyä asioista ja oppia.
      Asiakkaat ovat olleet 98-prosenttisesti mukavia. Vaikkakin sääliksi käy heitä, kun myyjän tulee olla niin nopea...
      Tauoille ei ainoastaan pääse, vaan tauoille joutuu (itse en malttaisi edes taukoja pitää, paitsi tietyillä viikoilla...) =)
      Jos töitä tykkäät tehdä, niin lidl voi olla sinun paikkasi!

• lidlissä myös

Meillä taas ei oikein uskalla kysyä mitään, kun meillä myymälävastaava on töissä aika negatiivinen :( Tauoille saa mennä, usein kyllä kysytään, että "Et kai aio nyt taukoa pitää enää?"

Työtä tosiaan saa tehdä, useimmiten olisi kivakin tehdä ellei joku tulisi heti hoputtamaan, vaikka teet niin nopeasti kuin pystyt!

• Tahkon kampi

Onnekasta on että on tekemistä. Jos istut putkeen 8 tunnin työvuoron, niin kuvittelepas että sinun kassalla ei käy ketään... ei siis niin ristin sielua... Kävisikö mielessä että millä riivatulla tämäkin puoti elää...???

Ja itse pienessä kyläkaupassa uransa aloittaneena voin kertoa että onnittele itseäsi kun ei aamulla tarvitse ensimmäiseksi töihin tullessa kolalla lykkiä parkkipaikkaa auki, jotta on mihin asiakkaat autonsa jättää...

Onko nykyään kaikki liian helppoa?

• älä mee

älä mee t. lidliläinen

• Yöklidli

Taukoja ei saa / kerkiä pitämään, erittäin huono ilmapiiri ainakin minun lidlissä jossa olin, esimiehet kamalia , toisia suosittiin, munakellosta katsottiin aikaa kauan meni purkaa kuorma ja jos et purkanut nopeasti tuli mäkätystä, iltavuorossa ei IKINÄ päässyt 22.30 vaan 23.00 tai 23.15 koska piti odottaa että kaikki tehnyt iltahommat , Lidlissä kamalat ja laiskat ja röyhkeät asiakkaat, lidlissä aivan oma asiakaskulttuuri, palkkanauhat oli päin prinkkalaa, jos olit päivänkin saikulla sai kuull seuraavana päivänä dissausta myymäläpäälliköltä... Kyllä näitä riittää. Minua ei saa enään kirveelläkään sinne töihin ,enkä myöskään ole asioinut lidlissä urani jälkeen

• Yöklidli

Niin ja tosiaan kävin ennen Lidliä elämäm kolua mistä valmistuin elämäm maisteriksi. En osaa laittaa pilkkua tekstissä oikein , enkä tiedä mitä tarkoittaa sana "enää".

• hälytyskorvauskaupassa

"Sekään ei ole totta että taukoja ei saa potää ja vapaapäivinä soitellaan...No joo onhan niitä päiviä kun soitellaan, mutta silloin yleensä joku on sairaana ja silloin tarttis saada joku töihin. Siitäkin saa "hälytyskorvauksen"."

Vai on Lidlissä käytössä hälytyskorvaus??? Kuinka suuri tuo korvaus on? Jos Lidl maksaa hälytyskorvausta, on se poikkeus kaupan alan työnantajista.

Kaupan alan TESsissä ei mainita hälytyskorvausta. Kaupoissa käytäntö on surkea. Vapaapäivänään töihin tuleva tai omaa työvuoroaan pidentävä henkilö saa vain peruspalkan ja mahdollisen vuorolisän - ei mitään hälytyslisiä kuten hoitoalalla yms. maksetaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe