Kielen jänne liian tiukka

r- ja d-kirjain hukassa

Meillä todettiin 5-vuotis neuvolassa, että pojalla on kielen jänne liian tiukka, joten sen takia r- ja d-kirjaimia sisältävät sanat ovat hankalia lapselle. Leikkaus pitäisi tehdä paikallispuudutuksella. Onko leikkaus vaikea lapselle? Kuinka nopeasti r- ja d-kirjaimia sisältämät sanat onnistuvat leikkauksen jälkeen? Onko kokemuksia?

16

8083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harjoitus

Meillä sama juttu, mutta neuvolassa antoivat kasan harjoituksia, joilla kielenjännettä venytellään... Leikkausta ei edes mainittu.

• Miuku75

Meillä kyllä pojalta leikattiin kielijänne nukutuksessa.

• leikattiin

ja leikkaus on todella pieni toimenpide. Sen voi tehdä jopa hammaslääkäri paikallispuudutuksessa. S-, D- ja R- kirjaimet löytyivät heti leikkauksen jälkeen ainakin meidän poitsulla.

• neuvolassa

Meidän pojalta kielijänteen napsaisi poikki aivan tavallinen tk-lääkäri neuvolassa. Ei mitään puudutuksia yms. Jänne poikki vaan saksilla ja asia selvä. Verta tuli vähän eikä homma ilmeisesti ollut kovin kivulias. Poika oli silloin vajaan vuoden. Ilmeisesti isommilla ei onnistu tuollainen.

• Ruusu...

on tehty juuri sama toimen pide ihan pienenä vauvana. olisinko ollut silloin noin kuukauden ikäinen jos sitäkään. Se katkaistiin kuulemma vain saksilla ja se toimenpide tehtiin sairaalan poliklinikalla. en saanut mitään puudutuksia enkä mitään. Mutta nyt kun toimenoide on tehty niin pystyn puhua ihan "normaalisti" ettei vaikuta enää mitenkään puheeseeni.

• pojalla

Meidän pojalla todettiin myös 5-vuotiaana tiukka kielijänne, joka napsautettiin poikki sairaalan poliklinikalla paikallispuudutuksessa, ensiksi suihkutettiin kielen alaopuolelle esipuudutetta ja sitten neulalla hetken kuluttua varsinainen puudutus ja sen jälkeen saksilla kielijänne poikki. Toimenpide oli siis nopea, mutta tottakai poikaa jännitti kovasti. D-kirjain tuli heti, mutta ärrää ei ole löytynyt vielä tänäkään päivänä ja tuskin tulee löytymään, kurkkuärrästä on todella vaikea päästä eroon ja nyt jätkä on jo 15-v, joten hänen persoonalliseen ärräänsä ollaan totuttu ja kaverit kans, koskaan häntä ei ole kiusattu tämän asian takia.

• kariEs

Pojalla (kuten isälläänkin aikanaan) oli kielen jänne kireä. Jänne leikattiin, kun poika oli 4 v. Jänne ja kielen alaosa puudutettiin pumpuliin tiputetulla puudutusaineella. Jänne napsastiin poikki. Se kesti sekunnin murto-osan. Poika ei itkenyt edes yhtään. Oltiin kyllä valmisteltu hänet rehellisesti. Verta ei tullut kuin pisara.

Puheopettajalla poika kävi, ja kuudessa viikossa löytyivät kaikki puuttuneet konsonantit.

Kireät jänteet kuulemma aiheuttavat raot etuhampaiden välissä. Sekin ongelma poistui siis samalla.

• aikoinaan

näin..kävin "puheopetuksessa",koska en osannut sanoa r-kirjainta,(olin tuolloin jo 10v).Seuraavana vuonna vaihdoin koulua,ja koululääkärin tarkastuksessa
      selvisi etten mie ole ikinä voinutkaan r-kirjainta oikein lausua..sillä kielenjänne oli liian kireä!
      No,samassa lääkäri nappasi sakset ja leikkasi kielenjännettä,jolloin kieli taipuikin...ja osasin tuon r-kirjaimenkin päräyttää oikein.
      Sama vaiva kahdella pojallani ollut.Toisella kielenjänne napsastiin jo synnärillä,ennen kotiinlähtöä...ja toisella myöhemmin sairaalassa.
      Ja kummallakin tuo r-kirjain sointuu kauniisti.

• Rradar

Nyt 8-vuotiaalla pojalla synnäriltä lähtiessä lääkäri totesi kielijänteen olevan "siinä ja siinä" tiukka, muttei kuitenkaan leikannut. Imemisen oppiminen otti aikansa. Kävimme vuoden puheterapeutilla ennen eskaria ja saimme hyvät eväät kotiharjoitteluun. Nyt tokaluokkalaisena tuli erityisopettajalta lappu, että "pojallanne on är-äänteessä virhe" ja katson lapsenne tarvitsevan puheopetusta. Toki olen kiitollinen mahdollisuudesta puheopetukseen, mutta virhe se ei mielestäni ole! Pikemminkin persoonallisuusvivahde. Meilläpäin kielijänteen poikkaseminen tehdään ymmärtääkseni päiväkirurgisena toimenpiteenä nukutuksessa. Mitä kautta voin vaatia tätä toimenpidettä? Kouluterveydenhoitajan/erityisopettajan lausunnolla? Vai tilaamalla ajan suoraan poliklinikalle? Kai siihenkin jonkun tahon lausunto tarvitaan..?

• erkkaope

Jänteen leikkaaminen on pieni toimenpide. Sen voi tehdä esimerkiksi hammaslääkäri tai yleislääkäri. Leikkaamisen jälkeen on hyvä tehdä kuitenkin jumppaliikkeitä (erityisesti venytyksiä), jotta jänne ei kuroutuisi uudelleen lyhyeksi.

Useimmiten lapset oppivat d:n ja täryn melkeinpä heti leikkauksen jälkeen. Äänteiden yhdistäminen sanoihin on kuitenkin hyvin yksilöllistä. Suosittelen ottamaan yhteyttä puheterapeuttiin, mikäli jänteen leikkauksen jälkeen äänteet eivät onnistu. Vinkkejä voi kysellä myös koulujen erityisopettajilta.

• vuonna-90

Meidänkin poikavauvalla todettiin jo Kättärillä liian lyhyt kielijänne,lääkäri ei leikannut pyynnöstäni huolimatta,johtui vaikeasta ja vauvaa stressanneesta synnytyksestä.

Lääkäri sanoi,että palataan asiaan,jos lapsi ei puhu äänteitä oikein ennen 3 vuotta.

Äänteitä ei tullut oikein,poikapuhui muuten sujuvasti jo puoltoistavuotiaana.

Neuvolasta saatiin lähete muistaakseni kurkku-ja korvaklinikalle HYKSiin(en nyt muista tarkkaan virallista nimeään),siellä käytiin näytillä ja leikkaus tehtiin nukutuksessa(korvat ja nielu syynättiin samalla)n.kuukauden päästä .

Aamulla mentiin,rauhoittava lääke ja siitä tunnin päästä leikkaukseen,joka kesti heräämisineen muistaakseni vähän yli tunnin.

Sitten osastolla pari tuntia ja kotiin,haavalaastari pois ennen lähtöä.Poika räki pari kertaa verta,muuten ei ongelmia.

Jumppaliikkeitä meilläkin tehtiin ja syötiin helppoa ruokaa(kielijänne oli erityisen paksu ja lyhyt) ja kuukauden päästä eräänä aamuna poika sanoi,että nyt äiti lähetään keRRRRRRRhoon!

Siitä se lähti,D-kirjain tuli parin viikon päästä ihan itsekseen,eikä jäänyt mitään sellaisia ääntämisvirheitä,mitä olisi pitänyt myöhemmin korjailla.

Ainoa itseä "häiritsevä" asia oli se,että kaikkia r-kirjaimia sisältäviä sanoja hoettiin sarjassa seuraavat pari kuukautta,d-kirjainta myös,aamusta iltaan ja välillä yölläkin,kun poika tuli herättämään keksittyään taas uuden sanan.

Mutta on niitä videoituja lausahduksia ja hokemia naurettu kippurassa myöhemminkin ja odottakaas vaan mitä videota on tiedossa pojan ylppäreissä v-2009!

Sanoisin kyllä,että jos leikkaus voi poistaa tulevan "kehityshäiriön" jo synnytyssairaalassa,varsinkin tällaisessa tapauksessa,niin naps vaan.

Tajusin itse myöhemmin,miksei esim. imetys onnistunut ilman lypsämistä,kyse ei ollut välineestä,jolla maitoa annettiin luomumenetelmällä,vaan "välineestä",jolla maitoa yritettiin pikkusuuhun imeä.

• 17-vuotias tyttö

Hei!

Olin muutama päivä sitten kielijänteen leikkauksessa. Se tehtiin minulle hyvin myöhäisessä vaiheessa ja hammaslääkäri, joka jänteen leikkasi sanoi, että leikkauksesta ei välttämättä ole mitään hyötyä r-vikaan, mutta ei siitä haittaakaan ole. Haluaisin tietää onko jollain muulla kokemusta näin myöhäisessä iässä tehdystä leikkauksesta ja oliko siitä apua?

• 15w
        17-vuotias tyttö kirjoitti:

Hei!

Olin muutama päivä sitten kielijänteen leikkauksessa. Se tehtiin minulle hyvin myöhäisessä vaiheessa ja hammaslääkäri, joka jänteen leikkasi sanoi, että leikkauksesta ei välttämättä ole mitään hyötyä r-vikaan, mutta ei siitä haittaakaan ole. Haluaisin tietää onko jollain muulla kokemusta näin myöhäisessä iässä tehdystä leikkauksesta ja oliko siitä apua?

minulla on tiukka kielijänne ja osaan sanoa r:n ja kaikki muutkin :D mutta siitä tulee ongelma jos tuo r on sanan keskellä :s silloin en osaa ääntää sitä :ss ja minulla jää se juttu alahampaiden väliin jumiinkin joskus ja se ei tunnu mitenkään mukavalta :s nyt tässä sitten mietin että kannattaisiko minun käydä leikkauttamassa se?

• 28 vuotias
        17-vuotias tyttö kirjoitti:

Hei!

hei! haluaisin vaan tietaa auttoiko se leikkaus? olen itse 28 vuotias ja r vika vaikaa vielakin. haluaisin ottaa selvaa voiko asialle viela tassa vaiheessa tehda jotain?

• 17-vuotias tyttö
        28 vuotias kirjoitti:

hei! haluaisin vaan tietaa auttoiko se leikkaus? olen itse 28 vuotias ja r vika vaikaa vielakin. haluaisin ottaa selvaa voiko asialle viela tassa vaiheessa tehda jotain?

Hei!

Leikkauksen jälkeen kieleni oli arka hyvinkin pitkään, mutta kun loppujen lopuksi pääsin ärrää harjoittelemaan, se sujui paljon paremmin kuin ennen. Eli oma kokemukseni oli, että leikkaus auttoi ainakin vähän, täydellistä ärrää en tosin vieläkään osaa sanoa, mutta olen hyvin tyytyväinen tämänkin hetkiseen ärrääni. :)

• epätoivoinen

Hei! Minä olen 15, kohta 16- vuotias tyttö jolla on r-vika. Kävin ala-asteella puheopetuksessa, mutta se ei auttanut. Minua ei ole kiusattu juurikaan ärräni takia, mutta se häiritsee minua itseäni tosi paljon. Kun kävin puheopetuksessa, niin kaksi minun kaveriani olivat siellä myös, mutta he oppivat ärrän jo muutamassa viikossa. Voisiko kielen jänteen katkaisu auttaa minua näin myöhäisessä iässä? Ja kuinka paljon jänteen katkaisu maksaa noin suunnilleen? Kiitos jos vastaatte:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe